morsan Skrevet 6. mars 2011 Skrevet 6. mars 2011 ''Ekstremt breibeinte mannfolk. Hvor store nøtter har de egentlig?'' *hehe* Jeg har mang en gang hatt lyst til å spørre vedkommende om:"Har du virkelig så store baller eller prøver du bare å imponere meg?" ;o) Et tips til: ikke snakk høyt og tydelig om navngitte personer, verken i mobil eller med sidemannen! Søstra til ei jeg kjenner pleier å snu seg mot skravlefantene når hun skal av bussen og si:"Hei, vet dere at det var søskenbarnet mitt dere snakket om?" *hehehehe* Jeg har lurt på om jeg skal si til noen av disse skreverne: "Du kan gjerne samle lårene litt, for jeg har hørt rykter fra din eks at den absolutt ikke er sååå stor." Ellers har jeg også stusset over at folk snakker høyt i mobiltelefonen om navngitte personer, eller at de snakker om jobbrelaterte ting som jo kan være sensitive. Folk flest er mye flinkere til å dempe seg når man sitter i samme rom som den man snakker med enn når man snakker i mobil. 0 Siter
Lillemus Skrevet 6. mars 2011 Skrevet 6. mars 2011 Nå ved slutten av en helg er det vanskeligere å komme på ting til lista enn det er ved slutten av arbeidsuka, men jeg får freiste å komme med noen tilleggspunkter, med opsjon på å komme med flere i løpet av dagene som kommer *S*: - unge jenter med mega-digre håndvesker som klasker veska på setet ved siden av og deretter blir så opptatt med sminke eller mobilen at de ikke "ser" at bussen fylles opp - folk som skravler uavbrutt i mobiltelefonen hele turen - folk som brøyter seg fram for å komme inn på bussen først først (dvs de følger prinsippet: "sistemann inn er en råtten appelsin") - på typiske "pendler-busser", altså slike som gradvis fylles opp inn mot sentrum om morgenen og gradvis tømmes ut fra sentrum om ettermiddagen, og mindre grad av av- og påstigninger "midt i": Hvis det blir mange ledige dobbeltseter og det er minst tre holdeplasser til man selv skal av, så flytter man seg til et ledig dobbeltsete dersom man sitter ytterst, slik at personen innenfor kann få litt "space". Men mest av alt støtter jeg det du sier om lukt. Jeg har lurt på om det går an å kjøpe slik 'krem' som man ser etterforskere på amerikanske kriminalserier smører under nesa før de skal beskue et halvråtten lik. Hadde vært lurt med en liten boks med dette produktet i håbdveska, spesielt i går da vi dro hjem fra sentrum etter å ha overvært medaljeseremoni og folkelivet, og noen presterte å spy inne på en overfyllt buss... :-( ''- unge jenter med mega-digre håndvesker som klasker veska på setet ved siden av og deretter blir så opptatt med sminke eller mobilen at de ikke "ser" at bussen fylles opp'' Evt. gamle damer med stooor veske og 3 handleposer som selvfølgelig fyller opp et helt dobbeltsete og vel så det og deretter stirrer stivt ut av vinduet og slett "ikke ser" at bussen blir full og folk står. 0 Siter
Holmes Skrevet 6. mars 2011 Skrevet 6. mars 2011 Otto Jespersen har litt på hjertet om skifting av bleie på kafébord. http://www.youtube.com/watch?v=4NX89w3dBZI 0 Siter
Sara Bernard Skrevet 6. mars 2011 Skrevet 6. mars 2011 Nå ved slutten av en helg er det vanskeligere å komme på ting til lista enn det er ved slutten av arbeidsuka, men jeg får freiste å komme med noen tilleggspunkter, med opsjon på å komme med flere i løpet av dagene som kommer *S*: - unge jenter med mega-digre håndvesker som klasker veska på setet ved siden av og deretter blir så opptatt med sminke eller mobilen at de ikke "ser" at bussen fylles opp - folk som skravler uavbrutt i mobiltelefonen hele turen - folk som brøyter seg fram for å komme inn på bussen først først (dvs de følger prinsippet: "sistemann inn er en råtten appelsin") - på