Gå til innhold

å bruke navn på venner familie, i terapien

Anbefalte innlegg

Gjest klientinnen
Skrevet

Når jeg prater med terapeuten så vegrer jeg meg for å bruke navn på andre personer enn meg selv, med mindre hun har truffet dem.

Jeg vet ikke helt hvor dette kommer i fra, men jeg synes det er veldig ubehagelig å bruke navnet på min venninne som jeg snakker om i terapi. Eller andre familiemedlemmer. Terapeuten kjenner ikke min venninne Ellen, eller min søster Trine. Jeg omtaler dem derfor bare som min venninne eller min søster etc. Synes det er litt ubehagelig at hun vi ha navn på dem i terapien.

Er det bare jeg som sliter med dette?

Hvis det bare er jeg som sliter, hva sliter jeg med?

Gjest Linnea79
Skrevet

Det skal ikke være nødvendig å oppgi navnet på venner og familie til terapeuten din. Synes i det hele tatt det er rart terapeuten spør om dette.

Det eneste du "sliter" med er at du føler det er respektløst overfor dine venner, om du oppgir navn på de du utleverer historier knyttet til i terapitimen.

Dette viser bare at du er et bra menneske som har en god innebygget etisk taushetsplikt! :)

Gjest klientinnen
Skrevet

Det skal ikke være nødvendig å oppgi navnet på venner og familie til terapeuten din. Synes i det hele tatt det er rart terapeuten spør om dette.

Det eneste du "sliter" med er at du føler det er respektløst overfor dine venner, om du oppgir navn på de du utleverer historier knyttet til i terapitimen.

Dette viser bare at du er et bra menneske som har en god innebygget etisk taushetsplikt! :)

takker for forståelsen:)

Jeg kan forstå det hvis jeg hadde flere søstre, og at hun måtte skille dem fra hverandre på den måten.

Jeg vet jo at psyk har taushetsplikt. Likevel har jeg vanskelig for å si at " I går ringte Ellen, og dagen min er ødelagt" Det føles alt for personlig å dra henne med i terapisamtalen.

På samme måte hadde jeg følt det veldig rart om min venninne ( som jo også går i terapi) skulle brukt mitt navn når hun fortalte om meg.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Kanskje har terapeuten 20-30 pasienter gående til en hver tid. Samtidig foreller hver av dem om flere pårørende. Da er det greit for meg om det er "mor, far, eller mannen min" - de er det vanligvis bare en av. På søsken, venner etc vil jeg gjerne ha fornavn for å kunne holde dem sklilt fra hverandre.

Gjest Hinduguy
Skrevet

Kanskje har terapeuten 20-30 pasienter gående til en hver tid. Samtidig foreller hver av dem om flere pårørende. Da er det greit for meg om det er "mor, far, eller mannen min" - de er det vanligvis bare en av. På søsken, venner etc vil jeg gjerne ha fornavn for å kunne holde dem sklilt fra hverandre.

20-30? Trodde det ikke var flere enn meg jeg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...