Gå til innhold

Reiser du med barn på fly? Skikk og bruk

Anbefalte innlegg

Mary Poppins
Skrevet

Mitt unntak er kanskje hvis noen skal fly langt og lukter vondt. Det minste man bør ha vett nok til å gjøre før en lang flytur er å ta seg en dusj, og kline på et minimum av deodorant.

Når det gjelder disse spesielt store jeg refererte til kan de ikke noe for det, og jeg kan forstå at de ikke har muligheten til å kjøpe en businissbillett til 3 ganger prisen, men det går likefullt utover andre. Flysetene på økonomi er ofte ganske smale, og de er nok dårlig beregnet for spesielt storvokste.

Faren min opplevde noe ganske komisk en gang. Han hadde satt seg i setet sitt på flyet da det kom en noe fortvilet (og veldig stor) dame bort til han og lurte om om han var villig til å bytte plass med henne. Hun hadde nemlig bestilt to seter på grunn av størrelsen hennes, men problemet var bare det at flyselskapet hadde klart å kløne det til slik at de to setene var bak hverandre ;-)

Videoannonse
Annonse
  • Svar 90
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

20

• ShitDiddelyDo

17

• Sara Bernard

11

• Holmes

6

Mest aktive i denne tråden

mariaflyfly
Skrevet

Faren min opplevde noe ganske komisk en gang. Han hadde satt seg i setet sitt på flyet da det kom en noe fortvilet (og veldig stor) dame bort til han og lurte om om han var villig til å bytte plass med henne. Hun hadde nemlig bestilt to seter på grunn av størrelsen hennes, men problemet var bare det at flyselskapet hadde klart å kløne det til slik at de to setene var bak hverandre ;-)

Gudbedre. Stakkars :(

Skrevet

''Jeg har nok dessverre en temmelig lav terskel for å irritere meg over andre folk på busser osv.

''

Men det er jo ulike nivåer av irritasjon. Husk at når du irriterer deg, lar du mer eller mindre frivillig andre stjele energien din. Bedre da å forsøke så godt en kan å overse :)

(jadda, lett å si :-))

Ja, jeg vet jeg vet... Men ikke alltid like lett;-)

Kanskje jeg skulle lagt inn dette på psykiatri? ;-)

Man får jo ikke endret på andre så lett, så det beste er å endre sin egen innstilling. Men så var det dette med teori pg praksis da...

Skrevet

Gudbedre. Stakkars :(

Ja, og så flaut det måtte ha vært for henne å måtte ordne opp med dette selv på den måten :-(

ShitDiddelyDo
Skrevet

Vond lukt er ille, ja.

Jeg har nok hatt noen irritasjonssituasjoner på fly opp i gjennom årene, men ettersom jeg kjører buss nesten daglig, er irritasjonsfrekvensen naturlig nok mye høyere der...;-)

I et innlegg lenger ned her nevner jeg muligheten ffor å ha en liten eske i veska med slik krem som kriminaletterforskere mm smører under nesa før de skal se på halvråtne lik. Det kunne vært noe når man er tvunget til å sitte tett innpå andre mennesker.

Nå har jeg ikke flydd charter siden 2006, og med rutefly har jeg ikke hatt noe å irritere meg over. Det er en annen type passasjerer enn de som drar på en ukestur til Syden om sommeren. Sørpe dritings som de ofte er, og hønemødre som tror alle rundt dem synes det er like stas som henne at ungen løper rundt og er gal (trygt for ungen er det heller ikke). For ikke å snakke om jubel og klapping når man lander. Makan!

Skrevet

Vond lukt er ille, ja.

Jeg har nok hatt noen irritasjonssituasjoner på fly opp i gjennom årene, men ettersom jeg kjører buss nesten daglig, er irritasjonsfrekvensen naturlig nok mye høyere der...;-)

I et innlegg lenger ned her nevner jeg muligheten ffor å ha en liten eske i veska med slik krem som kriminaletterforskere mm smører under nesa før de skal se på halvråtne lik. Det kunne vært noe når man er tvunget til å sitte tett innpå andre mennesker.

