tjohei Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Noen som vet? Har hørt at det er det som er lystbetont og som man gjør ofte, men nå mener jeg mer spesifikt hvilken trening som er mest effektiv; spinning, aerobic, jogging etc. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/360750-hvilken-treningsform-forbrenner-mest-fett/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SMIRnøff Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Fett forbrennes langsomt. Det betyr at fett forbrennes best ved lav puls, over lengre tidsrom. Det er altså bedre med masse lavintensitetaktivitet enn litt høyintensitivt... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/360750-hvilken-treningsform-forbrenner-mest-fett/#findComment-3119087 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mary Poppins Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Det kommer egentlig mest ann på hvor mye du tar i. Tar du skikkelig i på en spinningtime så er det definitivt en av de treningsformene du vil forbrenne mest i. Men dersom du f.eks synes spinning er kjedelig/lite motiverende, men synes aerobics er moro, så tar du sannsynligvis mer i på sistnevnte time. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/360750-hvilken-treningsform-forbrenner-mest-fett/#findComment-3119088 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tjohei Skrevet 17. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2011 Fett forbrennes langsomt. Det betyr at fett forbrennes best ved lav puls, over lengre tidsrom. Det er altså bedre med masse lavintensitetaktivitet enn litt høyintensitivt... Det er det visst uenigheter om ette det jeg har lest. Har hørt at man forbrenner mest på høyintensitetstrening. Det sier jo seg selv at man forbrenner flere kalorier da. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/360750-hvilken-treningsform-forbrenner-mest-fett/#findComment-3119102 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SMIRnøff Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Det er det visst uenigheter om ette det jeg har lest. Har hørt at man forbrenner mest på høyintensitetstrening. Det sier jo seg selv at man forbrenner flere kalorier da. Per tidsenhet så gjør man selvsagt det. Men man klarer jo ikke holde på like lenge. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/360750-hvilken-treningsform-forbrenner-mest-fett/#findComment-3119103 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tjohei Skrevet 17. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2011 Per tidsenhet så gjør man selvsagt det. Men man klarer jo ikke holde på like lenge. Jeg vil heller være kortere på trening og jobbe hardt mens jeg er der enn å være der i nesten to time på lavintensitet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/360750-hvilken-treningsform-forbrenner-mest-fett/#findComment-3119105 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SMIRnøff Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Jeg vil heller være kortere på trening og jobbe hardt mens jeg er der enn å være der i nesten to time på lavintensitet. Ja, da gjør du det. Det er hva som passer deg best som er viktigst, såklart. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/360750-hvilken-treningsform-forbrenner-mest-fett/#findComment-3119108 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mah-jong Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Det er det visst uenigheter om ette det jeg har lest. Har hørt at man forbrenner mest på høyintensitetstrening. Det sier jo seg selv at man forbrenner flere kalorier da. Mistorståelsen kommer av at ved høyere intensitet, vil prosenten *av totalt energiforbruk* som kommer fra fettforbrenning gå ned. Det vil ikke si at forbrenningen av fett går ned, men at totalt energiforbruk går opp.. Altså at hvis du går med moderat tempo, drives du av omtrent bare fettforbrenning. Hvis du øker til et høyere tempo (la oss si 60-70% av max puls, småjogge) øker bidraget fra fettforbrenninga kanskje bare litt, mens total energiforbrenning går opp masse (bidrag fra karbohydratforbrenning). Fettforbrenninga er altså ikke lavere om du tar i mer! Man skal høyt opp i ytelse (max-puls) før fettforbrenningen går ned.. Hva man klarer å holde ut over tid, er en annen sak. Men hvis du først