Gå til innhold

Stort dilemma

Anbefalte innlegg

Gjest Ellipse
Skrevet

Blir kjempetakknemlig hvis noen kunne prøve å sette seg inn i denne situasjonen:

Du har vært psykisk syk i mange år (spiseforstyrrelse, depresjoner, sosial angst) og står (muligens snart) overfor valget mellom følgende

a) En jobbstilling (vikariat, ikke fast) som virker "perfekt", og som du _tror_ du kan takle, men som sansynligvis vil bli veldig krevende, siden du ikke er frisk.

B) Et lengre opphold på spesialavdeling (for spiseforstyrrelser, f.eks. Modum bad) for å forsøke å bli frisk(ere), dvs.bli symptomfri og/eller oppnå bedre fungering i dagliglivet.

Hva ville du valgt?

Jeg kan opplyse at jeg nå fungerer bedre enn jeg har gjort en tid, men er fortsatt langt fra frisk.( Formen, både psykisk og fykisk, svinger dessuten en god del)

Synes dette er kjempevanskelig. Jeg er redd for at alternativ a blir for tøft og stressende. Når det gjelder alternativ b frykter jeg "sykeliggjøring" , hvis dere forstår? At det å være innlagt blant andre syke, og fokusere mye på sykdommen, vil kunne virke mot sin hensikt. Samtidig har jeg aldri vært innlagt før, og tenker at jeg kanskje burde gi det en sjanse... siden jeg ikke har klart å bli frisk på tross av lang tids poliklinisk behandling.

Det kan jo hende beslutningen fatter seg selv, håper nesten på det.

Gjest bare noen tanker
Skrevet

Dersom du blir frisk av behandlingen kommer det helt sikkert flere aktuelle jobber og jobbtilbud etterhvert.

Dersom du ikke takler jobben er det ikke helt sikkert du kan få en ny plass på Modum Bad etterhvert? (Men det er kanskje mulig å sjekke?)

Evt kan du gamle på at du klarer jobben og har det fint uten behandling. Eller du kan gruble på at du kanskje ikke blir frisk uansett behandling og at det da ikke vil komme flere jobbtilbud etterhvert.

Jeg tror nok jeg ville gått for det første, selv om det selvfølgelig er kjempevanskelig å si ifra seg en jobb som virker "perfekt".

Skrevet

Du skriver at du har vært syk i mange år. Det er kjempefint at du nå fungerer bedre enn du har gjort en tid, men du er fortsatt langt fra frisk skriver du. Du har aldri vært innlagt før. Du har ikke blitt frisk av lang tids poliklinisk behandling. Du har et jobbtilbud som du _tror_ du kan klare, noe som er kjempeflott.

3 spørsmål:

-Tror du at dette er din eneste mulighet til å få deg en jobb?

-Tror du at du kan få et opphold for spiseforstyrrelsen igjen ved en senere anledning, eller er dette den eneste muligheten du får der?

-Kan du under noen som helst omstendighet klare å få til begge delene, f.eks. ved å ta oppholdet før vikariatet starter, eller rett etter at vikariatet er over?

Gjest bare noen tanker
Skrevet

Dersom du blir frisk av behandlingen kommer det helt sikkert flere aktuelle jobber og jobbtilbud etterhvert.

Dersom du ikke takler jobben er det ikke helt sikkert du kan få en ny plass på Modum Bad etterhvert? (Men det er kanskje mulig å sjekke?)

Evt kan du gamle på at du klarer jobben og har det fint uten behandling. Eller du kan gruble på at du kanskje ikke blir frisk uansett behandling og at det da ikke vil komme flere jobbtilbud etterhvert.

Jeg tror nok jeg ville gått for det første, selv om det selvfølgelig er kjempevanskelig å si ifra seg en jobb som virker "perfekt".

Konklusjonen ble kanskje noe uklart. Jeg mente jeg ville gått for Modum Bad/behandling

Skrevet

Jeg tenker at å velge behandlingsopplegget ville være lurt. Er det noen oppfølging i etterkant?

Har skjønt det sånn at du har vært i jobb for det meste? Eller er du ute av arbeidslivet nå for tiden?