typiske "pendler-busser", altså slike som gradvis fylles opp inn mot sentrum om morgenen og gradvis tømmes ut fra sentrum om ettermiddagen, og mindre grad av av- og påstigninger "midt i": Hvis det blir mange ledige dobbeltseter og det er minst tre holdeplasser til man selv skal av, så flytter man seg til et ledig dobbeltsete dersom man sitter ytterst, slik at personen innenfor kann få litt "space". Men mest av alt støtter jeg det du sier om lukt. Jeg har lurt på om det går an å kjøpe slik 'krem' som man ser etterforskere på amerikanske kriminalserier smører under nesa før de skal beskue et halvråtten lik. Hadde vært lurt med en liten boks med dette produktet i håbdveska, spesielt i går da vi dro hjem fra sentrum etter å ha overvært medaljeseremoni og folkelivet, og noen presterte å spy inne på en overfyllt buss... :-( ''Jeg har lurt på om det går an å kjøpe slik 'krem' som man ser etterforskere på amerikanske kriminalserier smører under nesa før de skal beskue et halvråtten lik.'' HAHA, gjør det det?? Jeg ser ikke CSI og slike serier overhodet... men at noen faktisk befinner seg i halvråtten tilstand på bussen kl 7:15 om morgenen skal du ikke se bort fra, nei. :-) 0 Siter
morsan Skrevet 6. mars 2011 Skrevet 6. mars 2011 ''- unge jenter med mega-digre håndvesker som klasker veska på setet ved siden av og deretter blir så opptatt med sminke eller mobilen at de ikke "ser" at bussen fylles opp'' Evt. gamle damer med stooor veske og 3 handleposer som selvfølgelig fyller opp et helt dobbeltsete og vel så det og deretter stirrer stivt ut av vinduet og slett "ikke ser" at bussen blir full og folk står. Ja, dem også. I det hele tatt er det litt for mange mennesker som blir fryktelig opptatt av utsikten eller avisa el lignende mens bussen fylles opp. 0 Siter
Sara Bernard Skrevet 6. mars 2011 Skrevet 6. mars 2011 Ja, dem også. I det hele tatt er det litt for mange mennesker som blir fryktelig opptatt av utsikten eller avisa el lignende mens bussen fylles opp. De fleste flytter veske/bag/pose når en spør om å få sitte, men jeg har faktisk opplevd en som overhodet ikke "hørte" at noen snakka. Jeg merket at et par passasjerer sendte oppgitte blikk til hverandre da jeg ba om å få sitte, tydelig at flere hadde forsøkt før meg. Fyren satt der med full konsentrasjon ut vinduet, ingen tegn til å flytte bagen. Litt etterpå kommer en eldre dame på, hun spør også om å få sitte. Nå begynner folka som sendte blikk å kommentere, frekke ungdom, går det an, og den eldre damen prøver å få blikkontakt. Fyren er like steinstatue. Et stopp etter det igjen bli bussen temmelig full, en yngre jente med langt lyst hår klemmer seg bakover i bussen, og *vips* plutselig flyttes bagen og setet blir ledig. Tenke seg til. :-) 0 Siter
morsan Skrevet 6. mars 2011 Skrevet 6. mars 2011 De fleste flytter veske/bag/pose når en spør om å få sitte, men jeg har faktisk opplevd en som overhodet ikke "hørte" at noen snakka. Jeg merket at et par passasjerer sendte oppgitte blikk til hverandre da jeg ba om å få sitte, tydelig at flere hadde forsøkt før meg. Fyren satt der med full konsentrasjon ut vinduet, ingen tegn til å flytte bagen. Litt etterpå kommer en eldre dame på, hun spør også om å få sitte. Nå begynner folka som sendte blikk å kommentere, frekke ungdom, går det an, og den eldre damen prøver å få blikkontakt. Fyren er like steinstatue. Et stopp etter det igjen bli bussen temmelig full, en yngre jente med langt lyst hår klemmer seg bakover i bussen, og *vips* plutselig flyttes bagen og setet blir ledig. Tenke seg til. :-) Utrolig. Men er det en veske som opptar setet, er min erfaring at folk spør om å få sitte. Det er nok verre for en