skal trene en time, ta i så mye du kan den timen. :-) Veldig inaktive mennesker har ofte lav fettforbrenning, lav terskel før andre energikilder enn fett må brukes. Men for dem vil antageligvis trening på 60-70% av maxpuls være å spasere, veldig sakte. Da bør de gjøre dét. :-) Støtter ellers de som sier at det er viktigere at du gjør noe gøy, enn at du velger det som forbrenner mest. Den mest effektive metoden for å oppnå en fysisk form, er ikke nøvendigvis den mest effektive metoden for DEG i form av gjennomførbar plan over sikt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/360750-hvilken-treningsform-forbrenner-mest-fett/#findComment-3119122 Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Mistorståelsen kommer av at ved høyere intensitet, vil prosenten *av totalt energiforbruk* som kommer fra fettforbrenning gå ned. Det vil ikke si at forbrenningen av fett går ned, men at totalt energiforbruk går opp.. Altså at hvis du går med moderat tempo, drives du av omtrent bare fettforbrenning. Hvis du øker til et høyere tempo (la oss si 60-70% av max puls, småjogge) øker bidraget fra fettforbrenninga kanskje bare litt, mens total energiforbrenning går opp masse (bidrag fra karbohydratforbrenning). Fettforbrenninga er altså ikke lavere om du tar i mer! Man skal høyt opp i ytelse (max-puls) før fettforbrenningen går ned.. Hva man klarer å holde ut over tid, er en annen sak. Men hvis du først skal trene en time, ta i så mye du kan den timen. :-) Veldig inaktive mennesker har ofte lav fettforbrenning, lav terskel før andre energikilder enn fett må brukes. Men for dem vil antageligvis trening på 60-70% av maxpuls være å spasere, veldig sakte. Da bør de gjøre dét. :-) Støtter ellers de som sier at det er viktigere at du gjør noe gøy, enn at du velger det som forbrenner mest. Den mest effektive metoden for å oppnå en fysisk form, er ikke nøvendigvis den mest effektive metoden for DEG i form av gjennomførbar plan over sikt. Jeg bare hopper inn og sier at jeg leste tre ganger og skjønner fortsatt ikke et kvidder av hva du sa.. :0) Men trening er sunt. Right? *føler seg lur* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/360750-hvilken-treningsform-forbrenner-mest-fett/#findComment-3119126 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Mistorståelsen kommer av at ved høyere intensitet, vil prosenten *av totalt energiforbruk* som kommer fra fettforbrenning gå ned. Det vil ikke si at forbrenningen av fett går ned, men at totalt energiforbruk går opp.. Altså at hvis du går med moderat tempo, drives du av omtrent bare fettforbrenning. Hvis du øker til et høyere tempo (la oss si 60-70% av max puls, småjogge) øker bidraget fra fettforbrenninga kanskje bare litt, mens total energiforbrenning går opp masse (bidrag fra karbohydratforbrenning). Fettforbrenninga er altså ikke lavere om du tar i mer! Man skal høyt opp i ytelse (max-puls) før fettforbrenningen går ned.. Hva man klarer å holde ut over tid, er en annen sak. Men hvis du først skal trene en time, ta i så mye du kan den timen. :-) Veldig inaktive mennesker har ofte lav fettforbrenning, lav terskel før andre energikilder enn fett må brukes. Men for dem vil antageligvis trening på 60-70% av maxpuls være å spasere, veldig sakte. Da bør de gjøre dét. :-) Støtter ellers de som sier at det er viktigere at du gjør noe gøy, enn at du velger det som forbrenner mest. Den mest effektive metoden for å oppnå en fysisk form, er ikke nøvendigvis den mest effektive metoden for DEG i form av gjennomførbar plan over sikt. Må spørre deg om noe - ser ut som om du har greie på dette: Jeg ønsker å forbrenne fett, samtidig som jeg ønsker bedre kondis. Går turer 2-3 ganger i uka i 1,5 time, så raskt jeg klarer uten å løpe, men jeg klarer å snakke/skravle. Tipper jeg går 5-6 km/timen. Er det optimalt i forhold til fettforbrenning og kondistrening? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/360750-hvilken-treningsform-forbrenner-mest-fett/#findComment-3119129 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Mest ut av hvert treningsminutt: Spinning. For min del, altså. Jeg forbrenner rundt 400 kalorier på 45 minutter spinning. Til sammenligning forbrenner jeg snaut 1000 kalorier på 1 t 45 min skigåing, og ca 600 kalorier på 1 time stavgang. