Gå til innhold

Trekke om spisestuestoler

Anbefalte innlegg

Vi har 8 spisestuestoler og en pianokrakk som skal trekkes om. Jeg har så vidt begynt å sjekke priser for å få det gjort hos en møbeltapetserer, men det er fryktelig dyrt :-(

Hvor vamskelig er det egentlig å gjøre det? Hva slags verktøy trenger en?

Det er bare setene som skal ha stoff, og disse kan skris av, og jeg regner med at vi kan legge det nye stoffet oppå det gamle. Trenger ikke noen ny polstring.

Er det vanskelig å få det stramt? Bør en være to når en gjør det?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/359705-trekke-om-spisestuestoler/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette klarer du fint selv. Du kjøper en stiftemaskin og stifter stoffet på plass under setene. Enkelt som bare det og gratis :-)

Regner med at en må ha en kraftig stiftemaskin da, og ikke en vanlig til papir...

*flau og grønn*

Men er det sånn at én holder stoffet stramt, og en annen stifter da?

Gjest Nickløsheletiden

Regner med at en må ha en kraftig stiftemaskin da, og ikke en vanlig til papir...

*flau og grønn*

Men er det sånn at én holder stoffet stramt, og en annen stifter da?

Nei, ikke vanlig stiftemaskin, men en slik som brukes til møbler. Vet ikke hva de heter. Spør på Clas Olson.

Annonse

Gjest Nickløsheletiden

OK. Takk.

Jeg har ikke kjøpt stoff ennå. Hva slags stoff er lurt å bruke? Det må vel være litt ekstra sterkt?

Ja, jeg foreslår at du forhører deg om dette i en stoffbutikk. De kan nok gi deg råd om hva slags stoff som egner seg :-)

Det er den enkleste sak av verden. Har gjort det flere ganger selv, og skal til igjen. Pass på å klipp til stoffet med god margin slik at du går en innbrett kant. Legg stolsetet opp-ned på stoffet, brett inn kanten, hold stramt og stift. Litt ekstra nøye i hjørnene. Kjøpte et nydelig, tykt stoff på marked i Spania i sommer til spisestua, men har bare ikke fått somlet meg i gang. Men når man først starter er det fort gjort.

Ikke vanskelig, og tar heller ike så lang tid. Så jeg lurer på om årsaken til at det er dyrt hos møbeltapetserer er at stoffet du har fått pris på er dyrt? Eller?

Møbelstoff er ihvertfall dyrt om du skal ha kvalitetsstoff.

Dersom du velger å beholde det gamle trekket under det nye, er det lurt å sjekke at det blir plass med ekstra stofflag når du dytter setet oppi stolrammen (dersom setet er skal ned i rammen, da). Lurt å sjekke det før du bruker alt for mye tid på å stifte det på.

Jeg skiftet trekk på en loppis-spisestue i sommer. Der fjernet jeg av gammelt trekk først. Stoppen holdt seg likevel godt på plass, så det var ikke noe stort problem.

Ikke vanskelig, og tar heller ike så lang tid. Så jeg lurer på om årsaken til at det er dyrt hos møbeltapetserer er at stoffet du har fått pris på er dyrt? Eller?

Møbelstoff er ihvertfall dyrt om du skal ha kvalitetsstoff.

Dersom du velger å beholde det gamle trekket under det nye, er det lurt å sjekke at det blir plass med ekstra stofflag når du dytter setet oppi stolrammen (dersom setet er skal ned i rammen, da). Lurt å sjekke det før du bruker alt for mye tid på å stifte det på.

Jeg skiftet trekk på en loppis-spisestue i sommer. Der fjernet jeg av gammelt trekk først. Stoppen holdt seg likevel godt på plass, så det var ikke noe stort problem.

De skulle ha 3000 for bare arbeidet. Stoffet kommer i tillegg. kal sjekke lit nøyere hvordan setet skal nedi rammen. SÅ blir det nok stoff-raid (wow. for et ord!) til helga :-)

Annonse

Det er den enkleste sak av verden. Har gjort det flere ganger selv, og skal til igjen. Pass på å klipp til stoffet med god margin slik at du går en innbrett kant. Legg stolsetet opp-ned på stoffet, brett inn kanten, hold stramt og stift. Litt ekstra nøye i hjørnene. Kjøpte et nydelig, tykt stoff på marked i Spania i sommer til spisestua, men har bare ikke fått somlet meg i gang. Men når man først starter er det fort gjort.

Takk for gode råd!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...