Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest SMIRnøff

Kan egentlig sukkerholdig brus øke metthetsfølelsen, eller må det noe fastere til?

Jeg spør fordi jeg undrer meg over om jeg ikke ville spist mer, om jeg kuttet sukkerholdig brus...

Har jo selvsagt forsøkt å kutte brusen tidligere i perioder, men vet ikke helt hvordan dette har påvirket kaloriinntaket ellers... har ikke fulgt så mye med...

Fortsetter under...

Gjest Modern77

Det er jo det som er tingen,

sukkerholdig brus metter ikke så mye nei, og den gir blodsukkeret en rask stigning for så å synke kraftig, slik at du må fylle på igjen.

I tillegg inneholder den mye kalorier! Og tomme kalorier uten noe som helst næring.

Ang. væske blir du også lurt, kullsyren gjør at du føler deg "utørst" av drikken, men du får i deg mindre væske, i tillegg inneholder cola koffein som trekker væske ut av kroppen!

Dermed blir du enda tørstere og drikker enda mer cola, og dermed mer kalorier!

Spiser du fornuftig mat regelmessig vil du ikke få disse kraftige svingningene i blodsukkeret og vil klare deg på mindre cola og dermed mindre kalorier! Drikk heller vann som tørstedrikk...

Kanskje tingen er å ha cola til middagen, så kan du glede deg til middagen hver dag, og dermed klare å holde ut uten colaen.... kjenner godt til avhengigheten man kan føle.

Så drikker du vann i mellomtiden. I en tilvenningsfase kan du jo drikke saft i stedet for cola, for det er jo ofte koffeinet man trakter etter.

Gjest SMIRnøff

Det er jo det som er tingen,

sukkerholdig brus metter ikke så mye nei, og den gir blodsukkeret en rask stigning for så å synke kraftig, slik at du må fylle på igjen.

I tillegg inneholder den mye kalorier! Og tomme kalorier uten noe som helst næring.

Ang. væske blir du også lurt, kullsyren gjør at du føler deg "utørst" av drikken, men du får i deg mindre væske, i tillegg inneholder cola koffein som trekker væske ut av kroppen!

Dermed blir du enda tørstere og drikker enda mer cola, og dermed mer kalorier!

Spiser du fornuftig mat regelmessig vil du ikke få disse kraftige svingningene i blodsukkeret og vil klare deg på mindre cola og dermed mindre kalorier! Drikk heller vann som tørstedrikk...

Kanskje tingen er å ha cola til middagen, så kan du glede deg til middagen hver dag, og dermed klare å holde ut uten colaen.... kjenner godt til avhengigheten man kan føle.

Så drikker du vann i mellomtiden. I en tilvenningsfase kan du jo drikke saft i stedet for cola, for det er jo ofte koffeinet man trakter etter.

Men hvordan kan du vite at det ikke metter like mye? Det er jo kalorier. Som kroppen tar opp. Merkelige greier... uten at jeg sier jeg er uenig i at det ikke metter like mye, jeg tror faktisk du har rett i det, men jeg skjønner ikke helt hvorfor.

Men hvordan kan du vite at det ikke metter like mye? Det er jo kalorier. Som kroppen tar opp. Merkelige greier... uten at jeg sier jeg er uenig i at det ikke metter like mye, jeg tror faktisk du har rett i det, men jeg skjønner ikke helt hvorfor.

En av årsaken er nok at metthetsfølelsen vår er styrt av strekksensorer i magesekken. Masse kalorier i litt brus gir liten utvidelse av magesekken og lite signal til hjernen om at næring har kommet til.

SOm et sidespor: hvis man overfyller magesekken med digre måltider stadig sett, strekker vi magesekken, den blir mindre elastisk, og 'merker' ikke så godt matmengdene som kommer til. Da må vi fortsette å overfylle magesekken for å gi samme metthetssignaler til hjernen. Mener å huske at det er litt som urinblæra, at det er _forandring_ i strekk som sensorene merker, ikke _hvor mye total strekk_ det er.

Gjest SMIRnøff

En av årsaken er nok at metthetsfølelsen vår er styrt av strekksensorer i magesekken. Masse kalorier i litt brus gir liten utvidelse av magesekken og lite signal til hjernen om at næring har kommet til.

SOm et sidespor: hvis man overfyller magesekken med digre måltider stadig sett, strekker vi magesekken, den blir mindre elastisk, og 'merker' ikke så godt matmengdene som kommer til. Da må vi fortsette å overfylle magesekken for å gi samme metthetssignaler til hjernen. Mener å huske at det er litt som urinblæra, at det er _forandring_ i strekk som sensorene merker, ikke _hvor mye total strekk_ det er.

Best å holde seg unna flytende kalorier, da? :-)

Annonse

Nei, det er vel det som her hovedgreia med sukkerdrikker, at de knapt gir noen metthetsføleslse i det hele tatt, i hvert fall ikke i forhold til kaloriinnholdet. Men hvis man har så lavt blodsukker at man er helt gåen, så gir jo sukker en kortvarig boost. Og stiller kanskje sulten LITT en LITEN stund.

Gjest Modern77

Fordi det er bare væske og luft...

det fordøyes fortere, kroppen tar opp energien med en gang og klarer ikke bruke den opp og lagrer den derfor som fettreserver. Bedre å spise fiberrik mat som fyller magen men som ikke tas opp og heller drikke rent vann som også fyller magen, men uten å gi ekstra kalorier.

Gjest Modern77

Vel, det er nok ikke vanskeligere enn man gjør det til selv. Er man ikke innstilt på det...

Jeg hadde vært superslank hadde det ikke vært fordi jeg var så avhengig av kaloririk drikke,

cola, juice, saft... bør bli flinkere å drikke bare vann :-)

Gikk faktisk ned 10 kg et år jeg ikke drakk brus :-)

Gjest SMIRnøff

Jeg hadde vært superslank hadde det ikke vært fordi jeg var så avhengig av kaloririk drikke,

cola, juice, saft... bør bli flinkere å drikke bare vann :-)

Gikk faktisk ned 10 kg et år jeg ikke drakk brus :-)

:-)

Jeg regnet akkurat på det... ifølge kalorikalkulatoren til Grete Roede så ligger jeg 200 kcal under dagsbehovet, i dag... og ennå har jeg drukket 2,5 L brus... kommer ikke til å spise mer i dag heller, for er ganske mett ennå, og legger meg nok snart. Det er en ganske vanlig dag for meg.

Noe å tenke på det, dette, for meg... hadde nok rast ned i vekt hadde jeg kuttet brusen...

• 5 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...