Gå til innhold

Kosthold og barn

Anbefalte innlegg

Gjest bekymret stemor

Hei!

Jeg har en stesønn på 7 år, som vi har kun annenhver helg.

Jeg synes det er veldig vanskelig å se hvor kresen han er! Han rører ikke noen grønnsaker, og han spiser ikke frukt!

Det han liker er: pølser, pommes frites, kjøttboller, makaroni, og til taco feks spiser han kun lefse, kjøttdeig og ketchup. Han liker kun lyst brød uten noen typer av frø inni, men han liker knekkebrød heldigvis. Pålegg han liker er brunost, hvitost, baconost, syltetøy og nugatti. Yoghurt spiser han også.

I tillegg spiser han veldig lite - men alt av søtsaker kan han spise i det uendelige om han hadde fått lov - is, lefser, sjokolade, chips.

Jeg har prøvd å lage alt mulig av sunn mat, og å lage den fristende, men det nytter ikke. Liker ikke en liten agurkbit på skiven engang.

Vi prøver å ikke gi han så masse søtsaker i helgen, men litt blir det jo når vi har han så lite, og når det i tillegg er helg.

Han går rundt og sier han er så sulten, men da er han kun sulten på "tullemat" som brownies og lefser osv.

Vi gir han vitaminbjørner, slik at han får noen vitaminer i seg.

Noen andre som har erfaring med kresne barn? Noen tips? :-)

Skal sies at han har en far som heller ikke spiser grønnsaker (med unntak av gulrøtter).

Vanskelig å komme inn i guttens liv når han er 6 år og skulle forandre kostholdsvanene når vi kun har han annenhver helg. Jeg er på ingen måte en person som bare må være sunn hele tiden, men jeg bekymrer meg litt når jeg ser alt han dytter i seg av usunne ting. Han er likevel tynn, for han spiser ekstremt lite mat.

Kommer dette til å endre seg med tiden?? :-)

Hilsen bekymret stemor!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/359576-kosthold-og-barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Been there done that

Det er helt vanlig.

Smoothie kan være populært. Vi bruker frosne jordbær, og fyller opp med f.eks tropisk juice til det dekker bærene. Du kan også ha oppi litt fett feks olje for at det skal mette mer.

Ambulansepizza var også populært. Jeg moset surret løk og soltørka tomater fra glass i foodprosessoren når barna ikke så det. Og hadde oppi litt kalkunpølse.

https://www.vektklubben.no/forum/printthread.php?t=9753&page=5&pp=40

Du kan også søke på sunne muffins. Pizzasnurrer osv.

Heldigvis utvikler de litt og litt mer smak etterhvert som årene går.

Dersom dere har barnet sjelden hadde jeg ikke orket å bekymre for mye om det. Det viktigste er at dere koser dere når dere er sammen. Evt må far ta opp med mor bekymringer i forhold til kosthold.

Selv spiser jeg lavkarbo. Det er jo fett. Men veldig sunn mat.

Barna mine elsker lavkarbopannekaker med krem og bær. Jeg tiner en kopp med bær i mikroen på et minutt. Jeg elsker det selv også. I dag har jeg laget bounty sjokolade. Og selv om det ene barnet mitt er veldig kresen, gikk det ned flere stykker. Det inneholder langt mindre e-stoffer enn det man får i butikken.

Den store fella vi har gått i nå er at vi er har vært så redd for fett at vi har pøst på med sukker, mel og foredla mat.

Jeg har vært veldig fornøyd med de gangen SFO eller skolekjøkken har lært barna mine til like noe nytt. De burde nesten ta det som bevist oppgave.

Tror ikke dere får gjort noe annet enn å kose dere med maten og skryte av hvor god den er, for å lokke barnet til å smake :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/359576-kosthold-og-barn/#findComment-3105337
Del på andre sider

Gjest bekymret stemor

Det er helt vanlig.

Smoothie kan være populært. Vi bruker frosne jordbær, og fyller opp med f.eks tropisk juice til det dekker bærene. Du kan også ha oppi litt fett feks olje for at det skal mette mer.

Ambulansepizza var også populært. Jeg moset surret løk og soltørka tomater fra glass i foodprosessoren når barna ikke så det. Og hadde oppi litt kalkunpølse.

https://www.vektklubben.no/forum/printthread.php?t=9753&page=5&pp=40

Du kan også søke på sunne muffins. Pizzasnurrer osv.

Heldigvis utvikler de litt og litt mer smak etterhvert som årene går.

Dersom dere har barnet sjelden hadde jeg ikke orket å bekymre for mye om det. Det viktigste er at dere koser dere når dere er sammen. Evt må far ta opp med mor bekymringer i forhold til kosthold.

