Gå til innhold

smerter bak venstre ribbein

Anbefalte innlegg

Gjest Hilsen fra meg

Hei! Jeg er ei jente på 27 år. I en stund nå (en mnd?) har jeg hatt vondt bak sånn ca midten av de nederste venstre ribbeina, og akkkurat rett under dem. Det er ikke intense, akutte eller stikkende smerter, men mer en jevn svak smerte som aldri forsvinner. Det minner litt som å ha hold, men på "feil" sted. Jeg hverken raper eller promper unormalt mye, har så og si aldri halsbrann eller sure oppstøt, men føler allikevel en trang til å rape hele tiden selv om jeg ikke får noe luft opp. Akkurat som om det er fullt i magen uten at jeg føler meg oppblåst eller har spist. Det er ingen uutholdelig smerter, men det er veldig anstrengende, spesielt når jeg sitter, siden jeg spenner meg veldig. Når jeg krummer ryggen for å slippe å anstrenge framsiden, kjenner jeg smertene som utstrålinger i ryggen. Det er alltid slitsomt å sitte, men bedre å stå eller ligge. Jeg føler meg fysisk frisk ellers, ingen kvalme, diare eller forstoppelser. Derimot har jeg det siste året hatt mye hetetokter, spesielt hvis jeg ligger og slapper av. Dessuten har jeg begynt å tisse mye oftere enn før, minst syv ganger om dagen, i motsetning til tre-fire ganger som var vanlig før. Kostholdet mitt er ikke av det sunneste, men jeg prøver allikevel å tenke på hva jeg putter i meg. For eksempel spiser jeg aldri gatekjøkkenmat, drikker så og si aldri brus/juice e.l., spiser veldig sjelden godteri eller potetgull og prøver å få i meg mye frukt og grønt hver dag (spiser ikke så mye av de som gir mest gass..). Jeg spiser ikke kjøtt og fugl i noen former, men fisk og melkeprodukter, noe jeg har gjort i 6-7 år. Det har ikke vært noen forandring i kostholdet den siste tiden. Jeg føler meg ganske stor, spesielt rundt magen, men jeg er ikke obeastly. I tenårene og fram til for en fem års tid siden slet jeg veldig med vekselsvis spisevegring og tvangsspising, og gikk i de verste periodene opp og ned 20-30 kg om gangen, og hadde mye voldsomme og akutte smerter i midten av magen, men jeg føler ikke at det har noen sammenheng.. En av de første dagene av januar var jeg ute på ski i ti timer og pådro meg hypotermi. Etter en god stund med kraftig oppvarming hadde jeg kroppstemeratur på 34,7 grader, men vi har regnet ut at jeg hadde rundt 30-31, pga tid, utetemperatur (-20) og symptomer som hallusinasjoner, "søvngjengeri", kollapser o.a. Jeg ble sendt hjem fra sykehuset med en gang fordi jeg ble så raskt varm (37,1). Grunnen til at jeg tar med dette, er fordi det var omtrent på denne tiden magevondten startet. Jeg går til psykolog minst en gang i uka, noe jeg har gjort i et år nå, pga depresjon og psykoselignende symptomer, paranoide schizofrene tendenser og angst. Jeg tar for tiden ingen typer medikamenter, men brukte abilify 15 mg hver dag det meste av 2010, men sluttet i oktober fordi jeg følte meg som en zombie. Det har vel ingen ting å si, men tar det med for det: jeg har veldig sjelden mensen. En til toppen tre ganger i året, som regel bare en.. Noe jeg alltid har hatt. Når jeg først har mensen, er det så kraftige blødninger at jeg ikke forlater huset, for jeg blør lett igjennom (kan ta bare ca et kvarter) selv om jeg bruker både grønn ob og nattbind (jeg har ikke vært hos lege med dette, for jeg kvier meg veldig for å gå til gynekolog). Etter denne lange avhandlingen lurer jeg egentlig bare på om du har noen tanker om hva magevondten min kan skyldes? Tror du det bare er luft/dårlig kosthold?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/359858-smerter-bak-venstre-ribbein/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stig Bruset - Alt. medisin

Jeg synes du skal få sjekket dette nærmere for å se om det kan finnes en fysisk forklaring. Hvis du kontakter fastlegen kan dere vurdere en CT abdomen, som er en røntgenundersøkelse som kan fremstille det området plagene dine kommer fra. Man vil kunne se tarmen og binyrene bl.a og de sistnevnte kan påvirke hormonsystemet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...