Gå til innhold

Seksuelt minoritetssyndrom

Anbefalte innlegg

Gjest Moi29
Skrevet

Martyrrollen er deg usedvanlig lite kledelig.

Hvilken martyrrolle?

• Svar 90
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Spenol(1)

12

• frosken

11

• mariaflyfly

4

• Mrs. Wallace

3

Skrevet

Hadde folk sagt at "det ikke er hyggelig" så hadde ikke det gjort meg noen ting. Men det er ikke det folk sier. Jeg hører til den gruppen som kanskje opplever mest overgrep og utstøtning i samfunnet nå i dag.

Jeg tror ikke jeg har nevnt homofili med ett ord i denne tråden, tror du er den første faktisk.

''Jeg hører til den gruppen som kanskje opplever mest overgrep og utstøtning i samfunnet nå i dag.''

Tror nok vi to har vidt forskjellige definisjoner av begrepet overgrep.

''Jeg tror ikke jeg har nevnt homofili med ett ord i denne tråden, tror du er den første faktisk.''

Det er meget mulig det var en annen som nevnte homofili og nekrofili, men orker ikke å lese gjennom tråden en gang til.

Stusser dog på at du veksler mellom å kalle pedofili 'en legning' og 'en psyksisk lidelse'.

Mrs. Wallace
Skrevet

Ja, det er nok til en viss grad internalisering. Men hvis du har lest faglitteratur om seksuelle minoriteter og hvilke lidelser de får pga fordømmelse, så er mye pga internalisering. Man internaliserer fordømmelse og hat. Det gjør ikke at man skal godta fordømmelsen.

Psykisk syke og isolerte pedofile har en høyere risiko for å begå overgrep enn pedofile med gode liv og god helse. Derfor er det av samfunnets interesse at pedofile lever så normale og gode liv som mulig. Men da må samfunnet endre seg. Pedofile har alltid eksisert, og vil alltid eksistere. Så det er ikke et spørsmål for samfunnet OM de vil ha pedofile, men HVILKE pedofile de vil ha.

''Så det er ikke et spørsmål for samfunnet OM de vil ha pedofile, men HVILKE pedofile de vil ha.''

Ah, så vi bør omfavne våre pedofile naboer, ellers kommer de til å begå overgrep? Spennende retorikk.

Skrevet

''Så det er ikke et spørsmål for samfunnet OM de vil ha pedofile, men HVILKE pedofile de vil ha.''

Ah, så vi bør omfavne våre pedofile naboer, ellers kommer de til å begå overgrep? Spennende retorikk.

''Ah, så vi bør omfavne våre pedofile naboer, ellers kommer de til å begå overgrep? Spennende retorikk.

''

I det minste må vi visst hjelpe de når de faller på isen. Hvis ikke sklir de ut...*s*

Gjest Moi29
Skrevet

''Jeg hører til den gruppen som kanskje opplever mest overgrep og utstøtning i samfunnet nå i dag.''

Tror nok vi to har vidt forskjellige definisjoner av begrepet overgrep.

''Jeg tror ikke jeg har nevnt homofili med ett ord i denne tråden, tror du er den første faktisk.''

Det er meget mulig det var en annen som nevnte homofili og nekrofili, men orker ikke å lese gjennom tråden en gang til.

Stusser dog på at du veksler mellom å kalle pedofili 'en legning' og 'en psyksisk lidelse'.

Hva legger du i begrepet "overgrep" da?

Det er det mest passende ordet jeg finner i hvert fall. Husk overgrep også inkluderer psykiske overgrep.

Pedofili er en legning, som er en psykisk lidelse å ha = psykisk lidelse

Gjest Moi29
Skrevet

Trenger ikke omfavne de, det holder å ikke støte de ut, hate de eller behandle de annerledes som andre mennesker. Greier samfunnet det overfor pedofile, så vil man unngå mange overgrep.

Skrevet

Trenger ikke omfavne de, det holder å ikke støte de ut, hate de eller behandle de annerledes som andre mennesker. Greier samfunnet det overfor pedofile, så vil man unngå mange overgrep.

