Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid vært slank og hatt lett for å holde vekta. Før jeg fikk barn lå vekta i mange år på mellom 54 og 55 kg (jeg er 172 cm høy og bruker str 36 i klær - er ikke _for_ tynn, men har spinkel beinbygning).

Etterhvert som barna (tre stk i løpet av syv år) kom, så gikk vekta opp til 58-59 kg og lå stabilt der i flere år.

I sommer var jeg gjennom et samlivsbrudd og vekta raste fem kg ned på veldig kort tid, så jeg måtte ta meg sammen for å få i meg nok kalorier. Når vekta gikk opp til 55-56 kg igjen slappa jeg litt mer av.. (jeg plages av uvelhet, sikkert pga litt lavt undertrykk, når vekta blir under 55 kg..en eller annen slags "magisk" grense der ;-)).

Jeg fyller snart 41 år og hadde liksom forventa at det skulle bli vanskeligere å holde vekta etterhvert, men det motsatte er nesten tilfelle... Før samlivsbruddet spiste jeg også normalt, men når vekta krøp såvidt over 59 kg så droppa jeg f.eks. den ekstra sjokoladen ;)

Nå virker det nesten som jeg kan spise hva som helst uten å legge på meg... Er ikke dette litt rart? Jeg har tenkt på f.eks. høyt stoffskifte, men føler meg frisk som en fisk:) Eneste som plager meg er litt revmatiske smerter (nakke, skuldre etc).

Nå går jeg på vekta ganske ofte, bare for å sikre meg at jeg ikke havner under 55 kg...

Kostholdet mitt er nok ganske normalt. Til frokost ukedagene spiser jeg havgregryn med nøtter, tørka frukt og melk. Til lunsj og i løpet av arbeidsdagen spiser jeg rundt fire skiver med smør og ost, samt ei frukt. Til middag spiser jeg en porsjon av helt vanlige middager som familiefolk spiser ;) Og jeg tar gjerne et par skiver med smør, agurk og majones til kvelds i tillegg.. Ca fire-fem dager i uka spiser jeg en sjokolade og det går ned en stor potetgullpose pr uke også.

I vinter har jeg ikke trimma aktivt, men jeg lever et aktivt liv med masse løping i trapper på jobb og som regel full fart her hjemme..

Er dette normalt da? Jeg vet det er et luksusproblem, men jeg lurer allikevel på om dette er noe jeg bør sjekke ut?

Fortsetter under...

Hypertyrodisme er relativt sjeldent, og har som regel andre symptomer også, så jeg tviler på at du har det.

Jeg tror årsaken er at vi mennesker er forskjellig, og at enkelte forbrenner mye. For eksempel kan hjernen forbrenne mye energi, så det er nok det som skjer!

:-)

Med vennlig hilsen

Hypertyrodisme er relativt sjeldent, og har som regel andre symptomer også, så jeg tviler på at du har det.

Jeg tror årsaken er at vi mennesker er forskjellig, og at enkelte forbrenner mye. For eksempel kan hjernen forbrenne mye energi, så det er nok det som skjer!

:-)

Med vennlig hilsen

Det med at hjernen forbrenner mye energi kan sikkert være en årsak... Mye å tenke på, stort ansvar osv ;)

Hehe, sikkert noe i det, så da slapper jeg litt mer av og spiser heller mer sjokolade om tvingende nødvendig ;)

Ja, slike plikter kan være tøffe, men noen må gjøre det, og det er godt å vite at vi kan stole på deg!

Med vennlig hilsen

Annonse

Jeg hadde en periode (ca et år, tror jeg) hvor jeg først raste ned en del kilo i vekt (var nok litt bekymret i den perioden - over diverse saker) - og så holdt vekten seg der uansett hva jeg spiste...

Nå er det (dessverre) tilbake der det var før ;-)

Jeg hadde en periode (ca et år, tror jeg) hvor jeg først raste ned en del kilo i vekt (var nok litt bekymret i den perioden - over diverse saker) - og så holdt vekten seg der uansett hva jeg spiste...

Nå er det (dessverre) tilbake der det var før ;-)

Så det er altså "håp" for meg også ;-P

Jeg tror kroppen din kan være i stressmodus p.g.a. samlivsbruddet uten at du nødvendigvis føler deg stressa. Og at forbrenningen øker som følge av dette.

