Gå til innhold

Reiser du med barn på fly? Skikk og bruk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • Svar 90
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

20

• ShitDiddelyDo

17

• Sara Bernard

11

• Holmes

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg har faktisk skiftet bleie på gulvet ved setet. Bleia var full, ungen hylskrek av den grunn og det var laaaaange dokøer på alle doene.

Spurte de rundt meg om det var greit, og det var det.

Ellers er ungene rolig på fly. Da de var mindre kunne det hende de prøvde å sparke litt, og de fikk selvsagt ikke lov til det!

De siste gangen vi har fløyet med ungene har jentene (10 og 11) sittet for seg selv og fått masse skryt av medpassasjerer. Minstemann (5) har sittet sammen med faren og meg og oppført seg eksemplarisk.

Vi har altså lykkes med en del av oppdragelsen ;)

Dark-Angel 82
Skrevet

Vi har flydd med begge våre små. Aldri vært noe problem. De har vært som lys hele turen.

Verre var det med dem som satt bak oss, de hang over setene våre, uten sele. Godt det ikke kom turbulens....

Skrevet

ja det er nok en grunn til at mange ønsker barnefrie fly

Skrevet

Følg gjerne de samme reglene på buss, tog og båt også...

Sara Bernard
Skrevet

Vi har flydd med begge våre små. Aldri vært noe problem. De har vært som lys hele turen.

Verre var det med dem som satt bak oss, de hang over setene våre, uten sele. Godt det ikke kom turbulens....

Skjønner poenget ditt, og synes ikke det høres hyggelig ut at unger henger over setet, men

''uten sele. Godt det ikke kom turbulens...* det er jo nettopp når det ikke er turbulens at en ikke trenger bruke belte. Hadde de derimot unnlat å spenne fast ungene tross turbulens hadde dette vært et argument.. :-)

Skrevet

Skjønner poenget ditt, og synes ikke det høres hyggelig ut at unger henger over setet, men

''uten sele. Godt det ikke kom turbulens...* det er jo nettopp når det ikke er turbulens at en ikke trenger bruke belte. Hadde de derimot unnlat å spenne fast ungene tross turbulens hadde dette vært et argument.. :-)

''det er jo nettopp når det ikke er turbulens at en ikke trenger bruke belte. Hadde de derimot unnlat å spenne fast ungene tross turbulens hadde dette vært et argument.. :-)''

Det generelle rådet nå for tiden er jo at man alltid sitter fastspent når man sitter, fordi turbulens kan komme plutselig.

Sara Bernard
Skrevet

''det er jo nettopp når det ikke er turbulens at en ikke trenger bruke belte. Hadde de derimot unnlat å spenne fast ungene tross turbulens hadde dette vært et argument.. :-)''

Det generelle rådet nå for tiden er jo at man alltid sitter fastspent når man sitter, fordi turbulens kan komme plutselig.

Selvsagt, har alltid belte på selv jeg. Men ser likevel utfordringen i å ha barn spent fast kontinuerlig. Mine egne godtar det uten problemer, men alle er jo ikke like rolige.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Selvsagt, har alltid belte på selv jeg. Men ser likevel utfordringen i å ha barn spent fast kontinuerlig. Mine egne godtar det uten problemer, men alle er jo ikke like rolige.

''. Mine egne godtar det uten problemer, men alle er jo ikke like rolige''

Men selv de ikke så rolige er nødt å følge regler. Og dersom regelen er at alle skal ha belte på, så skal de også ha det.

ja, det er arbeidsomt for foreldre- men sånn er det bare.

Skrevet

Jeg har aldri opplevd at noen har skiftet bleie ombord, takk og lov! Sparking har jeg opplevd noen ganger. Er det veldig irriterende sier jeg fra. Det er ikke sikkert foreldrene merker at ungen gjør det hvis bordet er i bruk.

Det er et par andre grupper som irriterer meg mye mer når jeg flyr. Avismannen: Sidemannnen sitter og breier seg med avisa så den nesten sveiper meg over nesa hver gang han skal bla. Han ja, for det er for det meste menn som gjør det der.

Og så er det de som hele tida skal opp i bagasjehylla og hente noe, og så må alle trekke seg sammen for å hjelpe henne å komme til. Kan det være så vanskelig å ta ned det man trenger og så ferdig med det? Det der er en typisk dameting.

Det som irrterer meg aller mest er brautende ungdommer. De snakker høyt, og stort sett bare svada. De har maur i kroppen, og ettersom kroppen er blitt ganske stor rister og gynger hele seterekka og de foran med hver gang de skifter stilling. De går på do hele tida, sikkert ,mest for å sjekke sveisen vil jeg tro. De oser av hårmilder, parfyme og diverse, og de spiller dårlig musikk grisehøyt på ipodene sine. Ugh! Det burde vært egne avganger for plagsomme folk.

