Gå til innhold

Hva er kriteriet for å sette en ADHD-diagnose?

Anbefalte innlegg

Gjest Provideniya
Skrevet

Jeg har mistanke om at jeg har ADHD. Jeg har lest mye om det, og jeg føler at det meste stemmer. Tok en nevropsykologisk utredning på en klinikk og endte opp med nonverbale lærevansker og bipolar lidelse.Det sto at jeg hadde problemer med oppmerksomhet, konsentrasjon og fleksbibel tekning. Det sto at resten fikk fastlegen forklare for meg.

Trenger en lege å ha resultatet av ulike evnetester +annen historikk for å skrive ut ritalin eller kan vedkommende sette diagnosen pga symptomer? En venninne gikk til en psykiater og kom ut derifra med Ritalin. Fikk ikke inntrykk at at utreningen var noe særlig omfattende.

Hun sluttet på Ritalinen og den psykiateren så jeg aner ikke ADHD er noen aktuell diagnose hos henne nå.

Hvor omfattende er det å gi en diagnose og Ritalin?

Gjest ritalina
Skrevet

En lege kan ikke bare skrive ut Ritalin til en pasient. Det må gå via en spesialist med tillatelse til å skrive ut A-resept. En utredning må til, og her kan det nok være litt tilfeldig hvordan det blir gjort. For min del besto utredningen av en masse spørsmål fra barndommen og oppover til voksen alder.

Gjest segunda
Skrevet

Hvis du har fått diagnosene non-verbale lærevansker og bipolar lidelse så er det problemene dine, ikke ADHD.

Gjest Provideniya
Skrevet

En lege kan ikke bare skrive ut Ritalin til en pasient. Det må gå via en spesialist med tillatelse til å skrive ut A-resept. En utredning må til, og her kan det nok være litt tilfeldig hvordan det blir gjort. For min del besto utredningen av en masse spørsmål fra barndommen og oppover til voksen alder.

Men trenger resultatene fra evneprøvene å ha noen betydning her? Det var en som sa at hun hadde vært hos psykiater og fått Ritalin da hun hadde ADHD. Men der hadde de sett borti fra evneprøvene , de trengte visst ikke å ha noen betydning.

Er det bare symptomene som er avgjørende?

Gjest Ritalina
Skrevet

Men trenger resultatene fra evneprøvene å ha noen betydning her? Det var en som sa at hun hadde vært hos psykiater og fått Ritalin da hun hadde ADHD. Men der hadde de sett borti fra evneprøvene , de trengte visst ikke å ha noen betydning.

Er det bare symptomene som er avgjørende?

Jeg tok aldri noen evneprøver, kun vanlig samtale om ditt og datt.

Gjest Provideniya
Skrevet

Jeg tok aldri noen evneprøver, kun vanlig samtale om ditt og datt.

Så en kan i prinsippet snakke seg til en ADHD-diagnose? Blir det som en hvilket som helst psykisk lidelse?

Gjest Ritalina
Skrevet

Så en kan i prinsippet snakke seg til en ADHD-diagnose? Blir det som en hvilket som helst psykisk lidelse?

Ja, man kan tydeligvis snakke seg til en diagnose. Jeg var på forhånd kjent med hvilke kriterier som måtte oppfylles, og var selvsagt nøye med å beskrive disse. Jeg hadde på "bestemt" meg for at denne diagnosen passet meg, like så at jeg ønsket å bruke Ritalin. Når man vet mye om sykdommen, er det "lett" å snakke seg til symptomer og tegn. ADHD kan som kjent ikke måles på en blodprøve, men kjennetegnes ved adferd. Når man har pugget dette og vet mye, er det ikke noe problem å beskrive seg selv som kandidat til denne sykdommen.

