Gå til innhold

Frekt å påpeke at noe i fra IKEA?

Anbefalte innlegg

Gjest ja, det var frekt sagt (men..)

Men hva om man liker bildene man finner på IKØA? Det må da være lov å kjøpe bilder man liker i en møbelbutikk.

mvh

Ja, selvsagt kan man like en plakat fra IKEA!

Men som jeg skriver, så er bilder på veggen, og bøker i bokhyllen, noe mer enn interiør for meg.

Jeg kunne sikkert hatt en plakat fra en møbelbutikk som IKEA på veggen, jeg, Men jeg kunne ikke gått og kjøpt de fleste bildene jeg skulle ha på veggen i leiligheten min, i løpet av en dag eller to, og hvor hovedpoenget var å fylle opp veggene med noe jeg synes så "fint" ut og kanskje passet til møblene..

Jeg ville heller hatt helt bare vegger, til jeg litt etter litt hadde hengt opp kunst jeg hadde spart til av kunstere jeg liker, blandet med bilder som jeg har tilegnet meg gjennom livet, og blant dette kan det godt være en IKEA-plakat, eller en filmplakat, eller noen fotografier, eller tegninger..

På samme måten som jeg har tilegnet meg bøkene i bokhyllen min, der er det alle kvaliteter, både innholdsmessig og med tanke på innbinding.. Jeg kan kjøpe en billig paperback av en halvgod krimforfatter, og kose meg med den. Og en skinninbundet førsteutgave av en gammel yndlingsbok av en verdenskjent forfatter. Men jeg kjøper ikke masse bøker på en gang for å fylle opp en hylle, eller for at det ser "fint" ut.

Fortsetter under...

• Svar 98
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laguna1

16

• morsan

12

• Alja

8

• Mrs D

7

Mest aktive i denne tråden

Ja, selvsagt kan man like en plakat fra IKEA!

Men som jeg skriver, så er bilder på veggen, og bøker i bokhyllen, noe mer enn interiør for meg.

Jeg kunne sikkert hatt en plakat fra en møbelbutikk som IKEA på veggen, jeg, Men jeg kunne ikke gått og kjøpt de fleste bildene jeg skulle ha på veggen i leiligheten min, i løpet av en dag eller to, og hvor hovedpoenget var å fylle opp veggene med noe jeg synes så "fint" ut og kanskje passet til møblene..

Jeg ville heller hatt helt bare vegger, til jeg litt etter litt hadde hengt opp kunst jeg hadde spart til av kunstere jeg liker, blandet med bilder som jeg har tilegnet meg gjennom livet, og blant dette kan det godt være en IKEA-plakat, eller en filmplakat, eller noen fotografier, eller tegninger..

På samme måten som jeg har tilegnet meg bøkene i bokhyllen min, der er det alle kvaliteter, både innholdsmessig og med tanke på innbinding.. Jeg kan kjøpe en billig paperback av en halvgod krimforfatter, og kose meg med den. Og en skinninbundet førsteutgave av en gammel yndlingsbok av en verdenskjent forfatter. Men jeg kjøper ikke masse bøker på en gang for å fylle opp en hylle, eller for at det ser "fint" ut.

''Personlig ville jeg heller ha bare vegger en stund, og litt etter litt hengt opp kunst, bilder, fotografier eller plakater jeg hadde valgt ut fordi jeg var glad i dem, liker kunstneren, de minnet meg om perioder i livet mitt, forteller noe om de som bor i leiligheten osv , enn å henge opp en rekke bilder kjøpt i en møbelbutikk bare for å henge opp noe, i verste fall noe som matcher sofaen. ''

Ser du hvordan du hoverer over andres smak og valg her, samt tillegger dem tanker og motiv du ikke har noe grunnlag for å si at de har.

Du kjøper ikke bilder på IKØA fordi de ikke faller i smak hos deg. Andre kjøper bilder på IKØA fordi de liker dem.

''Personlig ville jeg heller ha bare vegger en stund, og litt etter litt hengt opp kunst, bilder, fotografier eller plakater jeg hadde valgt ut fordi jeg var glad i dem, liker kunstneren, de minnet meg om perioder i livet mitt, forteller noe om de som bor i leiligheten osv , enn å henge opp en rekke bilder kjøpt i en møbelbutikk bare for å henge opp noe, i verste fall noe som matcher sofaen. ''

Ser du hvordan du hoverer over andres smak og valg her, samt tillegger dem tanker og motiv du ikke har noe grunnlag for å si at de har.

Du kjøper ikke bilder på IKØA fordi de ikke faller i smak hos deg. Andre kjøper bilder på IKØA fordi de liker dem.

IKØA?

Skrev du det med vilje siden det er så ofte KØ der? :-) Regner nesten med det, siden Ø og E er så langt fra hverandre på tastaturet. :-)

Jeg ville ikke sagt det, uten å føle at jeg sa noe frekt.

