Gå til innhold

Frekt å påpeke at noe i fra IKEA?

Anbefalte innlegg

Er det ikke litt sært å påpeke at noe er fra IKEA når en selv har veldig god råd og kan handle mere eksklusive varer? Det var muligens derfor jeg reagerte litt på det.

Hun VAR jo på IKEA, ikke sant! Ellers ville hun jo ikke kjent igjen bildene dine! Ergo så er hun ikke motstander av IKEA. Tror du bare var litt vel hårsår jeg.

Fortsetter under...

• Svar 98
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laguna1

16

• morsan

12

• Alja

8

• Mrs D

7

Mest aktive i denne tråden

Gjest Elextra

Spørs helt på måten og hvor gode venner man er.

Hvis jeg kjente igjen et bestemt Ikea-møbel hos en venninne kunne jeg godt komentert det. Jeg har et par venninner som er utrolig flinke til å plukke ut alt det beste fra Ikea :).

Jeg ville derimot ikke kommentert Ikeamøbler (eller annet fra Ikea) hos noen jeg knapt kjente.

Og jeg ville aldri kommentert at noe var fra Ikea hvis jeg ikke var 100% sikker! Pinlig om det viser seg å være et dyrt designmøbel...

Gjest segunda

Da jeg kom første gang inn til kjæresten min kommenterte jeg kjøkkeninnretningen med engang at den var fra IKEA siden den er helt maken til min. Og da jeg kom inn i stua hadde han samme sofa og jeg fra IKEA. Hans svar var at han elsket IKEA. Han er født og oppvokst i Midtøsten.

Jeg har aldri tenkt på at dette kunne tolkes som negativt. Jeg ble kjempeglad da jeg så at vi hadde så lik smak.

Hvis venninnen din sa dette for å såre og nedverdige deg er det ikke bare frekt, men noe mye mer. Men, du kan bestemme om dette sårer deg. Ta det heller som kompliment;-). Jeg handler mye på loppemarkeder og IKEA fordi det er min livsstil. Jeg vil ikke bruke pengene mine på dyrt interiør og har gjort dette hele livet. Mange spør hvor jeg har funnet det ene og det andre og det er også venner som har dyre ting hjemme hos seg. Jeg forteller stolt hvor jeg har funnet tingene uansett om det er på nærmeste loppemarked, IKEA eller et marked i Midtøsten.

Glem hele greia og gled deg over et koselig hjem;-)

Annonse

Hun VAR jo på IKEA, ikke sant! Ellers ville hun jo ikke kjent igjen bildene dine! Ergo så er hun ikke motstander av IKEA. Tror du bare var litt vel hårsår jeg.

jo jeg var nok litt ekstra hårssår. Får skylde på pms'en. Det er grei unnskyldning ;)

Det kommer an på hvordan ting sies. Kom det pakket i en nedlatende tone, sier det mest om hennes snobberi.

Personlig møblerer jeg hjemmet mitt som jeg vil og driter langt i mote og merker. Hva jeg liker og synes det er funksjonelt er det eneste som teller. Så får folk mene hva de vil.

mvh

Jeg hadde personlig ikke sagt noe, fordi jeg hadde synes det hadde vært litt kritisk og uhøflig av meg å påpeke.

Jeg pleier ikke å si noe om folks valg av pynt, klær, interiør og stil, med mindre jeg har noe ektefølt pent å si.

Samtidig skjønner jeg ikke at man ønsker å ha akkurat plakater og bilder fra Ikea, der vil jeg gjerne ha noe som er mere unikt og spesielt innkjøpt med omhu, uten at det egentlig har noe med saken å gjøre. Man kan finne mye artig på bruktmarkeder, billige opptrykk av favoritt artister etc, om en kikker litt rundt :)

''Samtidig skjønner jeg ikke at man ønsker å ha akkurat plakater og bilder fra Ikea, der vil jeg gjerne ha noe som er mere unikt og spesielt innkjøpt med omhu,''

Kan det ikke være innkjøpt med omhu om det er kjøpt på Ikea altså? Hva er kravet / definisjonen der egentlig?

Gjest Modern77

Noen syns IKEA er stilig, andre er litt sånn åh er d ikea (sarv liksom)...

men IKEA har økt i status siste årene, vet om mange som har vært fisefine men som har falt for IKEA. Ikea har mye trendy de da :-) Ikke noe vondt om de.

