Gå til innhold

Er vi psyke i fare?

Gjest Bipolar58 eller UPF

Anbefalte innlegg

Gjest Bipolar58 eller UPF
Skrevet

Hadde en diskusjon med en lege en gang om hvor stas det er å jobbe som psykiater.Han påsto da at hjerne- og hjertekirurger var på topp i status og at psykiatere var på bunnen.Man kan da spørre seg om hvor dyktige er da landets psykiatere om de mangler helt yrkesstolthet? Er dette en gjengs tankegang,eller er det bare en lege som er litt "høy på pæra" ? Hvis leger som jobber med oss galninger ikke er like dyktige som andre leger,kan man jo utvikle angst bare av det?Vil jeg i det hela tatt overleve dette livet? Er det snakk om faktiske kunnskaper eller inbilt status? Er allmen praktikk mer spennende enn psykiatri?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Studier viser at i Norge er vi psykiatere på nedre halvdel av statusskalaen.

På den annen side kan vi trøste oss med at utallige studier viser at vi er de glupeste legene og har de beste karakterene fra studiet :-)

Gjest Bipolar58
Skrevet

Studier viser at i Norge er vi psykiatere på nedre halvdel av statusskalaen.

På den annen side kan vi trøste oss med at utallige studier viser at vi er de glupeste legene og har de beste karakterene fra studiet :-)

Flott at vi har glupe folk til å trøste oss galninger.Lang utdannelse betyr vel ikke automatisk høy IQ? Jeg har en dårlig artium fra 1977, men skårer alt fra 110-127 på IQ tester (som man nok ikke helt kan stole på) Det hjelper sikkert å lese mange bøker (1-2 per mnd på 300-700 sider) og spille mye sjakk.Elsker også Discovery Channel.

Skrevet

I helsevesnet står dessverre det å lege mye høyere i kurs enn å lindre. Derfor får som regel kirurgene mest status, flest penger og de største stjernene.

De som holder på med så trivielle ting som å hjelpe f.eks. reumatikere å få en mye bedre hverdag, skårer ikke så høyt. De gjør dem jo ikke helt friske. De redder ikke livet til pasientene, bare livskvaliteten.

Men du kan snu på denne statusflisen. Det er mye større sjanse for å støte på en kirurg som valgte yrkesretning av selvhevdelse og prestisje og ikke grunnleggende interesse for sine pasienter og sitt fag.

De som velger lavstatusspesialiseringer må i langt sterkere grad være motivert av genuing faglig interesse og engasjement.

mvh

Gjest Nerda
Skrevet

Hehe, jeg tror ikke vi er i større fare enn andre pasientgrupper. Dette handler nok mer om yrkesstoltheten blant grupper innen legestanden enn faglig dyktighet. Noen tullete psykiatere vil det være, akkurat som det er tullete allmennleger, enn si kirurger. De gjør også sine tabber.

Jeg vil i alle fall trekke fram at den psykiateren jeg har vært så heldig å få elsker å være psykiater, en som absolutt kan faget sitt og er svært grundig. Og for all del, hun sier selv at det å elsk psykiaterrollen inkluderer å elske og ha med pasienter å gjøre. Mener det er sånne holdninger som betyr noe, ikke hvordan noen ser på det å bli psykiater som å synke i status.

Til sammenligning er ikke renholdere noe høyt ranket yrkessgruppe. Men likevel kunne vi ikke vært de foruten!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...