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/360750-hvilken-treningsform-forbrenner-mest-fett/#findComment-3119146 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mah-jong Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Jeg bare hopper inn og sier at jeg leste tre ganger og skjønner fortsatt ikke et kvidder av hva du sa.. :0) Men trening er sunt. Right? *føler seg lur* ''Jeg bare hopper inn og sier at jeg leste tre ganger og skjønner fortsatt ikke et kvidder av hva du sa.. :0)'' Haha..jeg hadde litt dårlig tid, og det ER vanskelig å forklare uten å tegne en graf eller et stolpediagram. Nå skal jeg prøve å forklare med bare fiktive tall, bare for å illustrere: Lav intensitet: 100 kcal per time, hvorav 90 kcal kommer fra fett. Medium intensitet: 300 kcal per time, hvorav 120kcal kommer fra fett Høy intensitet 650 kcal per time, hvorav 130 kcal kommer fra fett. Ser du at fettforbruket har IKKE gått ned med høyere intensitet.. men i forhold til det totale energiforbruket ser du at det ikke lenger er hovedkilden til energien du forbruker.? (Denne sammenhengen går ikke inn i himmelen, ved en eller annen høy intensitet vil fettforbruket faktisk gå litt ned, men da trener man svært hardt. Det er også veldig individuelt, og ikke en situasjon jeg ville bekymre meg for at inntreffer med de fleste mosjonister, meg selv inkludert) Så moralen for alle som vil ned i vekt ved hjelp av fysisk akitvitet, er egentlig å trene så hardt som de klarer å gjennomføre og opprettholde i sin treningshverdag. Både varighet, hyppighet og intensitet er faktorer som må med i bildet. Så poenget med å trene noe man faktisk klarer å gjennomføre er mye viktigere enn at det er top intensity. Hold da lenger på med aktiviteten for å få høyere totalt energiforbrruk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/360750-hvilken-treningsform-forbrenner-mest-fett/#findComment-3119294 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mah-jong Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Må spørre deg om noe - ser ut som om du har greie på dette: Jeg ønsker å forbrenne fett, samtidig som jeg ønsker bedre kondis. Går turer 2-3 ganger i uka i 1,5 time, så raskt jeg klarer uten å løpe, men jeg klarer å snakke/skravle. Tipper jeg går 5-6 km/timen. Er det optimalt i forhold til fettforbrenning og kondistrening? Optimalt er veldig individuelt. Bjørndalen hadde ikke hatt optimalt utbytte av dette, ikke sant. :-) Jeg synes det høres optimalt ut - for deg. Fordi du tydeligvis liker dette, og gjør det regelmessig, og gjennomfører. Dét er mye viktigere enn at du bruker Den Mest Effektive kondismetoden (som du vil kanskje klare å gjennomføre én gang, og aldri mer fordi det er så sinnsykt slitsomt å trene slik) Du går av deg mange kalorier på 1.5 times hurtig gange 3 ganger i uka, og helsemessig og forbrenningsmessig er også dette veldig fint. Av totalenergien du forbruker, er mest sannsynligvis fett hovedkilde. Som forsøkt forklart i en annen post ville du jo totalt sett brukt mer energi(uten at dette nødvendigvis hadde gått ut over fettforbrenningen) om du småjogget(eller økte intensiteten på annet vis), men hvis du hater jogging og liker gåing så ser jeg INGEN grunn til å begynne å jogge.. Jeg ville - hvis du ønsker å få *bedre* kondisjon - lagt inn progresjon i intensiteten. Altså begynne å gjøre mer, gradvis. Jeg ville f.eks foreslått å finne en ganske bratt bakke som jeg kunne lagt inn i turen. Første måneden legger du bakken inn i (la oss si) tirsdagsturen, og går opp i så raskt tempo du klarer. Dette bør du merke bra på pusten! Bra trening for bein og rumpe, bra fraspark - og ingen støt på evt dårlige knær. Neste måned legger du bakken inn på to av turene hver uka. Tredje måned legger du den inn i alle turene. Så må du bare improvisere. Kanskje er du blitt så god kondis at du blir vill og gal og begynner å legge inn små løpeintervaller i gåturen din(igjen er oppoverbakker mine favorittvalg). :-D URk, så langt jeg skriver når jeg først skriver.