Tenker du at du ønsker å gå med skilt på brystet hvor du opplyser at du er pedofil? Eller på hvilken måte er det du mener at andre oppdager din pedofili og derfor støter deg ut?

Mrs. Wallace
Skrevet

Har ikke, og kommer ikke til å skade andre. Det eneste jeg ønsker er å føle meg likeverdig i samfunnet, men dessverre pga samfunnet har jeg en haug med psykiske lidelser.

''dessverre pga samfunnet har jeg en haug med psykiske lidelser.''

Les utsagnet ditt en gang til her. Det er altså samfunnet som har påført deg ikke bare én, men "en hel haug" av psykiske lidelser. Og du mener altså at det er samfunnet som har ansvar for å fikse dette, også. Men du kan ikke sitte passiv og lidende og vente på at samfunnet skal omfavne legningen din, og så kommer alt simsalabim til å ordne seg.

Gjest luftslott
Skrevet

Ja, det er nok til en viss grad internalisering. Men hvis du har lest faglitteratur om seksuelle minoriteter og hvilke lidelser de får pga fordømmelse, så er mye pga internalisering. Man internaliserer fordømmelse og hat. Det gjør ikke at man skal godta fordømmelsen.

Psykisk syke og isolerte pedofile har en høyere risiko for å begå overgrep enn pedofile med gode liv og god helse. Derfor er det av samfunnets interesse at pedofile lever så normale og gode liv som mulig. Men da må samfunnet endre seg. Pedofile har alltid eksisert, og vil alltid eksistere. Så det er ikke et spørsmål for samfunnet OM de vil ha pedofile, men HVILKE pedofile de vil ha.

Det er ikke sånn at samfunnet skal forme seg rundt deg og forandre sine normer og regler for hva som er akseptabelt for å passe deg. Du viser ikke særlig evne eller vilje til å forandre deg, offerrollen du inntar er en form for ansvarsfraskrivelse: "Det er ikke meg det er noe feil med, det er alle andre".

Din legning kommer ikke til å bli akseptert på lik linje med homofili. Dette fordi det ikke kan forekomme gjensidig tiltrekning mellom to likeverdige parter. Jo fortere du godtar det, jo fortere kan du konsentrere deg om det du kan gjøre noe med: hvordan du forholder deg til din legning og det ansvaret den innebærer.

Ser jeg noen ramle på isen hjelper jeg dem opp, det er vanlig høflighet. Men det betyr ikke at jeg ville sluppet deg i nærheten av barn eller inn i min nærmeste omgangskrets, ikke utelukkende på grunn av legning men på grunn av at du ikke er villig til å se konsekvensene av din legning.

mariaflyfly
Skrevet

Har ikke, og kommer ikke til å skade andre. Det eneste jeg ønsker er å føle meg likeverdig i samfunnet, men dessverre pga samfunnet har jeg en haug med psykiske lidelser.

Dette er et klassisk eksempel på martyrsyndrom. Kan fort forveksles med seksuelt minoritetssyndrom.

Mrs. Wallace
Skrevet

Men hva er du egentlig ute etter?

Hvis du mener at vi (i betydning samfunnet) må begynne å snakke positivt om pedofil legning generelt, tror jeg du bare kan glemme det. Pedofili har ingen positive sider, og barns sikkerhet kommer til enhver tid foran voksnes lyster. Selv i de tilfeller hvor den pedofile klarer å stagge seg, er det jo ingen ressurs.

Hvis du mener at du bør kunne få etablere vennskapsforhold og slikt til tross for legningen din, er det vel strengt tatt ingen hindringer for det - med mindre du går rundt og annonserer legning til enhver du møter.

Om en av mine venner hadde betrodd meg at han/hun var pedofil, ville jeg gjort det jeg kunne for at vedkommende skulle få hjelp. Men jeg ville samtidig aldri latt vedkommende få være alene med ungene mine. Sånn er det bare.

mariaflyfly
Skrevet

Selvsagt bør pedofile få anerkjennelse for sin legning. Om det skjer om 50 år eller 100 år vet ingen, men normer forandrer seg hele tiden. Og nei, pedofile ødelegger ikke barn, OVERGRIPERE skader barn. Det er forskjell på å være pedofil og overgripere.