Gjest Provideniya
Skrevet

Ja, man kan tydeligvis snakke seg til en diagnose. Jeg var på forhånd kjent med hvilke kriterier som måtte oppfylles, og var selvsagt nøye med å beskrive disse. Jeg hadde på "bestemt" meg for at denne diagnosen passet meg, like så at jeg ønsket å bruke Ritalin. Når man vet mye om sykdommen, er det "lett" å snakke seg til symptomer og tegn. ADHD kan som kjent ikke måles på en blodprøve, men kjennetegnes ved adferd. Når man har pugget dette og vet mye, er det ikke noe problem å beskrive seg selv som kandidat til denne sykdommen.

Betyr det med andre ord at ADHD ikke trenger å være biokjemisk eller nevrologisk? Kan det bare dukke opp, og også som en reaksjon på psykiske hendelser?

Jeg fikk som sagt diagnosen nonverbale lærevansker, som egentlig er en svadadiagnose. det betyr bare at jeg presterer mye bedre verbalt enn nonverbalt. Ut fra det jeg har lest så står det at det er komorbiditet med lidelser som AS pg ADHD.

Så kanskje det var like bra å gi meg nonverbale lv og bipolar lidelse, fordi de begge dekker problemene? Men det var Ritialin jeg gjerne ville ha prøvd, men det gir dem ikke ut uten ADHD-diagnose vil jeg tro.

Hvordan setter de diagnoser på barn/ungdom på BUP? Hvis de ikke går etter testing, hvordan gjør de det? Barn kan jo ha en ADHD-atferd, men den kan ha sosiale årsaker også.

Jeg kjenner meg veldig igjen i det som står skrevet. Men jeg må også ta forbehold om at barndommen min har vært til tider kaotisk. To flyttinger, et barnehageskifte, to skoleskifte. Et brått dødsfall i familien i førskolealder, samt at jeg har en kronisk sykdom som jo også har påvirket humør og atferd når jeg har vært yngre.

Så hva er hva? Kan man prøve Ritalin bare for å teste?

Har kirurger som bruker det for å være skjerpet under lange operasjoner. Har de stjålet medisinene selv?

Gjest Ritalina
Skrevet

Betyr det med andre ord at ADHD ikke trenger å være biokjemisk eller nevrologisk? Kan det bare dukke opp, og også som en reaksjon på psykiske hendelser?

Jeg fikk som sagt diagnosen nonverbale lærevansker, som egentlig er en svadadiagnose. det betyr bare at jeg presterer mye bedre verbalt enn nonverbalt. Ut fra det jeg har lest så står det at det er komorbiditet med lidelser som AS pg ADHD.

Så kanskje det var like bra å gi meg nonverbale lv og bipolar lidelse, fordi de begge dekker problemene? Men det var Ritialin jeg gjerne ville ha prøvd, men det gir dem ikke ut uten ADHD-diagnose vil jeg tro.

Hvordan setter de diagnoser på barn/ungdom på BUP? Hvis de ikke går etter testing, hvordan gjør de det? Barn kan jo ha en ADHD-atferd, men den kan ha sosiale årsaker også.

Jeg kjenner meg veldig igjen i det som står skrevet. Men jeg må også ta forbehold om at barndommen min har vært til tider kaotisk. To flyttinger, et barnehageskifte, to skoleskifte. Et brått dødsfall i familien i førskolealder, samt at jeg har en kronisk sykdom som jo også har påvirket humør og atferd når jeg har vært yngre.

Så hva er hva? Kan man prøve Ritalin bare for å teste?

Har kirurger som bruker det for å være skjerpet under lange operasjoner. Har de stjålet medisinene selv?

Jeg lånte Ritalin hos en slektning for å teste, og fikk da, etter egen mening bedre konsentrasjon, samt en bedre følelse i kroppen. Hadde da bio polar som diagnose og brukte medisin deretter. Men følte ikke helt at jeg var landet rett. Så jeg mente selv at ADHD var riktigere, og ba om å bli utredet. Var 6-7 ganger hos psykolog som bare pratet og spurte, og krysset av på skjema.

Min bio polare diagnose er "strøket" og betegnes som feil, og ADHD er lagt til som gjeldene diagnose.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...