Gå til innhold

Flere brudekjoler...

Anbefalte innlegg

Det kan sies mye om "utbretting av drømmedager" og andre ting som kommenteres på interentt - det er jo et generelt tema som kan gjelde alt fra finn.no-annonser til bryllup til kjendiser.

Men jeg skal la det ligge nå.

Det som gjorde meg trist, var tanken på _livene_ til disse folkene og hva de synes betyr noe i verden. En 16 år gammel brud, en 17 år gammel brudgom. Brudens mor var bare 33, så det å gifte seg ungt går tydeligvis i "arv".

De bor i en campingvogn, men synes likevel det er viktig å bruke så vanvittig mye penger på et bryllup, og dertil et som er så smakløst, med lettkledd brud, alle brides maids over 13 ser ut som om de har blitt påspandert boob job i forkant, og bruden og brudens mor likeså. Og burde ikke brudens mor vært _litt_ mindre utfordrende kledt på sin datters store dag, selv om hun bare er 33 år?

Men dette er tydeligvis "gjengs" måte å kle seg på i selskapet - også småjentene går i bikini-overdeler og skjørt.

Pappa er Big Spender på absolutt alt: Kjjole med swarowski-krystaller, klær til hele gjengen, dyre biler, 150 gjester osv osv. Hele bryllupet kostet omtrent én million kroner.

Og tristest av alt, er dette:

''But as his princess, who hasn’t been in a classroom since she was nine and wants to be a glamour model, posed for photographs, her father Simon, 35, declared it was worth every penny. ‘I’m very proud of her today,’ he said.''

''Det kan sies mye om "utbretting av drømmedager" og andre ting som kommenteres på interentt - det er jo et generelt tema som kan gjelde alt fra finn.no-annonser til bryllup til kjendiser.''

Vel, kjendiser har vel dette som en kalkulert risiko, de er ofte avhengige av PR for å bli i rampelyset - positiv eller negativ oppmerksomhet. Selgere på finn.no likeså, bloggere likedan.

Ellers er jeg hjertens enig med deg, det må være mange triste skjebner i kjølvannet av denne tradisjonen.

Fortsetter under...

''her har du hele fotoseansen på "Helan og Halvan" - oppi alt det andre klarte jeg å legge merke til skoene.. hehe''

Huff, det la jeg merke til også, og ikke minst hennes grepa tak i rumpeballen hans på det nederste bildet. Han skal nok få litt å bryne seg på...

Om dette ikke er konstruert, føler jeg egentlig med dette paret som blir ufrivillig latterliggjort på nettet :-/

Enig.

Ja skoene var flotte!

Via din link fant jeg hele fotoserien til en av de andre brudene også, og det er jo bare helt utrolig, med birdes maids og hele pakka:

http://tackyweddings.com/2009/07/08/tacky-wedding-all-star-mini-me-bride-and-groom-neon-orange-showgirl-bridesmaids-and-super-fugly-wedding-dress/

Jeg har lest noen av de øverste kommentarene under, og det tyder på at dette er fra et sigøyner/romfolk-bryllup.

En av dem som har kommentert, skriver følgende:

''i am myself a gypsy/traveller and as far as i can see its all about the parents showing off to the other parents about look how much money i have when i can give my daughter a wedding like this its a bit tasteless and i must say very competitive among the young ones its sad really if some of these girls spent as much time choosing a husband as they do planning thier wedding then they would not end up so sad and miserable xxx''

Så nylig et program på tv'n om de sigøynerne, eller reisende som de kaller seg, fra England/Irland. Mener jeg har lest meg til at det er en serie som heter "my big fat gipsy wedding" eller noe sånt.

I denne dokumentaren jeg så, sa jentene at de hadde drømt om, og planlagt bryllupet sitt siden de var barn. Mange hadde tegnet sin egen brudekjole. Det var en sydame som hadde spesialisert seg på slike "gipsy-kjoler", og hun sa at mange av kjolene ikke var mulig å få til, rent praktisk, fordi de var så "ville" tegnet... Ellers prøvde hun å tilpasse kjolene så godt hun kunne etter brudens ønske. Dess større, dess bedre. Et par av jentene hadde så store kjoler at de satt fast i trappa, eller dørkarmen, eller inni bilen, og måtte dras ut... hehehe

I kulturen ellers, så var det svært strenge normer for jentene, de kunne ikke "skitne til ryktet sitt" på noe som helst vis, det brakte skam over familien. Knapt nok et kyss før bryllupsdagen.