Jeg tenker at det sannsynligvis vil dukke opp nye jobber.

Gjest Ellipse
Skrevet

Svarer alle under ett jeg nå. Tusen takk for nyttige inspill, og spørsmål/problemstillinger jeg vil bruke tid på å tenke gjennom!

Ha en god kveld=o)

Skrevet

B,så kan du heller tenke jobb når du er blitt enda bedre :)

Skrevet

Jeg tror kanskje ikke disse alternativene trenger å utelukke hverandre. Jeg forstår deg som om du ikke har fått plass på Modum eller tilsvarende allerede, så da må det uansett søkes og det vil ta en god del tid før du evt. får plass. I mellomtiden ville jeg ha søkt og begynt i jobben om jeg fikk den. Du kan etterhvert evt. sykemeldes fra jobb dersom du ønsker og får plass på Modum.

Skrevet

Jeg tror kanskje ikke disse alternativene trenger å utelukke hverandre. Jeg forstår deg som om du ikke har fått plass på Modum eller tilsvarende allerede, så da må det uansett søkes og det vil ta en god del tid før du evt. får plass. I mellomtiden ville jeg ha søkt og begynt i jobben om jeg fikk den. Du kan etterhvert evt. sykemeldes fra jobb dersom du ønsker og får plass på Modum.

Jeg tenkte på det samme, men det er neppe særlig populært å sykmelde seg fra et vikariat.

Skrevet

Jeg tenkte på det samme, men det er neppe særlig populært å sykmelde seg fra et vikariat.

Nei, men siden det gjerne tar mange måneder før en slik innsøkningsprosess til f.eks Modum er i orden, så kan det godt hende at vikariatet nærmer seg slutten innen det er aktuelt. Kanskje vil det også vise seg å være en grei løsning å først gjennomføre vikariatet, for så deretter å gjennomgå mer intensiv behandling.

Skrevet

Nei, men siden det gjerne tar mange måneder før en slik innsøkningsprosess til f.eks Modum er i orden, så kan det godt hende at vikariatet nærmer seg slutten innen det er aktuelt. Kanskje vil det også vise seg å være en grei løsning å først gjennomføre vikariatet, for så deretter å gjennomgå mer intensiv behandling.

Sant, det ene trenger ikke utelukke det andre, men Ellipse skriver at hun muligens snart står overfor valget. Derfor tolket jeg det litt som at det var søkt om opphold på Modum og at hun snart regner med å få det innvilget/få svar.

Skrevet

Sant, det ene trenger ikke utelukke det andre, men Ellipse skriver at hun muligens snart står overfor valget. Derfor tolket jeg det litt som at det var søkt om opphold på Modum og at hun snart regner med å få det innvilget/få svar.

Hvis tilbudet om begge alterantiver kommer samtidig, så er nok valget vanskelig.

Skrevet

Hvis tilbudet om begge alterantiver kommer samtidig, så er nok valget vanskelig.

Ja, da blir det vanskelig. Da ville jeg valgt behandlingstilbudet tror jeg.

Gjest Ellipse
Skrevet

Har startet søkeprosessen til Modum (for 6-9 mnd siden, da var jeg dårligere), men ikke hørt noe. Har ikke etterlyst noe svar, siden jeg er bedre nå. Så aner ikke hvor i prosessen søknaden befinner seg...Kan jo hende jeg får avslag for alt jeg vet.

Jobben har jeg bare blitt oppfordret til å søke på. Så egentlig er det jo å ta bekymringene på forskudd dette,og som sagt i 1. innlegg løser det kanskje seg selv , ved at ett (evt. begge) av alternativene faller vekk, eller at nye dukker opp.

Uansett står jeg snart ovenfor et veiskille, der jeg må bestemme meg for hvordan jeg skal prioritere framover.

