Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest magebekymret

Gutt, 4 år med magesmerter. Har hatt magesmerter i to år. De arter seg noe forskjellig. Jevnt over sier han at han har vondt i magen ca en gang om dagen, eller annenhver dag. Det gir seg fort og jeg har ikke fått tilbakemeling fra barnehage om at det er problem der. Han sier dette litt ofte i forbindelse med middag. Men ellers også, så det er ikke lett å stole på. Følgende har skjedd de to siste årene: "Magevondtet" begynner plutselig å intreffe oftere, kommer tettere og han begynner å våkne av dette om natta. Så blir det til slutt en 5 - 6 dager med magesmerter og ganske høy feber, lite matlyst. Gradvis går det over...så kan det gå 1, 2 og 3 mnd og det dukker opp igjen etter samme mønster som sist. Dette har skjedd 6 - 7 ganger de siste to årene. Vi har tatt blodprøver og testet for matvareallergier/intolleranse. Han er litt allergisk mot melk, får da laktosefrimelk. men melk i mat, kaker, is osv. Litt allergisk mot pollen. Ellers er han frisk og i fin form. Avføringsprøver viser ingen funn. i tillegg er det noe annet som vi har lagt merke til og det er at hvis han feks får omgangssyken så er det som om dette mageondet også kommer da...slik at når han slutter å kaste opp har han fortsatt magesmerter, feber noen dager til. I januar 2011 hadde han skikkelig vondt i magen, høy feber i 2 dager. Smertestillende hjalp lite. magesmertene kommer alltid takvis og virker som varierer i styrke. Denne gangen var det så vondt at vi dro til doktoren. Høy CRP, OVER 200.Fikk Apocillin. Han ble verre på kveld og det hele resulterte i sykehusinnleggelse i 2 dager. Fikk påvist streptokokker. Medisiner hjalp og kur i 10 dager med antibiotika når vi var hjemme. Nok en gang var det som om mageondet "fulgte med på lasset". På sykehuset var de mest opptatt av streptokokkene og de tok ikke mine magebekymringer på alvor følte jeg. Men vi tok ultralyd av mage ( var veldig urolig og redd da, så det var vanskelig å se godt), men ingen funn. Tok ultralyd av lunger, ingen funn. Nå lurer vi på hvilke flere tester vi bør ta, hva gjør vi videre? Høres dette ut som matvareallergi? Kan det gi slike utslag som feber og magesmerter som kommer slik. Han har aldri diare eller oppkast ved disse tilfellene.Ingen utslett eller eksem. Håper du kan gi meg noen svar...dette er veldig fortvilende når han har så vondt. Send gjerne spørsmålet videre hvis du føler at dette ikke er helt ditt felt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/361039-magesmerter-hos-4-%C3%A5ring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• 3 måneder senere...
Gjest Jacoba

Min 4-åring har også mye vondt i magen, vi har tatt hjemmetesten for cøliaki på henne, uten funn.

Men når din synes å ha feber ofte med smertene tenker jeg at det er en betennelse i magen. Jeg ville nok pushet på legene igjen for å få undersøkt tarmene skikkelig.

Gjest togli

Man bør testes for cøliaki før man prøver seg på _gluten_fri kost, men det er ingen sammenheng mellom cøliaki og laktose :)

Tenkte på dette da jeg skrev og ble en smule usikker, men siden du snakka om cøliaki og laktose i samme setting tenkte jeg det var jeg som hadde blanda begrepene før ;)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...