Uten sammenligning for øvrig har jeg det på samme måten når jeg er hos moren min, og når samboerens barn er på besøk. Jeg spiser som ellers, men strever for å holde vekta oppe.

Jeg har ingen dokumentasjon på dette, det er kun basert på egne erfaringer og ditto teorier.

Jeg tror kroppen din kan være i stressmodus p.g.a. samlivsbruddet uten at du nødvendigvis føler deg stressa. Og at forbrenningen øker som følge av dette.

Uten sammenligning for øvrig har jeg det på samme måten når jeg er hos moren min, og når samboerens barn er på besøk. Jeg spiser som ellers, men strever for å holde vekta oppe.

Jeg har ingen dokumentasjon på dette, det er kun basert på egne erfaringer og ditto teorier.

Høres ut som du kan ha rett i dette... Snodig hvordan kroppen fungerer i grunnen :)

Du har i alle fall god forbrenning. :-)

Hadde jeg spist det du ramser opp at du spiser, så ville jeg gått opp i vekt.

Ja, jeg har nok alltid hatt god forbrenning, men nå synes jeg det går litt over alle støvleskaft ;-)

• 3 måneder senere...

Annonse

Det kan kanskje ha noe med samlivsbruddet å gjøre. Jeg gikk ned mye året etter et brudd. Og det selv etter at jeg følte jeg var "over" det. Min teori er at en så stor påkjenning henger lenge igjen i kroppen selv om man føler seg fin psykisk.

Det kan kanskje ha noe med samlivsbruddet å gjøre. Jeg gikk ned mye året etter et brudd. Og det selv etter at jeg følte jeg var "over" det. Min teori er at en så stor påkjenning henger lenge igjen i kroppen selv om man føler seg fin psykisk.

Oi, hehe, så ikke at denne tråden var veldig gammel! Er inne og sjekker gamle kostholdstråder.

Gjest togli

Ja, jeg tror nok du har rett i det... Nå merker jeg faktisk at jeg kan legge på meg igjen og at jeg ikke kan spise like mye som før, og det er igrunnen litt betryggende ;)

Dark-Angel 82

Hehe, så greit da! :)

Så lenge du er i fin form,så trenger du nok ikke bekymre deg. Du har vel mer og gjøre også nå, enn fr da dere var to :)

Jeg har kuttet cola & digg denne uken, og gått ned 2 kg! :o

(Ikke at jeg trenger det, jeg bare registrerte det)

Gjest togli

Hehe, så greit da! :)

Så lenge du er i fin form,så trenger du nok ikke bekymre deg. Du har vel mer og gjøre også nå, enn fr da dere var to :)

Jeg har kuttet cola & digg denne uken, og gått ned 2 kg! :o

(Ikke at jeg trenger det, jeg bare registrerte det)

Ja, det er travle dager! Idag avspaserer jeg og er alene hjemme...Alle andre er jo på jobb, så jeg lurte seriøst på hva jeg skulle ta meg til... Det regner ute, så "ut på tur" frista heller ikke... Gubban så kjedelig!! Vel, jeg fant ut at jeg skulle SOVE..midt på dagen! Og sov i to timer..... Får vel rangle litt på data'n i natt tenker jeg :P

Poenget: Luksus å kjede seg litt.. Tror det er noen år siden sist ;)

Ang vekta, så er også jeg sånn at det er altfor enkelt å gå ned i vekt...men puppene forsvinner først *sukk* ;)

Dark-Angel 82

Ja, det er travle dager! Idag avspaserer jeg og er alene hjemme...Alle andre er jo på jobb, så jeg lurte seriøst på hva jeg skulle ta meg til... Det regner ute, så "ut på tur" frista heller ikke... Gubban så kjedelig!! Vel, jeg fant ut at jeg skulle SOVE..midt på dagen! Og sov i to timer..... Får vel rangle litt på data'n i natt tenker jeg :P

Poenget: Luksus å kjede seg litt.. Tror det er noen år siden sist ;)

Ang vekta, så er også jeg sånn at det er altfor enkelt å gå ned i vekt...men puppene forsvinner først *sukk* ;)

*knise* Mine pupper forsvinner heldigvis ikke, skulle bare mangle etter 30 000 i utgifter. ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...