Hvis bare alle var som meg så ville alt vært bra.

Sara Bernard
Skrevet

''. Mine egne godtar det uten problemer, men alle er jo ikke like rolige''

Men selv de ikke så rolige er nødt å følge regler. Og dersom regelen er at alle skal ha belte på, så skal de også ha det.

ja, det er arbeidsomt for foreldre- men sånn er det bare.

Og vi voksne kan si "sånn er det bare" til vi blir blå, jeg gjentar likevel at jeg forstår at andre unger kan være ulike fra mine. Mange foreldre ser kun det gode i sine egne og begriper ikke hvorfor andres unger ikke kan være likedan. Jeg er ikke sånn.

Sara Bernard
Skrevet

Jeg har aldri opplevd at noen har skiftet bleie ombord, takk og lov! Sparking har jeg opplevd noen ganger. Er det veldig irriterende sier jeg fra. Det er ikke sikkert foreldrene merker at ungen gjør det hvis bordet er i bruk.

Det er et par andre grupper som irriterer meg mye mer når jeg flyr. Avismannen: Sidemannnen sitter og breier seg med avisa så den nesten sveiper meg over nesa hver gang han skal bla. Han ja, for det er for det meste menn som gjør det der.

Og så er det de som hele tida skal opp i bagasjehylla og hente noe, og så må alle trekke seg sammen for å hjelpe henne å komme til. Kan det være så vanskelig å ta ned det man trenger og så ferdig med det? Det der er en typisk dameting.

Det som irrterer meg aller mest er brautende ungdommer. De snakker høyt, og stort sett bare svada. De har maur i kroppen, og ettersom kroppen er blitt ganske stor rister og gynger hele seterekka og de foran med hver gang de skifter stilling. De går på do hele tida, sikkert ,mest for å sjekke sveisen vil jeg tro. De oser av hårmilder, parfyme og diverse, og de spiller dårlig musikk grisehøyt på ipodene sine. Ugh! Det burde vært egne avganger for plagsomme folk.

I grunn enig med deg. En uting å stjele begge armlenene og ta seg til rette på den lille tilgjengelige plassen.

Skrevet

LOL, herlig beskrivelse og veldig enig med deg.

Men ettersom jeg mest tar buss, kunne jeg skrevet en ganske lang skikk-og-bruk-liste for bybusspassasjerer :-)

Sara Bernard
Skrevet

LOL, herlig beskrivelse og veldig enig med deg.

Men ettersom jeg mest tar buss, kunne jeg skrevet en ganske lang skikk-og-bruk-liste for bybusspassasjerer :-)

Kom igjen da :-) Jeg kan starte:

Folk som ikke gidder å flytte ræva si litt innover når jeg skal sitte på ytterste setet, så man blir ruggende på ene rumpeballen og holde på å ramle ned i midtgangen svingene.

Folk som brøler til bussjåføren at han "FOR FAEN SKAL SE Å FÅ ÅPNA DEN BAKDØRA!!" .. når de godt bare kan si fra på en hyggelig måte.

Ungdommer med digre jakker, digre bagger som fyller opp hele bussen, slafsende på tyggiser som HYLER og ROPER til hverandre i ulike ender av bussen, og ikke enser at folk skal forbi/ut/inn. (Men mange av dem er flinke til å oppføre seg også :-)

Folk som trenger seg inn via midtdøra på busser med inngang kun foran - dermed får de sitteplasser, mens pliktoppfyllende står i kø foran for å lese av sitt gyldige flexuskort, og må stå i midtgangen.

Ekstremt breibeinte mannfolk. Hvor store nøtter har de egentlig?Og de som leser avis/sitter med en å så plasskrevende iPad at de må la albuen sin stikke borti deg hver gang de gjør et sveip på skjermen

Men verst er det å være stuck i nærheten av noen med skikkelig dårlig ånde og kroppslukt generelt. Om morran er nesa ganske ømfindtlig, og folk burde ha ok hygiene så tett innpå andre.

Next!

Skrevet

Folk som ikke gidder å flytte ræva si litt innover når jeg skal sitte på ytterste setet, så man blir ruggende på ene rumpeballen og holde på å ramle ned i midtgangen svingene.

Folk som brøler til bussjåføren at han "FOR FAEN SKAL SE Å FÅ ÅPNA DEN BAKDØRA!!" .. når de godt bare kan si fra på en hyggelig måte.

Ungdommer med digre jakker, digre bagger som fyller opp hele bussen, slafsende på tyggiser som HYLER og ROPER til hverandre i ulike ender av bussen, og ikke enser at folk skal forbi/ut/inn. (Men mange av dem er flinke til å oppføre seg også :-)

Folk som trenger seg inn via midtdøra på busser med inngang kun foran - dermed får de sitteplasser, mens pliktoppfyllende står i kø foran for å lese av sitt gyldige flexuskort, og må stå i midtgangen.

