Gjest NN today Skrevet 18. februar 2011 Skrevet 18. februar 2011 Yngste sønn er nå blitt 16 år. Rolig kar, følger opp skolen, står opp om morran osv. Helt ok hverdag. Mye data - spiller i perioder. Trener innimellom. Ellers intet. Så ønsker han å reise bort en helg - noen timer med buss unna. Større LAN med kompiser. I grunnen ok synes jeg - men er det virkelig det? Betviler ikke at alt kommer til å gå helt fin-fint. Men hva om det skulle skje noe? Når skal man begynne å "slippe" ungdommene litt etter litt? Sikkert tusen meninger om dette, men hvor setter dere grenser for gutten på 16? 0 Siter
Gjest sjøstjerna Skrevet 18. februar 2011 Skrevet 18. februar 2011 Lurt å begynne slippe litt etter litt, så de får litt "øvelse" mens de ennå ikke er myndig. ;-) 0 Siter
EnolaGay Skrevet 18. februar 2011 Skrevet 18. februar 2011 NÅ er et greit tidspunkt å starte. Finn ut hvem kompiser det er, hvor de planlegger å være og hvor nærmeste voksne ansvarlige befinner seg. Min er som din og har vært på lan flere ganger. Gått veldig bra, de har kost seg og "døgnet". :0) 0 Siter
Gjest Høstløv Skrevet 18. februar 2011 Skrevet 18. februar 2011 Sørg for at det er rusfritt og at det er voksne tilstede. 0 Siter
Dorthe Skrevet 18. februar 2011 Skrevet 18. februar 2011 Jeg slapp de andre løs tidlig, men jeg holder på han siste som blir 15 i sommer. Jeg vil ikke at han skal begynne å feste og drikke enda og jeg lurer ham stadig til å komme hjem tidlig i helgene. Men jeg lurer på hvor lenge han finner seg i å komme hjem klokka ni i helgene. Men kompisene hans fester heller ikke enda en av dem er to år eldre. 0 Siter
nitty-gritty Skrevet 18. februar 2011 Skrevet 18. februar 2011 Er det snakk om The Gathering eller KUN en gruppe med kompiser? 0 Siter
Dorthe Skrevet 18. februar 2011 Skrevet 18. februar 2011 Hva er LAN? Er det det samme som dataweekend som minstemann har på skolen et par ganger i året? 0 Siter
Gjest Høstløv Skrevet 18. februar 2011 Skrevet 18. februar 2011 Hva er LAN? Er det det samme som dataweekend som minstemann har på skolen et par ganger i året? ''Et lokalt datanett (engelsk local area network; forkortet LAN) er et datanettverk som er geografisk begrenset, for eksempel innen en bolig, et kontor eller en liten gruppe bygninger. Den geografiske begrensningen består ofte i at nettverket er begrenset til ett firma eller ett hus.'' http://no.wikipedia.org/wiki/Lokalnett Verdens nest største LAN blir blir hvert år holdt i påsken i Vikingskipet på Hamar ''The Gathering (ofte forkortet til TG) er verdens nest største datatreff etter Dreamhack i Sverige. Arrangementet har siden 1996 blitt holdt hver påske i Vikingskipet i Hamar og varer fem dager i strekk. The Gathering trekker idag over fem tusen deltagere som hovedsakelig består av unge mennesker med interesse for data.'' Dette er årets TG http://www.gathering.org/tg11/no/ 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 18. februar 2011 Skrevet 18. februar 2011 Skjønner jeg er helt utafor når det gjelder oppdragelse av tenåringer, for jeg har vanskelig for å forstå hvorfor en sekstenåring ikke skulle kunne reise bort en helg med kompiser. Ville vært skeptisk til tur på danskebåten (om det var mulig) eller sydentur, men hyttetur og diverse andre turer i Norge må da være helt ok? Selv var jeg jo bortreist med venninner fra 12-13-årsalderen, og på utenlandsferier fra jeg var 16-17, uten at jeg oppfattet dette som spesielt tidlig (jo, kanskje litt tidlig med 12-13). Mine barn er mindre og skjønner jeg har mye å sette meg inn i. 0 Siter
Gjest Jokkimoki Skrevet 18. februar 2011 Skrevet 18. februar 2011 Skal de bare på LAN er det verste som kan skje at han er trøtt som ei fele når han kommer hjem søndagen. De sitter og spiller dataspill hele døgnet, spiser kald pizza og drikker cola. Er de heldige er det noen jenter der. 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 18. februar 2011 Skrevet 18. februar 2011 Jeg tenker at det ikke er noe problem å slippe en ryddig, grei 16-åring avgårde på noe så streit som LAN. 0 Siter
