Gå til innhold

Min psykiater bli med meg rundt

Anbefalte innlegg

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Det går fortsatt bra med meg, bortsett fra at jeg er sliten av influensa.

Skulle derfor egentlig skrive for en stund siden og bare fortelle dere at nå har bokprosjektet løst seg av seg selv, dette fordi min psykiater nå har sagt at jeg bare kan sende alt til henne også skal hun lese gjennom det, samt bli med meg rundt. Tror min psykiater har mye overskudd.

Ja først trodde jeg ikke at jeg hørte riktig for jeg kunne ikke skjønne hvordan dette skulle la seg gjøre, for jeg vet hvor mye min psykiater har å gjøre, men jeg forstod det riktig, dette fordi min psykiater snakket mer og fikk ideer.

På kvelden ble jeg så glad at jeg skrev og sa tusen takk, ja for jeg har hatt mine tvil når jeg har organiseringsvansker for hvordan dette med å skrive egentlig skulle gå til. Min psykiater skrev da tilbake, "hyggelig at du ble glad".

Nå som jeg får konkret hjelp, samt at min psykiater vil lese gjennom det og si hva jeg skal skrive mer om og ikke, så kan dette begynne å se mer realistisk ut.

Det andre fine er at da jeg spurte om det kunne vente til sommeren så fikk jeg til svar at dette kun er et overskuddprosjekt som jeg ikke skal tenke tid i. Ja det var fint for jeg lar meg lett stresse.

Det andre fine er at jeg har faste timer kl 09.00 på annen hver onsdag, jeg ble glad for den tiden der for da slipper klokken å stresse meg. Problemet med å ha timer kl 14.00 er at man da kan bli der til kl 15.30, dette sannsynligvis fordi det ikke kommer flere pasienter etter kl 15.00 og min psykiater glemmer tiden. Men tidlig så vet man at kl 10.00 så kommer neste pasient og da får jeg tydelig beskjed om å gå, det syns jeg er fint, og sånn blir det orden av. Klokken henger på den veggen der min stol står under, derfor må jeg bøye meg frem for å se den og det er uhøflig å se på klokken når man er med andre mennesker, de kan komme til å tro at man vil gå. Men min psykiater ser på klokken nesten akkurat når hun sier "ja da får vi snakke videre neste time", det er vel da det man kaller å ha tiden innebygd.

Jeg glemmer fortsatt at jeg har asperger syndrom ofte, men det er bare bra sier min psykiater for hun glemmer det ikke eller mer presist sagt, ombestemmer seg ikke. (jeg får det stadig for meg at hun blir i tvil, sannsynligvis fordi jeg blir i tvil selv) Det er få andre enn meg som er i tvil om det, det er jo litt merkelig i seg selv, men jeg får ikke noen god forklaring på det av noen.

Og nå skal jeg fortelle noe meget merkelig!: Da jeg var på seminar med en svensk psykiater så gikk jeg frem for å spørre om hun kunne ved behov utrede vår datter da hun kan ha tegn på asperger syndrom, psykiateren spurte meg så, "Ligner deres datter på deg", jeg svarte "ja", men jeg ble stående å tenke inni meg, "gjør hun det, ligner på meg", men svaret jeg fikk var dette, "Da blir det lett å sette diagnosen på deres datter", jeg sa takk og gikk for det var en kø med mennesker, så begynte jeg å tenke over hva hun hadde sagt, jeg begynte å lure på om psykiateren selv ikke hadde asperger syndrom fordi det syns jeg var litt rart sagt.

Det tredje som er bra er at jeg nå vet bilmerke og farge på bil til min psykiater, samt kjørerute, dette syns hun er helt forståelig og greit at jeg trenger å vite, eller liker å vite, det var noen som ikke forstod det her inne, men det forstår min psykiater meget godt.

Jeg håper ellers det går bra med dere, selv om jeg ser dere har mye å tenke på. Dere må ha det så godt dere kan(disse ordene er min fastleges, jeg etterligner han). Det er hyggelig å se kjente navn her inne, selv om jeg nå ikke kan bruke mye tid da jeg har sagt jeg ikke skal det til min psykiater.

:) :)

Madelenemie
Skrevet

Hei igjen!

Jeg glemte noe derfor må jeg skrive det senere i dag, men jeg skulle si at jeg iblant tenker på dere og håper dere har det bra der dere er i livene deres.

Alt godt :)

Gjest Elextra
Skrevet

Hyggelig å høre det går bra med deg!

Mange her inne har lurt på hvordan det går med deg, så fint med en oppdatering :-).

Gjest grumsa
Skrevet

Hei igjen!

Jeg glemte noe derfor må jeg skrive det senere i dag, men jeg skulle si at jeg iblant tenker på dere og håper dere har det bra der dere er i livene deres.

