Gå til innhold

Terskel for å be om framskyndet avtale

Anbefalte innlegg

Gjest Nerda
Skrevet

Hvor høy må den være?

Kall meg gjerne en ansvarsfraskriver, men jeg er sterkt bekymret for egen helse nå - pga flere faktorer rundt meg og generelt. Jeg svinger som en jojo, kan være hyper i noen dger og gå turer på flere mil i svært hardt tempo selv om tunga henger ute som et slips. Så går lufta utav meg og jeg føler eg nede noen dager - null lyst til å stå opp og ikke drive til å følge opp daglige aktiviteter. Har uteblitt fra avtaler og slått plater om hvorfor - aldri noe helt usant, men likevel påsmurt. Jeg vil svært gjerne få snakke med behandleren min fort nå når det er sånn. Har en bipolar 2 diagnose, opplever ikke at svingningene går fra "himmel til helvete" i løpet av smme dager, heller at jeg svinger fra tid til annen. Det er forhold i livet mitt som stresser meg. Tok akkurat serumspeeil på både Lamictal og lithium, hhv på 20 og 0,5. Psykiateren er fornøyd med litiumen, men det er faktisk ikke jeg - da jeg vet det er helt i nedre grense. 20-25 har lamictalen som regel ligget på. Jeg hra psykisk følt meg noe bedre med s-li på rundt 0,7, men så lenge jeg ikke blir nevneverdig depressiv vil de ikke øke. Men jeg føler meg ustabil. Om det er livssituasjonen eller en kombi er ikke godt å si. Bare synes de svingnignene er så utrolig gufne. De dgene jeg er der oppe fyrer jeg ut penger, kjøpt dyre klær og slik. De dagene lufta er ute av meg, vil jeg helst bare sove. Jeg skjønner det ikke, for jeg har aldri svingt så raskt før.

Litium tar meg mandag, onsdag, fredag og sønda 83+42mg, resten av dagene 83x3. Ville det være noe poeng i å øke? Står og på Lamictal og Seroquel (300mg).

Føler og jeg hra et hjerte med ekstremt mye jet trenger å få luftet. Tre uker til jeg har time. Er dette terske nok til å spørre om framskynding? Jeg vet noen har en tendens til å mene jeg krisemaksimerer, men det får så være - den krangelen vil jeg ikke ta. Jeg er bare redd for helsa mi, og ønkrer å ta de grep som er nødvendige for dette. Det meste hviler på mine skuldre, men behandlere er der for rådgivning og støtte...Jeg SKAL flytte fra boligen min, men det kan ta sin tid fordi den beste muligheten jeg har er nokså langt opp og fram. Det gode er at min psyke nabo nå høyst sannsynlig flytter til et sted der han kan ha det bedre, Det synes jeg er svært positivt, og håper det går i orden. Man får håpe det beste, men jeg lurer på om jeg burde framskyndet avtalen på poliklinikken... Jeg trenger å snnakke...

Gjest hikkopsi
Skrevet

Kan du ikke sende en slik mail til behandleren din så kan han vurdere dette, han som kjenner deg?

Det er bra å ta ansvar for egen helse og å lytte til kroppen sin.

Skrevet

Jeg tenker at det må være helt greit at du ber om fremskyndet time. Vær tydelig på årsaken, og så er det opp til behandler å finne ut om han har ledig kapasitet eller ikke :-)

Gjest Libera
Skrevet

Hei, jeg ringte bare til min etter en vanskelig helg en gang, og fikk fremskyndet timen med 2 dager. Bare det hjalp veldig mye. Så det er bare å ringe! Det finnes ikke noe eksakt målestokk på terskelen for å gjøre det. Når du kjenner at det er viktig så har du lov til å spørre om det.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, dette er grunn for å fremskynde time. Ja, etter min mening bør du øke Li-dosen.

Gjest Nerda
Skrevet

Kan du ikke sende en slik mail til behandleren din så kan han vurdere dette, han som kjenner deg?

Det er bra å ta ansvar for egen helse og å lytte til kroppen sin.

Takk for svar folkens. Skal sende henne en mail. Er litt spesiell situasjon, for jeg har startes hos en ny behandler fordi den jeg har hatt byttet stilling. Men det er jo en fornuftig tanke at den som får henvendelsen må kunne være i stand til å vurdere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...