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/360750-hvilken-treningsform-forbrenner-mest-fett/#findComment-3119305 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Optimalt er veldig individuelt. Bjørndalen hadde ikke hatt optimalt utbytte av dette, ikke sant. :-) Jeg synes det høres optimalt ut - for deg. Fordi du tydeligvis liker dette, og gjør det regelmessig, og gjennomfører. Dét er mye viktigere enn at du bruker Den Mest Effektive kondismetoden (som du vil kanskje klare å gjennomføre én gang, og aldri mer fordi det er så sinnsykt slitsomt å trene slik) Du går av deg mange kalorier på 1.5 times hurtig gange 3 ganger i uka, og helsemessig og forbrenningsmessig er også dette veldig fint. Av totalenergien du forbruker, er mest sannsynligvis fett hovedkilde. Som forsøkt forklart i en annen post ville du jo totalt sett brukt mer energi(uten at dette nødvendigvis hadde gått ut over fettforbrenningen) om du småjogget(eller økte intensiteten på annet vis), men hvis du hater jogging og liker gåing så ser jeg INGEN grunn til å begynne å jogge.. Jeg ville - hvis du ønsker å få *bedre* kondisjon - lagt inn progresjon i intensiteten. Altså begynne å gjøre mer, gradvis. Jeg ville f.eks foreslått å finne en ganske bratt bakke som jeg kunne lagt inn i turen. Første måneden legger du bakken inn i (la oss si) tirsdagsturen, og går opp i så raskt tempo du klarer. Dette bør du merke bra på pusten! Bra trening for bein og rumpe, bra fraspark - og ingen støt på evt dårlige knær. Neste måned legger du bakken inn på to av turene hver uka. Tredje måned legger du den inn i alle turene. Så må du bare improvisere. Kanskje er du blitt så god kondis at du blir vill og gal og begynner å legge inn små løpeintervaller i gåturen din(igjen er oppoverbakker mine favorittvalg). :-D URk, så langt jeg skriver når jeg først skriver.. Takk for langt svar! Ja, jeg liker disse gåturene mine godt, og har nå avtalt med ei god venninne at vi tar dem sammen to faste dager i uka,i tillegg skal jeg gå den en gang til pr uke. Så jeg får både trening og sosial prat! Jeg har jogget en del tidligere, og vi to har som mål å skulle løpe til våren! Så da øker vi intensiteten etter hvert :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/360750-hvilken-treningsform-forbrenner-mest-fett/#findComment-3119309 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mah-jong Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Optimalt er veldig individuelt. Bjørndalen hadde ikke hatt optimalt utbytte av dette, ikke sant. :-) Jeg synes det høres optimalt ut - for deg. Fordi du tydeligvis liker dette, og gjør det regelmessig, og gjennomfører. Dét er mye viktigere enn at du bruker Den Mest Effektive kondismetoden (som du vil kanskje klare å gjennomføre én gang, og aldri mer fordi det er så sinnsykt slitsomt å trene slik) Du går av deg mange kalorier på 1.5 times hurtig gange 3 ganger i uka, og helsemessig og forbrenningsmessig er også dette veldig fint. Av totalenergien du forbruker, er mest sannsynligvis fett hovedkilde. Som forsøkt forklart i en annen post ville du jo totalt sett brukt mer energi(uten at dette nødvendigvis hadde gått ut over fettforbrenningen) om du småjogget(eller økte intensiteten på annet vis), men hvis du hater jogging og liker gåing så ser jeg INGEN grunn til å begynne å jogge.. Jeg ville - hvis du ønsker å få *bedre* kondisjon - lagt inn progresjon i intensiteten. Altså begynne å gjøre mer, gradvis. Jeg ville f.eks foreslått å finne en ganske bratt bakke som jeg kunne lagt inn i turen. Første måneden legger du bakken inn i (la oss si) tirsdagsturen, og går opp i så raskt tempo du klarer. Dette bør du merke bra på pusten! Bra trening for bein og rumpe, bra fraspark - og ingen støt på evt dårlige knær. Neste måned legger du bakken inn på to av turene hver uka. Tredje måned legger du den inn i alle turene. Så må du bare improvisere. Kanskje er du blitt så god kondis at du blir vill og gal og begynner å legge inn små løpeintervaller i gåturen din(igjen er oppoverbakker mine favorittvalg). :-D URk, så langt jeg skriver når jeg først skriver.. Og PS* de aller fleste får høyere hvileforbrenning av å ha bedre kondis. :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/360750-hvilken-treningsform-forbrenner-mest-fett/#findComment-3119311 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mah-jong Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Takk for langt svar! Ja, jeg liker disse gåturene mine godt, og har nå avtalt med ei god venninne at vi tar