del eldre å spørre en bestemt person om de vil oppgi setet sitt. Her en dag satte jeg meg oppå den motorkassa som er foran i noen busstyper. Det var nesten så jeg følte jeg var i eldste laget til å sitte der selv - dinglende med beina over et slikt rekkverk, iført skjørt og kåpe-) Inn kommer en eldre fyr (ca 80 år), og _ingen_ reiser seg for å tilby han plass.Jeg sier nokså høy til han - såpass at de 30-50-åringene som satt like ved måtte ha hørt det - at han gjerne kunne få min plass dersom han ville ha den, og at jeg dessverre ikke hadde noen skikkelig plass å tilby. Mannen takket pent, men sa at det nok var umulig for han å klatre opp på motorkassa. Ikke en kjeft reiste seg... 0 Siter
Sara Bernard Skrevet 6. mars 2011 Skrevet 6. mars 2011 Utrolig. Men er det en veske som opptar setet, er min erfaring at folk spør om å få sitte. Det er nok verre for en del eldre å spørre en bestemt person om de vil oppgi setet sitt. Her en dag satte jeg meg oppå den motorkassa som er foran i noen busstyper. Det var nesten så jeg følte jeg var i eldste laget til å sitte der selv - dinglende med beina over et slikt rekkverk, iført skjørt og kåpe-) Inn kommer en eldre fyr (ca 80 år), og _ingen_ reiser seg for å tilby han plass.Jeg sier nokså høy til han - såpass at de 30-50-åringene som satt like ved måtte ha hørt det - at han gjerne kunne få min plass dersom han ville ha den, og at jeg dessverre ikke hadde noen skikkelig plass å tilby. Mannen takket pent, men sa at det nok var umulig for han å klatre opp på motorkassa. Ikke en kjeft reiste seg... ''Jeg sier nokså høy til han - såpass at de 30-50-åringene som satt like ved måtte ha hørt det - at han gjerne kunne få min plass dersom han ville ha den'' Jeg ville gjort NØYAKTIG det samme... 0 Siter
Lillemus Skrevet 6. mars 2011 Skrevet 6. mars 2011 Utrolig. Men er det en veske som opptar setet, er min erfaring at folk spør om å få sitte. Det er nok verre for en del eldre å spørre en bestemt person om de vil oppgi setet sitt. Her en dag satte jeg meg oppå den motorkassa som er foran i noen busstyper. Det var nesten så jeg følte jeg var i eldste laget til å sitte der selv - dinglende med beina over et slikt rekkverk, iført skjørt og kåpe-) Inn kommer en eldre fyr (ca 80 år), og _ingen_ reiser seg for å tilby han plass.Jeg sier nokså høy til han - såpass at de 30-50-åringene som satt like ved måtte ha hørt det - at han gjerne kunne få min plass dersom han ville ha den, og at jeg dessverre ikke hadde noen skikkelig plass å tilby. Mannen takket pent, men sa at det nok var umulig for han å klatre opp på motorkassa. Ikke en kjeft reiste seg... ''Men er det en veske som opptar setet, er min erfaring at folk spør om å få sitte. Det er nok verre for en del eldre å spørre en bestemt person om de vil oppgi setet sitt.'' Ikke alle... En periode hadde vi her i byen busser hvor det forrerste setet var litt bredere enn ett enkelsete, men ikke så bredt som det dobbelte og jeg hadde vært frekk nok til å sette meg på dette setet fordi det ene kneet mitt var så vondt at jeg hadde problemer med å gå og det var da praktisk å sitte nær døren. Så kommer det inn et eldre ektepar hvor mannen tydeligvis også hadde problemer med å gå (eller noe sånt) og jeg rakk ikke å gjøre noe som helst før kjerringa hans kastet seg over meg, rev og slet i jakken min og mer eller mindre ropte at jeg måtte gi fra meg setet så han fikk sitte! Jeg reiste meg og da jeg snur meg for å gå lengre bak i bussen er omtrent _samtlige_ seter nærmest midtgangen ledige... Jaja. 0 Siter
