Gå til innhold

Oppblåst i magen

Gjest ikke gøy å være oppblåst

Anbefalte innlegg

Gjest ikke gøy å være oppblåst

Jeg har et problem med at jeg er så oppblåst i magen. Dette skjer nesten daglig, på ettermiddagen mellom lunsj og middag, har vart sånn i mange år. Tenker at det har noe med kosthold å gjøre - til vanlig spiser jeg en yoghurt med musli til frokost kl halv 8, to-tre knekkebrød til lunsj og middag når jeg kommer hjem fra jobb i 6-tiden. Spiser 1-2 frukter mellom disse måltidene. Etter middag gir oppblåstheten seg som regel noe. Men jeg vil gjerne vite om noen har tips til hvordan jeg kan bli kvitt dette? Det er ikke akkurat behagelig å ha det sånn hver dag.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/359795-oppbl%C3%A5st-i-magen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Modern77

Frukt kan gi oppblåst mage, merker dette spesielt på appelsiner.

Anbefaler deg å drikke biola daglig.

Ellers - drikker du mye vann? Det er bra.

Drikk minst mulig brus og styr unna sukkerfritt.

Tyggis og halsdrops kan også gi luft i magen.

Treg fordøyelse gir også luft, så få i deg fiber, men fiber kan også gi luft, så det er en gyllen middelvei. Pass på at du har regelmessig avføring (hver dag).

Frukt kan gi oppblåst mage, merker dette spesielt på appelsiner.

Anbefaler deg å drikke biola daglig.

Ellers - drikker du mye vann? Det er bra.

Drikk minst mulig brus og styr unna sukkerfritt.

Tyggis og halsdrops kan også gi luft i magen.

Treg fordøyelse gir også luft, så få i deg fiber, men fiber kan også gi luft, så det er en gyllen middelvei. Pass på at du har regelmessig avføring (hver dag).

''Anbefaler deg å drikke biola daglig.''

Biola yoghurt gjør meg til et levende minigasskraftverk.

Annonse

Prøv deg fram med å unngå visse matvarer, folk reagerer på ulike ting. Selv blir jeg enormt oppblåst med mageknip av rødt kjøtt, spesielt "rent" storfekjøtt som biff, oksestek osv. Jeg blir også oppblåst når jeg får i meg mye sukker. Andre blir oppblåst av melkeprodukter, eller hvete, eller frukt.

Onsdag1365380628

Jeg gikk rundt med oppblåst mage og illeluktende promping i flere år før jeg skjønte hva som var i veien. Jeg tåler ikke hvetemel, og har derfor kuttet det ut. Har ikke cøliaki, og litt hvetemel i feks saus eller lignende går greit. Har tatt matvareallergitest hos legen som ikke ga utslag, og trodde derfor ikke det var matvarer som gav meg magevondt. Men bare et par tre dager uten hvetemel, så var magen god. En fantastisk følelse etter så mange år. Nå har jeg bare vondt i magen en sjelden gang.

Gjest Modern77

Jeg gikk rundt med oppblåst mage og illeluktende promping i flere år før jeg skjønte hva som var i veien. Jeg tåler ikke hvetemel, og har derfor kuttet det ut. Har ikke cøliaki, og litt hvetemel i feks saus eller lignende går greit. Har tatt matvareallergitest hos legen som ikke ga utslag, og trodde derfor ikke det var matvarer som gav meg magevondt. Men bare et par tre dager uten hvetemel, så var magen god. En fantastisk følelse etter så mange år. Nå har jeg bare vondt i magen en sjelden gang.

Tenker litt på candida albicans,

dette er en tilstand leger er litt uenige om da,

men mange alternativbehandlere mener mange plager skyldes det.

En ubalanse i floraen i tarmene pga overflod av soppen candida albicans.

Dette kan f.eks. gi luft i magen.

Sukker, hvetemel osv er næring til denne soppen og kan gi økte plager visstnok.

Derfor må man følge et visst kostregime for å få bukt med plagene.

Gjest lurer jeg på..

Det kan være du har matallergi. Jeg gikk rundt og prompet i årevis før det ble slått fast at jeg har cøliaki og ikke tåler gluten. Etter 3 dager på glutenfri kost var jeg et nytt menneske.

Er det kun en blodprøve som må til for å sjekke om man har noe form for matvareallergi? Kan en vanlig fastlege ta en slik test eller hvordan går man frem?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...