Gå til innhold

Cruisekontroll

Anbefalte innlegg

Gjest familyman

En kollega mente at dersom man bruker cruisekontroll så drikker bilen mye mer drivstoff enn hva den hadde gjort dersom man kjørte "manuelt". Jeg trodde cruisekontrollen var en lur sak som gjorde at man hadde stabilt turtall, og derfor kjørte langt mer økonomisk enn å gi litt mer og litt mindre gass hele tiden. Er det hold i påstandene til kollegaen min?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/359569-cruisekontroll/
Del på andre sider

Fortsetter under...

''En kollega mente at dersom man bruker cruisekontroll så drikker bilen mye mer drivstoff enn hva den hadde gjort dersom man kjørte "manuelt". Jeg trodde cruisekontrollen var en lur sak som gjorde at man hadde stabilt turtall, og derfor kjørte langt mer økonomisk enn å gi litt mer og litt mindre gass hele tiden. Er det hold i påstandene til kollegaen min?''

Hei,

Det varierer nok litt fra cruisekontroll til cruisekontroll, akkurat som fra sjåfør til sjåfør, og ikke minst hvor du kjører.

Hvis du kjører på en lang, flat strekning, vil CK holde ting mer stabilt enn foten din, og derfor bruke mindre drivstoff.

Hvis det derimot er masse bakker, start og stopp så kan CK kanskje kjøre mer agressivt enn det du gjør, og er derfor neppe så optimalt. For eksempel, mange sakker farten litt i oppoverbakke, og "vinner" litt i nedoverbakke. En CK vil forsøke å holde samme hastighet hele tiden.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/359569-cruisekontroll/#findComment-3105264
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...