Gå til innhold

Selvmord

Gjest Taushetsplikt

Anbefalte innlegg

Gjest Taushetsplikt
Skrevet

Har psykologen min taushetsplikt hvis jeg nevner for han at jeg har tenkt å ta selvmord, dette er en privat psykolog som jeg har valgt selv.. så ingen lege er innblandet...

Skrevet

Forventer du at et annet menneske skal sitter passivt og lytte til at du har tenkt å ta livet ditt, uten at de skal gjøre noe?

Hva ville du gjort hvis du var i deres situasjon?

Gjest Taushetsplikt
Skrevet

Forventer du at et annet menneske skal sitter passivt og lytte til at du har tenkt å ta livet ditt, uten at de skal gjøre noe?

Hva ville du gjort hvis du var i deres situasjon?

Ja, jeg tenker at det er mitt valg. Jeg er ikke så mye verdt at det er noen grunn til at de forsøker å overstyre og stresse, hvorfor skal noen blande seg inn ? Det med å sitte passivt. Det betyr sikkert ikke så mye om jeg dør fra en psykolog, de har jo nok av pasienter. Og det dør folk hele tiden i verden. Jeg skjønner ikke helt dette med tvangen.

Skrevet

Ja, jeg tenker at det er mitt valg. Jeg er ikke så mye verdt at det er noen grunn til at de forsøker å overstyre og stresse, hvorfor skal noen blande seg inn ? Det med å sitte passivt. Det betyr sikkert ikke så mye om jeg dør fra en psykolog, de har jo nok av pasienter. Og det dør folk hele tiden i verden. Jeg skjønner ikke helt dette med tvangen.

Jeg tror hvis folk vil ta selvmord gjør de det,forstår ikke det med tvang jeg heller. Men det er slik samfunnet er,selv om det er flere måter å være destruktiv på.

Skrevet

Du vil vel egentlig ha hjelp om du forteller det til psykologen din? Hvorfor skulle du gjøre det ellers? For at han skal få dårlig samvittighet?

Skrevet

Da er han løst fra taushetsplikten og har plikt til å melde fra.

Skrevet

Hvorfor vil du fortelle det til psykologen din? Det må vel være at du innerst inne ønsker at han skal gjøre noe?

Gjest Høstløv
Skrevet

Hva mener du at psykologen evt. skulle gjøre?

Skrevet

Spørr psykologen hvordan vedkommende ville forholde seg til en pasient som vurderer selvmord. Det er kanskje et skritt på veien mot å kunne være ærlig om sine egne tanker.

hvorfor skjer dette??
Skrevet

Alle behandlere har plikt til å gjøre det som ansees nødvendig for å unngå at en pasient tar livet sitt. Det skilles ikke mellom lege eller psykolog, privat eller offentlig.

Skrevet

Ditt liv er eksakt like mye verdt som alle andre som har satt sine føtter på denne jorden..

Erfaring tilsier at utrolig mange som har forsøkt å ta sitt eget liv eller har gått med slike tanker, er i ettertid glad for at de ikke lykktes, det kan legitimere tvangen..

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du kan ikke forvente at psykologen skal sitte passiv og se på at du tar livet ditt.

På den annen side er det aller vanligste at en snakker om selvmordstanker uten at det kommer til noen annen handling enn samtale. En kan snakke om dette uten at behandler begynner å snakke om innleggelse. Det er kun der en vurderer faren som overhengende at en griper inn evt med tvangsinnleggelse.

Gjest Bipolar58/Suicudal.
Skrevet

Jeg tror hvis folk vil ta selvmord gjør de det,forstår ikke det med tvang jeg heller. Men det er slik samfunnet er,selv om det er flere måter å være destruktiv på.

Ingen kan virkelig hindre deg i å ta ditt liv.Men samfunnet er nå slik inrettet at alle mennesker har en verdi.Selv føler jeg akkurat som deg,at det er mitt valg.Før du gjør dette har jeg et spørsmål til deg.Kan du vente til i neste uke eller neste måned? Har du noen familie du kan snakke med.Har du mistet jobben,eller lurer på å komme ut av skapet? Vi i Norge er såpass heldige at alle mennesker har samme verdi uansett legnig,farge eller religion.

Jeg kjenner minst 3 mennesker som har byttet kjønn,minst 2 som har mer enn 5 selvmordforsøk bak seg og de har alle over-levd.Kanskje Norge ikke er et så galt land å bo i? Har du lite kontakt med familie og venner,kan du jo forsøke med Facbook.

