Gå til innhold

Hvilken norsk dialekt er mest syngende?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Da må du til Gokk, og du må holde deg langs kysten. Fra Å i Lofoten, via vesterålen og Hinnøya og opp til Senja. Altså kysstripa nordre Nordland og Søre Troms.

Det blir snakka om Sognamoal og denslags. Det er flott, men det er ikke syngende. Ikke noe klinger så bra som en sjarkfisker fra vesterålen som har satt svenskpilken fast i handa.

Flere ser ut til å ha svart ut fra hva de synes er penest, men jeg for min del har oppfattet dette med "synging" som hvor mye "opp og ned" toneleiet går når man snakker. Det burde derfor være mulig å finne et svar som er det riktige, og ikke bare synsing.

Personlig tenker jeg at det må være i Nord-Norge et sted.

Jeg gjorde et halvhjertet forsøk på å google, men fikk så mange andre rare treff når jeg googlet på synging og dialekt (syngedamer som synger på dialekt, f eks).

Men jeg fant denne svenske siden hvor de diskuterer hvor lett/vanskelig det er å forstå norske dialekter, og det var ganske interessant.

https://www.flashback.org/p24897026

Blant annet så siteres følgende, sagt av en nordmann bosatt i Sverige:

''Hva angår denne uttalen som dere svensker finner så forferdelig komisk, og som formodentlig er grunnen til at dere synes vi er så "hurtfriske" og ubekymrede her borte, er det en spesiell intonasjon i østnorske dialekter der man går opp i slutten av setningen, i motsetning til de aller fleste andre språk her på kloden. Denne intonasjonen er imidlertid mindre utpreget i dialektene i sør og vest, og i nordnorsk forholder det seg motsatt. Utlendinger, og spesielt svensker, synes åpenbart den østnorske dialekten er syngende, evt. ustyrtelig komisk; østlendinger selv (meg selv inkludert, jeg snakker standard Oslo-sosiolekt) syns derimot gjerne at vår egen uttale er stakkato, umusikalsk og flat, mens vi derimot syns nordnorsk låter friskt og blomstrende.''

Dette tyder jo på at hva som _oppfattes_ som syngende kan være individuelt, ut fra ens eget ståsted. En østledning vil kanskje tenke at nordlendinger synger mest, mens en svenske kanskje vil tenke at østlendingene

synger mest?

Kanskje du skulle prøvd å sende en mail til Språkrådet og spørre? :-) Husk isåfall å legge ut svaret her på DOL!

[email protected]

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...