Å godta pedofili er én ting, å godta overgrep er en annen. Og så lenge samfunnet ikke godtar det første, så vil det aldri bli slutt på overgrep. Første bud er å lære seg begrepene.

''Selvsagt bør pedofile få anerkjennelse for sin legning. ''

Nei.

''Om det skjer om 50 år eller 100 år vet ingen, men normer forandrer seg hele tiden. ''

Måtte gud forby.

''Og nei, pedofile ødelegger ikke barn, OVERGRIPERE skader barn. Det er forskjell på å være pedofil og overgripere.''

Disse overgriperne er da som regel pedofile. Har ikke det noe å si?

''Å godta pedofili er én ting, å godta overgrep er en annen.''

Så det er helt greit å "bare" være pedofil, for da forgriper du deg ikke, men bare sikler litt på barna.

Enkelte meninger trenger man ikke flagge så høyt. Det holder at man nevner dem for psykiateren sin.

Gjest Moi29
Skrevet

Tenker du at du ønsker å gå med skilt på brystet hvor du opplyser at du er pedofil? Eller på hvilken måte er det du mener at andre oppdager din pedofili og derfor støter deg ut?

Man støtes ut fordi man daglig kan lese og høre at folk ønsker at pedofile ikke skal være en del av samfunnet. Det er altså en type stigmatisering og utstøtning enkelte minoritetsgrupper opplever. Så selv om det er ikke personlig, så er det umulig å ikke internalisere det. Fra jeg var tenåring har jeg fått høre at jeg ikke hører til i samfunnet og ikke er verdt noenting.

Gjest Moi29
Skrevet

''dessverre pga samfunnet har jeg en haug med psykiske lidelser.''

Les utsagnet ditt en gang til her. Det er altså samfunnet som har påført deg ikke bare én, men "en hel haug" av psykiske lidelser. Og du mener altså at det er samfunnet som har ansvar for å fikse dette, også. Men du kan ikke sitte passiv og lidende og vente på at samfunnet skal omfavne legningen din, og så kommer alt simsalabim til å ordne seg.

Ja, jeg mener at siden samfunnet gjør det nesten umulig å leve med dette, så har samfunnet skylden for en del av lidelsene.

Det er ikke så lett å gjøre noe mer enn jeg har gjort; oppsøkt hjelp. Med en venn hadde også vært utrolig bra.

Gjest Moi29
Skrevet

Det er ikke sånn at samfunnet skal forme seg rundt deg og forandre sine normer og regler for hva som er akseptabelt for å passe deg. Du viser ikke særlig evne eller vilje til å forandre deg, offerrollen du inntar er en form for ansvarsfraskrivelse: "Det er ikke meg det er noe feil med, det er alle andre".

Din legning kommer ikke til å bli akseptert på lik linje med homofili. Dette fordi det ikke kan forekomme gjensidig tiltrekning mellom to likeverdige parter. Jo fortere du godtar det, jo fortere kan du konsentrere deg om det du kan gjøre noe med: hvordan du forholder deg til din legning og det ansvaret den innebærer.

Ser jeg noen ramle på isen hjelper jeg dem opp, det er vanlig høflighet. Men det betyr ikke at jeg ville sluppet deg i nærheten av barn eller inn i min nærmeste omgangskrets, ikke utelukkende på grunn av legning men på grunn av at du ikke er villig til å se konsekvensene av din legning.

Hva mener du med at jeg ikke ser konsekvensene av min legning?

Konsekvensene av min legning er jo flere psykiske lidelser og på mange måter et ødelagt liv. Så håper dere forstår hvor alvorlig det er.

Jeg har ikke snakket om å akseptere overgrep, men å akseptere legningen. Det er forskjell på det. En gylden regel er at ingen skal utstøtes, mobbes og diskrimineres for deres seksuelle legning. Det er det jeg ønsker samfunnet skal forstå. Samt at jeg savner at folk er mer opptatt av å vise støtte for en lidelse som er nesten ulevelig.

