Gå til innhold

Hvilken bok har påvirket deg?

Anbefalte innlegg

Jeg leser masse, bok etter bok, og oppdager ofte at jeg glemmer bokens innhold etter en stund.

En bok jeg ikke glemmer er Herbjørg Wassmos "Et glass melk, takk". Den boka måtte jeg lese i flere omganger, det ble rett og slett for sterkt for meg å lese alt på en gang.

Grunnen tror jeg er at jeg tror at mange kvinner gjennomgår det som kvinnene i denne boken opplevde.

Har du en bok du ikke kan glemme?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/361492-hvilken-bok-har-p%C3%A5virket-deg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest hilsen en lesehest

Herbjørg Wassmos bøker gjorde dypt inntrykk på meg også. Jeg har ikke lest den du nevner, men leste trilogien hennes Huset med den blinde glassveranda osv. Har ikke glemt den.

En helt annen bok jeg ikke kan glemme, er Drageløperen.

Men den boken jeg tror har gjort aller dypest inntrykk, er den indiske romanen Balansekunst av Rohinton Mistry.

For alle boklesere kan jeg ellers anbefale nettstedet bokelskeren.no

Gjest Høstløv

Herbjørg Wassmos bøker gjorde dypt inntrykk på meg også. Jeg har ikke lest den du nevner, men leste trilogien hennes Huset med den blinde glassveranda osv. Har ikke glemt den.

En helt annen bok jeg ikke kan glemme, er Drageløperen.

Men den boken jeg tror har gjort aller dypest inntrykk, er den indiske romanen Balansekunst av Rohinton Mistry.

For alle boklesere kan jeg ellers anbefale nettstedet bokelskeren.no

''En helt annen bok jeg ikke kan glemme, er Drageløperen.''

Khaled Hosseini har skrevet enda en bok "Tusen strålende soler" den må du også lese, den er utrolig.

Annonse

"Sangen om St Croix" av Gerd Brantenberg leste jeg mens jeg gikk på ungdomsskolen og har lest den mange ganger siden. Den har to oppfølgere også som er veldig fine og som jeg leste da jeg var like gammel som hovedpersonen.

-men verden er full av fantastiske bøker!

Det er vel egentlig mange. Men den boka som desidert betyr mest for meg, er Jonathan Livingston Seagull av Richard Bach. Jeg liker tanken på at det er en Jonathan forankret i alle mennesker, på hvert sitt vis. Jeg kjenner også et par personer som har *veldig mye* av Jonathan-egenskapene i seg, som tør leve ut drømmene sine og stå for det de gjør. Dette er usedvanlig nydelige mennesker. :)

Gjest Nickløsheletiden

Jeg vet ikke hva du mener med påvirket, men det er mange bøker jeg aldri glemmer. Det er vanskelig å trekke frem en spesiell bok, men den jeg leser nå (Natacha Kampuch) er en av de jeg aldri kommer til å glemme. Som ung leste jeg Anne Franks dagbok og den glemmes aldri. "Der gud gråter" er en annen bok.

Den beste forfatteren er Karl Ove Knausgård. Han har skrive/fortelleregenskaper som overgår alt jeg har lest før.

Gjest prust

Jeg har lest så mange bøker, og mange av dem har satt spor i meg:

*Kvinnen som kledte seg naken for sin elskede

*Pan

*Et glass melk, takk

*Sofies verden

*Der Gud gråter

*De elendige

*Onkel Toms hytte

Akkurat nå leser jeg "Blomster og Blod" av Anita Amirrezvani, en fortelling fra det gamle Persia. Lærer masse om en kultur jeg ikke kjenner i det hele tatt. Regner med at jeg kommer til å huske denne lenge.

Holder også på å lese "Frendeløs" for eldstemann (snart 12 år). Jeg leste den for nøyaktig 30 år siden, og tror ikke jeg har lest den om igjen. Husker mye av den, men slett ikke alt.

Annonse

Jeg er vel en av de som drar opp gjennomsnittet på biblioteket, så jeg har mange bøker på min liste over fantastiske bøker. Men en av de bøkene som har gjort størst inntrykk på meg er : Tirsdager med Morrie, av Mitch Albom.

Å lese om et menneske med en så alvorlig sykdom, og hans fantastiske måte å takle problemene på, gjorde noe med meg, og har gjort noe med min måte å tenke på.

Jeg er vel en av de som drar opp gjennomsnittet på biblioteket, så jeg har mange bøker på min liste over fantastiske bøker. Men en av de bøkene som har gjort størst inntrykk på meg er : Tirsdager med Morrie, av Mitch Albom.

Å lese om et menneske med en så alvorlig sykdom, og hans fantastiske måte å takle problemene på, gjorde noe med meg, og har gjort noe med min måte å tenke på.

''Men en av de bøkene som har gjort størst inntrykk på meg er : Tirsdager med Morrie, av Mitch Albom.''

*Nikker* En liten, men nydelig bok som gjorde meg ydmyk i alle fall.

Mrs. Wallace

Det er mange bøker som har gjort et stor inntrykk på meg.

Den nyeste er : håndtering av udøde av almquist Det handler om døde som våkner til liv i gjen i Stockholm og alt det medfører for alle.

''håndtering av udøde av almquist''

Du mener John Ajvide Lindquist. :)

Mrs. Wallace

"Sangen om St Croix" av Gerd Brantenberg leste jeg mens jeg gikk på ungdomsskolen og har lest den mange ganger siden. Den har to oppfølgere også som er veldig fine og som jeg leste da jeg var like gammel som hovedpersonen.

-men verden er full av fantastiske bøker!

Jeg har også lest St.Croix-trilogien flere ganger, den er kjempebra.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...