Selv spiser jeg lavkarbo. Det er jo fett. Men veldig sunn mat.

Barna mine elsker lavkarbopannekaker med krem og bær. Jeg tiner en kopp med bær i mikroen på et minutt. Jeg elsker det selv også. I dag har jeg laget bounty sjokolade. Og selv om det ene barnet mitt er veldig kresen, gikk det ned flere stykker. Det inneholder langt mindre e-stoffer enn det man får i butikken.

Den store fella vi har gått i nå er at vi er har vært så redd for fett at vi har pøst på med sukker, mel og foredla mat.

Jeg har vært veldig fornøyd med de gangen SFO eller skolekjøkken har lært barna mine til like noe nytt. De burde nesten ta det som bevist oppgave.

Tror ikke dere får gjort noe annet enn å kose dere med maten og skryte av hvor god den er, for å lokke barnet til å smake :)

Tusen takk for flott svar! Smoothie next ;-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/359576-kosthold-og-barn/#findComment-3105341
Del på andre sider

Annonse

Gjest bekymret stemor

Prøv å lur i han vitaminer og fibre i usunn mat :D

Ungen min liker ikke gulrøtter, men hun liker kjøttkaker.

Et smart triks - rasp gulrøtter og ha i kjøttkakedeigen :D

Det funker ikke..hehe...da sitter han og ikke spiser...akkurat som hvis han ser et bittelite frø i brødet...

Makaroni liker han, men han spiser ikke om vi har pasta penne feks... Snåling, håper det kommer seg snart :-)

Men takk for tips :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/359576-kosthold-og-barn/#findComment-3105417
Del på andre sider

Kresen hos mor også.

Ok. Da er jo spørsmålet hvor mye som egentlig nytter når dere kun er helgeforeldre. Jeg er for at samvær skal være så "naturtro" som mulig og barna må følge reglene der de er, men samtidig er det viktig at man tar hensyn til at disse små menneskene lever et liv på flyttefot som de fleste voksne ikke hadde godtatt.

Du må la pappaen bestemme oppdragelses- og konfliktnivået i forhold til sønnen. Men om dere vil prøve å forandre på dette, så har vi en regel som heter: "Det heter ikke 'liker ikke' før man har smakt tre små biter/munnfuller." Den regelen gjelder hver gang en rett blir servert, ikke kun første gang. Er det noe som framstår som helt uspiselig for barna, så gjøres det selvfølgelig unntak, men unntak kan ikke bli vanen.

Videre er det helt nødvendig med en avslappet holdning i forhold til dette. Spis det dere normalt spiser, ikke mas eller sett stort fokus på barnet vegring. La han gå sulten fra bordet om det er hva han velger, men uten å kommentere. Tilby mat igjen når du normalt ville gjort det.

Om dere har hage, så burde dere gro urter og grønnsaker sammen. La barnet bære med på å bestemme hva som skal plantes og ta vare på plantene sammen med deg hver gang han er på besøk.

Så er det dette med å være et godt forbilde. Det er jo ikke pappaen i så måte, så kanskje det er noe å hente der. Kanskje de kan samarbeide om å bli flinkere til å spise forskjellig mat i et far-og-sønn-prosjekt? De kan lage enkle oppskrifter og smake mens de holder på og være modige sammen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/359576-kosthold-og-barn/#findComment-3105422
Del på andre sider

Gjest vonde minner

Ok. Da er jo spørsmålet hvor mye som egentlig nytter når dere kun er helgeforeldre. Jeg er for at samvær skal være så "naturtro" som mulig og barna må følge reglene der de er, men samtidig er det viktig at man tar hensyn til at disse små menneskene lever et liv på flyttefot som de fleste voksne ikke hadde godtatt.

Du må la pappaen bestemme oppdragelses- og konfliktnivået i forhold til sønnen. Men om dere vil prøve å forandre på dette, så har vi en regel som heter: "Det heter ikke 'liker ikke' før man har smakt tre små biter/munnfuller." Den regelen gjelder hver gang en rett blir servert, ikke kun første gang. Er det noe som framstår som helt uspiselig for barna, så gjøres det selvfølgelig unntak, men unntak kan ikke bli vanen.

Videre er det helt nødvendig med en avslappet holdning i forhold til dette. Spis det dere normalt spiser, ikke mas eller sett stort fokus på barnet vegring. La han gå sulten fra bordet om det er hva han velger, men uten å kommentere. Tilby mat igjen når du normalt ville gjort det.

Om dere har hage, så burde dere gro urter og grønnsaker sammen. La barnet bære med på å bestemme hva som skal plantes og ta vare på plantene sammen med deg hver gang han er på besøk.