''Samtidig skjønner jeg ikke at man ønsker å ha akkurat plakater og bilder fra Ikea, der vil jeg gjerne ha noe som er mere unikt og spesielt innkjøpt med omhu,''

Kan det ikke være innkjøpt med omhu om det er kjøpt på Ikea altså? Hva er kravet / definisjonen der egentlig?

uhm..kanskje jeg egentlig er en skapsnobb her, men jeg mener at pynteting, bilder og nips..ikke bør være kjøpt i en setting og for å matche hverandre og gardinene, men plukket ut fordi man liker akkurat den og det, på et vis. Å kjøpe alle bildene sine på Ikea synes jeg blir litt som å kjøpe en rad med bøker du ikke vet hva står i fordi de har fin rygg eller no (!?)

Dette gjelder da i mitt hus, og jeg hadde selvsagt ikke nevnt det hos andre. Men litt pussig synes jeg da det er.

Gjest ja, det var frekt sagt (men jeg ville tenkt det samme)

Jeg ville ikke sagt det, uten å føle at jeg sa noe frekt.

Personlig ville jeg heller ha bare vegger en stund, og litt etter litt hengt opp kunst, bilder, fotografier eller plakater jeg hadde valgt ut fordi jeg var glad i dem, liker kunstneren, de minnet meg om perioder i livet mitt, forteller noe om de som bor i leiligheten osv , enn å henge opp en rekke bilder kjøpt i en møbelbutikk bare for å henge opp noe, i verste fall noe som matcher sofaen. :-§

Men det hadde ikke vært noe bedre om du hadde betalt en gallerist 100000 for å henge opp dyr kunst du ikke hadde valgt selv / hatt noe forhold til, det hadde vært mye værre!

Det blir som å kjøpe bøker man synes ser pene ut i bokhyllen.

Kunst og litteratur er noe mer enn interiør, synes jeg.

Men jeg er sikkert en snobb på disse områdene.

Jeg er veldig glad i IKEA, har møbler og mye annet derfra, blantet med ting fra andre steder, både nytt og arvet.

Men jeg ville ikke påpekt til en venn at alle bildene var kjøpt samtidig i samme butikk bare for å henge opp noe. Jeg ville heller sagt noe pent om noe annet som jeg likte i leiligheten.

Det kommer an på hvordan ting sies. Kom det pakket i en nedlatende tone, sier det mest om hennes snobberi.

Personlig møblerer jeg hjemmet mitt som jeg vil og driter langt i mote og merker. Hva jeg liker og synes det er funksjonelt er det eneste som teller. Så får folk mene hva de vil.

mvh

Jeg signerer på denne.

Jeg mangler mote- og interiørgener.

Annonse

Personlig ville jeg heller ha bare vegger en stund, og litt etter litt hengt opp kunst, bilder, fotografier eller plakater jeg hadde valgt ut fordi jeg var glad i dem, liker kunstneren, de minnet meg om perioder i livet mitt, forteller noe om de som bor i leiligheten osv , enn å henge opp en rekke bilder kjøpt i en møbelbutikk bare for å henge opp noe, i verste fall noe som matcher sofaen. :-§

Men det hadde ikke vært noe bedre om du hadde betalt en gallerist 100000 for å henge opp dyr kunst du ikke hadde valgt selv / hatt noe forhold til, det hadde vært mye værre!

Jeg er veldig glad i IKEA, har møbler og mye annet derfra, blantet med ting fra andre steder, både nytt og arvet.

Men jeg ville ikke påpekt til en venn at alle bildene var kjøpt samtidig i samme butikk bare for å henge opp noe. Jeg ville heller sagt noe pent om noe annet som jeg likte i leiligheten.

Endelig noen som skrev nøyaktig det jeg mente ;) Hadde litt forklaringsproblemer nede i tråden her..;p men jeg er helt på linje og absolutt enig med deg. Om sakene er dyre erller billige spiller ingen rolle, men jeg synes det er litt rart å skaffe bilder (eller bøker) på samme måte som en skaffer for eksempel en sofagruppe.

Og jeg ville heller ikke sagt det på besøk, men heller funnet noe jeg likte og forsto, og sagt noe pent om det :)

Nå valgte jeg jo ut disse plakatene fordi de ga meg positive assosiasjoner. At de var i fra IKEA var helt tilfeldig.

Men hva om man liker bildene man finner på IKØA? Det må da være lov å kjøpe bilder man liker i en møbelbutikk.

mvh

Jeg signerer på denne.

