Gå til innhold

Reiser du med barn på fly? Skikk og bruk

Anbefalte innlegg

ShitDiddelyDo
Skrevet

Ja, tanken streifet meg også - det var derfor jeg la ut linken.

Men det virker som om mora kompenserte for evt. mindre hyling fra junior.

Man burde muligens vurdere større hattehyller med plass til mor og far også. ;)

Videoannonse
Annonse
  • Svar 90
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

20

• ShitDiddelyDo

17

• Sara Bernard

11

• Holmes

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det er unger på ruteflyene også, men jeg tror kanskje de har bedre foreldre, og derfor går det greit. ;)

''Det er unger på ruteflyene også, men jeg tror kanskje de har bedre foreldre''

Jeg tror forskjellen ligger i at det som regel er færre småunger på rutefly, samt at service og tidsforbruk ved innsjekking osv er bedre der enn på charter.

Vi dro på charterferie til Kanariøyene med en 8 mnd gammel baby, og jeg har nå glemt hvor mange barn under 2 år de sa det var ombord på flyet, men røffli 20-25 stk. Det er klart at da høres det temmelig godt, selv om de fleste ikke gråter (ihvertfall ikke samtidig).

I tillegg sitter man trangere enn på de fleste rutefly, det er færre flyverter (eller bare virker det sånn?), man har typisk hatt ekstra tidlig oppmøtetid, på hjemreisen må man møte opp i goood tid i resepsjonen på hotellet i forhold til det tidspunktet da bussen finner det for godt å dukke opp, det er treigere innsjekking på flyplassen osv, og alt dette tærer jo på tålmodigheten til både småbarn og foreldrene.

Forøvrig må jeg si at det beste trikset mht småbarn og flyreiser, er å sende dem _alene med far_!

Ihvertfall i 1999 var det et sjakktrekk - mannen ble skikkelig oppvartet av flyvertinnene (SAS) som sikkert ikke var sikker på at han som mann hadde situasjonen under kontroll og derfor bare måtte dille og dalle rundt dem hele tiden, spørre om de trengte noe, kom med SAS-kosedyr osv. ;-)

Skrevet

I hvert fall er det sikkert maaange som har vært fristet, både medpassasjerer og kabinansatte.

Hvis det er den parodien jeg har sett et glimt av, burde en som er ansatt i bransjen gjennomskue "dokumentaren" etter få sekunder. Evt. bestille nye briller.

Helt enig mht nye briller :-)

Det var jo bl a et innslag der med han som kjørte en liten elektrisk, saktegående, åpen bil på flyplassen. Han omtalte den som en skikkelig "pussy wagon" - et kjempegodt sjekketriks! ;-)

ShitDiddelyDo
Skrevet

''Det er unger på ruteflyene også, men jeg tror kanskje de har bedre foreldre''

Jeg tror forskjellen ligger i at det som regel er færre småunger på rutefly, samt at service og tidsforbruk ved innsjekking osv er bedre der enn på charter.

Vi dro på charterferie til Kanariøyene med en 8 mnd gammel baby, og jeg har nå glemt hvor mange barn under 2 år de sa det var ombord på flyet, men røffli 20-25 stk. Det er klart at da høres det temmelig godt, selv om de fleste ikke gråter (ihvertfall ikke samtidig).

I tillegg sitter man trangere enn på de fleste rutefly, det er færre flyverter (eller bare virker det sånn?), man har typisk hatt ekstra tidlig oppmøtetid, på hjemreisen må man møte opp i goood tid i resepsjonen på hotellet i forhold til det tidspunktet da bussen finner det for godt å dukke opp, det er treigere innsjekking på flyplassen osv, og alt dette tærer jo på tålmodigheten til både småbarn og foreldrene.

Forøvrig må jeg si at det beste trikset mht småbarn og flyreiser, er å sende dem _alene med far_!

Ihvertfall i 1999 var det et sjakktrekk - mannen ble skikkelig oppvartet av flyvertinnene (SAS) som sikkert ikke var sikker på at han som mann hadde situasjonen under kontroll og derfor bare måtte dille og dalle rundt dem hele tiden, spørre om de trengte noe, kom med SAS-kosedyr osv. ;-)

Jeg tror årsaken er at mange som reiser rutefly har reist en del, og de vet derfor hvordan de skal forberede barna på flyturen, både mht søvn og aktiviteter. De vet også hva de kan ha med inn i flyet - i motsetning til mange chartermødre som drasser med seg alt mulig rart som de hele tiden styrer med i hattehylla. Mange ser heller ikke ut til å vite at turbulens kan oppstå når som helst. Hadde de visst det hadde ikke barna fått leke fritt i 3 timer.

