Gå til innhold

Jentestørrelser mindre enn guttestørrelser

Anbefalte innlegg

http://www.expressen.se/nyheter/1.2305007/flickornas-klader-ar-tajtare-an-pojkars

Selv om det er SAMME størrelse er "jenteklær" mindre enn gutteklær.. Gutter herjer mer sier kleskjeden Lindex til sitt forsvar.

Og vi synes burka er diskriminerende!

Fortsetter under...

Ja, dette er en kjent sak for oss som har både gutter og jenter. Man må kjøpe et par størrelser over egentlig høyde, og legge opp f.eks jentebukser fordi rett størrelse er i størrelse barbiedukke i bredden. Helt håpløst! Jeg hører de fleste sier at de sliter med det samme, og vår datter har helt normal vekt.

Det der observerte jeg da guttungen var liten, han er født i 1999.

Mens storesøsteren (f.1990) var småbarn, kunne jeg i mye større grad velge "nøytrale" plagg som f.eks. gensere, trøyer og overaller, fra jente- eller guttestativene ettersom. Hvis jeg likte "guttefargene" i f.eks. str. 92 bedre enn de som gikk i hvitt og rosa, kunne jeg velge dem.

Noen år senere var det klare forskjeller i både størrelser og modeller, selv for basisplagg til de minste. Ikke at det var så veldig interessant å bruke jentetøy til minstemann, men i og med at utvalget i guttetøy ofte er elendig, kunne det vært greit om det fantes nøytrale plagg i "barnehagestørrelse".

Hvis gutter herjer mer, er det rart at jentene tydeligvis trenger mere klær. Kroken med klær til store gutter er alltid den minste i kjedebutikkene.

Gjest Modern77

Det er sikkert pga guttene pleier være litt større enn jenter.

Ser jo det i babystr i alle fall. Guttene vokser fortere enn jentene.

Har ingenting med burka å gjøre den diskusjonen der da, mer praktiske årsaker.

Samme som herreklær og kvinneklær, herreklær er større enn kvinneklær i str da gjennomsnittsmannen er større enn damen.

Noen menn er små og tynne i forhold til herrestørrelsene og må derfor ofte velge mindre str enn de egentlig er, men sånn er det bare - og mest praktisk.

Det er sikkert pga guttene pleier være litt større enn jenter.

Ser jo det i babystr i alle fall. Guttene vokser fortere enn jentene.

Har ingenting med burka å gjøre den diskusjonen der da, mer praktiske årsaker.

Samme som herreklær og kvinneklær, herreklær er større enn kvinneklær i str da gjennomsnittsmannen er større enn damen.

Noen menn er små og tynne i forhold til herrestørrelsene og må derfor ofte velge mindre str enn de egentlig er, men sånn er det bare - og mest praktisk.

Det er vel først i puberteten at guttene vokser forbi jentene? Dersom en ser på gutter og jenter i 6. trinn (der min eldste går), er jentene i gjennomsnitt klart større (guttene har i hovedsak ikke startet puberteten ennå). I 1. trinn (der min yngste går), er det flere høye jenter enn gutter.

Gjest Modern77

Det er vel først i puberteten at guttene vokser forbi jentene? Dersom en ser på gutter og jenter i 6. trinn (der min eldste går), er jentene i gjennomsnitt klart større (guttene har i hovedsak ikke startet puberteten ennå). I 1. trinn (der min yngste går), er det flere høye jenter enn gutter.

ok, men hos babyer ser jeg i alle fall at gutta ligger et klart hakk større enn jentene, med individuelle variasjoner selvsagt.

Annonse

Ja, dette er en kjent sak for oss som har både gutter og jenter. Man må kjøpe et par størrelser over egentlig høyde, og legge opp f.eks jentebukser fordi rett størrelse er i størrelse barbiedukke i bredden. Helt håpløst! Jeg hører de fleste sier at de sliter med det samme, og vår datter har helt normal vekt.

Hmmm... Vi sliter med å finne bukser til våre jenter, av motsatt grunn. De er altfor vide i livet, alt detter bare av.

Mexx har smale bukser, og så er det noen av dem på Lindex som kan brukes har jeg funnet ut. Ellers er det ikke lett å finne rett og slett.

Gjest Modern77

Ja, klærne er sydd i italia eller kina der jentene er mye nettere enn i Norge.

Godt at denne nettbutikken har skjønt det

http://www.akkurat-passe.no/akkurat-passe

Her er det klær sydd etter høyden, men litt videre så den passer mer "normale" barn :-)

Gjest mamma til Asiajente og Asiagutt

Ja, klærne er sydd i italia eller kina der jentene er mye nettere enn i Norge.

Godt at denne nettbutikken har skjønt det

http://www.akkurat-passe.no/akkurat-passe

Her er det klær sydd etter høyden, men litt videre så den passer mer "normale" barn :-)

Ja det kan sikkert stemme.

Min datter, født i Asia, bruker faktisk klær i størrelse 1-år-lavere enn hun egentlig er. Min sønn, fra samme land, bruker vanlig norsk størrelse etter alderen.

Hmmm, kan ikke si jeg har reflektert over dette...

Jentene mine har stort sett brukt klær 1 størrelse over det alderen skulle tilsi.