Ekstremt breibeinte mannfolk. Hvor store nøtter har de egentlig?Og de som leser avis/sitter med en å så plasskrevende iPad at de må la albuen sin stikke borti deg hver gang de gjør et sveip på skjermen

Men verst er det å være stuck i nærheten av noen med skikkelig dårlig ånde og kroppslukt generelt. Om morran er nesa ganske ømfindtlig, og folk burde ha ok hygiene så tett innpå andre.

Next!

''Ekstremt breibeinte mannfolk. Hvor store nøtter har de egentlig?''

*hehe* Jeg har mang en gang hatt lyst til å spørre vedkommende om:"Har du virkelig så store baller eller prøver du bare å imponere meg?" ;o)

Et tips til: ikke snakk høyt og tydelig om navngitte personer, verken i mobil eller med sidemannen! Søstra til ei jeg kjenner pleier å snu seg mot skravlefantene når hun skal av bussen og si:"Hei, vet dere at det var søskenbarnet mitt dere snakket om?" *hehehehe*

Sara Bernard
Skrevet

''Ekstremt breibeinte mannfolk. Hvor store nøtter har de egentlig?''

*hehe* Jeg har mang en gang hatt lyst til å spørre vedkommende om:"Har du virkelig så store baller eller prøver du bare å imponere meg?" ;o)

Et tips til: ikke snakk høyt og tydelig om navngitte personer, verken i mobil eller med sidemannen! Søstra til ei jeg kjenner pleier å snu seg mot skravlefantene når hun skal av bussen og si:"Hei, vet dere at det var søskenbarnet mitt dere snakket om?" *hehehehe*

''Søstra til ei jeg kjenner pleier å snu seg mot skravlefantene når hun skal av bussen og si:"Hei, vet dere at det var søskenbarnet mitt dere snakket om?" *hehehehe*''

Ja, det har jeg og vært fristet til noen ganger ;o)

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Og vi voksne kan si "sånn er det bare" til vi blir blå, jeg gjentar likevel at jeg forstår at andre unger kan være ulike fra mine. Mange foreldre ser kun det gode i sine egne og begriper ikke hvorfor andres unger ikke kan være likedan. Jeg er ikke sånn.

Greit at skjønner at unger er ulike :)

Men selv urolige unger må ha grenser. Jeg har selv reist med urolige barn, og det er VELDIG arbeidskrevende for oss som foreldre. Det fordrer konsentrasjon, avledning og mange ideer til _rolige_ ting for ungene mens vi sitter på flyet.

Unger _skal_ ta hensyn til sine medpassasjer. De skjønner det ikke selv, og det er der vi foreldre kommer inn. :)

Sara Bernard
Skrevet

Greit at skjønner at unger er ulike :)

Men selv urolige unger må ha grenser. Jeg har selv reist med urolige barn, og det er VELDIG arbeidskrevende for oss som foreldre. Det fordrer konsentrasjon, avledning og mange ideer til _rolige_ ting for ungene mens vi sitter på flyet.

Unger _skal_ ta hensyn til sine medpassasjer. De skjønner det ikke selv, og det er der vi foreldre kommer inn. :)

Enig i prinsippet ;-)

Skrevet

Next!

Nå ved slutten av en helg er det vanskeligere å komme på ting til lista enn det er ved slutten av arbeidsuka, men jeg får freiste å komme med noen tilleggspunkter, med opsjon på å komme med flere i løpet av dagene som kommer *S*:

- unge jenter med mega-digre håndvesker som klasker veska på setet ved siden av og deretter blir så opptatt med sminke eller mobilen at de ikke "ser" at bussen fylles opp

- folk som skravler uavbrutt i mobiltelefonen hele turen

- folk som brøyter seg fram for å komme inn på bussen først først (dvs de følger prinsippet: "sistemann inn er en råtten appelsin")

- på typiske "pendler-busser", altså slike som gradvis fylles opp inn mot sentrum om morgenen og gradvis tømmes ut fra sentrum om ettermiddagen, og mindre grad av av- og påstigninger "midt i": Hvis det blir mange ledige dobbeltseter og det er minst tre holdeplasser til man selv skal av, så flytter man seg til et ledig dobbeltsete dersom man sitter ytterst, slik at personen innenfor kann få litt "space".

Men mest av alt støtter jeg det du sier om lukt. Jeg har lurt på om det går an å kjøpe slik 'krem' som man ser etterforskere på amerikanske kriminalserier smører under nesa før de skal beskue et halvråtten lik.

Hadde vært lurt med en liten boks med dette produktet i håbdveska, spesielt i går da vi dro hjem fra sentrum etter å ha overvært medaljeseremoni og folkelivet, og noen presterte å spy inne på en overfyllt buss... :-(

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...