Gå til innhold

Ruinert

Gjest raka fant znart

Anbefalte innlegg

Gjest trådstarter

''Og hvorfor varierer tannlegeprisene? Jeg har visst ikke av de rimeligste tannlegene. Har hørt at tannlegeprisene varierer fra firma til firma og landsdel til landsdel. Hva koster tannlegen der du bor?''

jubalong70 har svart deg veldig bra. Utstyrettannlegen bruker er vanvittig dyrt. Stolen du sitter i koster omtrent det samme som en ny bil,. Røntgenapparatet koster også flere hundretusen (digitalt) så et tannlegerom med helt greit oppdatert utstyr koster oppimot en mill å sette opp (benker og bord, bly i veggene, pc og basic utstyr.)

Det er heller ikke engangsutgifter, alle maskiner og utstyr trenger service som koster masse penger i året, og alle i bedriften skal ha lønn. I tillegg bør en tannlege holde seg oppdatert og gå på noen kurs her og der.

Jeg forstår godt at det offentlige ikke gidder å ta ansvaret, da hadde de måttet ta disse kostnadene. Bare å sørge for at hver tannlege har en stol ville gravd dypt i statskassa, noe som igjen må fylles via økte skatter.

Så dette er ikke enkelt. Det er en vanvittig kostbar bransje.

men ingen har svart meg på det jeg egentlig også spurte om.

Hva koster tannlegen der du bor? Bare i min kommune varierer prisene sterkt mellom de ulike private... Men der jeg går er det bare to tannleger, så kan være derfor det er så dyrt?

Der er også en større privat tannklinikk med flere ansatte, de er også dyre i forhold til andre, men rimeligere enn den jeg går til. Hva er gjengse pris for ulike ting hos dere? Hva tar tannlegen din for en trekanals rotfylling for eksempel?

Og burde ikke tannhelsa også være subsidiert?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/359561-ruinert/page/3/#findComment-3106080
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

10

• frosken

7

• Mandolaika

2

• Dorthe

1

Mest aktive i denne tråden

Altså, jeg kan forstå en overgangsordning. Greit nok.

Men jeg forstår ikke hvorfor man ikke kan slå sammen de tre egenandelene, og så redusere med 25% (eller noe)?

Med tre egenandelstak risikerer man jo å måtte betale for alle tre fullt ut.

Hvis man derimot hadde ett egenandelstak (som ikke var så høyt som alle tre sammenlagt) ville "uheldige mennesker" nå taket før de ellers ville gjort.

I gode år, derimot, ville de nok betalt litt mer.

Jeg ser selvsagt at uføre/minstepensjonister etc bør få egenandelstaket redusert, men det hjelper dem uansett ikke å ha tre egenandelstak hvis de bruker alle tre.

Med vennlig hilsen

Jeg tror det er urealistisk å få til full dekning av tannlegeutgifter for hele befolkningen på kort sikt. Siden folk er vant til å betale alt selv, så vil det innebære en stor forbedring å vite at man er sikret mot å måtte betale mer enn en viss egenandel - selv om denne er stor.

Det er noe annerledes med de tjenestene som i dag går under egenandelstak 1, her er folk vant til å nesten ikke betale noe som helst.

Løsningen jeg foreslår innebærer at man forsøker å få til en omfordeling av de ressursene man i dag benytter. Ved at de aller fleste betaler litt mer selv for legebesøk og medisiner på blå resept frigjøres midler som så kan gå til dekning av mer omfattende tannbehandling. Jeg skulle gjerne ha sett en kvalifisert utregning av hvordan disse egenandelstakene måtte ha sett ut for at en slik endring gikk i balanse.

Jeg har ikke noe i mot om man bestemmer seg for å dekke tannlegeutgifter på linje med annen helsehjelp, men tror ikke at det er realistisk at så skjer da det vil koste svært mye.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/359561-ruinert/page/3/#findComment-3106140
Del på andre sider

husk å spar på kvitteringene, å skriv de av på skatten, utlegg på over 10000 skal du ha igjen noen prosenter for .....

Det gis ikke særfradrag for store tannlegeutgifter såfremt ikke skatteyteren har en kronisk sykdom som utgiftene kan settes i sammenheng med, jfr. skatteetaten sine hjemmesider.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/359561-ruinert/page/3/#findComment-3106232
Del på andre sider

Annonse

Gjest tannfeee

men ingen har svart meg på det jeg egentlig også spurte om.

Hva koster tannlegen der du bor? Bare i min kommune varierer prisene sterkt mellom de ulike private... Men der jeg går er det bare to tannleger, så kan være derfor det er så dyrt?

Der er også en større privat tannklinikk med flere ansatte, de er også dyre i forhold til andre, men rimeligere enn den jeg går til. Hva er gjengse pris for ulike ting hos dere? Hva tar tannlegen din for en trekanals rotfylling for eksempel?

Og burde ikke tannhelsa også være subsidiert?

Kostnadene reflekterer jo utgiftene. (Og som regel behandlers kompetanse. Har tannlegen tatt etterutdanning/kurs, osv?) I hvert fall burde kostnadene reflektere utgiftene - tannleger har jo pri prissetting, så de kan i teorien forlange akkurat hva de vil for sine tjenester, men det lar seg jo ikke gjøre praktisk da en fort vil prise seg ut av markedet.

Om du søker på tannlege+priser+rotfylling e.l på Google vil du sikkert få opp en haug med sider fra landets tannlegr så du kan kikke på prisene rundt omkring.

Tannhelsa burde helt klart vært subsidiert, problemet kommer med en gang tannlegenes (og klinikkeieres) utgifter skal dekkes. Subsidiene vil aldri kunne dekke nok.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/359561-ruinert/page/3/#findComment-3106498
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...