Gutter og jenter var veldig adskilte i samvær, så man møttes i bryllup til andre. Der kunne man feste og danse sammen, og sjekke hverandre ut... Påkledningene var minimale, skikkelig glamor/"horete" (i mangel av annen beskrivelse). Men sydamen sa flere ganger at ryktet til dette folket var svært overdrevet, og at de var veldig "skikkelige jenter" og veldig nøye på egen dyd og rykte.... Nesten dobbeltmoralsk.

For øvrig så sa de også at et slikt bryllup aldri var annonsert på forhånd, man fikk vite det via ryktebørsen. Og alle var alltid velkomne. Ingen fikk vite om festlokalet på forhånd, for da ville mange dra rett dit (før brudefølget). Ofte ble bryllupene avlyst på grunn av hotellene ikke ville ha sigøynere der, pga rykter om bråk, slossing og fyll. Store mottagelser ble flyttet 2 dager før, pga avlysninger fra hotellets side... Veldig spesielt!

Nei, har ikke sett det, tror jeg, men historien i linken under virker kjent - kanskje jeg har kest om den på nettet før? Husker ikke noe på tv altså.

Men når jeg leser historien under, med 16 år gammel brud og 35-år gammel Big Spender Papa i campingvogna blir jeg egentlig litt trist. Synes nesten brudgommens mor ser litt betenkt ut, men kanskje jeg bare leser mine egne tanker inn i henne...

http://tackyweddings.com/2008/10/30/outer-limits-tacky-150k-wedding-for-uk-16-year-old-girl-ugliest-dress-ever/

Programmet kan ses på NRK nett-TV :-)

http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/713136/

Underholdningsverdien var ganske god.

Så nylig et program på tv'n om de sigøynerne, eller reisende som de kaller seg, fra England/Irland. Mener jeg har lest meg til at det er en serie som heter "my big fat gipsy wedding" eller noe sånt.

I denne dokumentaren jeg så, sa jentene at de hadde drømt om, og planlagt bryllupet sitt siden de var barn. Mange hadde tegnet sin egen brudekjole. Det var en sydame som hadde spesialisert seg på slike "gipsy-kjoler", og hun sa at mange av kjolene ikke var mulig å få til, rent praktisk, fordi de var så "ville" tegnet... Ellers prøvde hun å tilpasse kjolene så godt hun kunne etter brudens ønske. Dess større, dess bedre. Et par av jentene hadde så store kjoler at de satt fast i trappa, eller dørkarmen, eller inni bilen, og måtte dras ut... hehehe

I kulturen ellers, så var det svært strenge normer for jentene, de kunne ikke "skitne til ryktet sitt" på noe som helst vis, det brakte skam over familien. Knapt nok et kyss før bryllupsdagen.

Gutter og jenter var veldig adskilte i samvær, så man møttes i bryllup til andre. Der kunne man feste og danse sammen, og sjekke hverandre ut... Påkledningene var minimale, skikkelig glamor/"horete" (i mangel av annen beskrivelse). Men sydamen sa flere ganger at ryktet til dette folket var svært overdrevet, og at de var veldig "skikkelige jenter" og veldig nøye på egen dyd og rykte.... Nesten dobbeltmoralsk.

For øvrig så sa de også at et slikt bryllup aldri var annonsert på forhånd, man fikk vite det via ryktebørsen. Og alle var alltid velkomne. Ingen fikk vite om festlokalet på forhånd, for da ville mange dra rett dit (før brudefølget). Ofte ble bryllupene avlyst på grunn av hotellene ikke ville ha sigøynere der, pga rykter om bråk, slossing og fyll. Store mottagelser ble flyttet 2 dager før, pga avlysninger fra hotellets side... Veldig spesielt!