Jeg er der og jeg har funnet mange venner og familie der,jeg snakker ofte med.Det er også flere krisetelefoner du kan ringe.Jeg har blitt veldig mye mobbet både av familie og kolleger på jobben.Men jeg sitter nå her da 52 år gammel med nytt hus,flere biler,katt og god økonomi.Forsøk å skaffe deg noen venner,les bøker eller spill mye musikk;har du radio eller pc er musikken gratis (nrk,youtube++)Det er også mye selskap i en tv.Du får en dvd spiller fra kr 350,og de fleste bibliotek leier ut filmer.Aktiver deg selv og slutt å være så inmari innesluttet! Selv om jeg i perioder trapper ned på medisiner har jeg helt sluttet med selvmordstanker.Jeg får ikke tilbakle mine foreldre og jeg får aldri noen flere søsken.Jeg kan bare glede meg over mina barn og snart det første barnebarn.Bor du i en by,så kjøp ett busskort og ta med deg matpakke.Kom deg ut i naturen eller på biblioteket! Ta deg en kopp kaffe eller te og kjøp en avis,gjør mest mulig ut av dagene for at bare du skal ha det litt koselig.Er det kald får du bare kle deg godt! Lykke til!

Skrevet

Alle behandlere har plikt til å gjøre det som ansees nødvendig for å unngå at en pasient tar livet sitt. Det skilles ikke mellom lege eller psykolog, privat eller offentlig.

Ingen har PLIKT til å forhindre at noen tar sitt liv, selv ikke lege eller psykolog. Det er ikke ulovlig å ta sitt liv. Psykologen skal selvsagt forsøke å få pasienten til å velge å leve, men det er altså pasienten selv som må velge og ta ansvar.

Det er faktisk ULOVLIG å tvangsinnlegge en person som vil ta livet sitt dersom personen ikke har en alvorlig sinnslidelse eller at man ikke mistenker at personen har det.

Skrevet

Ingen kan virkelig hindre deg i å ta ditt liv.Men samfunnet er nå slik inrettet at alle mennesker har en verdi.Selv føler jeg akkurat som deg,at det er mitt valg.Før du gjør dette har jeg et spørsmål til deg.Kan du vente til i neste uke eller neste måned? Har du noen familie du kan snakke med.Har du mistet jobben,eller lurer på å komme ut av skapet? Vi i Norge er såpass heldige at alle mennesker har samme verdi uansett legnig,farge eller religion.

Jeg kjenner minst 3 mennesker som har byttet kjønn,minst 2 som har mer enn 5 selvmordforsøk bak seg og de har alle over-levd.Kanskje Norge ikke er et så galt land å bo i? Har du lite kontakt med familie og venner,kan du jo forsøke med Facbook.

Jeg er der og jeg har funnet mange venner og familie der,jeg snakker ofte med.Det er også flere krisetelefoner du kan ringe.Jeg har blitt veldig mye mobbet både av familie og kolleger på jobben.Men jeg sitter nå her da 52 år gammel med nytt hus,flere biler,katt og god økonomi.Forsøk å skaffe deg noen venner,les bøker eller spill mye musikk;har du radio eller pc er musikken gratis (nrk,youtube++)Det er også mye selskap i en tv.Du får en dvd spiller fra kr 350,og de fleste bibliotek leier ut filmer.Aktiver deg selv og slutt å være så inmari innesluttet! Selv om jeg i perioder trapper ned på medisiner har jeg helt sluttet med selvmordstanker.Jeg får ikke tilbakle mine foreldre og jeg får aldri noen flere søsken.Jeg kan bare glede meg over mina barn og snart det første barnebarn.Bor du i en by,så kjøp ett busskort og ta med deg matpakke.Kom deg ut i naturen eller på biblioteket! Ta deg en kopp kaffe eller te og kjøp en avis,gjør mest mulig ut av dagene for at bare du skal ha det litt koselig.Er det kald får du bare kle deg godt! Lykke til!

Denne skulle vel ikke til meg?

Men det var mange gode råd der :)

Ha en god dag!

Gjest Bipolar58,suicudal.
Skrevet

Ha en god dag!

Nei,jeg bare la den inn til sist i tråden.Beklager.

Gjest tungt tema
Skrevet

Ingen har PLIKT til å forhindre at noen tar sitt liv, selv ikke lege eller psykolog. Det er ikke ulovlig å ta sitt liv. Psykologen skal selvsagt forsøke å få pasienten til å velge å leve, men det er altså pasienten selv som må velge og ta ansvar.

Det er faktisk ULOVLIG å tvangsinnlegge en person som vil ta livet sitt dersom personen ikke har en alvorlig sinnslidelse eller at man ikke mistenker at personen har det.

