Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Selvdisiplin- er det noe som kan læres eller er det en egenskap?

Skrevet

Det kan så avgjort øves opp.

Og hvordan gjør man det?

Gjest liåk
Skrevet

Og hvordan gjør man det?

Man praktiserer uttrykket "just do it".

Skrevet

Man praktiserer uttrykket "just do it".

Joda. På visse områder kan jeg "just do it", på andre områder virker det helt umulig. Hva er da nøkkelen?

nitty-gritty
Skrevet

Det kan læres. For meg hjelper det å tenke at jeg ikke trenger å ha lyst, jeg trenger bare å gjøre det.

Så snart jeg sluttet å vente på den evinnelige lysten, så gikk ting mye lettere.

Skrevet

Det kan læres. For meg hjelper det å tenke at jeg ikke trenger å ha lyst, jeg trenger bare å gjøre det.

Så snart jeg sluttet å vente på den evinnelige lysten, så gikk ting mye lettere.

Og følge "lystprinsippet" er dømt til og mislykkes. Det meste av det som må gjøres her i livet er lite lystbetont. Og det man trenger da er VILJE til og gjøre det man skal. Og følger man viljen og ikke lysten, så kommer man langt.

Gjest bådeog
Skrevet

Tror det er begge deler.

Jobber med å bli flinkere til å benytte selvdisiplin. For meg så handler det ofte om å rett og slett unngå veldig negative konsekvenser og det å grue seg. Da er det å få den ubehagelig aktiviteten ute av verden en motivasjon i seg selv.

Så hjelper det også å trene seg på å utholde ubehag nå for en mulig gevinst i fremtiden. På langt sikt er det å komme seg på arbeid hver dag bra fordi da vil en kanskje få en bedre jobb i fremtiden , karriere og alt det der. På kort sikt kan det være å unngå å få dårlig samvittighet for å være borte.

Gjest liåk
Skrevet

Joda. På visse områder kan jeg "just do it", på andre områder virker det helt umulig. Hva er da nøkkelen?

Selvdisiplin ;)

Skrevet

Det kan læres om viljen er tilstede. Er den ikke det er det like greit å la være å prøve.

Å ha god selvdisiplin er inn i vassen mye enklere dersom det gjelder noe lystbetont. Da kommer det av seg selv, spør du meg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...