Gå til innhold

Innlagt på sykehus - hjelp til dusjing umulig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hørt flere historier som er lik denne. Eldre personer som har ligget med lårhalsbrudd i opptil flere døgn før de er blitt operert.

Rett og slett en skam for velferdsnorge.

''Eldre personer som har ligget med lårhalsbrudd i opptil flere døgn før de er blitt operert.

''

Regelen sier at det skal skje innen 72 timer. Min mor lå i 2 døgn før hun ble operert. Jeg ble litt hissig og lurte på hvor lenge hun skulle ligge sånn, og fikk til svar at de tok det akutte først, og hun hadde jo ikke vondt så lenge hun ikke rørte på seg. Og det er jo lett å si etter å ha ligget rett ut på ryggen i 48 timer.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

11

• jubalong70

10

• Spenol(1)

4

• Dorthe

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest utruleg
Skrevet

''Når man kommer inn på sykehuset, henger det en stor banner med sykehuset visjon : Menneskelig nær - faglig sterk ...''

For en ironi :(

menneskelig sterk... farlig nær... hihi

Skrevet

''Skjønner godt at det er stor gjennomtrekk av sykepleiere når man ikke får gjort jobben sin!

''

Dette tror jeg har vært et av hovedproblemene ved sykehuset opp gjennom årene. Flinke sykepleiere har valgt seg vekk. Hadde trodd at ting var blitt noe endret nå med nytt sykehus, men det ser ut til at det fortsatt er mye igjen før kulturen er vesentlig endret.

Trist :(

Skrevet

''Men, om dette er ved AHus, så har de vel ikke tid til slike "banaliteter"...

''

Det har "alltid" vært sånn på Ahus, en merkelig sykehuskultur. Vi har vært så heldige noen år nå og tilhørt Aker i stedet, og kontrastene mellom kulturen på de to sykehusene har vært slående. Jeg hadde forventet at nyåpning skulle ha medført endringer, men foreløpig virker de moderate. Har truffet to sykepleiere som før hadde jobbet på Aker, og de hadde allerede sagt opp på Ahus.

Når man kommer inn på sykehuset, henger det en stor banner med sykehuset visjon : Menneskelig nær - faglig sterk ...

Hmmm, hvorfor blir det slik da? Er det pengene som rår?

Har jo lest flere artikler om nye Ahus i Sykepleien (fagblad for sykepleiere) og det er tydelig at de har mange utfordringer.

Hvorfor tar ingen tak i dette? Hvor er grasrota som sier i fra? Er vi som pasienter maktesløse? Eller hva med vi som pårørende, eller tidligere pasienter?

*ønsker meg masse tid og overskudd for å gjøre en forskjell*

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1299408463' post='4540803]

Det er trist. Jeg takler det, men jeg har fantastiske pårørende, samt ett annet legeteam i ryggen.

Mange har ikke det.

Det som også er trist er at alle de flotte menneskene som jobber der, forsvinner i at det skjer mye negativt, det er også trist. Det må slite på mange av dem også. Hva sitter vi igjen med da? Utslitt personell og pasienter som ikke har det bra.

Nemlig.

Jeg kan bare sammenligne med egne opplevelser både som pasient, pårørende og som sykepleier - og jeg kjenner meg ikke igjen! (Takk og lov!)

Som pårørende på barnekreftavdelingen og barnekirurgisk avdelinge ved St. Olavs har jeg bare godord å komme med til både leger og sykepleiere. Både datteren vår og vi som foreldre ble virkelig ivaretatt, sett og hørt.

Som pasient på lokalsykehuset hos oss har jeg også følt meg sett og godt ivaretatt.

Som sykepleierstudent på lokalsykehuset vårt har jeg observert mye forskjellig, men aldri direkte dårlig sykepleie. Og jeg vil si at å ikke svare på klokke før etter 20 minutter, ikke komme med det som har blitt lovet før etter like lang tid, ikke tilby syke eldre hjelp til dusjing osv - det er dårlig sykepleie. Nei, det er elendig sykepleie som ingen sykepleier burde godta!

Selvsagt kan det være vakter der det er kjempehektisk - særlig om noen blir overraskende veldig syke. Men, likevel skal det ikke bli så ille! Greit, man kan gjøre besøkene på rommene litt kortere. Prøve å forklare at det har oppstått en situasjon som gjør at man ikke er like tilgjengelig en periode osv. Men, man lar ikke pasienter ligge i timesvis uten å sjekke til dem.

Utfordringen ligger kanskje i at sykepleierne ikke føler de har energi og tid nok til å gjøre opprør - og så lar lederne det bare skure og gå. Skal vedde på at mange av lederne ikke aner hva sykepleie er...

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1299408782' post='4540806]

''Hvor er sykepleierne? Hvor er sykepleierlederne?''

De jobber andre steder hvor et er mer struktur og bedre arbeidsdag. Det er jo det som skjer. Og jeg skjønner dem veldig godt, de skal også ha en trivelig jobbsituasjon.

Jeg vil påpeke at det var mange flotte sykepleiere der, men det var mye rot, lite kommunikasjon, da er det ikke enkelt å gjøre en god jobb heller.

Nå vil jeg også si at jeg kjenner jo bare de avdelingene der jeg har vært, og selvsagt måler det opp mot de andre sykehusene jeg kjenner.

Mange av sykepleierene la ned en fanastisk jobb i å ordne opp, for det har hele veien vært papirtrøbbel rundt meg av en eller annen grunn. Sjelden ting har vært i orden, de har ordnet opp og det er jeg veldig takknemlig for! Dessverre tar det tid fra andre oppgaver.

