Gå til innhold

dekker reiseforsikringen piratangrep?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 83
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

16

• ShitDiddelyDo

9

• morsan

5

• Mary Poppins

2

Mest aktive i denne tråden

Finnes helt sikkert noen klausuler i forsikringsavtalen som fritar selskapet for ansvar.

ja ville jo tro det. Tenker på den danske familien som har blitt tatt av pirater i Adenbukta. Det er vel ingen forsikringsselskap som vil punge ut for de beløpene de forlanger?

Fatter heller ikke hva slags foreldre det er som kan utsette barna sine for noe sånt. Nesten som å la dem svømme i vann hvor en vet det er hvithai.

''Familien Quist Johansen, som har blitt kidnappet av pirater uten for kysten av Somalia, har forsikring hos Europeiske reiseforsikring - men den vil ikke hjelpe den kidnappede familien, melder BT.

Ifølge BTs opplysninger tegnet familien en forsikring før de reiste ut på jordomseiling sommeren 2009.

Forsikringen hos Europeiske skal dekke utgifter i forbindelse med sykdom og hjemtransport i hele verden - men det er ingen hjelp å få hva gjelder pirater.

- I dette tilfellet dekkes ikke utgifter til kidnappingen, så nei, vi kommer ikke til å utbetale penger til pirater, sier Jacob Bender, underdirektør hos Europeisk Reiseforsikring til BT.

- Det er kun bedrifter som kan tegne et kidnappingsforsikring. Vi gir ikke det til private, fordi da vil problemet bare eskalere: da vil piratene tenke at det vil lønne seg å angripe private, forklarer han. ''

http://www.dagbladet.no/2011/03/05/nyheter/pirater/utenriks/somalia/kapring/15675500/

Gjest Bob Saget

ja ville jo tro det. Tenker på den danske familien som har blitt tatt av pirater i Adenbukta. Det er vel ingen forsikringsselskap som vil punge ut for de beløpene de forlanger?

Fatter heller ikke hva slags foreldre det er som kan utsette barna sine for noe sånt. Nesten som å la dem svømme i vann hvor en vet det er hvithai.

God sammenligning. Det er utrolig ansvarsløst gjort.

Annonse

Jeg oppfatter det som supre foreldre som viser tenåringene sine verden. Og tror det er mindre sjanse å bli tatt av pirater enn å bli påkjørt i Thv Meyersgate på Grünerløkka

Gjest Høstløv

''Fatter heller ikke hva slags foreldre det er som kan utsette barna sine for noe sånt. Nesten som å la dem svømme i vann hvor en vet det er hvithai.''

Det finnes da utrolig mange foreldre som har tatt med barna sine på ferie i Egypt og latt barna svømme i sjøen som er full av haier.

Jeg oppfatter det som supre foreldre som viser tenåringene sine verden. Og tror det er mindre sjanse å bli tatt av pirater enn å bli påkjørt i Thv Meyersgate på Grünerløkka

''Jeg oppfatter det som supre foreldre som viser tenåringene sine verden. Og tror det er mindre sjanse å bli tatt av pirater enn å bli påkjørt i Thv Meyersgate på Grünerløkka''

Tror jeg er enig i den. For ikke å snakke om sannsynligheten for å bli tatt av snøskred, fryse ihjel eller andre typisk norske måter å forulykke på.

Gjest togli

Jeg ser poenget ditt, men jeg kjenner på at jeg aldri bevisst ville utsatt barna mine for noe som kunne blitt en så traumatisk opplevelse for dem... Vil tro det er få ting som er mer traumatisk for et menneske enn å bli tatt som gissel :/

Gjest togli

''Fatter heller ikke hva slags foreldre det er som kan utsette barna sine for noe sånt. Nesten som å la dem svømme i vann hvor en vet det er hvithai.''

Det finnes da utrolig mange foreldre som har tatt med barna sine på ferie i Egypt og latt barna svømme i sjøen som er full av haier.

Jeg tror vel neppe foreldre lar barna bade på en strand som de vet er full av haier?

Gjest Bob Saget

''Jeg oppfatter det som supre foreldre som viser tenåringene sine verden. Og tror det er mindre sjanse å bli tatt av pirater enn å bli påkjørt i Thv Meyersgate på Grünerløkka''

Tror jeg er enig i den. For ikke å snakke om sannsynligheten for å bli tatt av snøskred, fryse ihjel eller andre typisk norske måter å forulykke på.