Gjest Moi29
Skrevet

Dette er et klassisk eksempel på martyrsyndrom. Kan fort forveksles med seksuelt minoritetssyndrom.

Hmm, jeg skjønner fortsatt ikke hva du legger i det.

Gjest Moi29
Skrevet

Men hva er du egentlig ute etter?

Hvis du mener at vi (i betydning samfunnet) må begynne å snakke positivt om pedofil legning generelt, tror jeg du bare kan glemme det. Pedofili har ingen positive sider, og barns sikkerhet kommer til enhver tid foran voksnes lyster. Selv i de tilfeller hvor den pedofile klarer å stagge seg, er det jo ingen ressurs.

Hvis du mener at du bør kunne få etablere vennskapsforhold og slikt til tross for legningen din, er det vel strengt tatt ingen hindringer for det - med mindre du går rundt og annonserer legning til enhver du møter.

Om en av mine venner hadde betrodd meg at han/hun var pedofil, ville jeg gjort det jeg kunne for at vedkommende skulle få hjelp. Men jeg ville samtidig aldri latt vedkommende få være alene med ungene mine. Sånn er det bare.

Jeg mener ikke at samfunnet trenger å snakke så positivt for legningen, for det er ikke så mye positivt med det som du sier.

Men det jeg ønsker, er nettopp slik du ville reagert. At du hjalp din venn, ikke hatet eller støtet han ut, spredt rykter og m.m. Mer kan man ikke forvente :)

Gjest Moi29
Skrevet

''Selvsagt bør pedofile få anerkjennelse for sin legning. ''

Nei.

''Om det skjer om 50 år eller 100 år vet ingen, men normer forandrer seg hele tiden. ''

Måtte gud forby.

''Og nei, pedofile ødelegger ikke barn, OVERGRIPERE skader barn. Det er forskjell på å være pedofil og overgripere.''

Disse overgriperne er da som regel pedofile. Har ikke det noe å si?

''Å godta pedofili er én ting, å godta overgrep er en annen.''

Så det er helt greit å "bare" være pedofil, for da forgriper du deg ikke, men bare sikler litt på barna.

Enkelte meninger trenger man ikke flagge så høyt. Det holder at man nevner dem for psykiateren sin.

Jo, overgriperne kan være pedofile, men da er det ikke deres legning som gjør at de forgriper seg, men deres psykiske lidelser, ofte på grunn av samfunnets holdninger, andre ganger pga en vanskelig barndom. Legning er aldri årsak til handlinger.

Ingen kan noe for det de tiltrekkes av og forelsker seg i, så alt man burde kunne forvente, var forståelse for at det er vanskelig å ha disse følelsene. Det er ikke følelser jeg ønsker å ha selv skal dere vite. Ønsker for alt i verden å bli kvitt de, og føler meg fanget i kroppen min.

Gjest Moderator
Skrevet

Vennligst avslutt diskusjonen i denne tråden nå.

mariaflyfly
Skrevet

Jo, overgriperne kan være pedofile, men da er det ikke deres legning som gjør at de forgriper seg, men deres psykiske lidelser, ofte på grunn av samfunnets holdninger, andre ganger pga en vanskelig barndom. Legning er aldri årsak til handlinger.

Ingen kan noe for det de tiltrekkes av og forelsker seg i, så alt man burde kunne forvente, var forståelse for at det er vanskelig å ha disse følelsene. Det er ikke følelser jeg ønsker å ha selv skal dere vite. Ønsker for alt i verden å bli kvitt de, og føler meg fanget i kroppen min.

''Jo, overgriperne kan være pedofile, men da er det ikke deres legning som gjør at de forgriper seg, men deres psykiske lidelser, ofte på grunn av samfunnets holdninger, andre ganger pga en vanskelig barndom. Legning er aldri årsak til handlinger.''

For noe forbanna vrøvl.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...