Personlig ville jeg heller ha bare vegger en stund, og litt etter litt hengt opp kunst, bilder, fotografier eller plakater jeg hadde valgt ut fordi jeg var glad i dem, liker kunstneren, de minnet meg om perioder i livet mitt, forteller noe om de som bor i leiligheten osv , enn å henge opp en rekke bilder kjøpt i en møbelbutikk bare for å henge opp noe, i verste fall noe som matcher sofaen. :-§

Men det hadde ikke vært noe bedre om du hadde betalt en gallerist 100000 for å henge opp dyr kunst du ikke hadde valgt selv / hatt noe forhold til, det hadde vært mye værre!

Det blir som å kjøpe bøker man synes ser pene ut i bokhyllen.

Kunst og litteratur er noe mer enn interiør, synes jeg.

Men jeg er sikkert en snobb på disse områdene.

Jeg er veldig glad i IKEA, har møbler og mye annet derfra, blantet med ting fra andre steder, både nytt og arvet.

Men jeg ville ikke påpekt til en venn at alle bildene var kjøpt samtidig i samme butikk bare for å henge opp noe. Jeg ville heller sagt noe pent om noe annet som jeg likte i leiligheten.

Jeg synes det er drøyt å sette likhetstegn mellom å henge opp plakater for å unngå helt nakne vegger, og å fylle bokhyllene med bøker som ser bra ut. De fleste vil være enige i at det er teit å kjøpe bokverk fordi ryggene matcher interiøret, men alle synes ikke det er like fryktelig at et maleri passer til sofaen det skal henge over.

Det kan jo bli lenge man må ha relativt tomme vegger en leilighet, hvis man nesten ikke kan henge opp annet enn det som har helt spesiell tilknytning til perioder i ens liv.

Jeg tror du skal være forsiktig med å legge en hel masse i folks personlighet ut fra hva de har på veggen. Kanskje de bare synes helt tomme vegger blir litt kaldt.

Selvsagt er det streit å kjøpe et bilde rett og slett fordi det er fint. :)

(Jeg har mange av tingene mine av nøyaktig samme årsak!)

Hele problemstillingen ble bare litt fremmed for meg, fordi jeg aldri i verden hadde klart å plukke ut alt av den delen av innredningen jeg anser som personlig, på ett og samme sted. Jeg ville blitt ukomfortabel om jeg følte at jeg levde i en møbelkatalog, liksom.

Jeg liker å plukke herifra & derifra og sånn sett gjøre ting til "mitt eget" Men for all del, det kan godt hende vedkommende klarte det fint med å bare velge fra Ikea, eller at vedkommende gir mere faen enn meg også, og begge deler er selvfølgelig helt ok :)

''Hele problemstillingen ble bare litt fremmed for meg, fordi jeg aldri i verden hadde klart å plukke ut alt av den delen av innredningen jeg anser som personlig, på ett og samme sted.''

Jeg er på en måte enig, men det er jo fordi jeg er godt voksen, og har skaffet meg alle mine pynteting over 25 års tid - litt av og til. Pluss at jeg jo hadde skaffet meg en del ting mens jeg bodde på hybel. Trådstarter hadde jo bodd i kollektiv før, og sikkert hatt minimalt med personlige, store ting til å fylle en leilighet med.

Hadde jeg startet uten noen ting eid i dag og mange tomme vegger, hadde det jo vært greit å starte med noen plakater man liker - og så får det piple inn med mer personlige ting etterhvert?

''Hele problemstillingen ble bare litt fremmed for meg, fordi jeg aldri i verden hadde klart å plukke ut alt av den delen av innredningen jeg anser som personlig, på ett og samme sted.''

Jeg er på en måte enig, men det er jo fordi jeg er godt voksen, og har skaffet meg alle mine pynteting over 25 års tid - litt av og til. Pluss at jeg jo hadde skaffet meg en del ting mens jeg bodde på hybel. Trådstarter hadde jo bodd i kollektiv før, og sikkert hatt minimalt med personlige, store ting til å fylle en leilighet med.

Hadde jeg startet uten noen ting eid i dag og mange tomme vegger, hadde det jo vært greit å starte med noen plakater man liker - og så får det piple inn med mer personlige ting etterhvert?

Vi pusset opp stua i høst, og tok bort alt fra veggene. Har til nå valgt kun å henge opp et nytt maleri jeg kjøpte i sommer + sort/hvitt bilder av ungene, men hengt opp på en ny måte.

Ellers er veggene tomme og hvite.

Jeg synes det er deilig med tomme flater nå - men vi kommer nok til å kjøpe noe etterhvert, kanskje et stort maleri. Men vi henger ikke opp noe midlertidig nå.