Jeg skjønner godt at sykepleiere søker seg til andre steder enn der det hersker kaos og dårlig arbeidsmoral :)

Gjest Shira :o)
Skrevet

Har jo lest flere artikler om nye Ahus i Sykepleien (fagblad for sykepleiere) og det er tydelig at de har mange utfordringer.

Hvorfor tar ingen tak i dette? Hvor er grasrota som sier i fra? Er vi som pasienter maktesløse? Eller hva med vi som pårørende, eller tidligere pasienter?

Jeg kommer til å si ifra, selvsagt på en saklig måte, når jeg en eller annen gang får oppfølgingstimen min. (som jeg skulle ha hatt i januar.)

Gjest Shira :o)
Skrevet

Nemlig.

Jeg kan bare sammenligne med egne opplevelser både som pasient, pårørende og som sykepleier - og jeg kjenner meg ikke igjen! (Takk og lov!)

Som pårørende på barnekreftavdelingen og barnekirurgisk avdelinge ved St. Olavs har jeg bare godord å komme med til både leger og sykepleiere. Både datteren vår og vi som foreldre ble virkelig ivaretatt, sett og hørt.

Som pasient på lokalsykehuset hos oss har jeg også følt meg sett og godt ivaretatt.

Som sykepleierstudent på lokalsykehuset vårt har jeg observert mye forskjellig, men aldri direkte dårlig sykepleie. Og jeg vil si at å ikke svare på klokke før etter 20 minutter, ikke komme med det som har blitt lovet før etter like lang tid, ikke tilby syke eldre hjelp til dusjing osv - det er dårlig sykepleie. Nei, det er elendig sykepleie som ingen sykepleier burde godta!

Selvsagt kan det være vakter der det er kjempehektisk - særlig om noen blir overraskende veldig syke. Men, likevel skal det ikke bli så ille! Greit, man kan gjøre besøkene på rommene litt kortere. Prøve å forklare at det har oppstått en situasjon som gjør at man ikke er like tilgjengelig en periode osv. Men, man lar ikke pasienter ligge i timesvis uten å sjekke til dem.

Utfordringen ligger kanskje i at sykepleierne ikke føler de har energi og tid nok til å gjøre opprør - og så lar lederne det bare skure og gå. Skal vedde på at mange av lederne ikke aner hva sykepleie er...

Du er nok inne på kjernen der ja.

Jeg er pasient på 3 andre sykehus også, klart har jeg opplevd rusk, men ikke på langt nær noe slikt. Mulig derfor jeg ble så overrasket, siden jeg ikke er ny på sykehus akkurat. Til og med mitt sprengte sentralsykehus evner å se meg. Mye som skulle vært bedret der også, men på avdelingene er jeg alltid blitt godt ivaretatt.

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1299481211' post='4541218]

Jeg kommer til å si ifra, selvsagt på en saklig måte, når jeg en eller annen gang får oppfølgingstimen min. (som jeg skulle ha hatt i januar.)

Flott!!!! Gjør det gjerne skriftlig med kopier til avdelingssykepleier, avdelingsoverlege, sykehusdirektør og helsepolitikere!

Skrevet

Jeg tror en vesentlig del av problemet består i en slags faglig ukultur blant sykepleierne, delvis forårsaket av at de gis lite ansvar på postene. Dette fører både til stor gjennomtrekk av personale og at mange dyktige sykepleiere søker seg til andre sykehus. I tillegg ligger sykehuset geografisk til slik at mange nok har foretrukket Oslo-sykehusene fremfor Ahus. Jeg mener også å ha sett større innslag av autoritære leger på Ahus enn på andre sykehus; det har vært en klar tendens til at det alltid er pasienten det er noe galt med dersom vedkommende sier i fra om uheldige episoder.

Har hørt tilsvarende synspunkter som mine egne også fra ambulansepersonell og sykepleiere fra andre sykehus. Forhåpentligvis vil det store innrykket av nye sykepleiere som vel er på plass i disse dager som følge av omstruktureringene ved OUS, føre til endring.

petter smart
Skrevet

Kanskje et lite sidespor, men hvorfor ikke få personer som går arbeidsledige eller av andre årsaker mottar penger fra staten, til å utføre slike oppgaver?

Det er jo ikke slik at det krever spesialkompetanse eller at en tar jobbene fra noen (for det er jo tydeligvis ingen som gjør det).

Da hadde pasientene fått et bedre tilbud, vi hadde fått noe igjen fra de som får penger fra staten og de hadde følt at de bidro.

Skrevet

Jeg tror en vesentlig del av problemet består i en slags faglig ukultur blant sykepleierne, delvis forårsaket av at de gis lite ansvar på postene. Dette fører både til stor gjennomtrekk av personale og at mange dyktige sykepleiere søker seg til andre sykehus. I tillegg ligger sykehuset geografisk til slik at mange nok har foretrukket Oslo-sykehusene fremfor Ahus. Jeg mener også å ha sett større innslag av autoritære leger på Ahus enn på andre sykehus; det har vært en klar tendens til at det alltid er pasienten det er noe galt med dersom vedkommende sier i fra om uheldige episoder.

Har hørt tilsvarende synspunkter som mine egne også fra ambulansepersonell og sykepleiere fra andre sykehus. Forhåpentligvis vil det store innrykket av nye sykepleiere som vel er på plass i disse dager som følge av omstruktureringene ved OUS, føre til endring.

Vi får håpe det - både for pasientenes del, men også for de ansatte :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...