Gå til innhold

Lover og regler (barnefordelingssaker)

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det stemmer vel ikke helt? Mener å ha hørt at overformynderiet bestemmer over arv eller større pengesummer som overstiger 70.000.- til barna blir 18 år.

Jeg tror,det gjelder også ,selv om begge foreldre lever,men er ikke helt sikker på det!

Dette er egentlig helt umulig å svare på uten å ha helt korrekte opplysninger da det ofte er en del begrepsforvirring ute og går.

Dersom foreldrene har felles foreldreansvar, men mor daglig omsorg alene, vil far ha foreldreansvaret alene når mor dør.

Dersom far ikke bare har mistet omsorgen men heller ikke har del i foreldreansvaret får ikke far automatisk foreldreansvaret. Da er det domstolen som avgjør hvem som skal ha foreldreansvaret.

I begge tilfeller kan andre kreve å få foreldreansvaret - enten alene eller sammen med far. Dette er en avgjørelse som tas av domstolen og som skal være til barnets beste.

Hva gjelder arv så vil overformynderiet kontrollere dette, dersom arven overstiger kr 75.000,-. Far vil etter samtykke fra overformynderiet kunne bruke av disse midlene, dersom det er til barnets beste.

Det skjer, men det går an å sette fram krav om å få omsorgen og gå til sak hvis faren ikke er egnet til å ha barnet.

Høres jo litt rart ut at dersom far allerede har mistet omsorgen ved dom, så må man ha ny rettsak om omsorgen dersom mor dør?

Høres jo litt rart ut at dersom far allerede har mistet omsorgen ved dom, så må man ha ny rettsak om omsorgen dersom mor dør?

Nei jeg tror faktisk det er slik.. saken skal da prøves på nytt i tilfelle det har skjedd en endring til det bedre.

Annonse

At mor får omsorgen betyr jo ikke nødvendigvis at far er uegnet.

Foreligger det forhold som gjør far helt uegnet så vil barnevernet evt kunne gripe inn og finne en midlertidig løsning frem til domstolen tar stilling til hvem som skal ha foreldreansvar og daglig omsorg.

Nei jeg tror faktisk det er slik.. saken skal da prøves på nytt i tilfelle det har skjedd en endring til det bedre.

Ok..med fosterbarn da? Skulle tro at det samme gjaldt der? Dersom fosterforeldrene dør så tar man opp saken på nytt for å se om de biologiske foreldrene har endra seg til det bedre? Høres igrunnen ganske snodig ut synes jeg ;)

Det burde vært slik at den som hadde aleneomsorgen for barnet (fordi den andre forelderen ble fradømt retten) kunne sette i sitt testamente hvem hun/han ønsket skulle ta over omsorgen ved dødsfall. Hvis eksen min var en forferdelig far (noe han ikke er, bare så det er sagt ;-)), og hadde blitt fradømt retten til å være omsorgsperson til barna våre, så hadde jeg syntes det var grusomt at barna kunne risikere å havne hos ham på nytt dersom jeg døde.. Merkelig regel..

Ok..med fosterbarn da? Skulle tro at det samme gjaldt der? Dersom fosterforeldrene dør så tar man opp saken på nytt for å se om de biologiske foreldrene har endra seg til det bedre? Høres igrunnen ganske snodig ut synes jeg ;)

Det burde vært slik at den som hadde aleneomsorgen for barnet (fordi den andre forelderen ble fradømt retten) kunne sette i sitt testamente hvem hun/han ønsket skulle ta over omsorgen ved dødsfall. Hvis eksen min var en forferdelig far (noe han ikke er, bare så det er sagt ;-)), og hadde blitt fradømt retten til å være omsorgsperson til barna våre, så hadde jeg syntes det var grusomt at barna kunne risikere å havne hos ham på nytt dersom jeg døde.. Merkelig regel..

Du kan skrive et barnetestament og det følger av loven at retten skal legge vekt på dette. Det må like fullt gjøres en helhetsvurdering fra rettens side om hva som er barnets beste.

At mor får omsorgen betyr jo ikke nødvendigvis at far er uegnet.

Foreligger det forhold som gjør far helt uegnet så vil barnevernet evt kunne gripe inn og finne en midlertidig løsning frem til domstolen tar stilling til hvem som skal ha foreldreansvar og daglig omsorg.

Men man må vel være uegnet til å være omsorgsperson for å kunne bli fradømt retten til å ha omsorg for barna?

Enig i at det er merkelig. Fosterbarn kommer i "egen kategori" og kan flyttes rundt etter barnevernets forgodtbefinnende har jeg inntrykk av!

Men man må vel være uegnet til å være omsorgsperson for å kunne bli fradømt retten til å ha omsorg for barna?

Det blir litt begrepsforvirring her..

I en barnefordelingssak så blir man ikke fradømt omsorgen, men den ene blir tildelt omsorgen og den andre samvær. Innenfor dette finnes det mange grader - alt fra de sakene hvor partene er like gode men ikke blir enige til de sakene hvor den ene er så uegnet at an han/hun ikke kan ha samvær.

Loven må fange opp alle disse tilfellene, men det er ikke mulig å skrive en lovtekst som sier at hvis a så b, hvis c så d osv. Loven kan kun beskrive prosessen og angi hva som skal være avgjørende for rettens avgjørelse.

Det er ingen automatikk at far i nevnte tilfelle får barnet boende hos seg. Dersom far har del i foreldreansvaret (som er noe annet enn daglig omsorg) så får han automatisk dette, men andre familiemedlemmer kan kreve å få dette - enten sammen med far eller istedet for far. Har far ikke del i foreldreansvaret så må han evt kreve det etter mors død.

Dersom det foreligger en dom som sier at far er uegnet så vil ingen godta at barnet automatisk plasseres der. Barnevernet har i slike tilfeller ansvaret for barnet og vil sørge for å ivareta det. Dette kan bl.a. innebære en plassering hos besteforeldre frem til saken kan bli vurdert.

Biologisk far vil kunne fremsette krav, men det er klart at tidligere vurderinger som er gjort blir en del av den nye saken.

Dersom man har aleneansvar for barn og barnets far/mor ikke er skikket til å ha omsorgen dersom man skulle gå bort, så anbefaler jeg å skrive et barnetestament, samt snakke med sne nærmeste om hva man ønsker skal skje med barnet.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...