Gå til innhold

Narkoman eller drita full.

Anbefalte innlegg

Gjest Nickløsheletiden

Jeg traff på en gutt på vei til jobb i dag som for meg så drita full ut. Ung og uskyldig. Så ikke ut som en hardbarket narkoman akkurat. Han hadde bag og koffert som han hadde satt fra seg på gata. Selv sto han og gjynget med svikt i knærne og det så ut som han skulle falle i bakken når som helst. Han beveget seg bort fra bagasjen helt uten kontroll på seg selv. Jeg tenkte at det var en som hadde reist til Oslo for å se VM og som hadde fått alt for mye å drikke. Slik virket det for meg. Det så farlig ut, så jeg stoppet og lurte på om han trengte hjelp og sa at han ikke måtte glemme bagasjen sin.

Jeg gikk videre, men snudde meg flere ganger. Var usikker på hva jeg skulle gjøre. Om jeg skulle ringe etter hjelp. Tenkte at han kanskje måtte pumpes og at han kunne glemme bagasjen sin. Fikk helt vondt av han. Det var nok det at han så ut som en helt vanlig ungdom som fikk meg til å reagere . Ikke sikkert jeg hadde gjort det om han så ut som en sliten narkoman dessverre.

Så kommer en politibil kjørende som jeg stopper og forteller at en ung gutt trenger hjelp og hvor han befinner seg.

Når jeg kommer på jobb kunne en kollega fortelle meg at dette ikke var alkohol, men narkotika. At han nok var klarere i hodet og hadde mer kontroll på seg selv enn det kunne se ut for.

Hva? Hvordan kan hun vite det? Hvordan se forskjellen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/361587-narkoman-eller-drita-full/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Folk i høy rus på alkohol er ofte (men ikke alltid) litt mer "bråkete" enn de som er på annet stoff. De kan f.eks. snakke med seg selv, svare deg kranglete, osv. Er de helt stille og innadvendte, er det sannsynlig (men ikke sikkert) at det er noe annet enn fyll.

Hvordan kollegaen din kunne vurdere hvor mye kontroll han hadde over seg selv, det skjønner ikke jeg. Men jeg er ikke fagperson - har bare sett litt av hvert...

Gjest Nickløsheletiden

Folk i høy rus på alkohol er ofte (men ikke alltid) litt mer "bråkete" enn de som er på annet stoff. De kan f.eks. snakke med seg selv, svare deg kranglete, osv. Er de helt stille og innadvendte, er det sannsynlig (men ikke sikkert) at det er noe annet enn fyll.

Hvordan kollegaen din kunne vurdere hvor mye kontroll han hadde over seg selv, det skjønner ikke jeg. Men jeg er ikke fagperson - har bare sett litt av hvert...

Hun mener at de står fremoverbøyd i knebøy på den måten og at det ser ut som de skal falle uten at de gjør det.Jeg snudde meg flere ganger og han fallt ikke. Han sto og gjynget og så ut som han var på vei i bakken, men nådde aldri bakken.

Jeg er litt dårlig på å forklare dessverre:-)

Hun mener at de står fremoverbøyd i knebøy på den måten og at det ser ut som de skal falle uten at de gjør det.Jeg snudde meg flere ganger og han fallt ikke. Han sto og gjynget og så ut som han var på vei i bakken, men nådde aldri bakken.

Er det ikke heroinrusen som er best i en slik stilling? Lærte noe om det. Det er i alle fall en type rus der rusen er absolutt best når de står veldig fremoverbøyd - nesten så de faller. De kan stå slik i timesvis, til rusen avtar. Om de flytter seg, så blir rusen dårlig - eller den forsvinner - eller noe i den duren.

Annonse

Gjest Nickløsheletiden

Er det ikke heroinrusen som er best i en slik stilling? Lærte noe om det. Det er i alle fall en type rus der rusen er absolutt best når de står veldig fremoverbøyd - nesten så de faller. De kan stå slik i timesvis, til rusen avtar. Om de flytter seg, så blir rusen dårlig - eller den forsvinner - eller noe i den duren.

Da hadde hun sikkert rett. Det var nettopp heroin hun mente at det var og det var slik han sto. Han beveget seg riktignok litt bort fra bagasjen, slik at bagasjen var en meter bak han.

Det staves "gynget".

Det høres ut som narko / heroin, ja. Hvor mye kontroll de har, vet jeg ikke. Men jeg ser jubalong har svart, og hun vet nok atskillig mer om dette enn jeg.

Tja hvis hun ikke så han selv så kan hun vel ikke være så sikker på noen ting..Knekk i bena kan man jo få om man er stup drita også..

''Tja hvis hun ikke så han selv så kan hun vel ikke være så sikker på noen ting..Knekk i bena kan man jo få om man er stup drita også..''

Men da har det jo ikke noe å si hvorvidt man ser ham eller ikke heller. :-)

Annonse

Jeg forbinder "knekken" i beina mest med f.eks. herioin, men har ikke så mye greie på det. Min mest relevante erfaring er at bikkja også får den knekken hver gang han våkner opp etter sedering hos dyrlegen i forbindelse med tannbehandling, og alle som ser ham da skjønner at han er rusa. Alltid noen som lurer på om han har vært en tur på plata...

Gjest Nickløsheletiden

Jeg forbinder "knekken" i beina mest med f.eks. herioin, men har ikke så mye greie på det. Min mest relevante erfaring er at bikkja også får den knekken hver gang han våkner opp etter sedering hos dyrlegen i forbindelse med tannbehandling, og alle som ser ham da skjønner at han er rusa. Alltid noen som lurer på om han har vært en tur på plata...

;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...