Gå til innhold

dekker reiseforsikringen piratangrep?

Anbefalte innlegg

Gjest kaptein Sabeltann

''Man tar det opp av vannet og ferdig med det.''

Denne båten var i vannet og måtte nødvendigvis bli der fordi familien skulle seile hjem.

Hvis de absolutt måtte seile hele vein hjem så kunne de heller tatt turen rundt Sør-afrika. Det blir en myyye lengre tur, men faren for piratangrep er mindre.

Fortsetter under...

• Svar 83
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

16

• ShitDiddelyDo

9

• morsan

5

• Mary Poppins

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest Høstløv

''Denne båten var i vannet og måtte nødvendigvis bli der fordi familien skulle seile hjem.''

Dette er å snu det på hodet. Båten hadde ikke trengt å være der. Denne familien var i tillegg svært godt forberedt på turen, og visste om farene. De visste sannsynligvis at en amerikaner ble drept i området for bare uker siden, og de visste at andre fritidsbåter har blitt kapret der. De visste at selv store skip helst seiler utenom.

Foreldrene må gjerne gjøre som de vil, men de har dratt tre uskyldige barn inn i galskapen - vel vitende om farene som lurte.

''De visste sannsynligvis at en amerikaner ble drept i området for bare uker siden, og de visste at andre fritidsbåter har blitt kapret der. De visste at selv store skip helst seiler utenom.''

Dette vet vi ikke nøyaktig, familien har vært på tur i nesten to år og utviklingen i dette området mht piratvirksomhet har eskalert i denne perioden.

ShitDiddelyDo

''De visste sannsynligvis at en amerikaner ble drept i området for bare uker siden, og de visste at andre fritidsbåter har blitt kapret der. De visste at selv store skip helst seiler utenom.''

Dette vet vi ikke nøyaktig, familien har vært på tur i nesten to år og utviklingen i dette området mht piratvirksomhet har eskalert i denne perioden.

I følge nyhetene har de vært meget godt oppdatert, de har blogget og twitret og stått i verre fra turen.

Jeg ser poenget ditt, men jeg kjenner på at jeg aldri bevisst ville utsatt barna mine for noe som kunne blitt en så traumatisk opplevelse for dem... Vil tro det er få ting som er mer traumatisk for et menneske enn å bli tatt som gissel :/

Men nå så jeg på interjuet med Natascha Kampusch hos Skavlan i dag, ungene kan jo like gjerne bli kidnappet på skoleveien. Minstemann gikk ikke alene på skolen før han var 10 år og det er lenger enn de fleste blir fulgt og hentet. Og dattera til venninna mi ble nesten kidnappet øverst på Grünerløkka så man kan ikke gå rundt å tenke slik

''Jeg oppfatter det som supre foreldre som viser tenåringene sine verden. Og tror det er mindre sjanse å bli tatt av pirater enn å bli påkjørt i Thv Meyersgate på Grünerløkka''

Tror jeg er enig i den. For ikke å snakke om sannsynligheten for å bli tatt av snøskred, fryse ihjel eller andre typisk norske måter å forulykke på.

Vi kan ikke tenke på alt som kan skje. Men nå er jeg av dem som liker adrenalinkick, jeg kunne tenke meg å hoppe i fallskjerm og i strikk og prøve det meste.

Annonse

Gjest Høstløv

I følge nyhetene har de vært meget godt oppdatert, de har blogget og twitret og stått i verre fra turen.

Det har gitt mye informasjon ut, ja, men hvor mye informasjon har de fått inn av slike meldinger? Har de fått så god informasjon at de har hatt reelle muligheter til å bedømme situasjonen som så alvorlig som den viste seg å være?

Gjest togli

Det er vel like langt mellom haiene i Rødehavet eller i sjøen utenfor Australias kyster som det mellom piratbåtene i Det Indiske Ocean.

På badestrendene i Egypt er det vel minimale sjanser for å treffe på hai (i motsatt fall hadde jeg ikke bada der..)

Jeg synes stadig vekk vi hører om piratangrep for tida, så jeg vil tro det er mer risikabelt...

ShitDiddelyDo

Det har gitt mye informasjon ut, ja, men hvor mye informasjon har de fått inn av slike meldinger? Har de fått så god informasjon at de har hatt reelle muligheter til å bedømme situasjonen som så alvorlig som den viste seg å være?

''Har de fått så god informasjon at de har hatt reelle muligheter til å bedømme situasjonen som så alvorlig som den viste seg å være?''

De har hatt nettilgang - altså muligheten til å få informasjon inn.

Hvis de ikke har oppdatert seg på områder de skal seile er de tjukke i hue. De har med seg barn.

Gjest togli

Men nå så jeg på interjuet med Natascha Kampusch hos Skavlan i dag, ungene kan jo like gjerne bli kidnappet på skoleveien. Minstemann gikk ikke alene på skolen før han var 10 år og det er lenger enn de fleste blir fulgt og hentet. Og dattera til venninna mi ble nesten kidnappet øverst på Grünerløkka så man kan ikke gå rundt å tenke slik

Sant nok - men så må man finne ut hva som er mest skadelig for ungene på sikt. Å nekte å slippe dem ut av syne fram til de er 17-18 er neppe særlig barnevennlig. Man har rett og slett ikke noe valg. Kidnappinger her i Norge skjer også langt sjeldnere enn piratangrep...

