Gå til innhold

Åpenhet i gruppeterapi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg starter snart i gruppeterapi for første gang, og lurer på hvor åpen man skal være i en sånn setting. Har seg sånn at jeg er pedofil og flere av lidelsene mine er der pga det, så kan bli litt rart å ikke skulle nevne det. Men vet ikke hvordan de i gruppa vil reagere. De har vel moralsk taushetsplikt men vet jo ikke om alle bryr seg om det. Hadde dere tatt dette greit?

Skrevet

Vil tro at reaksjonene vil være mer avhengig av hva du GJØR enn hva du ER. Dersom du satte i gang med å forsvare pedofil praksis, ville du nok sansynligvis få reaksjoner. Det er noe helt annet å være åpen om følelser og legning. Det i seg selv er jo ikke til skade for noen...

Hvis du velger ikke å være åpen, hva tenker du da du kan få ut av en slik terapiform?

Skrevet

Vil tro at reaksjonene vil være mer avhengig av hva du GJØR enn hva du ER. Dersom du satte i gang med å forsvare pedofil praksis, ville du nok sansynligvis få reaksjoner. Det er noe helt annet å være åpen om følelser og legning. Det i seg selv er jo ikke til skade for noen...

Hvis du velger ikke å være åpen, hva tenker du da du kan få ut av en slik terapiform?

Takk for at du ville svare meg. Hadde ikke tenkt å forsvare sånt der nei, og det er vel uansett ikke så relevant når det dreier seg om gruppeterapi for angst. Men selve angsten har noe med pedofilien å gjøre, så jeg må kanskje snakke om det for å ha noe utbytte av det. Men er jo så usikker på hva de i gruppa synes om å ha en pedofil i gruppa liksom. Det er jævlig trist, men det er jo mange som hater.

Gjest skeptiskja
Skrevet

Takk for at du ville svare meg. Hadde ikke tenkt å forsvare sånt der nei, og det er vel uansett ikke så relevant når det dreier seg om gruppeterapi for angst. Men selve angsten har noe med pedofilien å gjøre, så jeg må kanskje snakke om det for å ha noe utbytte av det. Men er jo så usikker på hva de i gruppa synes om å ha en pedofil i gruppa liksom. Det er jævlig trist, men det er jo mange som hater.

Vanskelig.

Synes i for seg at det er galskap at du skal in i gruppeterapi. Der kan det være tidligere overgrepsoffer og lignende. En gruppeterapi sammen med andre pedofile hadde vært noe helt annet.

Tror nok du kan risikere å få svært negative reaksjoner.

Skrevet

Vanskelig.

Synes i for seg at det er galskap at du skal in i gruppeterapi. Der kan det være tidligere overgrepsoffer og lignende. En gruppeterapi sammen med andre pedofile hadde vært noe helt annet.

Tror nok du kan risikere å få svært negative reaksjoner.

Jeg kan like lite for at jeg er pedofil, som at noen kan noe for at de er tidligere overgrepsoffer. Er de verdt mer enn meg de da? Hvorfor skal ikke jeg fortjene å få gruppeterapi som alle andre?

Er akkurat sånne reaksjoner jeg frykter da.

Gjest Timiana
Skrevet

Det bør du ikke fortelle gruppen. Jeg har vært i gruppeterapi og der var det en dame som hadde blitt misbrukt. Du kan risikere å bli utstøtt da fordommene er mange.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...