Jeg klarer heller ikke å la være helt å irritere meg over enkelte typer medpassasjerer.

Høyest på min hatliste er : folk som setter seg ved siden av meg, åpenbart kontaktsøkende og skravlesjuke, selvom det er sjuhundre ledige plasser og jeg signaliuserer med alt jeg har at jeg vil være alene. 2. Unger eller andre folk som sparker på setet mitt. (om det er barn som oppfører seg som de vil og er helt uten korrektiver, irriterer jeg meg grenseløst over foreldrene, alltid opptatt med alt mulig annet enn å se etter ungen sin, og som i 85 % av sånne tilfeller gjør et eller annet drit itrriterende selv!:S) 3. Folk som fører usedvanlig lange og uinteligente samtaler på telefonen.

At folk lukter direkte vondt er jo selvfølgelig ille, men det har jeg heldigvis vært mye forskånet for.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Hehe, huff. Jævlig dårlig av flyselskapet, for dama som hadde gjort alt riktig for å unngå nettopp trøbbel, syntes nok ikke den turen bortom din far var spesielt stas. Hun burde kompenseres av flyselskapet for tort og svie. Eller noe sånt. :)

For øvrig er jo denne feilen helt fantastisk. Det er vel gjerne de i innsjekkingsskranken som deler ut plasser, og den som satt der må da ha sett at dama var en person og ikke av typen som enkelt kunne dele seg i to.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg klarer heller ikke å la være helt å irritere meg over enkelte typer medpassasjerer.

Høyest på min hatliste er : folk som setter seg ved siden av meg, åpenbart kontaktsøkende og skravlesjuke, selvom det er sjuhundre ledige plasser og jeg signaliuserer med alt jeg har at jeg vil være alene. 2. Unger eller andre folk som sparker på setet mitt. (om det er barn som oppfører seg som de vil og er helt uten korrektiver, irriterer jeg meg grenseløst over foreldrene, alltid opptatt med alt mulig annet enn å se etter ungen sin, og som i 85 % av sånne tilfeller gjør et eller annet drit itrriterende selv!:S) 3. Folk som fører usedvanlig lange og uinteligente samtaler på telefonen.

At folk lukter direkte vondt er jo selvfølgelig ille, men det har jeg heldigvis vært mye forskånet for.

''Høyest på min hatliste er : folk som setter seg ved siden av meg, åpenbart kontaktsøkende og skravlesjuke, selvom det er sjuhundre ledige plasser og jeg signaliuserer med alt jeg har at jeg vil være alene.''

Det der opplevde jeg på toget for ikke lenge siden. Det var omtrent kun jeg i kupeen da en kvinne i femtiårene kom på. Jeg satt i en treseter. Hvor tror du hun satte seg? Jo, ved siden av meg, og ikke med et sete imellom oss, men klin inntil. Ikke snakket hun heller.

Men sånt må vel gjerne avskrives med psykiske problemer av et eller annet slag. ;)

Skrevet

Jeg har nok en svært lav terskel for hva som er "å lukte vondt" også;-) Min mann sier at han er glad for at han ikke er belemret med så god luktesans som meg ;-)

Ett av irritasjonsmomentene er dem som står og ni-røyker på holdeplassen og ikke har en eneste pastill i lomma...

Ellers føyer jeg til dette på hat-lista:

* ungdommer som klasker skoene oppi setet rett vis-a-vis. De sitter jo selv med kun dongeribukse, som moren deres sikkert vasker for dem, mens jeg typisk har kjole & kåpe og vil ha meg frabedt å få skitne sko i setene.