Alt godt :)

Alt godt til deg Madelenemie :)

Skrevet

Så hyggelig å høre fra deg, Madelenemie! Ønsker deg lykke til med bokprosjektet, hold oss oppdatert - jeg kommer til å kjøpe den :-)

Gjest togli
Skrevet

Det som er så fint med deg er at du skriver innlegg man blir i godt humør av :) Ei positiv dame er du :))

Takk for oppdatering og lykke til:)

Gjest prust
Skrevet

Så bra at du har funnet en rymte på dette med bokprosjektet og med psykiateren. Det blir et spennende år!

Si i fra når det nærmer seg lansering, jeg vil gjerne kjøpe boka di! Du har lært meg masse om hvordan personer med asberger kan tenke og fungere :-)

Madelenemie
Skrevet

Så bra at du har funnet en rymte på dette med bokprosjektet og med psykiateren. Det blir et spennende år!

Si i fra når det nærmer seg lansering, jeg vil gjerne kjøpe boka di! Du har lært meg masse om hvordan personer med asberger kan tenke og fungere :-)

Hei!

Takk til dere alle.

Vel forlagene er det min psykiater skal bli med meg til, slik at noen må jo ville utgi det, men derfor skal vist min psykiater være med, tror det er derfor, for da kan hun ta seg av presentasjonen og praten.

Det var i vertfall ganske avgjørende at hun hjelper meg for ellers blir det skikkelig rot, papirer, mapper, kaos, dette kan det jo hende hun forestiller seg og forstår da jeg har lest i en bok at mennesker med asperger syndrom har organsieringsvansker.

Jeg jobber ofte hardt og mye, samt intens med saker, men så roter jeg det bort, eller jeg putter ting feil sted, og finner det ikke igjen eller begynner å lete feil sted, også splitter jeg opp saker og havner opp med mye på forskjellige steder. Jeg prøver intens å skape orden, men noe går feil underveis.

Men det er ikke så galt at det ikke er godt for noe, "rot er jo en forutsetning for liv i universet". :)

Gjest Nickløsheletiden
Skrevet

Hyggelig å "høre" fra deg og lykke til med bokprosjekt :-)

Madelenemie
Skrevet

Det som er så fint med deg er at du skriver innlegg man blir i godt humør av :) Ei positiv dame er du :))

Takk for oppdatering og lykke til:)

Hei!

Takk ja det var rart for det har jeg hørt før, min psykiater sier jeg er et takknemlig og positivt mennesker, tror det var hun som sa det sistnevnte også. Ja for min mor sier jeg er et sånt utakknemlig krek, men det sa min psykiater jeg absolutt ikke er, samt min mann også, han bekrefter det, men jeg kan bli lei meg, men det varer ikke så lenge, bare til noen har forklart meg hvordan ting henger sammen:) (dessuten sier min psykiater at min mor ikke snakker særlig pent til meg, dette fordi hun pleier si, "å du eier ikke smak du", jeg bryr meg ikke så mye, jeg tenker bare mye, for jeg lurer sånn på hvordan man ikke kan eie smak, men min psykiater sier det er sårende sagt og da er det nok det)

:)

Madelenemie
Skrevet

Så hyggelig å høre fra deg, Madelenemie! Ønsker deg lykke til med bokprosjektet, hold oss oppdatert - jeg kommer til å kjøpe den :-)

Hei!

Ja takk fint at dere syns det er hyggelig å høre fra meg, jeg syns det er hyggelig å høre fra dere også.

Jeg hadde egentlig tenkt å gi den til alle jeg kjenner, men jeg vet ikke hvordan tankene bak dette salgsystemet er. Jeg tenker ikke mye på penger, bare når kortet ikke virker og jeg må ringe min mann i kassen, og han må overføre penger. Da blir jeg stresset for køen vokser, men når problemet er løst tenker jeg ikke mer på penger, jeg er ganske lite opptatt av dem.

Madelenemie
Skrevet

Hyggelig å høre det går bra med deg!

Mange her inne har lurt på hvordan det går med deg, så fint med en oppdatering :-).

Hei

Akkurat ja, ja nå vet dere hvordan jeg har det tross min influensa.

Den har vart i over en mnd. og ikke forstår jeg at man kan bli så lenge syk. Hadde jeg orket hadde jeg gått til legen, men jeg er alt for sliten for det, jeg har feber hver dag og spiser alt for mye paracet og Ibux, men så har jeg det bra etter på. Heldigvis.

Jeg tenker på dere alle inni mellom. :)

Madelenemie
Skrevet

Alt godt til deg Madelenemie :)

Hei!

Tusen takk for det :)

Skrevet

Hei

Akkurat ja, ja nå vet dere hvordan jeg har det tross min influensa.

Den har vart i over en mnd. og ikke forstår jeg at man kan bli så lenge syk. Hadde jeg orket hadde jeg gått til legen, men jeg er alt for sliten for det, jeg har feber hver dag og spiser alt for mye paracet og Ibux, men så har jeg det bra etter på. Heldigvis.

Jeg tenker på dere alle inni mellom. :)

Det der høres ikke ut som en vanlig influensa og ikke er det bra å spise smertestillende over så lang tid heller - jeg synes du skal ta deg en tur til legen. :o)

Madelenemie
Skrevet

Høres jo flott ut :-)

Hei!

