Gjest Shira :o) Skrevet 5. mars 2011 Skrevet 5. mars 2011 Jeg var innlagt på ortopedisk avdeling på et av Oslo sykehusene for 2 år siden. De første dagene fikk jeg bare et vaskefat og en klut med beskjed om å vaske meg selv, men etter 4 dager fikk jeg dusj. Det var en student som hadde praksis på avdelingen som hadde god tid. Hun hjalp meg inn i dusjen og spurte flere ganger om jeg trengte hjelp. Jeg fikk til og med hjelp til gåtrening av denne studenten, topp service. Finner jeg en student på avdelingen er jeg snart til å kapre h*n! ;o) Da får jeg dusj, prat osv og lærer endel om hva de faktisk gjør med meg. (jeg blir mye brukt til studenter da, pga at jeg er der og gjør ting som jeg har god kjennskap til og dermed ikke er nervøs, jeg er en fin prøvekanin ) ) 0 Siter
Gjest Shira :o) Skrevet 5. mars 2011 Skrevet 5. mars 2011 Svigermoren min sier det ganske bra, synes jeg, hun sier at det er "et kaldt hus", og at "de gjør det de skal men uten omsorg eller omtanke". Slik jeg kjente den gamle varianten av sykehuset, så var den største forskjellen mellom dette og andre sykehus, nettopp kvaliteten på sykepleien. Hadde trodd det skulle vært bedring nå, og noe bedre synes jeg nok det er, men ikke imponerende mye. Synes ikke legene er noe dårligere enn på andre sykehus, men sykepleie på ordinær sengepost er av og til oppsiktsvekkende dårlig, og sjelden veldig god. Jeg er dessverre ikke overrasket over noe av det du skriver. ''Jeg er dessverre ikke overrasket over noe av det du skriver. '' Og det er det som er så trist, for det er den gjengse oppfatning dessverre, ikke unntakene. Jeg hadde besøk mens jeg var der og besøket var sjokket og oppbrakt etterpå. Det var en som har fulgt meg før og sett meg syk, men aldri sett meg behandlet slik, eller ikke behandlet er vel mer rett. Det ble også reagert på måten jeg ble snakket til, og at det tok 20 min fra jeg dro i snora til det kom noen, så ytterlige nærmere 20 min før de kom tilbake med det jeg skulle ha. Jeg blir litt engasjert jeg da, ikke bare for min del, for jeg har så godt team i ryggen ellers, men for alle pasienter og pårørende. Det er trist at det skal være slik på ett sted som er så bra funksjonelt. Badene var jo fine da! (for dem av oss som hadde rom da...) Jeg var nettopp på årlig kontroll der jeg pleier å være, og det er som natt og dag altså. Nå var jeg jo oppegående, men fikk omsorg allikevel. Noe pga at jeg kjenner svært mange der godt, men også fordi at det bare er slik der, men det er jo mye mindre forhold også. 0 Siter
Gjest Dusj kvikker opp. Skrevet 5. mars 2011 Skrevet 5. mars 2011 Hvis sykehusene ikke evner å hjelpe folk til å dusje seg litt innimellom burde det være en rutine på at de rekvirerte hjemmesykepleien til det. Det er visstnok ganske mange som ikke har pårørende som kan hjelpe. Selv om en dusj ikke er viktig medisinsk behandling bidrar den ofte til at man føler seg mye bedre. 0 Siter
Gjest Høstløv Skrevet 5. mars 2011 Skrevet 5. mars 2011 Min tante lå jo det på fjerde døgnet uten å bli operert. Hver gang hun hørte ambulansehelikopterene så var det enda ett akutt tilfelle som kom foran henne i køen. Så til slutt så endte det med et gedigent panikkanfall, så de måtte gi henne en en stor dose beroligende. Da ble hun operert. Hvis ikke hadde de fått enda et nytt problem. Det er tøft nok å jobbe på en avdeling med somatisk syke pasienter Psykiske reaksjoner i tillegg vil de helst slippe. Jeg har hørt flere historier som er lik denne. Eldre personer som har ligget med lårhalsbrudd i opptil flere døgn før de er blitt operert. Rett og slett en skam for velferdsnorge. 0 Siter