Dorthe Skrevet 18. februar 2011 Skrevet 18. februar 2011 ''Et lokalt datanett (engelsk local area network; forkortet LAN) er et datanettverk som er geografisk begrenset, for eksempel innen en bolig, et kontor eller en liten gruppe bygninger. Den geografiske begrensningen består ofte i at nettverket er begrenset til ett firma eller ett hus.'' http://no.wikipedia.org/wiki/Lokalnett Verdens nest største LAN blir blir hvert år holdt i påsken i Vikingskipet på Hamar ''The Gathering (ofte forkortet til TG) er verdens nest største datatreff etter Dreamhack i Sverige. Arrangementet har siden 1996 blitt holdt hver påske i Vikingskipet i Hamar og varer fem dager i strekk. The Gathering trekker idag over fem tusen deltagere som hovedsakelig består av unge mennesker med interesse for data.'' Dette er årets TG http://www.gathering.org/tg11/no/ Jeg har hørt masse om TG ) 0 Siter
black wealch Skrevet 19. februar 2011 Skrevet 19. februar 2011 Skjønner jeg er helt utafor når det gjelder oppdragelse av tenåringer, for jeg har vanskelig for å forstå hvorfor en sekstenåring ikke skulle kunne reise bort en helg med kompiser. Ville vært skeptisk til tur på danskebåten (om det var mulig) eller sydentur, men hyttetur og diverse andre turer i Norge må da være helt ok? Selv var jeg jo bortreist med venninner fra 12-13-årsalderen, og på utenlandsferier fra jeg var 16-17, uten at jeg oppfattet dette som spesielt tidlig (jo, kanskje litt tidlig med 12-13). Mine barn er mindre og skjønner jeg har mye å sette meg inn i. Jeg føler meg også utenfor når jeg leser slike innlegg.. Min gutt har fra 12 år dratt på mange teltturer i skogen med kamerater. De fisker, bader, ror båt, brenner bål og koser seg. Det er fornuftige gutter, og de er blitt utrolig gode til å klare seg selv. Viktig å la de få bli selvstendige synes jeg. 0 Siter
Gjest Hilsen hønemor Skrevet 20. februar 2011 Skrevet 20. februar 2011 Skjønner jeg er helt utafor når det gjelder oppdragelse av tenåringer, for jeg har vanskelig for å forstå hvorfor en sekstenåring ikke skulle kunne reise bort en helg med kompiser. Ville vært skeptisk til tur på danskebåten (om det var mulig) eller sydentur, men hyttetur og diverse andre turer i Norge må da være helt ok? Selv var jeg jo bortreist med venninner fra 12-13-årsalderen, og på utenlandsferier fra jeg var 16-17, uten at jeg oppfattet dette som spesielt tidlig (jo, kanskje litt tidlig med 12-13). Mine barn er mindre og skjønner jeg har mye å sette meg inn i. Hei. Ser du skriver at du var på utenlandsturer fra 17 års alderen. Da mener du vel at det er forsvarlig av meg og sende datteren min og kjæresten på en langweekend til Munchen til sommeren? De drar evt med fly og er begge reisevante. De er 17 og 19 og veldig skikkelige ungdommer, unner dem turen, men er litt hønemor. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 20. februar 2011 Skrevet 20. februar 2011 Hei. Ser du skriver at du var på utenlandsturer fra 17 års alderen. Da mener du vel at det er forsvarlig av meg og sende datteren min og kjæresten på en langweekend til Munchen til sommeren? De drar evt med fly og er begge reisevante. De er 17 og 19 og veldig skikkelige ungdommer, unner dem turen, men er litt hønemor. Jeg kjenner jo ikke datteren din, mrn ville i utganspunktet tenkt det var helt ok. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 8. mars 2011 Skrevet 8. mars 2011 Hei. Ser du skriver at du var på utenlandsturer fra 17 års alderen. Da mener du vel at det er forsvarlig av meg og sende datteren min og kjæresten på en langweekend til Munchen til sommeren? De drar evt med fly og er begge reisevante. De er 17 og 19 og veldig skikkelige ungdommer, unner dem turen, men er litt hønemor. Siden hun reiser sammen med en kjæreste som er 19 og du kjenner og stoler på ham, så tror jeg det vil gå helt fint! 0 Siter
Gjest Hilsen hønemor Skrevet 8. mars 2011 Skrevet 8. mars 2011 Koselig at du svarte. Ja, jeg satser på at det går fint og håper de får en fin tur. Sender med masse formaninger:) 0 Siter
laban Skrevet 9. mars 2011 Skrevet 9. mars 2011 Slik du beskriver ham, hadde jeg helt klart latt ham reise. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.