Gå til innhold

Myten om den lykkelige foreldrerollen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Både problemstillingen og resultatet er noe inn i hampen amerikansk.

Her i landet (hvor vi heldigvis slipper å tenke på collegeutgiftene fra den dagen vi får positiv graviditetstest) tror jeg lykkefølelsen ved å ha barn har lite med det økonomiske å gjøre. Foreldre har både bekymringer og gleder, og det finnes både svarte og rosenrøde dager. Men dette relateres ikke først og fremst til at ungene koster penger.

Derimot tror jeg noen foreldre iblant kan føle at de kunne gjort barna sine lykkeligere hvis de hadde hatt høyere inntekt. Dette fordi det har vokst fram en sånn utrolig mengde kostbare tilbud om utstyr, aktiviteter, bursdagsfeiringer og familieferier. Men det er jo en helt annen problemstilling, og det er heller ikke så enkelt at de rikeste foreldrene har de lykkeligste barna.

Skrevet

Her i landet (hvor vi heldigvis slipper å tenke på collegeutgiftene fra den dagen vi får positiv graviditetstest) tror jeg lykkefølelsen ved å ha barn har lite med det økonomiske å gjøre. Foreldre har både bekymringer og gleder, og det finnes både svarte og rosenrøde dager. Men dette relateres ikke først og fremst til at ungene koster penger.

Derimot tror jeg noen foreldre iblant kan føle at de kunne gjort barna sine lykkeligere hvis de hadde hatt høyere inntekt. Dette fordi det har vokst fram en sånn utrolig mengde kostbare tilbud om utstyr, aktiviteter, bursdagsfeiringer og familieferier. Men det er jo en helt annen problemstilling, og det er heller ikke så enkelt at de rikeste foreldrene har de lykkeligste barna.

Jeg så for meg den der snutten som var på tv, med det unge paret som hadde to barn. Tannlegeassistent...? Hun jobbet 80% og hadde det mest perfekte hvite interiøret jeg har sett! Og en sånn glassbollegreie på bordet med kokkosboller i, til PYNT! *dååån*

Husker du det var på tv?

Det er nesten blitt sånn at barna er "toppen av kransekaka" for den perfekte lykken utad. Riktig ungdomstid, riktig skole, utdanning, alle reiser unnagjort, nybygd hus, god stilling, designmøber og SÅ barna!

Det var mer sånn jeg tenkte når jeg leste artikkelen. Men som alt annet, folk er forskjellige altså. ;0

Skrevet

Jeg så for meg den der snutten som var på tv, med det unge paret som hadde to barn. Tannlegeassistent...? Hun jobbet 80% og hadde det mest perfekte hvite interiøret jeg har sett! Og en sånn glassbollegreie på bordet med kokkosboller i, til PYNT! *dååån*

Husker du det var på tv?

Det er nesten blitt sånn at barna er "toppen av kransekaka" for den perfekte lykken utad. Riktig ungdomstid, riktig skole, utdanning, alle reiser unnagjort, nybygd hus, god stilling, designmøber og SÅ barna!

Det var mer sånn jeg tenkte når jeg leste artikkelen. Men som alt annet, folk er forskjellige altså. ;0

http://www.aftenposten.no/leve/article3546672.ece

Skrevet

Husker du det var på tv?

Hvis det er det TV-innslaget jeg husker, jobbet hun atskillig mindre - 50% eller noe - for å kunne holde fasaden perfekt.

Hver sin lyst.

Skrevet

''Derimot tror jeg noen foreldre iblant kan føle at de kunne gjort barna sine lykkeligere hvis de hadde hatt høyere inntekt. Dette fordi det har vokst fram en sånn utrolig mengde kostbare tilbud om utstyr, aktiviteter, bursdagsfeiringer og familieferier. Men det er jo en helt annen problemstilling, og det er heller ikke så enkelt at de rikeste foreldrene har de lykkeligste barna.''

Enig. Jeg prøver å holde litt igjen, enkelte ting tar HELT av synes jeg. Jeg tenker at unger vil miste bakkekontakten helt av enkelte ting.

Skrevet

Hvis det er det TV-innslaget jeg husker, jobbet hun atskillig mindre - 50% eller noe - for å kunne holde fasaden perfekt.

Hver sin lyst.

Jeg så det innslaget og syntes de virket så overflatiske. Ikke sikkert de er det da.

Sara Bernard
Skrevet

Husker du det var på tv?

Jeg innbilder meg at det er henne du har sett: http://dentinista.blogspot.com/

Men hun er tannlege, da, og tjener nok litt mer enn assistenten. Likevel, det er noe merkleig kunstig glansbildeaktig over dette.... Neida, skal ikke begynne å kritisere andres valg.... ;-)

Gjest Kayia
Skrevet

Husker du det var på tv?

Kan det stemme at dette var en episode av Luksusfellen?

Skrevet

Tror det var Puls.

Skrevet

Jeg innbilder meg at det er henne du har sett: http://dentinista.blogspot.com/

Men hun er tannlege, da, og tjener nok litt mer enn assistenten. Likevel, det er noe merkleig kunstig glansbildeaktig over dette.... Neida, skal ikke begynne å kritisere andres valg.... ;-)

Jada, det er den samme familien, se link fra Elis31 nederst her.

Gjest Kayia
Skrevet

Tror det var Puls.

Stemmer, det var det. Handlet om tidsfella et gjorde det ikke?

Gjest Elextra
Skrevet

Har heldigvis god nok økonomi til ikke å angre på barn ut fra hvor mye de koster.

Da jeg så innlegget trodde jeg heller det var mengen energi, krefter og tid barna "krever" innlegget handlet om, sett i forhold til hva man tror før man får barn selv. Ærlig talt tror jeg faktisk færre ville fått barn om de hadde fått det hele bildet før de ble gravide - men det er selvsagt umulig :-).

Heldigvis har jeg aldri angret selv!

Sara Bernard
Skrevet

Jada, det er den samme familien, se link fra Elis31 nederst her.

Ah. Da var vi på samme spor :-) Det er hun som har uttalt "jeg skjønner det kan virke sårende å se at andre har en mer harmonisk hverdag enn dem selv"......

Gjest doLER :p :))! n
Skrevet

Husker du det var på tv?

Kokosboller til pynt!! :)) Haha :)

Skrevet

Tror det var Puls.

Jeg ser liksom ikke for meg at de ungene der kommer hjem med sand i bukselommene, snørr som renner og har spysyken, noen gang. :-)

Skrevet

Nei dette var fra NRK Puls tror jeg..

Skrevet

Har heldigvis god nok økonomi til ikke å angre på barn ut fra hvor mye de koster.

Da jeg så innlegget trodde jeg heller det var mengen energi, krefter og tid barna "krever" innlegget handlet om, sett i forhold til hva man tror før man får barn selv. Ærlig talt tror jeg faktisk færre ville fått barn om de hadde fått det hele bildet før de ble gravide - men det er selvsagt umulig :-).

Heldigvis har jeg aldri angret selv!

Jeg tror faktisk at vi hadde sett på et seriøst befolkningsproblem i MINUS hvis man hadde ant hva man gikk til...!

Uten å angre på egne barn. ;0)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...