Katt-ja Skrevet 5. mars 2011 Skrevet 5. mars 2011 Jeg har hørt flere historier som er lik denne. Eldre personer som har ligget med lårhalsbrudd i opptil flere døgn før de er blitt operert. Rett og slett en skam for velferdsnorge. Hvis det skjer flere ulykker enn det det pleier må noen vente på operasjon,- synes ikke det er så veldig rart egentlig. Hadde vel vært litt sløsing å kalkulere med toppene, kanskje? Jeg lå og ventet på operasjon i en del dager en gang - da var det visstnok spesielt mange ulykker på én gang. 0 Siter
Line Skrevet 5. mars 2011 Skrevet 5. mars 2011 Hvis sykehusene ikke evner å hjelpe folk til å dusje seg litt innimellom burde det være en rutine på at de rekvirerte hjemmesykepleien til det. Det er visstnok ganske mange som ikke har pårørende som kan hjelpe. Selv om en dusj ikke er viktig medisinsk behandling bidrar den ofte til at man føler seg mye bedre. ...i så fall må de ha større ressurser i hjemmesykepleien, som allerede har altfor stort arbeidspress og jobber med kniven på strupen. For mange brukere, for få hender, og for lange avstander. Sykehus HAR faktisk en vikarbase, men de er like dårlige på å gi alle som ikke er sykepleiere en fast stilling som resten av landet. 0 Siter
jubalong70 Skrevet 6. mars 2011 Skrevet 6. mars 2011 Oj! Det var jammen dårlig! Jeg jobber tidvis på sykehuset her i byen, og det er selvsagt at vi hjelper til med dusjing!!! Om pasienten er for dårlig til å dusje, gir vi hel kroppsvask i senga ved behov. Men, om dette er ved AHus, så har de vel ikke tid til slike "banaliteter"... 0 Siter
jubalong70 Skrevet 6. mars 2011 Skrevet 6. mars 2011 Hvis sykehusene ikke evner å hjelpe folk til å dusje seg litt innimellom burde det være en rutine på at de rekvirerte hjemmesykepleien til det. Det er visstnok ganske mange som ikke har pårørende som kan hjelpe. Selv om en dusj ikke er viktig medisinsk behandling bidrar den ofte til at man føler seg mye bedre. Vel, hjemmesykepleien må i så fall få tilført ressurser fra sykehusene... 0 Siter
jubalong70 Skrevet 6. mars 2011 Skrevet 6. mars 2011 [quote name=Shira )' timestamp='1299352334' post='4540555] Jo, for jeg har ikke noe å si på bygningene, utstyret var bra, tv og internett var gode greier. ) Omsorgen derimot, jeg er faktisk ganske sjokkert over hvor dårlig kommunikasjon det var der. Hyggelige folk, for all del! men, så alene, så glemt har jeg aldri opplevd før. Smertelindring som sviktet, ikke gitt beskjed om det, jeg måtte selv ta istest ved epidural (som jo ikke ble godkjent), men ikke noe skjedde. Ikke hjelp til stell. Sambo fikk ett vaskefat og en klut, så gikk de. Da var jeg så dårlig at jeg ikke kunne stå oppreist (pga feilstukket epidural, sånt skjer jo). Mange flotte og flinke ansatte der, de hadde bare ikke så mye tid til meg. Det var heller ikke rom for at jeg ikke er A4. Kirurgisk har jeg ingenting å utsette, høy kompetanse, men jeg så ikke noe til dem etterpå og det hele ble litt kinkig siden jeg ikke har lært kroppen min å følge læreboka. ;o) Nå sporet jeg litt av, men konklusjonen er som du sa, mye flott teknisk, men omsorg var mindre prioritert. Det er nok for mange pasienter. For mange, for de har ikke tid til å ta meg inn igjen, så nå må de andre legene mine for ørtene gang ordne opp. Jeg vil dog presisiere at behandling medisinsk sett er god! Jeg klager ikke på den ) Bare det at alt tar ufattelig lang tid, rot med henvisninger, beskjeder osv. Jeg blir så trist av å lese slikt 0 Siter