Gjest morellstein
Skrevet

Nå ved slutten av en helg er det vanskeligere å komme på ting til lista enn det er ved slutten av arbeidsuka, men jeg får freiste å komme med noen tilleggspunkter, med opsjon på å komme med flere i løpet av dagene som kommer *S*:

- unge jenter med mega-digre håndvesker som klasker veska på setet ved siden av og deretter blir så opptatt med sminke eller mobilen at de ikke "ser" at bussen fylles opp

- folk som skravler uavbrutt i mobiltelefonen hele turen

- folk som brøyter seg fram for å komme inn på bussen først først (dvs de følger prinsippet: "sistemann inn er en råtten appelsin")

- på typiske "pendler-busser", altså slike som gradvis fylles opp inn mot sentrum om morgenen og gradvis tømmes ut fra sentrum om ettermiddagen, og mindre grad av av- og påstigninger "midt i": Hvis det blir mange ledige dobbeltseter og det er minst tre holdeplasser til man selv skal av, så flytter man seg til et ledig dobbeltsete dersom man sitter ytterst, slik at personen innenfor kann få litt "space".

Men mest av alt støtter jeg det du sier om lukt. Jeg har lurt på om det går an å kjøpe slik 'krem' som man ser etterforskere på amerikanske kriminalserier smører under nesa før de skal beskue et halvråtten lik.

Hadde vært lurt med en liten boks med dette produktet i håbdveska, spesielt i går da vi dro hjem fra sentrum etter å ha overvært medaljeseremoni og folkelivet, og noen presterte å spy inne på en overfyllt buss... :-(

''- på typiske "pendler-busser", altså slike som gradvis fylles opp inn mot sentrum om morgenen og gradvis tømmes ut fra sentrum om ettermiddagen, og mindre grad av av- og påstigninger "midt i": Hvis det blir mange ledige dobbeltseter og det er minst tre holdeplasser til man selv skal av, så flytter man seg til et ledig dobbeltsete dersom man sitter ytterst, slik at personen innenfor kann få litt "space".''

Jeg trodde dette nesten var litt uhøflig jeg, som "du lukter så stygt at jeg må flytte meg ved første mulighet"? Men jeg er forsåvidt enig, fint med litt space når det er mange seter ledig.

Skrevet

''- på typiske "pendler-busser", altså slike som gradvis fylles opp inn mot sentrum om morgenen og gradvis tømmes ut fra sentrum om ettermiddagen, og mindre grad av av- og påstigninger "midt i": Hvis det blir mange ledige dobbeltseter og det er minst tre holdeplasser til man selv skal av, så flytter man seg til et ledig dobbeltsete dersom man sitter ytterst, slik at personen innenfor kann få litt "space".''

Jeg trodde dette nesten var litt uhøflig jeg, som "du lukter så stygt at jeg må flytte meg ved første mulighet"? Men jeg er forsåvidt enig, fint med litt space når det er mange seter ledig.

De gangene det er meg som flytter meg, har jeg i grunnen tatt det for gitt at personen innenfor skjønner at det har noe med å kunne breie seg litt mer, og at vedkommende også setter pris på det.

Det er annerledes dersom jeg flytter meg til et annet dobbeltsete med en annen person innenfor meg (unntak for skifte av sete for å sitte med kjøreretningen).

Skrevet

Nå har jeg ikke flydd charter siden 2006, og med rutefly har jeg ikke hatt noe å irritere meg over. Det er en annen type passasjerer enn de som drar på en ukestur til Syden om sommeren. Sørpe dritings som de ofte er, og hønemødre som tror alle rundt dem synes det er like stas som henne at ungen løper rundt og er gal (trygt for ungen er det heller ikke). For ikke å snakke om jubel og klapping når man lander. Makan!

'' For ikke å snakke om jubel og klapping når man lander. Makan!

''

Det er grunn god nok til å ikke reise charter.

Gjest Elextra
Skrevet

'' For ikke å snakke om jubel og klapping når man lander. Makan!

''

Det er grunn god nok til å ikke reise charter.

Jeg har ikke reist mye med charter, og trodde denne klappingen var en myte eller i det minste noe som døde ut på tidlig åttitall.

Stor var min overraskelse da folk klappet og hoiet ved landing da vi ankom kanariøyene for en 7-8 år siden!

Skrevet

Jeg har ikke reist mye med charter, og trodde denne klappingen var en myte eller i det minste noe som døde ut på tidlig åttitall.

Stor var min overraskelse da folk klappet og hoiet ved landing da vi ankom kanariøyene for en 7-8 år siden!