Dark-Angel 82 Skrevet 6. mars 2011 Skrevet 6. mars 2011 Skjønner poenget ditt, og synes ikke det høres hyggelig ut at unger henger over setet, men ''uten sele. Godt det ikke kom turbulens...* det er jo nettopp når det ikke er turbulens at en ikke trenger bruke belte. Hadde de derimot unnlat å spenne fast ungene tross turbulens hadde dette vært et argument.. :-) Men turbulens kan komme velig overraskende, og det kan føre til skader både på deres unger, og oss om de blir slengt alle veier. 0 Siter
tonie Skrevet 7. mars 2011 Skrevet 7. mars 2011 LOL, herlig beskrivelse og veldig enig med deg. Men ettersom jeg mest tar buss, kunne jeg skrevet en ganske lang skikk-og-bruk-liste for bybusspassasjerer :-) Det synes jeg du skal sette deg ned og gjøre, morsan:) 0 Siter
Gjest se her Skrevet 7. mars 2011 Skrevet 7. mars 2011 Otto Jespersen har litt på hjertet om skifting av bleie på kafébord. http://www.youtube.com/watch?v=4NX89w3dBZI He he :-) 0 Siter
morsan Skrevet 7. mars 2011 Skrevet 7. mars 2011 ''Jeg har lurt på om det går an å kjøpe slik 'krem' som man ser etterforskere på amerikanske kriminalserier smører under nesa før de skal beskue et halvråtten lik.'' HAHA, gjør det det?? Jeg ser ikke CSI og slike serier overhodet... men at noen faktisk befinner seg i halvråtten tilstand på bussen kl 7:15 om morgenen skal du ikke se bort fra, nei. :-) Jeg ser heller ikke CSI men mener å huske at Jodie Foster alias Clarice Starling smurte noe slikt under nesa da hun skulle se på et lik fisket opp fra en elv i Nattsvermeren. 0 Siter
fyrlykt Skrevet 7. mars 2011 Skrevet 7. mars 2011 Jeg har aldri opplevd at noen har skiftet bleie ombord, takk og lov! Sparking har jeg opplevd noen ganger. Er det veldig irriterende sier jeg fra. Det er ikke sikkert foreldrene merker at ungen gjør det hvis bordet er i bruk. Det er et par andre grupper som irriterer meg mye mer når jeg flyr. Avismannen: Sidemannnen sitter og breier seg med avisa så den nesten sveiper meg over nesa hver gang han skal bla. Han ja, for det er for det meste menn som gjør det der. Og så er det de som hele tida skal opp i bagasjehylla og hente noe, og så må alle trekke seg sammen for å hjelpe henne å komme til. Kan det være så vanskelig å ta ned det man trenger og så ferdig med det? Det der er en typisk dameting. Det som irrterer meg aller mest er brautende ungdommer. De snakker høyt, og stort sett bare svada. De har maur i kroppen, og ettersom kroppen er blitt ganske stor rister og gynger hele seterekka og de foran med hver gang de skifter stilling. De går på do hele tida, sikkert ,mest for å sjekke sveisen vil jeg tro. De oser av hårmilder, parfyme og diverse, og de spiller dårlig musikk grisehøyt på ipodene sine. Ugh! Det burde vært egne avganger for plagsomme folk. Hvis bare alle var som meg så ville alt vært bra. Det er også ille å havne ved siden av en mann - det være seg på fly, tog eller buss, som tror han har et så stort stell mellom beina at han må ha bena laangt fra hverandre. 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 7. mars 2011 Skrevet 7. mars 2011 Det er så mye man kan irritere seg over på fly at det beste er å ikke irritere seg i det hele tatt. Er det for ille får man drikke seg sørpe dritings og fortrenge galskapen. Jeg ville nok vært mer bekymret for å havne ved siden av en heavyvekter som egentlig burde kjøpt to seter, framfor en unge som i hvert fall ikke tar rare plassen. 0 Siter