jubalong70 Skrevet 6. mars 2011 Skrevet 6. mars 2011 Svigermoren min sier det ganske bra, synes jeg, hun sier at det er "et kaldt hus", og at "de gjør det de skal men uten omsorg eller omtanke". Slik jeg kjente den gamle varianten av sykehuset, så var den største forskjellen mellom dette og andre sykehus, nettopp kvaliteten på sykepleien. Hadde trodd det skulle vært bedring nå, og noe bedre synes jeg nok det er, men ikke imponerende mye. Synes ikke legene er noe dårligere enn på andre sykehus, men sykepleie på ordinær sengepost er av og til oppsiktsvekkende dårlig, og sjelden veldig god. Jeg er dessverre ikke overrasket over noe av det du skriver. Som snart ferdig utdannet sykepleier blir jeg så utrolig trist over å lese det som står i denne tråden. Er det virkelig mulig! Hvor er sykepleierne? Hvor er sykepleierlederne? Hva tenker de? Hvordan har de det i løpet av arbeidsdagen, og ikke minst - etter. Skjønner godt at det er stor gjennomtrekk av sykepleiere når man ikke får gjort jobben sin! 0 Siter
frosken Skrevet 6. mars 2011 Forfatter Skrevet 6. mars 2011 Som snart ferdig utdannet sykepleier blir jeg så utrolig trist over å lese det som står i denne tråden. Er det virkelig mulig! Hvor er sykepleierne? Hvor er sykepleierlederne? Hva tenker de? Hvordan har de det i løpet av arbeidsdagen, og ikke minst - etter. Skjønner godt at det er stor gjennomtrekk av sykepleiere når man ikke får gjort jobben sin! ''Skjønner godt at det er stor gjennomtrekk av sykepleiere når man ikke får gjort jobben sin! '' Dette tror jeg har vært et av hovedproblemene ved sykehuset opp gjennom årene. Flinke sykepleiere har valgt seg vekk. Hadde trodd at ting var blitt noe endret nå med nytt sykehus, men det ser ut til at det fortsatt er mye igjen før kulturen er vesentlig endret. 0 Siter
frosken Skrevet 6. mars 2011 Forfatter Skrevet 6. mars 2011 Oj! Det var jammen dårlig! Jeg jobber tidvis på sykehuset her i byen, og det er selvsagt at vi hjelper til med dusjing!!! Om pasienten er for dårlig til å dusje, gir vi hel kroppsvask i senga ved behov. Men, om dette er ved AHus, så har de vel ikke tid til slike "banaliteter"... ''Men, om dette er ved AHus, så har de vel ikke tid til slike "banaliteter"... '' Det har "alltid" vært sånn på Ahus, en merkelig sykehuskultur. Vi har vært så heldige noen år nå og tilhørt Aker i stedet, og kontrastene mellom kulturen på de to sykehusene har vært slående. Jeg hadde forventet at nyåpning skulle ha medført endringer, men foreløpig virker de moderate. Har truffet to sykepleiere som før hadde jobbet på Aker, og de hadde allerede sagt opp på Ahus. Når man kommer inn på sykehuset, henger det en stor banner med sykehuset visjon : Menneskelig nær - faglig sterk ... 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 6. mars 2011 Skrevet 6. mars 2011 ''Men, om dette er ved AHus, så har de vel ikke tid til slike "banaliteter"... '' Det har "alltid" vært sånn på Ahus, en merkelig sykehuskultur. Vi har vært så heldige noen år nå og tilhørt Aker i stedet, og kontrastene mellom kulturen på de to sykehusene har vært slående. Jeg hadde forventet at nyåpning skulle ha medført endringer, men foreløpig virker de moderate. Har truffet to sykepleiere som før hadde jobbet på Aker, og de hadde allerede sagt opp på Ahus. Når man kommer inn på sykehuset, henger det en stor banner med sykehuset visjon : Menneskelig nær - faglig sterk ... ''Når man kommer inn på sykehuset, henger det en stor banner med sykehuset visjon : Menneskelig nær - faglig sterk ...'' For en ironi 0 Siter
Gjest Shira :o) Skrevet 6. mars 2011 Skrevet 6. mars 2011 Jeg blir så trist av å lese slikt Det er trist. Jeg takler det, men jeg har fantastiske pårørende, samt ett annet legeteam i ryggen. Mange har ikke det. Det som også er trist er at alle de flotte menneskene som jobber der, forsvinner i at det skjer mye negativt, det er også trist. Det må slite på mange av dem også. Hva sitter vi igjen med da? Utslitt personell og pasienter som ikke har det bra. 0 Siter