Ja, jeg trodde også det var slutt på det, men jeg opplevde det senest i 2005. Det skal dog sies at mange var så dritings at de nesten ikke klarte å klappe forresten...

ShitDiddelyDo
Skrevet

Ja, jeg trodde også det var slutt på det, men jeg opplevde det senest i 2005. Det skal dog sies at mange var så dritings at de nesten ikke klarte å klappe forresten...

Charterflying taler stikk i strid mot det meste, også all alkoholforskning. Flyr du rutefly - der alkohol stort sett er gratis, er det få som drikker stort mer enn vin til maten og en rolig øl. Flyr du charter - der all drikke koster mye, bælmer flertallet til de er dritings.

Skrevet

Charterflying taler stikk i strid mot det meste, også all alkoholforskning. Flyr du rutefly - der alkohol stort sett er gratis, er det få som drikker stort mer enn vin til maten og en rolig øl. Flyr du charter - der all drikke koster mye, bælmer flertallet til de er dritings.

Ja, egentlig ganske merkelig. Jeg fløy et halvfullt SAS-fly nå i vinterferien, det er så deilig og rolig.

Det hjalp selvsagt at det ikke var en eneste skrikerunge ombord (for å holde oss litt til temaet).

Gjest Elextra
Skrevet

''Flyr du rutefly - der alkohol stort sett er gratis, er det få som drikker stort mer enn vin til maten og en rolig øl. ''

Min erfaring er at man nå må betale for øl og vin også på rutefly, det gjelder de aller fleste flyselskaper.

ShitDiddelyDo
Skrevet

''Flyr du rutefly - der alkohol stort sett er gratis, er det få som drikker stort mer enn vin til maten og en rolig øl. ''

Min erfaring er at man nå må betale for øl og vin også på rutefly, det gjelder de aller fleste flyselskaper.

Tror det varierer veldig, og de fleste har uansett gratis drikke til middagen.

Fløy nå med FinnAir, som nettopp har begynt med betalingalkohol, men det sto ikke på drikke både før, under og etter måltidet, der vi fikk påfyll med vin eller øl eller begge deler.

Men jeg måtte betale for cognacen til kaffen.

Austrian, med mindre de har begynt med noe siden i fjor, har gratis alkohol. KLM også - med mindre de har begynt med noe i løpet av de siste to årene. Thai Airways vet jeg er gratis alkohol også i år.

SAS begynte vel med dette for flere år siden, tror jeg, men også de har vel gratis drikke under måltidene.

Gjest Elextra
Skrevet

Tror det varierer veldig, og de fleste har uansett gratis drikke til middagen.

Fløy nå med FinnAir, som nettopp har begynt med betalingalkohol, men det sto ikke på drikke både før, under og etter måltidet, der vi fikk påfyll med vin eller øl eller begge deler.

Men jeg måtte betale for cognacen til kaffen.

Austrian, med mindre de har begynt med noe siden i fjor, har gratis alkohol. KLM også - med mindre de har begynt med noe i løpet av de siste to årene. Thai Airways vet jeg er gratis alkohol også i år.

SAS begynte vel med dette for flere år siden, tror jeg, men også de har vel gratis drikke under måltidene.

Jeg har ikke fått gratis drikke på Lufthansa, British Airways, SAS, Continental, American Airlines eller Aeroflot, som er de flyselskapene jeg kommer på i farten, som jeg har flydd med siste par årene.

På Air France får man fortsatt vin, i hvertfall på litt lengre flyvninger, det skulle bare mangle :-).

ShitDiddelyDo
Skrevet

Det sykeste med charter er for øvrig at all drikke koster penger. Selv vann.

Jeg fløy charter til Thailand for 4 år siden, og på en så lang reise oppfordres det til å drikke mye vann, juice, osv.

Og dette tok de betalt for.

Alkoholen kan jeg forstå, men at ikke vann skal være gratis når du er i lufta i 12 timer, er rett og slett dårlig service.

Men jeg tror ikke det er så mange som flyr charter så langt mer enn en gang. ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...