Gå til innhold

Best å bo på østkanten når man sliter?

Anbefalte innlegg

Gjest bygdetausa
Skrevet

En neger som heter Abdullah og du har ikke fordommer????

Nei, han heter faktisk Muhammed :-) Tenkte å anonymesere han litt... Men siden jeg tror halvparten av alle muslimer heter Muhammed så er vel det like anonymt som Hansen. Det hadda da vært supert med stabile leger uansett om de kommer fra Danmark, Holland eller Elfenbenkysten... Men når de ikke forstår dialekt og jeg ikke forstår gebrokken stakato-setninger og alle danske ord.. så kunne jeg heller tenkt med en doktor Ola.

Skrevet

Nei, han heter faktisk Muhammed :-) Tenkte å anonymesere han litt... Men siden jeg tror halvparten av alle muslimer heter Muhammed så er vel det like anonymt som Hansen. Det hadda da vært supert med stabile leger uansett om de kommer fra Danmark, Holland eller Elfenbenkysten... Men når de ikke forstår dialekt og jeg ikke forstår gebrokken stakato-setninger og alle danske ord.. så kunne jeg heller tenkt med en doktor Ola.

Psst...Det heter ikke "neger"... ;)

Skrevet

Hva betyr å disse meg?

Sorry - kunne brukt et annet ord.

Å disse noen vil si å rakke ned på noen, ofte for selv å fremstå i et bedre lys.

Gjest segunda
Skrevet

Har inntrykk av at det er noe mer rom for annerledeshet på Østkanten, ja.

Men som NHD sier, er vel det viktigste å bo i et område en trives.

Jeg har ikke inntrykk av at det er rom for annerledeshet i Norge, uansett om det er øst, vest, nord eller sør.

Skrevet

Hver bydel på østkanten er kategorisert innenfor psykisklidelses-spektret. For eksempel er Gamle Oslo er depresjon. Sagene-Torshov er vel generelle angstlidelser. Grorud er tvangslidelser.

Skrevet

Hver bydel på østkanten er kategorisert innenfor psykisklidelses-spektret. For eksempel er Gamle Oslo er depresjon. Sagene-Torshov er vel generelle angstlidelser. Grorud er tvangslidelser.

Det visste jeg ikke:-) Greit å vite:-)

Gjest jammen oversikt her :)
Skrevet

Den har jeg ikke hørt før. Har du oversikten over hvilke diagnoser bydelene du ikke nevner? (Vil nødig spørre om min bydel helt åpent.)

Gjest jammen oversikten her :)
Skrevet

Jeg har bodd på begge sider av elven, og kan ikke si at jeg har merket noen forskjell. Forskjellen jeg har merket er at det er færre i arbeid/utdannelse på østkanten. De jeg kjenner på vestkanten som sliter har både høyere utdannelse og er i jobb. Sykemeldt i perioder. (Med dette mener jeg ikke å si at de som ikke er i jobb ikke vil jobbe.)

Tror det har mye med huset/blokken du bor i, nærmiljøet, at du trives i dine omgivelser.

Gjest togli
Skrevet

Nei. Jeg er ikke rasist. Det handler om at her er kun ett legekontor og de fleste er utenlandske, og noen er svært vanskelig å kommunisere med.

Jeg bor også på landet, men har aldri opplevd annet enn norsktalende (+ en dansk) leger. Da jeg bodde i Oslo var det oftere utenlandske leger enn det er her iallefall. For meg var det et problem fordi jeg den gangen var helt døv og slet med å oppfatte de legene som ikke snakka godt norsk.

Skrevet

Hahaha! Har du Bjerke også?

Skrevet

Hahaha! Har du Bjerke også?

Bjerke er ADHD.

Gjest Vestkantsfrue
Skrevet

Flytt til Ålesund, her er det motsatt. Østkanten er "slummen", mens

de mer "ordentlige" bor på Vestkanten ;-)

Gjest togli
Skrevet

Men sånn er det jo i Oslo også ;)

Snodig at det alltid(?) er østkanten som er "slum" og vestkanten som er "penere"?? (for å generalisere noe voldsomt ;-))

Gjest Elextra
Skrevet

''Flytt til Ålesund, her er det motsatt. Østkanten er "slummen", mens de mer "ordentlige" bor på Vestkanten ''

Æh, omvendt av hva?

Gjest Elextra
Skrevet

Men sånn er det jo i Oslo også ;)

Snodig at det alltid(?) er østkanten som er "slum" og vestkanten som er "penere"?? (for å generalisere noe voldsomt ;-))

''Snodig at det alltid(?) er østkanten som er "slum" og vestkanten som er "penere"?? (for å generalisere noe voldsomt ;-))

''

Slik er det visstnok i veldig mange andre land også. Mener å ha hørt at det har med vindretning å gjøre. Det var ofte vestavind, og fabrikkeierne plasserte fabrikkene på østkanten men bosatte seg på vestkanten - så slapp de osen fra fabrikkene. Men aner ikke om det stemmer.

En annen ting som er pussig er at svært mange hovedsteder i kystland ligger øst/sørøst i landet, ved kysten. Nevner Oslo, Stockholm, København, London, Dublin... Noen god forklaring her har jeg ikke - kanskje det har med havneforhold å gjøre?

Gjest togli
Skrevet

''Snodig at det alltid(?) er østkanten som er "slum" og vestkanten som er "penere"?? (for å generalisere noe voldsomt ;-))

''

Slik er det visstnok i veldig mange andre land også. Mener å ha hørt at det har med vindretning å gjøre. Det var ofte vestavind, og fabrikkeierne plasserte fabrikkene på østkanten men bosatte seg på vestkanten - så slapp de osen fra fabrikkene. Men aner ikke om det stemmer.

En annen ting som er pussig er at svært mange hovedsteder i kystland ligger øst/sørøst i landet, ved kysten. Nevner Oslo, Stockholm, København, London, Dublin... Noen god forklaring her har jeg ikke - kanskje det har med havneforhold å gjøre?

Ja, det er rart dette... Og det med vindforhold har jeg ikke hørt før.. Interessant!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...