Ja jeg er nok et spesielt heldig menneske, det er det mange som sier til meg. Men da tenker jeg jo mye på det for jeg var ikke så heldig tidlig i livet, men det vet jo ikke de, men senere ble jeg vel heldig da (men man kan si jeg var heldig tidlig i livet likevel, det var vist heldig for meg at jeg ble født med asperger syndrom sier min psykiater,). Noen sier de ikke forstår hvorfor jeg får så mye hjelp og støtte når jeg nettopp har det så bra, og det tenker jeg jo på inni mellom, men det er ikke sikkert jeg hadde hatt det så bra uten min psykiater og min mann og hjelpen. Til og med NAV er svært hyggelige mot meg og det er det vist enda vanskeligere for mennesker å skjønne. Når en venninne sier, "du får alltid hjelp du, vi andre må slåss", da sier jeg "takk jeg vet det", men så får jeg vondt i magen for akkurat det er jo ikke rettferdig, jeg vet selv om noen som har det dårlig som ikke får noen hjelp. Det er ikke mange mennesker i verden som ikke er snille mot meg, derfor blir jeg ofte rørt (da blir det lyse farger inni meg som går over i rosa og det kiler i kinnene-det er synd ingen kan se det!). feks i dag på skolen så traff jeg presten, jeg hilste på han fordi jeg tenkte det er jo fint for han å vite hvem som skjuler seg bak alle mailene. Siden spørsmålene hans kom litt brått på så fant jeg ikke ut hva jeg skulle svare, da fant han selv en løsning. Jeg prøvde som best jeg kunne å se på han, men det var ikke lett for jeg prøvde jo samtidig å tenke på det han sa. Han vet ikke at jeg har asperger syndrom, men jeg lurte på om jeg skulle si det snart for det er hovedgrunnen til at jeg ikke går til messe så ofte. Det er en del lærere som vet det, men de behandler meg ikke annerledes, slik at de fleste mennesker forholder seg nok greit til det.

Madelenemie
Skrevet

Hyggelig å "høre" fra deg og lykke til med bokprosjekt :-)

Hei!

Takk skal du ha for jeg trenger det, men jeg slapper jo mere av nå når jeg får slik støtte fra min psykiater.

Madelenemie
Skrevet

Det der høres ikke ut som en vanlig influensa og ikke er det bra å spise smertestillende over så lang tid heller - jeg synes du skal ta deg en tur til legen. :o)

Hei!

Okey, så du syns det, hm ja jeg skal tenke på det.

Min mann så bekymret på meg i dag og spurte om han skulle ringe, men jeg sa nei.

Jeg har avtalt med min psykiater at jeg skal ta ansvar for egen helse, det har med autonomi å gjøre, jeg hadde bare ikke tenkt på det så mye før, for det er alltid mennesker som ordner opp for meg. Men jeg tenkte på det min psykiater sa til meg, skrev mail og tok bestemmelsen, fra nå av ordner jeg mine legetimer selv!

Derfor må jeg også få bestemme dette selv, men kanskje jeg nå tenker mer på det, jeg bare liker ikke å få mennesker for tett inn på meg. Men min fastlege er hyggelig, kjukk, med rutete skjorte og slitte sko, så han minner lite om sykehus. Han ser ikke så mye på meg, noe jeg trives med, og han tror helt motsatt av min psykiater da han mener jeg ville blitt en dyktig lege, men jeg tror min psykiater og andre har mer rett. Jeg tror han ser veldig isolert på min karakterer og han kjenner meg jo ikke så godt som min psykiater, hvis du skjønner.

Takk for omtanken, jeg skal tenke på det:)

Skrevet

Tusen takk for et hyggelig innlegg! Jeg har tenkt på deg og savnet deg her inne, du skriver så hyggelige og tankevekkende innlegg! Så fint at bok-prosjektet er i gang. Det høres ut som en god løsning, med deg som forfatter og psykiateren som en slags redaktør og organisator. God bedring fra influensaen, jeg ønsker deg alt vel!

Madelenemie
Skrevet

Tusen takk for et hyggelig innlegg! Jeg har tenkt på deg og savnet deg her inne, du skriver så hyggelige og tankevekkende innlegg! Så fint at bok-prosjektet er i gang. Det høres ut som en god løsning, med deg som forfatter og psykiateren som en slags redaktør og organisator. God bedring fra influensaen, jeg ønsker deg alt vel!

Hei!

Tusen takk.

Ja min psykiater sa feks at boken bør ha en fagdel, jeg kom på at den kan jo ikke jeg skrive slik at jeg har tenkt å spørre min psykiater om ikke hun kunne skrive den, da blir hun jo også forfatter da (men hun har skrevet andre ting), det er fint, for gjennom det kanskje jeg lærer ryddighet. Jeg vet ikke om hun vil påta seg dette, men jeg håper det da jeg ikke kjenner noen andre og da jeg ikke liker å ha så mange fremmede mennesker rundt meg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...