Gjest Shira :o) Skrevet 6. mars 2011 Skrevet 6. mars 2011 Som snart ferdig utdannet sykepleier blir jeg så utrolig trist over å lese det som står i denne tråden. Er det virkelig mulig! Hvor er sykepleierne? Hvor er sykepleierlederne? Hva tenker de? Hvordan har de det i løpet av arbeidsdagen, og ikke minst - etter. Skjønner godt at det er stor gjennomtrekk av sykepleiere når man ikke får gjort jobben sin! ''Hvor er sykepleierne? Hvor er sykepleierlederne?'' De jobber andre steder hvor et er mer struktur og bedre arbeidsdag. Det er jo det som skjer. Og jeg skjønner dem veldig godt, de skal også ha en trivelig jobbsituasjon. Jeg vil påpeke at det var mange flotte sykepleiere der, men det var mye rot, lite kommunikasjon, da er det ikke enkelt å gjøre en god jobb heller. Nå vil jeg også si at jeg kjenner jo bare de avdelingene der jeg har vært, og selvsagt måler det opp mot de andre sykehusene jeg kjenner. Mange av sykepleierene la ned en fanastisk jobb i å ordne opp, for det har hele veien vært papirtrøbbel rundt meg av en eller annen grunn. Sjelden ting har vært i orden, de har ordnet opp og det er jeg veldig takknemlig for! Dessverre tar det tid fra andre oppgaver. 0 Siter
frosken Skrevet 6. mars 2011 Forfatter Skrevet 6. mars 2011 [quote name=Shira )' timestamp='1299408782' post='4540806] ''Hvor er sykepleierne? Hvor er sykepleierlederne?'' De jobber andre steder hvor et er mer struktur og bedre arbeidsdag. Det er jo det som skjer. Og jeg skjønner dem veldig godt, de skal også ha en trivelig jobbsituasjon. Jeg vil påpeke at det var mange flotte sykepleiere der, men det var mye rot, lite kommunikasjon, da er det ikke enkelt å gjøre en god jobb heller. Nå vil jeg også si at jeg kjenner jo bare de avdelingene der jeg har vært, og selvsagt måler det opp mot de andre sykehusene jeg kjenner. Mange av sykepleierene la ned en fanastisk jobb i å ordne opp, for det har hele veien vært papirtrøbbel rundt meg av en eller annen grunn. Sjelden ting har vært i orden, de har ordnet opp og det er jeg veldig takknemlig for! Dessverre tar det tid fra andre oppgaver. ''Jeg vil påpeke at det var mange flotte sykepleiere der, men det var mye rot, lite kommunikasjon, da er det ikke enkelt å gjøre en god jobb heller. '' Slik oppfatter jeg det også. Det er et eller annet med strukturen de jobber innenfor, som ikke er konstruktiv. 0 Siter
Gjest Shira :o) Skrevet 6. mars 2011 Skrevet 6. mars 2011 ''Men, om dette er ved AHus, så har de vel ikke tid til slike "banaliteter"... '' Det har "alltid" vært sånn på Ahus, en merkelig sykehuskultur. Vi har vært så heldige noen år nå og tilhørt Aker i stedet, og kontrastene mellom kulturen på de to sykehusene har vært slående. Jeg hadde forventet at nyåpning skulle ha medført endringer, men foreløpig virker de moderate. Har truffet to sykepleiere som før hadde jobbet på Aker, og de hadde allerede sagt opp på Ahus. Når man kommer inn på sykehuset, henger det en stor banner med sykehuset visjon : Menneskelig nær - faglig sterk ... ''Når man kommer inn på sykehuset, henger det en stor banner med sykehuset visjon : Menneskelig nær - faglig sterk ... '' *hoster litt* Dyktige leger er der ja, Bekkensenteret f.eks er bra for bl.a min pasientgruppe, men menneskelig nær... *hoster litt til* Trist at dyktig helsepersonell blir "spist opp" av det negative. For det er mange hyggelige og kompente folk på avdelingene. Jeg har en og annen historie om mottakene i resepsjonen på avdelingene, men jeg velger å ikke fortelle dem, men jeg ble svært paff og jeg er ikke alene om det. Etterpå tenkte jeg at dette er nok situasjonen som gjør det, ikke nødvendigvis menneskene. For å ikke bare svartmale, nede i glassgata er det pasienthjelpere, det er gode greier! Hjelper deg med å finne frem, serverer en kaffekopp om du venter lenge. Det er bra! ) 0 Siter