Annonse

Gjest ja, det var frekt sagt

Jeg synes det er drøyt å sette likhetstegn mellom å henge opp plakater for å unngå helt nakne vegger, og å fylle bokhyllene med bøker som ser bra ut. De fleste vil være enige i at det er teit å kjøpe bokverk fordi ryggene matcher interiøret, men alle synes ikke det er like fryktelig at et maleri passer til sofaen det skal henge over.

Det kan jo bli lenge man må ha relativt tomme vegger en leilighet, hvis man nesten ikke kan henge opp annet enn det som har helt spesiell tilknytning til perioder i ens liv.

Jeg tror du skal være forsiktig med å legge en hel masse i folks personlighet ut fra hva de har på veggen. Kanskje de bare synes helt tomme vegger blir litt kaldt.

Joda, og det er derfor jeg sier at jeg absolutt ikke ville sagt dette høyt.

Jeg har et slikt forhold til det som henger på veggen. Hadde jeg mistet alt, og fått en forsikringssum, så ville jeg kanskje gått og kjøpt _ett_ bilde av en kunstner jeg lenge hadde hatt lyst til å kjøpe noe av, og så ville jeg levd med resten av veggene som "blanke ark" og fylt opp litt ettter litt. Der ville det sikkert blitt en rimelig plakat et sted også, i tillegg til andre ting.

Med mindre det var sagt i en nedlatende tone, så synes jeg ikke det var "frekt"

Hvis hun selv liker Ikea, (noe det kan tyde på siden hun tydeligvis har inngående kjennskap til vareutvalget,) så mente hun neppe dette som noe negativt, bare som en observasjon.

Ikea har veldig mye fint og praktisk til en rimelig penge.

Så jeg tror de aller fleste norske hjem har "et eller annet" fra Ikea. - Meg selv inkludert.

Det er ikke noe negativt ved det, og ingenting å skamme seg over.

Vær heller stolt av at du har klart å innrede leiligheten din på en måte som passer ditt budsjett. Det viktigste er tross alt at du selv trives med det du har, enten det er kjøpt på ikea eller i en fasjonabel "snobbe-butikk"..

Bra innlegg, laban!

Det kommer an på hvordan ting sies. Kom det pakket i en nedlatende tone, sier det mest om hennes snobberi.

Personlig møblerer jeg hjemmet mitt som jeg vil og driter langt i mote og merker. Hva jeg liker og synes det er funksjonelt er det eneste som teller. Så får folk mene hva de vil.

mvh

''Kom det pakket i en nedlatende tone, sier det mest om hennes snobberi.''

Men vedkommende er ikke mer snobbete enn at hun har vært såpass mye på IKEA at hun kjenner igjen vareutvalget. :D

Etter hvert har IKEA så mye forskjellig at du skal være kjenner for å slå fast at det og det er fra IKEA.

Jeg signerer på denne.

Jeg mangler mote- og interiørgener.

''Jeg mangler mote- og interiørgener.''

Har hørt om sånne gener, jeg også. Ikke har jeg shopping-gen heller. Så da er vi vel noen som har MINST et gen for lite. :D

Annonse

uhm..kanskje jeg egentlig er en skapsnobb her, men jeg mener at pynteting, bilder og nips..ikke bør være kjøpt i en setting og for å matche hverandre og gardinene, men plukket ut fordi man liker akkurat den og det, på et vis. Å kjøpe alle bildene sine på Ikea synes jeg blir litt som å kjøpe en rad med bøker du ikke vet hva står i fordi de har fin rygg eller no (!?)

Dette gjelder da i mitt hus, og jeg hadde selvsagt ikke nevnt det hos andre. Men litt pussig synes jeg da det er.

Pynteting og nips er noe herk om så det er betalt 10 000 kroner for det eller en femtilapp på IKEA, og uansett hvor mye omtanke det er lagt i innkjøpet. Pynteting kommer kun innenfor dørene hos meg hvis det passer til resten - OG kan brukes til telys. :D

Joda - jeg skjønner godt at det ikke er bare-bare å få en leilighet personlig, dekorert og helt "seg selv" i løpet av null komma svusj når en starter på skratsj..:)

Og mange Ikea-bilder er jo fine de.

Jeg skjønner dog ikke alle ømtø -reaksjonene jeg har fått fra flere her...;p Jeg kunnne kanskje ha unngått å slenge inn en parantes om hvordan jeg ville ha gjort og ikke gjort - men jeg har alltid vært litt opptatt av å få det koselig & spesielt rundt meg, vil at stedet mitt skal være MEG, og det hadde jeg ikke fått til med å handle alt på samme sted, inkludert pynt og bilder. Så da tipset jeg litt om bruktmarkeder og sånn.