morsan Skrevet 7. mars 2011 Skrevet 7. mars 2011 Det er så mye man kan irritere seg over på fly at det beste er å ikke irritere seg i det hele tatt. Er det for ille får man drikke seg sørpe dritings og fortrenge galskapen. Jeg ville nok vært mer bekymret for å havne ved siden av en heavyvekter som egentlig burde kjøpt to seter, framfor en unge som i hvert fall ikke tar rare plassen. '' det beste er å ikke irritere seg i det hele tatt. '' Godt sagt, og eia var jeg der!! Det burde vært en rettesnor for ihvertfall meg. Jeg har nok dessverre en temmelig lav terskel for å irritere meg over andre folk på busser osv. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 7. mars 2011 Skrevet 7. mars 2011 Skifte bleie i flysetet er ikke akkurat god skikk og bruk, nei. Og jeg ville nok ikke gjort det selv. Har sett at enkelte har skiftet tissebleier i flysetet og har ikke reagert veldig på det. Reiser man f.eks. med to små kan det være veldig vanskelig å komme seg på toalettet for å skifte bleie. De har gjerne gjort det diskret og ikke rundt måltider. Har reist en del med barn selv, og har fått min dose irriterte reaksjoner. Damer mellom 50 og 65 er erfaringsmessig de verste. Det er virkelig ikke lett å holde en toåring helt i ro under en flytur, slik noen tydeligvis mener man skal. Når jeg reiser uten barn selv irriterer jeg meg lite over andre på kortere flyturer, dvs. innen Europa. Har nok irritert meg en del på USA-turer, men har jo innsett at jeg bare må være glad for at det ikke er jeg som har den skrikende eller sparkende babyen på fanget. 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 7. mars 2011 Skrevet 7. mars 2011 '' det beste er å ikke irritere seg i det hele tatt. '' Godt sagt, og eia var jeg der!! Det burde vært en rettesnor for ihvertfall meg. Jeg har nok dessverre en temmelig lav terskel for å irritere meg over andre folk på busser osv. Mitt unntak er kanskje hvis noen skal fly langt og lukter vondt. Det minste man bør ha vett nok til å gjøre før en lang flytur er å ta seg en dusj, og kline på et minimum av deodorant. Når det gjelder disse spesielt store jeg refererte til kan de ikke noe for det, og jeg kan forstå at de ikke har muligheten til å kjøpe en businissbillett til 3 ganger prisen, men det går likefullt utover andre. Flysetene på økonomi er ofte ganske smale, og de er nok dårlig beregnet for spesielt storvokste. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 7. mars 2011 Skrevet 7. mars 2011 '' det beste er å ikke irritere seg i det hele tatt. '' Godt sagt, og eia var jeg der!! Det burde vært en rettesnor for ihvertfall meg. Jeg har nok dessverre en temmelig lav terskel for å irritere meg over andre folk på busser osv. ''Jeg har nok dessverre en temmelig lav terskel for å irritere meg over andre folk på busser osv. '' Men det er jo ulike nivåer av irritasjon. Husk at når du irriterer deg, lar du mer eller mindre frivillig andre stjele energien din. Bedre da å forsøke så godt en kan å overse (jadda, lett å si :-)) 0 Siter
morsan Skrevet 7. mars 2011 Skrevet 7. mars 2011 Mitt unntak er kanskje hvis noen skal fly langt og lukter vondt. Det minste man bør ha vett nok til å gjøre før en lang flytur er å ta seg en dusj, og kline på et minimum av deodorant. Når det gjelder disse spesielt store jeg refererte til kan de ikke noe for det, og jeg kan forstå at de ikke har muligheten til å kjøpe en businissbillett til 3 ganger prisen, men det går likefullt utover andre. Flysetene på økonomi er ofte ganske smale, og de er nok dårlig beregnet for spesielt storvokste. Vond lukt er ille, ja. Jeg har nok hatt noen irritasjonssituasjoner på fly opp i gjennom årene, men ettersom jeg kjører buss nesten daglig, er irritasjonsfrekvensen naturlig nok mye høyere der...;-) I et innlegg lenger ned her nevner jeg muligheten ffor å ha en liten eske i veska med slik krem som kriminaletterforskere mm smører under nesa før de skal se på halvråtne lik. Det kunne vært noe når man er tvunget til å sitte tett innpå andre mennesker. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.