frosken Skrevet 6. mars 2011 Forfatter Skrevet 6. mars 2011 [quote name=Shira )' timestamp='1299409116' post='4540809] ''Når man kommer inn på sykehuset, henger det en stor banner med sykehuset visjon : Menneskelig nær - faglig sterk ... '' *hoster litt* Dyktige leger er der ja, Bekkensenteret f.eks er bra for bl.a min pasientgruppe, men menneskelig nær... *hoster litt til* Trist at dyktig helsepersonell blir "spist opp" av det negative. For det er mange hyggelige og kompente folk på avdelingene. Jeg har en og annen historie om mottakene i resepsjonen på avdelingene, men jeg velger å ikke fortelle dem, men jeg ble svært paff og jeg er ikke alene om det. Etterpå tenkte jeg at dette er nok situasjonen som gjør det, ikke nødvendigvis menneskene. For å ikke bare svartmale, nede i glassgata er det pasienthjelpere, det er gode greier! Hjelper deg med å finne frem, serverer en kaffekopp om du venter lenge. Det er bra! ) ... også er blomsterbutikken usedvanlig fin! Jeg har også mange positive enkeltepisoder (blant annet med en av gastrokirurgene), men synes det er snålt å se at svigermoren min vurderer Ahus som vesentlig mindre omsorgsfullt og vennlig enn Aker. Hun var innlagt på Aker for ca 3 mnd siden, men nå er vi tilbakeført til Ahus. Hun synes ikke det hjelper verken med elektriske senger, bad på rommet, tv osv - hun ville mye heller ha hatt en mugge med isvann på nattbordet, men det er visstnok ikke mulig. 0 Siter
Gjest Shira :o) Skrevet 6. mars 2011 Skrevet 6. mars 2011 ... også er blomsterbutikken usedvanlig fin! Jeg har også mange positive enkeltepisoder (blant annet med en av gastrokirurgene), men synes det er snålt å se at svigermoren min vurderer Ahus som vesentlig mindre omsorgsfullt og vennlig enn Aker. Hun var innlagt på Aker for ca 3 mnd siden, men nå er vi tilbakeført til Ahus. Hun synes ikke det hjelper verken med elektriske senger, bad på rommet, tv osv - hun ville mye heller ha hatt en mugge med isvann på nattbordet, men det er visstnok ikke mulig. Å som jeg siklet på orkidene! ) Jeg tenker som svigermoren din. Jeg trenger ikke alt fiksfakseriet, selv om det selvsagt er ett pluss. Jeg ønsker meg også isvann. En dusj. At noen ikke kjefter på meg pga snodig medisinering. At noen hører når jeg som faktisk har erfaring om min kropp sier at smertelindring ikke virker. Jeg har sambo jeg da, han fikser isvann, han fikser dusj, han hører på meg når jeg er fortvilet over at beina ikke virker pga feilstikk og at jeg har vondt. Han gav også beskjed at de fikk kikke i journalen min, jeg har snodig medisinering, men den passer min snodige kropp. ) Kanskje hele bygget er for stort, og så tror de at det er større enn hva det er og pøser på med pasienter? Legene mine der er jeg strålende fornøyd med (kanskje ikke oppfølgingen, men kirurgisk er de topp!), jeg fikk også ha med min faste kirurg fra RH, samarbeidet fungerte bra, det er jeg veldig takknemlig og fornøyd med. Bare så synd at operasjonen dessverre ikke var god nok, vi håpet på mye bedre virkning. Så vi må vurdere på nytt en stomiløsning. He he, nå sporet jeg av igjen. 0 Siter
Gjest Shira :o) Skrevet 6. mars 2011 Skrevet 6. mars 2011 ''Jeg vil påpeke at det var mange flotte sykepleiere der, men det var mye rot, lite kommunikasjon, da er det ikke enkelt å gjøre en god jobb heller. '' Slik oppfatter jeg det også. Det er et eller annet med strukturen de jobber innenfor, som ikke er konstruktiv. ''Slik oppfatter jeg det også. Det er et eller annet med strukturen de jobber innenfor, som ikke er konstruktiv. '' Enig. Jeg synes det er litt viktig at vi ikke bare sier det negative, men også tar med oss at det er flotte mennesker rundt omkring som gjør så godt de kan. Det negative skal opp og frem i lyset, men vi må ikke glemme det positive. ) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.