Gå til innhold

NHD: Medisinspørsmål

Anbefalte innlegg

Gjest snøskredet
Skrevet

Hei! Jeg håper du kan svare meg på et par spørsmål.

Jeg har egentlig innerst inne veldig lyst til å slutte å røyke, men da jeg prøvde nå sist ble jeg faktisk alvorlig psyk og måtte begynne å røyke igjen samt å trappe opp dosen Cipralex til 40 mg. Der har jeg vært noen uker nå, og jeg merker at det nå begynner å bedre seg.

Et middel noen bruker til røykeslutt er Champix. Hvordan ville du gått fram (om jeg var din pasient) hvis jeg skulle begynt på det? Champix er jo et antidepressiva med bivrkningen at en ikke har lyst på røyk. Men jeg går jo nå på 40 mg Cipralex, så da må jeg vel trappe ned først? Evt slutte på dem før jeg evt begynner på Champix?

Takknemlig for svar.

Og ett til, hvis du har anledning: Er det skadelig å ta Orudis daglig? På boksen står det bare "ved behov", men behovet er jo nesten daglig...

Gjest snøskredet
Skrevet

Glemte å opplyse om at grunnlidelsen min psykisk, er dystymi og depresjoner. Det er derfor jeg tar Cipralex i utgangspunktet.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg tør ikke å anbefale eller skrive ut Champix til noen. Jeg anbefaler i stedet Wellbutrin (= Zyban). Prøv 150 mg i tillegg til Cipralex.

Orudis farlig? Spørsmålet blir i forhold til hva. En skal ha en meget god grunn for å bruke det daglig, men hva blir konsekvensen av ikke å ta det?

Gjest cand med in spe
Skrevet

Jeg tør ikke å anbefale eller skrive ut Champix til noen. Jeg anbefaler i stedet Wellbutrin (= Zyban). Prøv 150 mg i tillegg til Cipralex.

Orudis farlig? Spørsmålet blir i forhold til hva. En skal ha en meget god grunn for å bruke det daglig, men hva blir konsekvensen av ikke å ta det?

Er det pga interaksjonsfare med andre psykofarmaka, eller Champix i seg selv som gjør at du ikke anbefaler det?

Etter å ha vært noen uker i praksis nå, ser jeg jo at dette medikamentet lovprises av både leger og pasienter.

Gjest snøskredet
Skrevet

Tusen takk for svar. Da kan jeg snakke med fastlegen utpå vårparten engang om å begynne på Zyban. :-)

Når det gjelder Orudis så tar jeg det mot ryggsmerter i forbindelse med Bechterew. I perioder tar jeg det hver kveld før jeg legger meg for å få best mulig nattesøvn. Problemet er bare at det står "ved behov" på boksen. Hva da hvis jeg har et daglig behov noen uker?

Gjest snøskredet
Skrevet

Er det pga interaksjonsfare med andre psykofarmaka, eller Champix i seg selv som gjør at du ikke anbefaler det?

Etter å ha vært noen uker i praksis nå, ser jeg jo at dette medikamentet lovprises av både leger og pasienter.

Tror det er fordi at Champix har blitt forbundet med økt selvmordsrisiko, og fått "skylden" for mange selvmord.

Men spør meg ikke hvorfor. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...