dem sammen to faste dager i uka,i tillegg skal jeg gå den en gang til pr uke. Så jeg får både trening og sosial prat! Jeg har jogget en del tidligere, og vi to har som mål å skulle løpe til våren! Så da øker vi intensiteten etter hvert :-) Åh, så bra at du har ei venninne å trene med. :-) Lykke til, dette blir bra. Når dere kondisen etterhvert er over på jogging - husk at det er ikke nederlag å av og til ta lang gåtur istedetfor å jogge. Restitusjon er viktig. Og variasjon er viktig. Har dere dårlig tid, ta en 'intervall-date' - kort og intensiv. God tid og litt slitne fra før av: gå lang tur. Osv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/360750-hvilken-treningsform-forbrenner-mest-fett/#findComment-3119332 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Åh, så bra at du har ei venninne å trene med. :-) Lykke til, dette blir bra. Når dere kondisen etterhvert er over på jogging - husk at det er ikke nederlag å av og til ta lang gåtur istedetfor å jogge. Restitusjon er viktig. Og variasjon er viktig. Har dere dårlig tid, ta en 'intervall-date' - kort og intensiv. God tid og litt slitne fra før av: gå lang tur. Osv. Ja, det skal jeg huske :-) Gleder meg til i morgen, til fredagsturen vår! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/360750-hvilken-treningsform-forbrenner-mest-fett/#findComment-3119335 Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 ''Jeg bare hopper inn og sier at jeg leste tre ganger og skjønner fortsatt ikke et kvidder av hva du sa.. :0)'' Haha..jeg hadde litt dårlig tid, og det ER vanskelig å forklare uten å tegne en graf eller et stolpediagram. Nå skal jeg prøve å forklare med bare fiktive tall, bare for å illustrere: Lav intensitet: 100 kcal per time, hvorav 90 kcal kommer fra fett. Medium intensitet: 300 kcal per time, hvorav 120kcal kommer fra fett Høy intensitet 650 kcal per time, hvorav 130 kcal kommer fra fett. Ser du at fettforbruket har IKKE gått ned med høyere intensitet.. men i forhold til det totale energiforbruket ser du at det ikke lenger er hovedkilden til energien du forbruker.? (Denne sammenhengen går ikke inn i himmelen, ved en eller annen høy intensitet vil fettforbruket faktisk gå litt ned, men da trener man svært hardt. Det er også veldig individuelt, og ikke en situasjon jeg ville bekymre meg for at inntreffer med de fleste mosjonister, meg selv inkludert) Så moralen for alle som vil ned i vekt ved hjelp av fysisk akitvitet, er egentlig å trene så hardt som de klarer å gjennomføre og opprettholde i sin treningshverdag. Både varighet, hyppighet og intensitet er faktorer som må med i bildet. Så poenget med å trene noe man faktisk klarer å gjennomføre er mye viktigere enn at det er top intensity. Hold da lenger på med aktiviteten for å få høyere totalt energiforbrruk. Takk skal du ha! Nå gikk det opp et lite lys. :0) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/360750-hvilken-treningsform-forbrenner-mest-fett/#findComment-3119344 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nerda Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 Skikkelige turer i skog og mark i høyt tempo er det som har holdt vekta mi nede når jeg har vært i god form. Pell deg til fjells :-) Gå på ski "of track" og jeg garanterer deg høyt energiforbruk både på fett og karbo. uten å være en ekspert da... Jeg gjør det jeg liker og samtidig ser en effekt av. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/360750-hvilken-treningsform-forbrenner-mest-fett/#findComment-3119940 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tjohei Skrevet 18. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2011 Skikkelige turer i skog og mark i høyt tempo er det som har holdt vekta mi nede når jeg har vært i god form. Pell deg til fjells :-) Gå på ski "of track" og jeg garanterer deg høyt energiforbruk både på fett og karbo. uten å være en ekspert da... Jeg gjør det jeg liker og samtidig ser en effekt av. Jeg har tro på spinning. Gikk ned 10 kg bare å spinning for noen år siden. Nå vil jeg se effekten igjen. Har ikke fått den samme effekten av dvaske aerobictimer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/360750-hvilken-treningsform-forbrenner-mest-fett/#findComment-3120085 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.