Bukser er som regel alt for vide i livet hvis de passer i lengden, og alt for korte i lengden om de passer i livet.

Gutten bruker stort sett klær 1 størrelse over det alderen skulle tilsi, og buksene har vi akkurat samme problem med som til jentene.

Ungene mine er rimelig normale i størrelsen - ikke store og ikke små. De er normalt slanke, men ikke tynne.

Basert på dette, vil jeg si at klærne vi bruker (hovedsakelig H&M, KappAhl, Lindex, Cubus, Zara) er nogenlunde like i størrelse til gutter og jenter :)

Jentene mine har stort sett brukt klær 1 størrelse over det alderen skulle tilsi.

Bukser er som regel alt for vide i livet hvis de passer i lengden, og alt for korte i lengden om de passer i livet.

Gutten bruker stort sett klær 1 størrelse over det alderen skulle tilsi, og buksene har vi akkurat samme problem med som til jentene.

Ungene mine er rimelig normale i størrelsen - ikke store og ikke små. De er normalt slanke, men ikke tynne.

Basert på dette, vil jeg si at klærne vi bruker (hovedsakelig H&M, KappAhl, Lindex, Cubus, Zara) er nogenlunde like i størrelse til gutter og jenter :)

Hei, ser i innlegget ditt at barna dine bruker klær fra Zara. Hvor får en tak i det i Norge? :o)

Annonse

Det der observerte jeg da guttungen var liten, han er født i 1999.

Mens storesøsteren (f.1990) var småbarn, kunne jeg i mye større grad velge "nøytrale" plagg som f.eks. gensere, trøyer og overaller, fra jente- eller guttestativene ettersom. Hvis jeg likte "guttefargene" i f.eks. str. 92 bedre enn de som gikk i hvitt og rosa, kunne jeg velge dem.

Noen år senere var det klare forskjeller i både størrelser og modeller, selv for basisplagg til de minste. Ikke at det var så veldig interessant å bruke jentetøy til minstemann, men i og med at utvalget i guttetøy ofte er elendig, kunne det vært greit om det fantes nøytrale plagg i "barnehagestørrelse".

Hvis gutter herjer mer, er det rart at jentene tydeligvis trenger mere klær. Kroken med klær til store gutter er alltid den minste i kjedebutikkene.

Jeg har akkurat samme erfaring - og jentene mine er født i 1996 og 2006.

Det er nesten morsomt hva vi har av arvetøy fra de første årene, det er stort sett rødt og mørkeblått og mye videre i fasongen enn det som selges nå. Men fra hun var en fire-fem (dvs da junior ble født...) er modellene smalere og det går stort sett i pastell og ikke minst rosa.

Mye av det første tøyet etter storesøster har vi gitt videre til en gutt...

http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7479786 Den norske artikkelen om saken.

Jeg synes dette er så inderlig tullete at jeg blir helt oppgitt. Sjekker man medisinske bøker får man oppgitt at frem til ca ti års alder er det svært få forskjeller på menneskekroppen, annet enn akkurat der kjønnet sitter.

Og jeg kan ikke tolke dette fenomenet blandt klesprodusenter enn at jenter "skal være på en viss måte" så la oss begynne tidligst mulig.

''Det er vel først i puberteten at guttene vokser forbi jentene? Dersom en ser på gutter og jenter i 6. trinn (der min eldste går), er jentene i gjennomsnitt klart større (guttene har i hovedsak ikke startet puberteten ennå). I 1. trinn (der min yngste går), er det flere høye jenter enn gutter'' Sånn har det ikke vært på jr's trinn. Guttene har hele tiden vært lengre enn jentene, men når de kom til 5. trinn begynte jentene å utvikle seg, så derfra (og fremdeles nå i 10.trinn;) var guttene smalere enn jentene (men fremdeles høyere).

http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7479786 Den norske artikkelen om saken.

Jeg synes dette er så inderlig tullete at jeg blir helt oppgitt. Sjekker man medisinske bøker får man oppgitt at frem til ca ti års alder er det svært få forskjeller på menneskekroppen, annet enn akkurat der kjønnet sitter.

Og jeg kan ikke tolke dette fenomenet blandt klesprodusenter enn at jenter "skal være på en viss måte" så la oss begynne tidligst mulig.

''Og jeg kan ikke tolke dette fenomenet blandt klesprodusenter enn at jenter "skal være på en viss måte" så la oss begynne tidligst mulig.''

Så enig med deg! Og gutter trenger større klær pga bevegelsesfrihet??!!

Dessuten selger mange kjeder "Lolita-klær" fra 1-årsstørrelse. Ser ingen grunn til at man skal kle småjenter som sexsymboler, det presset kommer jammen tidlig nok.

Jeg synes det er trist med mye av barneklærne. Småungene skal være nesten bare rosa eller blå. Så kommer mellomalderen (tweens), og da skal jentene være småhorete eller så og si voksne i klesveien. Her snakker vi da om jenter fra 8-års alderen og opp til 12-13.

Guttene på sin side skal være "styggest" mulig, har jeg inntrykk av. Det skal være motiver som det virker som om man har gnidd utover før det har tørket, eller mest mulig død og fordervelse. (Med noen hederlige unntak.)

Jeg går for mer kjønnsnøytrale klær til både store og små, samt at barn skal få være barn - også i klesveien!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...