Mrs D Skrevet 5. mars 2011 Skrevet 5. mars 2011 ''Men hva vil hun?'' Vill gjetting fra min side, men jeg vil tro det er god egenterapi. 0 Siter
Elis31 Skrevet 5. mars 2011 Skrevet 5. mars 2011 Jeg stiller meg også undrende til måten du stiller spørsmålet til. Du sier du er nysgjerrig, men det er nesten uforståelig at du må stille spørsmålet i alle fall så lenge noen skriver bøker. Det er liksom ikke måte på hva folk skal være kritisk til. Mange var jo også kritisk til hvorfor hun ikke hadde rømt før. Det er helt uforståelig for meg at noen kan være kritisk til det, etter at hun bare rått og brutalt ble kidnappet og holdt i et lite rom i flere år. Etter å ha sett hele Skavlandintervjuet med henne som ligger på nrk.no, forklarer det jo for en kontroll og makt hun har vært utsatt for. Spørsmålet om hvorfor hun ikke har rømt før, burde vel heller være hvordan maktet hun å overleve? Han sultet henne også for at hun ikke skulle ha noe særlig energi. Jeg tror aldri jeg glemmer bildene av når hun ble funnet med røde sår på bena, de hadde et pledd over hodet på henne for å skjule ansiktet. Hun må ha lidd forferdelig under disse årene. Folk skriver bøker fordi de har en historie å fortelle. Hun har absolutt en histroie å fortelle. Jeg synes det er flott at hun skriver boken. Kanskje kan det hjelpe folk som har opplevd fæle ting. Trolig blir det en slags terapi for henne selv også. Samt at hun har kontroll på sannhetene. Ikke mase løse rykter fra pressen. Jeg er utrolig imponert over styrken til denne jenta. Hvordan hun tilsynelatende har kommet seg. Dersom andre kvinner også holdes buret inne, så må kanskje noen skrive bok om det også..... 0 Siter
morsan Skrevet 5. mars 2011 Skrevet 5. mars 2011 Jeg stiller meg også undrende til måten du stiller spørsmålet til. Du sier du er nysgjerrig, men det er nesten uforståelig at du må stille spørsmålet i alle fall så lenge noen skriver bøker. Det er liksom ikke måte på hva folk skal være kritisk til. Mange var jo også kritisk til hvorfor hun ikke hadde rømt før. Det er helt uforståelig for meg at noen kan være kritisk til det, etter at hun bare rått og brutalt ble kidnappet og holdt i et lite rom i flere år. Etter å ha sett hele Skavlandintervjuet med henne som ligger på nrk.no, forklarer det jo for en kontroll og makt hun har vært utsatt for. Spørsmålet om hvorfor hun ikke har rømt før, burde vel heller være hvordan maktet hun å overleve? Han sultet henne også for at hun ikke skulle ha noe særlig energi. Jeg tror aldri jeg glemmer bildene av når hun ble funnet med røde sår på bena, de hadde et pledd over hodet på henne for å skjule ansiktet. Hun må ha lidd forferdelig under disse årene. Folk skriver bøker fordi de har en historie å fortelle. Hun har absolutt en histroie å fortelle. Jeg synes det er flott at hun skriver boken. Kanskje kan det hjelpe folk som har opplevd fæle ting. Trolig blir det en slags terapi for henne selv også. Samt at hun har kontroll på sannhetene. Ikke mase løse rykter fra pressen. Jeg er utrolig imponert over styrken til denne jenta. Hvordan hun tilsynelatende har kommet seg. Dersom andre kvinner også holdes buret inne, så må kanskje noen skrive bok om det også..... Jeg er helt enig med deg. Og det at andre har hatt det verre eller like illle, gjør ikke Natasha Kampusch' historie noe mindre ille. 0 Siter
Gjest Nickløsheletiden Skrevet 6. mars 2011 Skrevet 6. mars 2011 Men denne jenta har vel ikke bare sittet i en kjeller? Har hun ikke blitt seksuelt misbrukt i denne kjelleren siden hun var barn? ''Men denne jenta har vel ikke bare sittet i en kjeller? Har hun ikke blitt seksuelt misbrukt i denne kjelleren siden hun var barn?'' Nei, hun ble ikke sexuelt misbrukt. Han var voldelig, men det dreide seg aldri om sex, sier hun i boka. Da hun fikk komme opp i huset ble hun lenket fast til han i senga med kjetting for at hun ikke skulle rømme. Hun sier også at den fysiske volden ikke var den verste, men det å sitte i kjellen med lyset av og bli fratatt alle sanseinntrykk. 0 Siter
Gjest Nickløsheletiden Skrevet 6. mars 2011 Skrevet 6. mars 2011 Spørsmålet er vel egentlig hvem som vil hva. Var det hun som tenkte! "Ah! Nå må jeg skrive en bok" - da hun var ute av hullet, eller var det et særdeles aktivt pressekorps i hele den vestlige verden som direkte- eller indirekte presset henne til å publisere sin historie? Pressen har spekulert- og skrevet i en årrekke. Kanskje hun følte hun måtte skrive sin historie - sånn hun opplevde den? Kanskje for å avkrefte alle rykter? Det kommer mange meningsløse biografier. En hver tulling med 15 minutter i rampelyset skal skrive sin biografi. Noen har ikke engang rukket å bikke tretti når biografien kommer. Dette er en noe annerledes historie. Vil jeg tro. ''Kanskje hun følte hun måtte skrive sin historie - sånn hun opplevde den? Kanskje for å avkrefte alle rykter?'' Hun har irritert seg over media som hun mener kommer med gale fremstillinger. Spesielt irriterer hun seg over at hun ble beskyldt for å lide av Stockholmsyndromet. Hun hadde aldri sympati med han, men han var den eneste hun hadde og hun var nødt til å spille på lag med han for å overleve. 0 Siter
Gjest sjøstjerna Skrevet 6. mars 2011 Skrevet 6. mars 2011 Jeg er nysgjerrig på Kampusch. En jente som kommer seg gjennom og ut av noe slikt, som virker så sterk? Ja, jeg sitter og lurer på hva hun er gjort av, og jeg kan faktisk godt tenke meg å lese boka. Hun vil sikkert kunne gi håp til mange som har opplevd overgrep og vonde ting. Jeg antar at det er det som driver henne til å fortelle, i tillegg til et ønske om å tjene penger. Jeg synes ikke det er noe galt i å ønske å tjene penger heller. Da kommer det i alle fall noe godt ut av denne tragiske historien. Hun har mistet nesten 9 år av sitt liv. Hennes jevnaldrende tok utdanning i løpet av de årene. Hun har ingenting. At hun da velger å tjene penger på historien sin er flott for hennes økonomiske fremtid. I tillegg har hun sikkert godt av å sette ord på det som hendte, for å sette et punktum for å deretter kunne gå videre. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.