Jeg tror, uten å ha tallene foran meg, at den matamatiske muligheten for å bli kidnappet i en privat seilbåt i Adenbukta, er himmelhøyt mye høyere enn andelen fjellskiturister som tas av ras, eller andelen badende som blir spist av hai.

Annonse

Gjest Bob Saget

Det er vel like langt mellom haiene i Rødehavet eller i sjøen utenfor Australias kyster som det mellom piratbåtene i Det Indiske Ocean.

Her snur du det meste trill rundt. Først og fremst er det veldig langt mellom private seilbåter med barn i verdens farligste havområde.

Gjest Høstløv

Her snur du det meste trill rundt. Først og fremst er det veldig langt mellom private seilbåter med barn i verdens farligste havområde.

Nettopp derfor fallet toglis argument til jorden, for det er unektelig flere barn som bader i områder hvor hai ferdes naturlig enn det er barn som er på jordomseiling med foreldrene sine i Det Indiske Hav, som er på størrelse med Europa.

ShitDiddelyDo

Nei. Det er klausuler i reiseforsikringen mot krigs-/konfliktområder. Hvis det advares mot å reise til visse områder og du likevel velger å trosse dette, er du ikke dekket av reiseforsikringen. Det advares på det sterkeste mot å reise til området denne familien oppholdt seg.

Gjest Bob Saget

Nettopp derfor fallet toglis argument til jorden, for det er unektelig flere barn som bader i områder hvor hai ferdes naturlig enn det er barn som er på jordomseiling med foreldrene sine i Det Indiske Hav, som er på størrelse med Europa.

Nei det faller ikke til jorden. Vet man at det er stor haifare ved en strand, slik det f.eks var i Egypt i høst, sitter man ikke å beregner matematisk hvor stor sjanse det er for at nettopp sitt barn blir spist. Man tar det opp av vannet og ferdig med det.

Gjest Høstløv

Nei det faller ikke til jorden. Vet man at det er stor haifare ved en strand, slik det f.eks var i Egypt i høst, sitter man ikke å beregner matematisk hvor stor sjanse det er for at nettopp sitt barn blir spist. Man tar det opp av vannet og ferdig med det.

''Man tar det opp av vannet og ferdig med det.''

Denne båten var i vannet og måtte nødvendigvis bli der fordi familien skulle seile hjem.

Gjest kaptein Sabeltann

Jeg tror, uten å ha tallene foran meg, at den matamatiske muligheten for å bli kidnappet i en privat seilbåt i Adenbukta, er himmelhøyt mye høyere enn andelen fjellskiturister som tas av ras, eller andelen badende som blir spist av hai.

Er enig. det har noe med oppsøke farer en har blitt frarådet å oppsøke. Det er alltid en teoretisk sansynlighet for å bli tatt av ras, havne i en ulykke , bli angrepet av hai. Men oppsøke slike farer ,når en kunne tatt en omvei er uansvarlig. Spesielt ille er det når en har barn.

Det er en grunn til at veldige mange seilbåter velger å IKKE seile inn i Adenbukta. og velger de først å gjøre det, så har de stor eksortise. At de også har en blog hvor de har skrevet hvor de befinner seg, og hvor de skal til en hver tid er heller ikke spesielt godt gjennomtenkt.

Lurer på hva dette gjør med tillitsforholdet til foreldrene hvis de kommer ut av dette gisseldramaet i live. Dette er risikoer foreldrene ikke burde utsatt sine barn for. På samme måte som en ikke bør dra på skitur i områder hvor det er meldt skredfare.

ShitDiddelyDo

''Man tar det opp av vannet og ferdig med det.''

Denne båten var i vannet og måtte nødvendigvis bli der fordi familien skulle seile hjem.

''Denne båten var i vannet og måtte nødvendigvis bli der fordi familien skulle seile hjem.''

Dette er å snu det på hodet. Båten hadde ikke trengt å være der. Denne familien var i tillegg svært godt forberedt på turen, og visste om farene. De visste sannsynligvis at en amerikaner ble drept i området for bare uker siden, og de visste at andre fritidsbåter har blitt kapret der. De visste at selv store skip helst seiler utenom.

Foreldrene må gjerne gjøre som de vil, men de har dratt tre uskyldige barn inn i galskapen - vel vitende om farene som lurte.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...