Gå til innhold

Hvordan behandle mindreverdighetsfølelse?

Anbefalte innlegg

Gjest Nobodyy
Skrevet

Jeg har endt opp med å føle meg som null verdt, hate meg selv, straffe meg selv, og føler meg som et offer som ingen vil ha. Jeg er på gråten fra morgen til kveld, og er helt ensom fordi jeg klarer ikke være åpen overfor andre om ting. Hvordan like seg selv igjen?

Gjest Nobodyy
Skrevet

Hva får du ut av å holde på på den måten?

Ganske lite, men hva skal jeg ellers gjøre når jeg føler at jeg ikke fortjener å høre til i samfunnet?

Skrevet

Ganske lite, men hva skal jeg ellers gjøre når jeg føler at jeg ikke fortjener å høre til i samfunnet?

Nei, da er det vel ikke noe annet å gjøre.

Gjest Nobodyy
Skrevet

Nei, da er det vel ikke noe annet å gjøre.

Er det ingenting som kan hjelpe meg?

Gjest Høstløv
Skrevet

Det er vel bare du som kan hjelpe deg selv. Tenk på de tingene du mestrer!

Skrevet

Det er det sikkert.

Gjest Nobodyy
Skrevet

Det er vel bare du som kan hjelpe deg selv. Tenk på de tingene du mestrer!

Alle sier det, at det er bare jeg som kan gjøre noe med det. Men hva når det ikke går? Jeg føler meg ødelagt som menneske, og er så sår i hjertet.

Skrevet

Kanskje ta et oppgjør med verdisynet ditt? Ville du tenkt det samme om en venn som var i samme situasjon som deg? Det kan være nyttig å behandle seg selv som man ville behandlet sitt eget barn eller venn. Da får pipa en annen lyd tenker jeg:-)

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Kanskje ta et oppgjør med verdisynet ditt? Ville du tenkt det samme om en venn som var i samme situasjon som deg? Det kan være nyttig å behandle seg selv som man ville behandlet sitt eget barn eller venn. Da får pipa en annen lyd tenker jeg:-)

Ja, det er lurt å behandle seg selv som en ville behandlet ens beste venn. :-)

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Godta deg selv.

Ros deg selv for alle de små ting du faktisk mestrer. Aksepter de tingene du ikke mestrer.

Gjest Nobodyy
Skrevet

Ville ikke tenkt som om en venn nei. Men jeg trenger noen i livet. Sånn at jeg føler meg verdsatt.

Skrevet

Ja, det er lurt å behandle seg selv som en ville behandlet ens beste venn. :-)

Jeg lærte det på et depresjonskurs jeg gikk på. Prøver å tenke slik selv når jeg får negative tanker om meg selv. Får et annet perspektiv da:-)

Skrevet

Ville ikke tenkt som om en venn nei. Men jeg trenger noen i livet. Sånn at jeg føler meg verdsatt.

Du må finne din indre verdi i deg selv. Man kan ikke gjøre seg avhengig av andres annerkjennelse hele tiden. Prøv yoga, meditasjon og avspenning. Alle mennesker er like mye verdt uansett situasjon.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Du må finne din indre verdi i deg selv. Man kan ikke gjøre seg avhengig av andres annerkjennelse hele tiden. Prøv yoga, meditasjon og avspenning. Alle mennesker er like mye verdt uansett situasjon.

Rett igjen. :-)

Tror også meditasjon, yoga eller liknende kan være verktøy for å få det bedre med seg selv.

Gjest Nobodyy
Skrevet

Absolutt uansett? Helt helt uansett? Du kunne vært min venn du da, hehe :)

Gjest pr phil
Skrevet

For å starte med det grunnleggende, hvorfor har du begynt å hate deg selv? Sånn kommer vel ikke bare over natta uten grunn?

"fasiten" sier at du må bli glad i deg selv., godta deg selv om du er. Hvilke sider av deg selv er du fornøyd med?

Hva skal til for at du skal føle at du har et bra liv (igjen) ? Jobb, kjæreste, venner, penger ??

Gjest Nobodyy
Skrevet

For å starte med det grunnleggende, hvorfor har du begynt å hate deg selv? Sånn kommer vel ikke bare over natta uten grunn?

"fasiten" sier at du må bli glad i deg selv., godta deg selv om du er. Hvilke sider av deg selv er du fornøyd med?

Hva skal til for at du skal føle at du har et bra liv (igjen) ? Jobb, kjæreste, venner, penger ??

Fordi samfunnet hater meg. Da blir det vanskelig å like seg selv også.

En kjæreste kunne gjort mye forskjell. Men det er litt der problemet ligger, vanskelig med slike relasjoner.

Gjest dr phill
Skrevet

Fordi samfunnet hater meg. Da blir det vanskelig å like seg selv også.

En kjæreste kunne gjort mye forskjell. Men det er litt der problemet ligger, vanskelig med slike relasjoner.

Hva er grunnen til at samfunnet hater deg?

Gjest Nobodyy
Skrevet

Hva er grunnen til at samfunnet hater deg?

For vanskelig å snakke om.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...