Gå til innhold

Etablererprøver - har du tatt den?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest aldri hørt om

Prøven man må bestå for å kunne være daglig leder på et serveringssted.

OK, det har jeg aldri hørt om. Er det kun for den kjeden, da? Vi har hatt kafe ett års tid, og har aldri hatt noe slikt. Ringte mattilsynet også, før vi startet for å gjøre alt riktig. Og de nevnte ikke dette..

Gjest Høstløv

OK, det har jeg aldri hørt om. Er det kun for den kjeden, da? Vi har hatt kafe ett års tid, og har aldri hatt noe slikt. Ringte mattilsynet også, før vi startet for å gjøre alt riktig. Og de nevnte ikke dette..

http://www.bedin.no/php/d_emneside/cf/hPKey_1885/hParent_16/hDKey_1

Annonse

Persille1365381127

Nei, det gjelder uansett. For å få serveringsbevilling så må daglig leder ha etablererprøven. Det er nedfelt i loven.

§5 i loven om serveringsbevilling: http://www.lovdata.no/all/tl-19970613-055-002.html#5

§ 5. Krav om etablererprøve

Serveringsstedets daglige leder må ha gjennomført en etablererprøve.

Har du ikke det får du ikke serveringsbevilling heller.

Persille1365381127

For øvrig er det ikke mattilsynet som krever det, det er næringsmiddeletaten. De samme som utsteder serveringsbevillingen, som man må ha for å få lov å servere noe som helst - også pølser på en bensinstasjon.

Men det er altså kun daglig leder som trenger å bestå prøven, ikke andre ansatte - eller eier (selv om det er eier som får bevillingen). I likhet med alkoholbevilling der bevillingen utstedes til eier, og styrer må ha stått på alkoholkunnskapsprøven.

Persille1365381127

Har du fått sjekket opp om dere har alle papirene i orden eller ikke?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...