Jeg har alltid prioritert jobb og studier veldig høyt, fordi jeg synes det er viktig. Men det har gjort at de fleste andre områder av livet har blitt forsømt, kan du si. Jeg har vel ment at en skal gjøre så mye en klarer (f.eks. studere), og at mestring (om det så bare er på ett område) gjør deg friskere, og kan bidra til mestring på andre felt. Nå vet jeg ikke. Har akkurat energi nok til at jeg hangler meg gjennom det jeg anser som "det nødvendigste". Så går resten av dagen med til å hente seg inn igjen til neste dag. Slik er og blir det. Kanskje burde jeg ha kastet alt jeg har i hendene og satset 100% på behandling? Men det er jo ingen garantier for at jeg blir bedre av det heller. Det er ingen garantier for noe her i livet...grr, liker ikke all denne usikkerheten. Grubler altfor mye=op

Gjest Ellipse
Skrevet

Det stemmer=o) Se svar til frosken.

Skrevet

Det stemmer=o) Se svar til frosken.

Ok. :-) Sjekk opp hvor i søkeprosessen du har kommet.

Skrevet

Har startet søkeprosessen til Modum (for 6-9 mnd siden, da var jeg dårligere), men ikke hørt noe. Har ikke etterlyst noe svar, siden jeg er bedre nå. Så aner ikke hvor i prosessen søknaden befinner seg...Kan jo hende jeg får avslag for alt jeg vet.

Jobben har jeg bare blitt oppfordret til å søke på. Så egentlig er det jo å ta bekymringene på forskudd dette,og som sagt i 1. innlegg løser det kanskje seg selv , ved at ett (evt. begge) av alternativene faller vekk, eller at nye dukker opp.

Uansett står jeg snart ovenfor et veiskille, der jeg må bestemme meg for hvordan jeg skal prioritere framover.

Jeg har alltid prioritert jobb og studier veldig høyt, fordi jeg synes det er viktig. Men det har gjort at de fleste andre områder av livet har blitt forsømt, kan du si. Jeg har vel ment at en skal gjøre så mye en klarer (f.eks. studere), og at mestring (om det så bare er på ett område) gjør deg friskere, og kan bidra til mestring på andre felt. Nå vet jeg ikke. Har akkurat energi nok til at jeg hangler meg gjennom det jeg anser som "det nødvendigste". Så går resten av dagen med til å hente seg inn igjen til neste dag. Slik er og blir det. Kanskje burde jeg ha kastet alt jeg har i hendene og satset 100% på behandling? Men det er jo ingen garantier for at jeg blir bedre av det heller. Det er ingen garantier for noe her i livet...grr, liker ikke all denne usikkerheten. Grubler altfor mye=op

'' Kanskje burde jeg ha kastet alt jeg har i hendene og satset 100% på behandling? Men det er jo ingen garantier for at jeg blir bedre av det heller.''

Det er så avgjort ingen garanti for at dette er den beste løsningen.

Jeg synes du skal søke jobben, og så ser du hva som skjer når du etterhvert vel får et svar fra Modum. Men er du sikker på at søknad er sendt dit, siden du ikke har hørt noe som helst på så mange måneder?

Gjest Ellipse
Skrevet

'' Kanskje burde jeg ha kastet alt jeg har i hendene og satset 100% på behandling? Men det er jo ingen garantier for at jeg blir bedre av det heller.''

Det er så avgjort ingen garanti for at dette er den beste løsningen.

Jeg synes du skal søke jobben, og så ser du hva som skjer når du etterhvert vel får et svar fra Modum. Men er du sikker på at søknad er sendt dit, siden du ikke har hørt noe som helst på så mange måneder?

''Men er du sikker på at søknad er sendt dit, siden du ikke har hørt noe som helst på så mange måneder?''

Nei, kan jo lure på det. Får sjekke det opp. Hvis den ikke er sendt tolker jeg det som et tegn fra gud om at jeg skal gå for jobben;oD

Gjest Ellipse
Skrevet

Ok. :-) Sjekk opp hvor i søkeprosessen du har kommet.

Ja, det er nok lurt=o) Takk for nyttige innspill!

Skrevet

''Men er du sikker på at søknad er sendt dit, siden du ikke har hørt noe som helst på så mange måneder?''

Nei, kan jo lure på det. Får sjekke det opp. Hvis den ikke er sendt tolker jeg det som et tegn fra gud om at jeg skal gå for jobben;oD

Det er ikke et tegn om at du skal det ene eller det andre hvis søknaden har kommet på avveie.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...