Jeg mangler mote- og interiørgener.

''Jeg mangler mote- og interiørgener.''

Samme her :-)

Og - derved avledes også en annen mangel: shoppinggenet glimrer med sitt fravær. Og oppussings-genet. Egentlig tror jeg mannen min er ganske heldig :-)

uhm..kanskje jeg egentlig er en skapsnobb her, men jeg mener at pynteting, bilder og nips..ikke bør være kjøpt i en setting og for å matche hverandre og gardinene, men plukket ut fordi man liker akkurat den og det, på et vis. Å kjøpe alle bildene sine på Ikea synes jeg blir litt som å kjøpe en rad med bøker du ikke vet hva står i fordi de har fin rygg eller no (!?)

Dette gjelder da i mitt hus, og jeg hadde selvsagt ikke nevnt det hos andre. Men litt pussig synes jeg da det er.

''uhm..kanskje jeg egentlig er en skapsnobb her, men jeg mener at pynteting, bilder og nips..ikke bør være kjøpt i en setting og for å matche hverandre og gardinene, men plukket ut fordi man liker akkurat den og det, på et vis.''

Her tillegger du andre personer tanker og motiver på et ganske syltynt grunnlagg. Hvordan vet du at bilder kjøpt på IKØA er kjøpt for å matche gardinene og ikke fordi kjøper liker bildet? Og hva er galt med at bildet matcher resten av rommet?

''Å kjøpe alle bildene sine på Ikea synes jeg blir litt som å kjøpe en rad med bøker du ikke vet hva står i fordi de har fin rygg eller no (!?)''

Du finner ut hva bøker 'står for' ved å lese dem, ikke se på ryggen av boken. Du finner ut hva bilder 'står for' ved å se på dem, ikke lese hva som står på baksiden av rammen.

Det må være lov å like et bilde fordi man enkelt og greit synes det er pent, helt uten å knytte en roman av tolkninger og assosiasjoner til det.

Selvsagt er det også lov å ha et mer komplisert forhold til bilder.

mvh

Om de ikke var kjøpt der jeg selv jobber, ville jeg aldri ha kjent igjen hvor ting var kjøpt hen. Mangler nok shopping-genet her også ja, det er vanligvis jeg som står og venter utålmodig på at mannen min skal se seg ferdig i en butikk! ;)

Det kommer helt an på hvordan det var sagt. Hva slags forhold har hun til IKEA? For meg er IKEA en konkurrent, og kanskje ville jeg ha ertet en venninne litt for å handle mye der av den grunnen.

''uhm..kanskje jeg egentlig er en skapsnobb her, men jeg mener at pynteting, bilder og nips..ikke bør være kjøpt i en setting og for å matche hverandre og gardinene, men plukket ut fordi man liker akkurat den og det, på et vis.''

Her tillegger du andre personer tanker og motiver på et ganske syltynt grunnlagg. Hvordan vet du at bilder kjøpt på IKØA er kjøpt for å matche gardinene og ikke fordi kjøper liker bildet? Og hva er galt med at bildet matcher resten av rommet?

''Å kjøpe alle bildene sine på Ikea synes jeg blir litt som å kjøpe en rad med bøker du ikke vet hva står i fordi de har fin rygg eller no (!?)''

Du finner ut hva bøker 'står for' ved å lese dem, ikke se på ryggen av boken. Du finner ut hva bilder 'står for' ved å se på dem, ikke lese hva som står på baksiden av rammen.

Det må være lov å like et bilde fordi man enkelt og greit synes det er pent, helt uten å knytte en roman av tolkninger og assosiasjoner til det.

Selvsagt er det også lov å ha et mer komplisert forhold til bilder.

mvh

Selvsagt er det streit å kjøpe et bilde rett og slett fordi det er fint. :)

(Jeg har mange av tingene mine av nøyaktig samme årsak!)

Hele problemstillingen ble bare litt fremmed for meg, fordi jeg aldri i verden hadde klart å plukke ut alt av den delen av innredningen jeg anser som personlig, på ett og samme sted. Jeg ville blitt ukomfortabel om jeg følte at jeg levde i en møbelkatalog, liksom.

Jeg liker å plukke herifra & derifra og sånn sett gjøre ting til "mitt eget" Men for all del, det kan godt hende vedkommende klarte det fint med å bare velge fra Ikea, eller at vedkommende gir mere faen enn meg også, og begge deler er selvfølgelig helt ok :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...