Så jeg tror det har med erfaringer å gjøre. Mange charterturister ser ut til å være på sin første tur til Syden.

I tillegg har du selvfølgelig Charter-feber-typen, og disse er det faktisk særdeles mange av i Syden - i hvert fall på de mest populære stedene. Denne typen får ikke noe mer folkeskikk om de så er på sin tjuende tur. ;)

Skrevet

Jeg tror årsaken er at mange som reiser rutefly har reist en del, og de vet derfor hvordan de skal forberede barna på flyturen, både mht søvn og aktiviteter. De vet også hva de kan ha med inn i flyet - i motsetning til mange chartermødre som drasser med seg alt mulig rart som de hele tiden styrer med i hattehylla. Mange ser heller ikke ut til å vite at turbulens kan oppstå når som helst. Hadde de visst det hadde ikke barna fått leke fritt i 3 timer.

Så jeg tror det har med erfaringer å gjøre. Mange charterturister ser ut til å være på sin første tur til Syden.

I tillegg har du selvfølgelig Charter-feber-typen, og disse er det faktisk særdeles mange av i Syden - i hvert fall på de mest populære stedene. Denne typen får ikke noe mer folkeskikk om de så er på sin tjuende tur. ;)

Ikke veldig bereist. Men jeg kan fortelle deg at det er vanskelig å stå på sitt med at ungene skal sitte rolig i setet hele turen, med beltet på. (Redd for turbulens, har bodd i nord norge i mange år!)

Når "alle" de andre foreldrene lar ungene mare fritt i flyet og leke i midtgangen.

Har sågar fått SURE misbilligende blikk av flyvertinnene for at jeg er streng! *hmf*

ShitDiddelyDo
Skrevet

Ikke veldig bereist. Men jeg kan fortelle deg at det er vanskelig å stå på sitt med at ungene skal sitte rolig i setet hele turen, med beltet på. (Redd for turbulens, har bodd i nord norge i mange år!)

Når "alle" de andre foreldrene lar ungene mare fritt i flyet og leke i midtgangen.

Har sågar fått SURE misbilligende blikk av flyvertinnene for at jeg er streng! *hmf*

Men jeg tror egentlig ikke grinebittene reagerer på barna. Jeg har aldri opplevd barna som noe problem. Det er den voksne flokken som reiser med dem, og da spesielt mødrene, jeg har opplevd som et problem.

Jeg tror jeg har skrevet om det noen ganger her tidligere, med eksempler, så jeg skal ikke repetere meg selv, men jeg har dårlige erfaringer med mødre på chartertur.

Ungene er unnskyldt. Ikke deres skyld at mora mangler reisevett. ;)

Skrevet

Men jeg tror egentlig ikke grinebittene reagerer på barna. Jeg har aldri opplevd barna som noe problem. Det er den voksne flokken som reiser med dem, og da spesielt mødrene, jeg har opplevd som et problem.

Jeg tror jeg har skrevet om det noen ganger her tidligere, med eksempler, så jeg skal ikke repetere meg selv, men jeg har dårlige erfaringer med mødre på chartertur.

'' og da spesielt mødrene, jeg har opplevd som et problem. ''

Og dette kan gjelde så mangt!

Før jeg fikk barn, fikk jeg høre alskens skrekkhistorier om hvor ille det kunne være å dele rom på barsel pga de andre babyene. Jeg hadde overhodet ikke noe problem med dem, men enkelte av _mødrene_ kunne jeg godt vært foruten...;-)

Skrevet

Nei du har nok rett der. ;0)

Skrevet

Ja, tanken streifet meg også - det var derfor jeg la ut linken.

Men det virker som om mora kompenserte for evt. mindre hyling fra junior.

''Men det virker som om mora kompenserte for evt. mindre hyling fra junior''

HAHA!

Skrevet

''Jeg tror jeg har skrevet om det noen ganger her tidligere, med eksempler, så jeg skal ikke repetere meg selv, men jeg har dårlige erfaringer med mødre på chartertur.

''

Jeg tror ofte at det er de samme mødrene (og barna) som lager brudulje på Rimi og Rema som vi debatterte heftig her for et par mnd siden...

Skrevet

Stakkars han som fikk sparken, tenker jeg!

Det lyser jo lang vei at dette antagelig var et godt ment, om enn ugjennomtenkt forsøk fra den ansatte, på å leke litt med en utålmodig smårolling for å gjøre flyturen litt mindre kjedelig for ham.

I bunn og grunn synes jeg dette var ganske "uskyldig".

Og de traumene ungen evt har fått i ettertid, har nok moren sørget for selv ved å la ungen assosiere hendelsen med den hysteriske reaksjonen fra henne...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...