Så er det dette med å være et godt forbilde. Det er jo ikke pappaen i så måte, så kanskje det er noe å hente der. Kanskje de kan samarbeide om å bli flinkere til å spise forskjellig mat i et far-og-sønn-prosjekt? De kan lage enkle oppskrifter og smake mens de holder på og være modige sammen.

''"Det heter ikke 'liker ikke' før man har smakt tre små biter/munnfuller." Den regelen gjelder hver gang en rett blir servert, ikke kun første gang. ''

Jeg likte ikke makrell i tomat som liten. Det var for all del ganske mye annet jeg ikke likte også, men akkurat på makrell i tomat hadde foreldrene mine fått det for seg at de skulle prøve dette her. De nektet å tro på at jeg ikke likte det når jeg hadde smakt, og til slutt taklet jeg ikke annet enn å si at joda, det var gabske godt. En blank løgn, men de gav seg jo ikke. (idiotforeldre). Den dag i dag kan jeg virkelig ikke utstå makrell i tomat. Det meste annet jeg ikke likte som liten har jeg lært meg å like etterhvert, men jeg kommer aldri til å takle makrell i tomat. Den forferdelige smaken i alt for store mengder sitter alt for godt igjen. Men mine foreldre sikkert var strålende fornøyd, for jeg likte det jo når jeg bare fikk smakt ordentlig. Jeg lot dem leve i troen, og slapp da heldigvis å smake mer siden.

Når det er sagt var jeg selv om det var mye mat jeg ikke likte, et veloppdragent barn som alltid spiste det jeg ble servert borte selv om jeg slapp når jeg var hjemme. Heldigvis er makrell i tomat sjelden noe man blir servert borte.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/359576-kosthold-og-barn/#findComment-3105428
Del på andre sider

''"Det heter ikke 'liker ikke' før man har smakt tre små biter/munnfuller." Den regelen gjelder hver gang en rett blir servert, ikke kun første gang. ''

Jeg likte ikke makrell i tomat som liten. Det var for all del ganske mye annet jeg ikke likte også, men akkurat på makrell i tomat hadde foreldrene mine fått det for seg at de skulle prøve dette her. De nektet å tro på at jeg ikke likte det når jeg hadde smakt, og til slutt taklet jeg ikke annet enn å si at joda, det var gabske godt. En blank løgn, men de gav seg jo ikke. (idiotforeldre). Den dag i dag kan jeg virkelig ikke utstå makrell i tomat. Det meste annet jeg ikke likte som liten har jeg lært meg å like etterhvert, men jeg kommer aldri til å takle makrell i tomat. Den forferdelige smaken i alt for store mengder sitter alt for godt igjen. Men mine foreldre sikkert var strålende fornøyd, for jeg likte det jo når jeg bare fikk smakt ordentlig. Jeg lot dem leve i troen, og slapp da heldigvis å smake mer siden.

Når det er sagt var jeg selv om det var mye mat jeg ikke likte, et veloppdragent barn som alltid spiste det jeg ble servert borte selv om jeg slapp når jeg var hjemme. Heldigvis er makrell i tomat sjelden noe man blir servert borte.

Hehe. Nå klippet og limte du litt som en tabloid-journalist. Som nevnt så gjøres det unntak om det er noe barna absolutt ikke kan utstå.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/359576-kosthold-og-barn/#findComment-3105434
Del på andre sider

Gjest Elextra

Om jeg hadde barnet kun annenhver helg tror jeg at jeg ville begrenset ambisjonene til å begrense søtinntaket og ellers servere noenlunde sunn mat. Enten spiser han eller han spiser ikke. Ville nok forsøkt å servere grønnsaker og annet han ikke spiser, men ikke gjort noe nummer av at han ikke forsøkte.

Forøvrig veldig pussig at far overhodet ikke spiser grønnsaker - jeg har aldri noensinne truffet en voksen mann som ikke spiser grønt. Sånn sett ikke veldig overraskende at sønnen er kresen - men han kan vokse det av seg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/359576-kosthold-og-barn/#findComment-3105449
Del på andre sider

Ah, jeg kjenner på meg at muligheten for å slippe unna både frukt og grønnsaker rett og slett ikke hadde eksistert her hos meg, men det er jo lett å si når man har barn som spiser det meste....

Jeg hadde ikke kunnet ha kresne barn, for jeg hadde taklet det så dårlig tror jeg. :P

Han spiser jo en del forskjellig pålegg da og det er jo ikke rart han er tynn og sulten hvis han bare vil ha tulle-mat heller.

Hva med minimais, minitomater, reddiker, ananasbiter, gulrøtter i staver, grønnsaker med dip?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/359576-kosthold-og-barn/#findComment-3105484
Del på andre sider

Annonse

Min umiddelbare tanke er at mor og far må snakke sammen og bli enige om hvor de skal sette inn støtet.