Men for all del, om folk vil dekorere med bare ting fra samme butikkhus så må de selvsagt kjøre på & gjerne for meg..Men personlig ville jeg ikke gjort det, og heller levd med en hvit vegg eller to en stund :) Så får jeg heller bare være ufordragelig..;)

Jeg synes forøvrig ikke at alle må like å innrede, det er en helt ærlig sak å ikke like å innrede.

Gjest vi er forskjellige

Jeg ville ikke sagt det, uten å føle at jeg sa noe frekt.

Personlig ville jeg heller ha bare vegger en stund, og litt etter litt hengt opp kunst, bilder, fotografier eller plakater jeg hadde valgt ut fordi jeg var glad i dem, liker kunstneren, de minnet meg om perioder i livet mitt, forteller noe om de som bor i leiligheten osv , enn å henge opp en rekke bilder kjøpt i en møbelbutikk bare for å henge opp noe, i verste fall noe som matcher sofaen. :-§

Men det hadde ikke vært noe bedre om du hadde betalt en gallerist 100000 for å henge opp dyr kunst du ikke hadde valgt selv / hatt noe forhold til, det hadde vært mye værre!

Det blir som å kjøpe bøker man synes ser pene ut i bokhyllen.

Kunst og litteratur er noe mer enn interiør, synes jeg.

Men jeg er sikkert en snobb på disse områdene.

Jeg er veldig glad i IKEA, har møbler og mye annet derfra, blantet med ting fra andre steder, både nytt og arvet.

Men jeg ville ikke påpekt til en venn at alle bildene var kjøpt samtidig i samme butikk bare for å henge opp noe. Jeg ville heller sagt noe pent om noe annet som jeg likte i leiligheten.

Kunst er beklageligvis noe man må ha på veggene for at folk ikke skal sunes du er helt fjern. Jeg har hengt opp noen bilder jeg har fått. De kunne like gjerne vært kjøpt fra IKEA eller hvor som helst. Det er ikke noe som bryr meg mindre enn kunst, og jeg har det ene og alene for at folk forventer at man har noe på veggene.

Bøkene mine derimot, de leser jeg ;-)

Pynteting og nips er noe herk om så det er betalt 10 000 kroner for det eller en femtilapp på IKEA, og uansett hvor mye omtanke det er lagt i innkjøpet. Pynteting kommer kun innenfor dørene hos meg hvis det passer til resten - OG kan brukes til telys. :D

Hvorfor er det "lov" å synes det, og ikke å være litt på kant med Ikea-kunst tro?

I min verden er begge ærlige meninger, men snobberi-stemplet er kort unna om en tar avstand fra masseproduserte Ikeakunstplakater? (Og det er i grunn en veldig pussig & litt annerledes posisjon å være i..Det er sjelden jeg får være snobben! :D)

Jeg liker enkelte nipser veldig godt, men de må være smakskontrollert og håndplukket av MEG! ;D

Kunst er beklageligvis noe man må ha på veggene for at folk ikke skal sunes du er helt fjern. Jeg har hengt opp noen bilder jeg har fått. De kunne like gjerne vært kjøpt fra IKEA eller hvor som helst. Det er ikke noe som bryr meg mindre enn kunst, og jeg har det ene og alene for at folk forventer at man har noe på veggene.

''Kunst er beklageligvis noe man må ha på veggene for at folk ikke skal sunes du er helt fjern.''

Nå gikk det opp for meg i all sin gru ... jeg kjenner stort sett bare fjerne mennesker! På tide å bytte omgangskrets, tydeligvis!

:D

Dekorer du leiligheten din for å tekkes folk du kjenner? DEN var hvertfall ny for meg! ;D

Hvorfor er det "lov" å synes det, og ikke å være litt på kant med Ikea-kunst tro?

I min verden er begge ærlige meninger, men snobberi-stemplet er kort unna om en tar avstand fra masseproduserte Ikeakunstplakater? (Og det er i grunn en veldig pussig & litt annerledes posisjon å være i..Det er sjelden jeg får være snobben! :D)

Jeg liker enkelte nipser veldig godt, men de må være smakskontrollert og håndplukket av MEG! ;D

Ja, det er jo viktig at det man har er ting man selv liker.

Jeg vil vel egentlig bare nipskulturen til livs, jeg ... Og ja, det er en personlig mening. Hva andre har får være opp til dem. Jeg liker det minimalistisk sånn sett, mange jeg kjenner liker maksimalisme. :D

Jeg mener forresten ikke at om man ikke vil ha pynteting fra IKEA, så må man nødvendigvis være snobb. Det er ikke sånn at det er automatikk i å være enten eller. :D Jeg har lite greie på kunst og hva som er hot - jeg skal LIKE ting. Og det gjør jeg uavhengig av trender. Men her jeg bor nå har jeg ikke en gang pynteting jeg liker. Utenom massevis med telysestaker - og de er i samme farge alle, selv om de ellers er forskjellige.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...