Gå til innhold

Hvordan kose seg som syk?

Anbefalte innlegg

Gjest snytepapir

Nå har influensaen omsider kommet til oss også, etter at vi har snirklet oss gjennom et minefelt av omgangssyke og influensa rundt oss i flere uker. Heldigvis har ikke min mann fått det ennå(bank i bordet), men jeg ligger flat. Kan ikke ta paracet o.l. pga allergi, så feber og verk må jeg bare leve med. Er sykemeldt ut uka og glad for det, vil for all del ikke smitte flere.

Men: jeg er utrolig dårlig til å være syk! Kroppen vil ikke være med på noe som helst, men hodet mitt KJEDER seg! Leser litt når jeg orker, ser på film og tv, og er på nettet så lenge øynene/hodet orker. Når min samboer er hjemme prater jeg omtrent hull i hodet på ham.

Hva gjør dere for å underholde dere selv når dere er syke? Alle tips og triks er hjertelig velkomne!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/359717-hvordan-kose-seg-som-syk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er jeg for syk til å gå på jobb, så er jeg så syk at jeg ikke kan kjede meg. Kanskje bittelitt lesing og bittelitt TV- så sove, sove, døse osv.

Ikke for å være frekk, men du høres ikke særlig syk ut. Hvis du jobber med ferske matvarer kan jeg forstå at du er sykemeldt, hvis ikke burde du jobbe.

Når jeg er syk har jeg som regel feber og da fungerer hodet overhodet ikke i det hele tatt. Med andre ord er jeg overhodet ikke i den situasjonen du snakker om. Jeg tror aldri jeg har vært hjemme og syk med et fungerende hode.

(Med unntak av når jeg er syk pga psyken, men man kan vel diskutere hvorvidt hodet fungerer da også :-p )

Gjest snytepapir

Er jeg for syk til å gå på jobb, så er jeg så syk at jeg ikke kan kjede meg. Kanskje bittelitt lesing og bittelitt TV- så sove, sove, døse osv.

Ikke for å være frekk, men du høres ikke særlig syk ut. Hvis du jobber med ferske matvarer kan jeg forstå at du er sykemeldt, hvis ikke burde du jobbe.

Tydelig at det er alles mening her at om hodet er friskt nok til å kjede seg, er man ikke syk. Som jeg skrev, kroppen vil ikke være med på noe som helst. Jeg har 39,5 i feber, hoster så jeg brekker meg og snørra renner. Jeg sovner flere ganger om dagen, og "å stå opp" betyr bare å flytte meg fra senga til sofaen. Jeg kunne ikke vært på jobb nå, ikke bare fordi jeg ikke kunne gjort jobben min på en tilfredsstillende måte, men også fordi det er fryktelig lett å smitte andre. Det gjelder ikke bare på jobb, men også alle de jeg møter på bussen til og fra jobb.

Jeg syns faktisk det er litt dårlig gjort å rakke ned på meg på denne måten.

Om det er sånn at dere tror jeg liker å skulke unna jobb fordi jeg skrev jeg var glad for å være sykemeldt, tar dere feil. Jeg er glad i jobben min og strekker meg som regel veldig langt for å gå på jobb selv om jeg ikke føler meg bra. Men et sted går grensen, når legen bruker ordet smittefare og vil at jeg skal være sykemeldt en uke så velger jeg å lytte på ham. Det var ikke jeg som ba om det.

At jeg tydeligvis ikke er syk på akkurat samme måte som dere var/bruker å være, betyr ikke at jeg ikke er syk.

Annonse

Tydelig at det er alles mening her at om hodet er friskt nok til å kjede seg, er man ikke syk. Som jeg skrev, kroppen vil ikke være med på noe som helst. Jeg har 39,5 i feber, hoster så jeg brekker meg og snørra renner. Jeg sovner flere ganger om dagen, og "å stå opp" betyr bare å flytte meg fra senga til sofaen. Jeg kunne ikke vært på jobb nå, ikke bare fordi jeg ikke kunne gjort jobben min på en tilfredsstillende måte, men også fordi det er fryktelig lett å smitte andre. Det gjelder ikke bare på jobb, men også alle de jeg møter på bussen til og fra jobb.