Når far bare har barnet 2 helger i måneden, så er det begrenset hva han/dere kan gjøre.

Forøvrig høres far svært merkelig ut som ikke spiser grønnsaker selv.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/359576-kosthold-og-barn/#findComment-3105547
Del på andre sider

Gjest Modern77

Det funker ikke..hehe...da sitter han og ikke spiser...akkurat som hvis han ser et bittelite frø i brødet...

Makaroni liker han, men han spiser ikke om vi har pasta penne feks... Snåling, håper det kommer seg snart :-)

Men takk for tips :-)

Kjøp fullkornsmakaroni kanskje? Og liker han tomatsaus? Der kan du jo lure litt av hvert i...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/359576-kosthold-og-barn/#findComment-3105571
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Ah, jeg kjenner på meg at muligheten for å slippe unna både frukt og grønnsaker rett og slett ikke hadde eksistert her hos meg, men det er jo lett å si når man har barn som spiser det meste....

Jeg hadde ikke kunnet ha kresne barn, for jeg hadde taklet det så dårlig tror jeg. :P

Han spiser jo en del forskjellig pålegg da og det er jo ikke rart han er tynn og sulten hvis han bare vil ha tulle-mat heller.

Hva med minimais, minitomater, reddiker, ananasbiter, gulrøtter i staver, grønnsaker med dip?

''Hva med minimais, minitomater, reddiker, ananasbiter, gulrøtter i staver, grønnsaker med dip?''

Nydelig.....ville de fleste av mine barn si. Unntatt ett- som ville nektet røre det. De har fått samme oppdragelse og tilbud mht mat gjennom livene sine. Men de har ulik smak. Dette ene barnet liker ikke grønnsaker/frukt. dessverre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/359576-kosthold-og-barn/#findComment-3105599
Del på andre sider

Gjest bekymret stemor

Ja, det er lett å si...og er ikke lett å være stemammaen i dette tilfellet...hadde jeg vært den ordentlige mammaen hadde det vært grønnsaker og frukt fra dag 1 =)

Har prøvd alt det du nevner, nytter ikke... Men får tro det kommer seg etterhvert :-)

Takk for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/359576-kosthold-og-barn/#findComment-3105601
Del på andre sider

Gjest bekymret stemor

Om jeg hadde barnet kun annenhver helg tror jeg at jeg ville begrenset ambisjonene til å begrense søtinntaket og ellers servere noenlunde sunn mat. Enten spiser han eller han spiser ikke. Ville nok forsøkt å servere grønnsaker og annet han ikke spiser, men ikke gjort noe nummer av at han ikke forsøkte.

Forøvrig veldig pussig at far overhodet ikke spiser grønnsaker - jeg har aldri noensinne truffet en voksen mann som ikke spiser grønt. Sånn sett ikke veldig overraskende at sønnen er kresen - men han kan vokse det av seg.

Takk, det er dette jeg også har funnet ut..slutte å mase på han...Jeg har alltid grønnsaker til maten, og jeg kutter ofte opp frukt og setter på bordet (ser mer fristende ut når det er kuttet opp og dandert på et fat) =)

Vi får bare håpe at smaken for det sunne kommer etterhvert!

Jeg vet det, det er kjedelig at far ikke spiser grønt... dvs han spiser kokte gulrøtter, og kinakål i blant. Han er rar,..hehe... Men han prøver, men det smaker han ikke.. Spesielt!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/359576-kosthold-og-barn/#findComment-3105602
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Ja, det er lett å si...og er ikke lett å være stemammaen i dette tilfellet...hadde jeg vært den ordentlige mammaen hadde det vært grønnsaker og frukt fra dag 1 =)

Har prøvd alt det du nevner, nytter ikke... Men får tro det kommer seg etterhvert :-)

Takk for svar!

''...hadde jeg vært den ordentlige mammaen hadde det vært grønnsaker og frukt fra dag 1 ''

....og det har det vært hos oss. Alltid. Hver dag. Kokte elelr stekte grønnsaker til middag, gulrøtter, isbergsalat, paprika, agurk og tomat alltid tilgjengelig mellom måltider.

Frukt (bananer, epler, kiwi, druer, appelsiner, pære) er standard varer hos oss.

Smoothi-maskin og stavmikser er til fri bruk. Yougert og juice i kjøleskap, og fryseren har alltid bringebær, jordbær og skogsbær i slike poser man får kjøpt.

Likevel har jeg et barn som alltid velger bort grønnsaker/frukt/bær.

Unger har også smakssans- og kan ha ulike preferanser.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/359576-kosthold-og-barn/#findComment-3105605
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...