Gå til innhold

Hvilken bok har påvirket deg?

Anbefalte innlegg

Herbjørg Wassmos bøker gjorde dypt inntrykk på meg også. Jeg har ikke lest den du nevner, men leste trilogien hennes Huset med den blinde glassveranda osv. Har ikke glemt den.

En helt annen bok jeg ikke kan glemme, er Drageløperen.

Men den boken jeg tror har gjort aller dypest inntrykk, er den indiske romanen Balansekunst av Rohinton Mistry.

For alle boklesere kan jeg ellers anbefale nettstedet bokelskeren.no

Balansekunst er en flott bok. Personene i boka levde videre i tankene lenge etter at boka var levert tilbake til biblioteket. Tross en hverdag som er helt forskjellig fra vår - mye å lære av medmennesklighet og livsmot.

Fortsetter under...

Det er flere bøker som har gjort inntrykk på meg, på forskjellige måter.

Skyskraperengler av Tove Nilssen var den første "voksenboka" jeg leste. Jeg var 12 år. Den gjorde et dypt inntrykk, og økte lesetrangen enda mer.

Harry Potter-bøkene har også gjort inntrykk. Leste de to første før "hypen" kom, og ble dypt imponert over J.K. Rowling.

"Kvinne går til lege, mann går på byen" av Kuun er en forholdsvis ny bok som virkelig rørte meg. Aldri før har jeg hulkegrått når jeg har lest en bok...

Fay Weldons "Engler og djevler" var den første boken av henne jeg leste. Har siden lest de fleste, og likt dem veldig godt.

Da jeg var 15/16 fikk jeg Garps bok av John Irving i gave fra han som da var kjæresten min. WOW - mindblowing! Har siden lest det meste av John Irving, men liker ikke alle bøkene hans. De beste er: Garps bok, En bønn for Owen Meany og Siderhusreglene.

Carl Frode Tillers Skråninga gjorde også inntrykk. En helt anderledes måte å skrive på, og virkelig forstyrrende. Har siden lest alle bøkene av ham og liker dem godt, men Skråninga var spesielt bra!

Det er flere bøker som har gjort inntrykk på meg, på forskjellige måter.

Skyskraperengler av Tove Nilssen var den første "voksenboka" jeg leste. Jeg var 12 år. Den gjorde et dypt inntrykk, og økte lesetrangen enda mer.

Harry Potter-bøkene har også gjort inntrykk. Leste de to første før "hypen" kom, og ble dypt imponert over J.K. Rowling.

"Kvinne går til lege, mann går på byen" av Kuun er en forholdsvis ny bok som virkelig rørte meg. Aldri før har jeg hulkegrått når jeg har lest en bok...

Fay Weldons "Engler og djevler" var den første boken av henne jeg leste. Har siden lest de fleste, og likt dem veldig godt.

Da jeg var 15/16 fikk jeg Garps bok av John Irving i gave fra han som da var kjæresten min. WOW - mindblowing! Har siden lest det meste av John Irving, men liker ikke alle bøkene hans. De beste er: Garps bok, En bønn for Owen Meany og Siderhusreglene.

Carl Frode Tillers Skråninga gjorde også inntrykk. En helt anderledes måte å skrive på, og virkelig forstyrrende. Har siden lest alle bøkene av ham og liker dem godt, men Skråninga var spesielt bra!

John Irving har vært viktig for meg og - men jeg så filmen om "Garp" først :) - deretter lest alt og mer til :)

-men når det er sagt, sliter litt med siste romanen hans (Last Night in Twisted River).

Annonse

Gjest Høstløv

John Irving har vært viktig for meg og - men jeg så filmen om "Garp" først :) - deretter lest alt og mer til :)

-men når det er sagt, sliter litt med siste romanen hans (Last Night in Twisted River).

Jeg leser også denne hans siste bok "Last Night in Twisted River" og jeg mangler den fengslende spontanitet og uforutsigbarhet som kjennetegner de andre bøkene til John Irving.

Gjest Dykking

Jeg har lest mye som har gjort stort inntrykk. Men det er vel bare en bok jeg kommer på som direkte har påvirket meg til å forandre livet mitt.

Det første jeg gjorde etter å ha lest Kim Småges Nattdykk, var å ta et dykkekurs. Takket være henne dykket jeg i mange år og fikk mange nye venner i dykkemiljøet.

Jeg har lest den. Den var ok, men tok liksom aldri helt av. Den var treg i starten, tok seg litt opp mot slutten, men ble aldri virkelig god. Synes jeg :)

Jeg synes det er litt typisk for John Irving. Enten er bøkene kjempegode, eller så er de litt trege...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...