Om det er sånn at dere tror jeg liker å skulke unna jobb fordi jeg skrev jeg var glad for å være sykemeldt, tar dere feil. Jeg er glad i jobben min og strekker meg som regel veldig langt for å gå på jobb selv om jeg ikke føler meg bra. Men et sted går grensen, når legen bruker ordet smittefare og vil at jeg skal være sykemeldt en uke så velger jeg å lytte på ham. Det var ikke jeg som ba om det.

At jeg tydeligvis ikke er syk på akkurat samme måte som dere var/bruker å være, betyr ikke at jeg ikke er syk.

Vi har da heller ikke sagt at du ikke er syk, vi har bare sagt at vi aldri har vært ute for samme situasjon selv.

Ifølge en drøss av oppdateringer på facebook ser det imidlertid ikke ut som om du er alene om å kunne være syk på den måten. Det det ifølge facebook da ser ut som folk gjør er 1) sitte på facebook, 2) se på TV/film

Var det til bedre hjelp?

Jeg koser meg i grunn ganske så bra når jeg er syk (altså forkjøla/mindre alvorlig influensa), altså hvis det ikke er en alvorlig sykdom, -etter at jeg har innsett at det betyr at jeg må ligge et par-tredager. Fordi! Da har jeg lov til å ligge. Ellers når jeg ligger er det ofte (med god grunn) dårlig samvittighet. MEN når man er forkjøla med feber er det jo allment lov til å ligge, og det er til og med lov til å syns synd på seg selv. OG andre kan syns synd på deg! Hva er vel bedre en det? ;-)

Må bare le av svarene du har fått hehe. Du er på dol nå vettu - en verden der alle er perfekte og slett ikke representativ for folk flest her i landet ;-)

De aller fleste pleier å være hjemme dersom de har influensa, og godt er det, for det finnes mange av oss som faktisk ikke ønsker å bli smittet av det.

God bedring :-)

Må bare le av svarene du har fått hehe. Du er på dol nå vettu - en verden der alle er perfekte og slett ikke representativ for folk flest her i landet ;-)

De aller fleste pleier å være hjemme dersom de har influensa, og godt er det, for det finnes mange av oss som faktisk ikke ønsker å bli smittet av det.

God bedring :-)

Men har ikke de aller fleste feber når de har influensa? Vel, jeg har i alle fall det, tro det eller ei.

Men har ikke de aller fleste feber når de har influensa? Vel, jeg har i alle fall det, tro det eller ei.

Kan du sitere hvor hun sier at hun ikke har feber?

Jeg ser nemlig dette:

''Kan ikke ta paracet o.l. pga allergi, så feber og verk må jeg bare leve med''

Det tyder vel faktisk på at hun _har_ feber ..eller?

Kan du sitere hvor hun sier at hun ikke har feber?

Jeg ser nemlig dette:

''Kan ikke ta paracet o.l. pga allergi, så feber og verk må jeg bare leve med''

Det tyder vel faktisk på at hun _har_ feber ..eller?

Nei, jeg kan ikke sitere det. Mulig er jeg merkelig, men det kan hende jeg har feber på en helt annen måte enn henne. Når jeg har feber fungerer virkelig ikke hodet mitt i det hele tatt, og det jeg nok har hengt meg opp i er at hun sier at hodet fungerer og kjeder seg.

Men som sagt, kanskje virker bare feberen på helt ulike måter. Hva vet vel jeg, jeg er ikke lege.

Men det er da ikke bare arbeidsevnen som skal vurderes. Er man en potensiell smittekilde bør man i mange tilfeller holde seg hjemme.

Jeg vil helst ikke ha kolleger med feber og influensa på jobb, ellers takk.

Annonse

Er jeg skikkelig syk så orker jeg ikke annet enn å ligge å slumre dagen lang. Å gå på do er en sann plage. Orker jeg se på TV og høre radio, kanskje lese aviser, så har en jo noe å gjøre da. Da kan en jo ringe og prate med folk på telefonen også. For ikke å snakke om hvis en har med en bærbar PC i senga.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...