For meg virker det helt uforståelig at en psykolog skal vite at en pasient planlegger å ta livet sitt uten å gripe inn. Og det tror jeg du også forstår. Utifra innlegget ditt forstår jeg at du har det vanskelig nå, men jeg tror at du ønsker hjelp. Livet kan være et mareritt, men det blir forhåpentligvis bedre med tiden. Ofte kan livet være så forferdelig og tungt at man ikke ser noen annen løsning. Men for mange tror jeg det handler om at man ikke orker å fortsette å ha det slik som nå og må ha en forandring, heller enn et ønske om å dø.

Lovverket er slik at suicidalitet alene ikke gir grunnlag for tvangsinnleggelse. Man må itillegg ha en alvorlig sinnslidelse. At suicidalitet alene ikke gir grunnlag for tvang forstår jeg ikke. Nå jobbes det innen en del kretser med at det kun er psykose som skal gi grunnlag for tvang.

Alvorlig sinnslidelse er ikke en konkret medisinsk diagnose. Utifra et samlet sykdomsbilde kan man bli holdt på tvang når man regnes som aktiv suicidal.

Man bør trå meget varsomt med bruk av tvang, men er man ikke istand til å ivareta seg selv må andre gripe inn. Uten tvang hadde ikke jeg vært i live idag. Jeg har argumentert og skrevet klager når jeg har vært på tvang, og da presisert kriteriet om alvorlig sinnslidelse. KK har aldri vurdert at jeg har en alvorlig sinnslidelse, men jeg har likevel blitt holdt på tvang pga suicidalitet flere ganger.

Pleier å få medhold i klager, men kampen om å overføres til frivillig har jeg aldri vunnet.

• 2 uker senere...
Gjest Bamseklem
Skrevet

Ha en god dag!

Heisann!

Jeg har et selvmordsforsøk bak meg. Landet på hjerteovervåkningen, med monitorer og en egen sykepleier som passet på.

Følte meg som verdens mest verdiløse menneske, og såg ingen grunn til å leve.

Nå har det gått 12 år. Livet har vært en berg-og-dalbane - opp og nedturer. Jeg bruker fortsatt anti depp og gikk til gjevnlige samtaler med min fastlege. Da det var på det tøffeste, gikk eg til healer flere ganger i mnd.

Men jeg har fått oppleve å elske, og bli elsket. Jeg ble gift (og skilt), er mor til 2 herlige jenter, har tatt god utdanning og har god jobb som eg fungerer i. Eier egen leilighet og MC, og har venner.

Er aktiv med hunden min, og svømmer en gang i uka.

Det var godt å se at Bipolar58/Suicidal sitt innlegg fikk deg i godt humør. En bamseklem fra meg som oppmuntring på å stå på videre!

Gjest Gåten
Skrevet

Heisann!

Jeg har et selvmordsforsøk bak meg. Landet på hjerteovervåkningen, med monitorer og en egen sykepleier som passet på.

Følte meg som verdens mest verdiløse menneske, og såg ingen grunn til å leve.

Nå har det gått 12 år. Livet har vært en berg-og-dalbane - opp og nedturer. Jeg bruker fortsatt anti depp og gikk til gjevnlige samtaler med min fastlege. Da det var på det tøffeste, gikk eg til healer flere ganger i mnd.

Men jeg har fått oppleve å elske, og bli elsket. Jeg ble gift (og skilt), er mor til 2 herlige jenter, har tatt god utdanning og har god jobb som eg fungerer i. Eier egen leilighet og MC, og har venner.

Er aktiv med hunden min, og svømmer en gang i uka.

Det var godt å se at Bipolar58/Suicidal sitt innlegg fikk deg i godt humør. En bamseklem fra meg som oppmuntring på å stå på videre!

Takk for bamseklemmen,men den var sikkert til trådstarter?

Men trengte en nå,ligger i sengen og forstår ikke meg selv. Har ikke tarr seroquel på to netter,sover lite. Ble så dårlig og kvalm,har bøtte ved sengen og brekker meg,men spyr ikke. Er redd og har grått litt,hvorfor kommer dette her,hvorfor er jeg slik?

Samboeren min tror jeg får sove,vil ikke jeg skal ta medisin,vil ikke ha det jeg heller. Hvorfor stikker han bare når jeg ligger og er dårlig? Hvorfor må jeg alltid ligge alene og pines?

Gråt når jeg leste om deg,du har klart det..livet. Så bra!

Skal ta medisiner når/hvis jeg får rett diagnose. Vil ha det godt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...