Gå til innhold

Selvbevissthet

Anbefalte innlegg

Gjest ubekvem
Skrevet

Hva er det som gjør at jeg nesten hele tiden er "bevisst meg selv", hva jeg gjør og liksom betrakter meg selv utenfra.... Dette skjer særlig når jeg er sammen med andre, dvs både på jobb og med venner.

Bare alene eller med nærmeste familie/venner jeg er helt trygg på kan jeg "glemme meg selv" og være helt avslappet.

Jeg føler det ubekvemt når noen ser på meg mens jeg jobber, feks. Blir da treg, klønete, mister ting på gulvet, stiv og går rart.... Alle bevegelser planlegges liksom i hodet, flyten blir borte.

Jeg er en introvert personlighetstype, men ikke sjenert som sådan. Jeg blir bare fort ubekvem. Og det plager meg, jeg kan ikke engang slappe av i lunsjen på jobben der jeg har supre, hyggelige kolleger. Jeg får ikke sagt noe særlig, for jeg er for bevisst hvordan jeg sitter, hvordan jeg spiser, osv.

Fryktelig slitsomt. Hva kan hjelpe??

Gjest Elextra
Skrevet

Har ingen veldig gode råd til deg, bare noen trøstende ord om at det nok er temmelig vanlig.

Det har selvfølgelig med selvtillitt å gjøre. Jeg oppfattes nok av mange som ganske selvsikker, men kjenner godt igjen følelsen du nevner, spesielt på arenaer der det er mye fokus på fremtreden, f.eks. på konferanser med jobben, på større 'finere' fester etc. Det er fort å fokusere unødvendig mye på hvordan man oppfattes av andre. Beste rådet jeg kan komme på er tanken på at svært mange har det på nøyaktig samme måte, og at ingen i hvertfall er så opptatt av deg (dessverre?) at de tenker over ting som bekymrer deg.

"Alle tenker på seg selv, det er bare jeg som tenker på meg!" :-)

Gjest ubekvem
Skrevet

Har ingen veldig gode råd til deg, bare noen trøstende ord om at det nok er temmelig vanlig.

Det har selvfølgelig med selvtillitt å gjøre. Jeg oppfattes nok av mange som ganske selvsikker, men kjenner godt igjen følelsen du nevner, spesielt på arenaer der det er mye fokus på fremtreden, f.eks. på konferanser med jobben, på større 'finere' fester etc. Det er fort å fokusere unødvendig mye på hvordan man oppfattes av andre. Beste rådet jeg kan komme på er tanken på at svært mange har det på nøyaktig samme måte, og at ingen i hvertfall er så opptatt av deg (dessverre?) at de tenker over ting som bekymrer deg.

"Alle tenker på seg selv, det er bare jeg som tenker på meg!" :-)

''"Alle tenker på seg selv, det er bare jeg som tenker på meg!" :-)''

Et av mine favorittsitater! Fra Tommy&Tigern. Genialt.

Skrevet

Jeg tenkte "introvert" før jeg kom til det ordet i innlegget ditt. Fordi jeg er det, og kjente meg igjen i alt du sier.

-Synes Elextras råd er veldig bra. De fleste er langt mer opptatt av seg selv enn av meg. Det gjelder bare å minne seg selv på det ofte nok :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...