Oi, høres utrolig spesielt ut. Rart hvordan ulike sub-kulturer utvikler seg.

Og når man har et så strengt regime mht å bevare døtrenes uskyld og gode rykte helt frem til bryllupsdagen, er det neimen ikke rart at folk gifter seg så tidlig. Men da er det jo alltid en fare for at man gifter seg først og fremst fordi man er kåt, og ikke fordi man har funnet "den rette"...

Når det gjelder dette med å ha planlagt bryllupet sitt siden en er liten/ung, har jeg faktisk hørt at det skjer med enkelte jenter/damer i USA også, og sikkert andre steder i verden. Man har en slags scrap book der man limer inn bilder fra alt som insipirerer - hva enten det gjelder kjole, hårstil, bukett, borddekorasjoner, innbydelser eller annet.

Annonse

Og når man har et så strengt regime mht å bevare døtrenes uskyld og gode rykte helt frem til bryllupsdagen, er det neimen ikke rart at folk gifter seg så tidlig. Men da er det jo alltid en fare for at man gifter seg først og fremst fordi man er kåt, og ikke fordi man har funnet "den rette"...

Når det gjelder dette med å ha planlagt bryllupet sitt siden en er liten/ung, har jeg faktisk hørt at det skjer med enkelte jenter/damer i USA også, og sikkert andre steder i verden. Man har en slags scrap book der man limer inn bilder fra alt som insipirerer - hva enten det gjelder kjole, hårstil, bukett, borddekorasjoner, innbydelser eller annet.

Ja, det var veldig spesielt. Anbefaler at du ser programmet om du syns det var interessant, jeg lærte iallefall en del nytt om gamle myter rundt dette folket.

Ang. det med å gifte seg tidlig pga kåtskap - ingenting nevnt om det (men det betyr jo ikke at det ikke er en stor del av det), de fleste kjenner jo ikke sin tilkommende brud/brudgom noe særlig, og mange er jo forlovet fra barnsalder av... Selve sigøyner-slekten stammer visst fra India (usikker på om det stemmer?) så det kan jo høres ut som om noen av de eldgamle tradisjonene derfra ang. barnebruder etc. holdes i hevd.

For øvrig var det aldri snakk om å skille seg. Når du har redt sengen, får du ligge i den.....

''Man har en slags scrap book der man limer inn bilder fra alt som insipirerer - hva enten det gjelder kjole, hårstil, bukett, borddekorasjoner, innbydelser eller annet.''

Disse jentene / damene som er så vanvittig oppslukt av bryllupet sitt - de må da gå inn i et totalt vakuum når bryllupsdagen (og evt. reisen) er over og hverdagen kommer? Hva skal de da gjøre liksom....

''Man har en slags scrap book der man limer inn bilder fra alt som insipirerer - hva enten det gjelder kjole, hårstil, bukett, borddekorasjoner, innbydelser eller annet.''

Disse jentene / damene som er så vanvittig oppslukt av bryllupet sitt - de må da gå inn i et totalt vakuum når bryllupsdagen (og evt. reisen) er over og hverdagen kommer? Hva skal de da gjøre liksom....

Da kanskje de skaffer seg kokosboller til pynt! ;-)

nitty-gritty

Nei, har ikke sett det, tror jeg, men historien i linken under virker kjent - kanskje jeg har kest om den på nettet før? Husker ikke noe på tv altså.

Men når jeg leser historien under, med 16 år gammel brud og 35-år gammel Big Spender Papa i campingvogna blir jeg egentlig litt trist. Synes nesten brudgommens mor ser litt betenkt ut, men kanskje jeg bare leser mine egne tanker inn i henne...

http://tackyweddings.com/2008/10/30/outer-limits-tacky-150k-wedding-for-uk-16-year-old-girl-ugliest-dress-ever/

Det er mange avgjørelser man må la barna sine ta og mange feil de må få begå uten vår innblanding. Men aldri i livet om jeg hadde bidratt økonomisk og emosjonelt til min datters tenåringsoppførsel på dette viset.

Men nå er jo kulturen blant "pikeys", eller mer politisk korrekt "travellers", slik. De får tilnærmet ingen skolegang.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...