Gå til innhold

Uetisk av lege/psykiater?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg husker ikke om vedkommende var lege eller psykiater, men det spiller kanskje ikke så stor rolle. Saken er at jeg var 12-13 år og lå på en legebenk med bare trusen på, og skulle undersøkes (mener å huske det var fordi jeg hadde problemer med spising). I hvert fall så husker jeg at jeg ble sjokkert da legen plutselig trakk ned trusen og så på tissen min, uten forvarsel eller en eneste kommentar.

Er dette greit, eller er det normalt å spørre om sånt??

Skrevet

Virker rart spør du meg, ekle folk finnes over alt. Gjør det ikke mindre ekkelt om det er en lege :(

Skrevet

Veldig ubetenksomt, men det kan være fordi han var så opptatt av å gjøre jobben sin at han rett og slett ikke tenkte over det.

Uansett burde han sagt fra til deg først, slik at du var forberedt.

Skrevet

Virker rart spør du meg, ekle folk finnes over alt. Gjør det ikke mindre ekkelt om det er en lege :(

Ja, jeg stusser jo litt på hvorfor han skulle se på tissen når det var snakk om spiseproblemer og at jeg var veldig tynn pga det. Uansett kunne han spurt om det var greit synes jeg, i hvert fall i den sårbare alderen jeg var i da. Jeg greide ikke dusje heller på skolen fordi nakenhet var vanskelig for meg, så det var et ekstra sårbart punkt for meg.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette er dårlig håndverk.

En skal kommunisere, forberede og spørre.

Skrevet

Dette er dårlig håndverk.

En skal kommunisere, forberede og spørre.

Det føler jeg og. Men hvorfor var det nødvendig i det hele tatt?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det føler jeg og. Men hvorfor var det nødvendig i det hele tatt?

Det kan jeg ikke svare konkret på. Ofte bør en somatisk undersøkelse omfatte hele kroppen.

Skrevet

Ja, jeg stusser jo litt på hvorfor han skulle se på tissen når det var snakk om spiseproblemer og at jeg var veldig tynn pga det. Uansett kunne han spurt om det var greit synes jeg, i hvert fall i den sårbare alderen jeg var i da. Jeg greide ikke dusje heller på skolen fordi nakenhet var vanskelig for meg, så det var et ekstra sårbart punkt for meg.

Om en slik undersøkelse var såkalt indisert kan jeg ikke uttale meg om. Men om det var tilfelle, synes jeg at denne legen begikk en drøy grenseoverskridelse. De SKAL si hva de gjør og særlig når det gjelder ens intime deler forklare grundig hvorfor.

Om det ikke var medisinsk grunnlag for dette, mener jeg uten tvil at det var et overgrep.

Skrevet

Om en slik undersøkelse var såkalt indisert kan jeg ikke uttale meg om. Men om det var tilfelle, synes jeg at denne legen begikk en drøy grenseoverskridelse. De SKAL si hva de gjør og særlig når det gjelder ens intime deler forklare grundig hvorfor.

Om det ikke var medisinsk grunnlag for dette, mener jeg uten tvil at det var et overgrep.

Måten det ble gjort på, gjorde i hvert fall at det føltes som det. Enten det var medisinske grunner eller ikke.

Skrevet

Måten det ble gjort på, gjorde i hvert fall at det føltes som det. Enten det var medisinske grunner eller ikke.

Dette var ganske vanlig på den tiden. Tror hele klassen min opplevde dette. Kommunikasjon til barn var det ikke snakk om.

Skrevet

Dette var ganske vanlig på den tiden. Tror hele klassen min opplevde dette. Kommunikasjon til barn var det ikke snakk om.

Når var dette da? Til meg var snakk om rundt 93-94.

Skrevet

Huff... Glad jeg ikke er såå gammel.

Skrevet

Når var dette da? Til meg var snakk om rundt 93-94.

Mye tidligere ja. På 70-tallet. Burde nok ha kommet lengre på 90-tallet. Da var sikkert legen gammel?

Skrevet

Ja, han skulle ha spurt, og forstår ikke poenget heller. Forstår hvordan det er, jeg dusjet heller ikke etter gym timer, hadde sjeldent bad. Til slutt hadde jeg ikke gym heller, ingen spurte hvorfor heller. Jeg var jo bare ikke som de andre..

Skrevet

Mye tidligere ja. På 70-tallet. Burde nok ha kommet lengre på 90-tallet. Da var sikkert legen gammel?

Rundt 40 vil jeg tippe. Usikker på om det var den samme som spurte om jeg hadde fått hår på tissen på første konsultasjon. Var til så mange forskjellige.

Skrevet

Rundt 40 vil jeg tippe. Usikker på om det var den samme som spurte om jeg hadde fått hår på tissen på første konsultasjon. Var til så mange forskjellige.

Har du problemer i forhold til dette? Det har aldri jeg hatt. Så på dette som noe leger gjorde for å undersøke om jeg var frisk. Ikke noe galt i det.

Legen skulle selvsagt ha forberedt deg på dette da. Håper de er flinkere i dag.

Skrevet

Huff... Glad jeg ikke er såå gammel.

Jeg er veeeeeeeldig gammel ja :-)

Skrevet

Har du problemer i forhold til dette? Det har aldri jeg hatt. Så på dette som noe leger gjorde for å undersøke om jeg var frisk. Ikke noe galt i det.

Legen skulle selvsagt ha forberedt deg på dette da. Håper de er flinkere i dag.

Det vet jeg ikke helt. Føler meg generelt utrygg på andres impulskontroll, kanskje føyer det seg bare inn i rekken av henhendelser hvor jeg har følt meg hjelpesløs i andres hender.

Skrevet

Det vet jeg ikke helt. Føler meg generelt utrygg på andres impulskontroll, kanskje føyer det seg bare inn i rekken av henhendelser hvor jeg har følt meg hjelpesløs i andres hender.

Da må du bli flinkere til å sette grenser for deg selv. Husk at du har rett til dette på lik linje med andre. Du er like mye verdt som alle andre og har rett på de samme grensene.

Hvis du sliter med dette, og ikke kommer du ut av det, så kan du jo også kanskje få litt hjelp fra en som jobber med sånne ting?

Skrevet

Da må du bli flinkere til å sette grenser for deg selv. Husk at du har rett til dette på lik linje med andre. Du er like mye verdt som alle andre og har rett på de samme grensene.

Hvis du sliter med dette, og ikke kommer du ut av det, så kan du jo også kanskje få litt hjelp fra en som jobber med sånne ting?

Kan ta det opp med min behandler kanskje. Bare vil ikke dumme meg ut og fortelle om det, hvis jeg får høre at sånt bare er noe jeg må tåle.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...