Man kan _velge_ å la være å ta med seg barna på slike turer når man vet at det er risikabelt, noe det tydeligvis er nå for tida.

Gjest Bob Saget

Etter det jeg har forstått så skulle de akkurat det.

Nei, det virker som du har begrensede kunnskaper om dette. For det første opererer ikke piratene i hele det indiske hav, et område like stort som Europa som du skriver. De befinner seg i et begrenset område utenfor somalias kyst, hovedsakelig i Adenbukta.

For det andre var ikke familien på veg rundt Afrika, men nettopp inn i det omtalte området.

Sant nok - men så må man finne ut hva som er mest skadelig for ungene på sikt. Å nekte å slippe dem ut av syne fram til de er 17-18 er neppe særlig barnevennlig. Man har rett og slett ikke noe valg. Kidnappinger her i Norge skjer også langt sjeldnere enn piratangrep...

Man kan _velge_ å la være å ta med seg barna på slike turer når man vet at det er risikabelt, noe det tydeligvis er nå for tida.

Men det har vært flere voldtekter her langs elva enn det har vært piratangrep på småbåter og det betyr ikke at vi som bor her ikke går ut om kvelden. Det gjør vi jo. Vi må jo ta noen sjangser for å føle at vi lever.

Gjest Høstløv

Nei, det virker som du har begrensede kunnskaper om dette. For det første opererer ikke piratene i hele det indiske hav, et område like stort som Europa som du skriver. De befinner seg i et begrenset område utenfor somalias kyst, hovedsakelig i Adenbukta.

For det andre var ikke familien på veg rundt Afrika, men nettopp inn i det omtalte området.

Jeg vet ikke hvor du har informasjonen din fra, men det virker som om du ikke er helt orientert om saken.

Jeg har lest om familien og deres seilas i de danske mediene og der har det stått relativt mye mer detaljert om saken enn de korte utdrag som er blitt presentert i de norske medier.

Seilbåten var ikke i Adenbukten men i Det Indiske Hav da den ble kapret.

Annonse

Gjest Bob Saget

Jeg vet ikke hvor du har informasjonen din fra, men det virker som om du ikke er helt orientert om saken.

Jeg har lest om familien og deres seilas i de danske mediene og der har det stått relativt mye mer detaljert om saken enn de korte utdrag som er blitt presentert i de norske medier.

Saksopplysning: Somalias kyst ligger ved det indiske hav.

Gjest Høstløv

Saksopplysning: Somalias kyst ligger ved det indiske hav.

Saksopplysning, dette skrev du selv i innlegget ditt:

''For det første opererer ikke piratene i hele det indiske hav, et område like stort som Europa som du skriver. De befinner seg i et begrenset område utenfor somalias kyst, hovedsakelig i Adenbukta.''

Adenbukta og Det Indiske Hav er ikke identiske.

Gjest Bob Saget

Saksopplysning, dette skrev du selv i innlegget ditt:

''For det første opererer ikke piratene i hele det indiske hav, et område like stort som Europa som du skriver. De befinner seg i et begrenset område utenfor somalias kyst, hovedsakelig i Adenbukta.''

Adenbukta og Det Indiske Hav er ikke identiske.

Ja, er det ordet hovedsakelig som er vanskelig?

Mary Poppins

Jeg oppfatter det som supre foreldre som viser tenåringene sine verden. Og tror det er mindre sjanse å bli tatt av pirater enn å bli påkjørt i Thv Meyersgate på Grünerløkka

Nei, å seile i Adenbukten nå er totalt galskap! Jeg jobber i shippingbransjen og det er ikke mange skipene som går gjennom Adenbukten uten å i det hele tatt se pirater. Denne familien har åpenbart hatt internettilgang, og da er det det rene vannvidd at de fortsatte turen sin i dette området. Fullstendig idioti! Og desverre har denne idiotien satt tre barn i en ekstremt farlig situajson.

Gjest Høstløv

Nei, å seile i Adenbukten nå er totalt galskap! Jeg jobber i shippingbransjen og det er ikke mange skipene som går gjennom Adenbukten uten å i det hele tatt se pirater. Denne familien har åpenbart hatt internettilgang, og da er det det rene vannvidd at de fortsatte turen sin i dette området. Fullstendig idioti! Og desverre har denne idiotien satt tre barn i en ekstremt farlig situajson.

Nei. Det er klausuler i reiseforsikringen mot krigs-/konfliktområder. Hvis det advares mot å reise til visse områder og du likevel velger å trosse dette, er du ikke dekket av reiseforsikringen. Det advares på det sterkeste mot å reise til området denne familien oppholdt seg.

Ja. Det er helt vilt at de dro dit, med barn.

Gjest kaptein Sabeltann

Problemet med å gi ut så mye informasjon er at det blir lettere å kapre dem. Det advares mot å opprette blogger hvor en skriver hvor en har vært og hvor en skal. Det er spioner der ute som er interessert i den informasjonen.

Så det å legge ut på bloggen hvor en skal og andre detaljer+ å seile inn i Adenbukta=galskap

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...