Gå til innhold

Bilder tatt med mobilen

Anbefalte innlegg

Gjest prust

Her kommer noen sikkert helt teite spørsmål (advarsel):

Jeg hare en SE 995 mobil fra i fjor høst, som har kamera med 8,1 megapixel. Dette skal være veldig bra, til å være mobilkamera i alle fall, har jeg skjønt.

Jeg tok noen veldig fine landskapsbilder i helga, i lav ettermiddagssol.

Sendte dem inn til avisen, men fikk beskjed om at de var altfor små, dessverre. Har gjort det en gang før, og da kom de med i trykt utgave. Mulig de er for små til nettsiden da?

Kan jeg gjøre noe slik at bildene blir større/bedre?

Har ikke vanlig kamera for tiden (det forsvant i sommer, og vi har ikke fått kjøpt nytt ennå)....

Er det noen spesiell måte jeg bør lagre dem på for at de skal være bedre og klarere?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/361602-bilder-tatt-med-mobilen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elextra

Må først bare presisere at jeg er ingen spesialist på dette.

Men hvordan sendte du dem? Kan godt tenke meg at det var i forsendelsen forminskningen skjedde, et bilde med så høy oppløsning kan kreve mye båndbredde om det ikke "forminskes".

Kanskje du skulle forsøke å overføre bildene til PC med kabel, og så sende dem på mail?

Gjest Elextra

Men hvordan sendte du dem? Kan godt tenke meg at det var i forsendelsen forminskningen skjedde, et bilde med så høy oppløsning kan kreve mye båndbredde om det ikke "forminskes".

Kanskje du skulle forsøke å overføre bildene til PC med kabel, og så sende dem på mail?

Evt. lagre på minnekort og sette minnekort i PC'n, om mulig.

Gjest prust

Jeg sendte bildene først som mms til pc'en min (må innrømme at jeg aldri har kommet til det skrittet å koble en kabel mellom mobil og pc....) og deretter som mail.

Så sendte jeg et av dem også som mms direkte til journalistens mobil.

Begge deler var for smått. Hvordan ser jeg hvor store bildene er? Og hva er stort/smått?

Gjest Elextra

Jeg sendte bildene først som mms til pc'en min (må innrømme at jeg aldri har kommet til det skrittet å koble en kabel mellom mobil og pc....) og deretter som mail.

Begge deler var for smått. Hvordan ser jeg hvor store bildene er? Og hva er stort/smått?

Tror som nevnt at de forminskes når de sendes som mms.

Annonse

Gjest Elextra

Her har jeg IKKE peiling, men tror et bilde i god oppløsning vil være minst 1 MB, mens småbilder à la vanlig mms kan være under 100 kb (her kan sikkert noen korrigere meg).

Gjest Elextra

''Tror som nevnt at de forminskes når de sendes som mms.''

OK.

Ligger det en sånn kabel til mobil-pc i eska jeg fikk da jeg kjøpte mobilen?

''Ligger det en sånn kabel til mobil-pc i eska jeg fikk da jeg kjøpte mobilen?

''

Antar det. Men de fleste telefoner har vel også muligheter for bruk av minnekort som kan puttes i pc (evt. via en slik liten sak som gir det rett format).

Gjest prust

Her har jeg IKKE peiling, men tror et bilde i god oppløsning vil være minst 1 MB, mens småbilder à la vanlig mms kan være under 100 kb (her kan sikkert noen korrigere meg).

OK.

Fant nå et sted der jeg kunne finne informasjon om bildene. På mobilen er bildet 1781 kB i filstørrelse, 3264*2448 i bildestørrelse.

Det som er lagret på pc'en er på 20,3 kB.

Når jeg sendte det via hotmail, er vedlegget på 5767 bytes.

Hvordan skal jeg kunne få sendt avgårde det bildet da, som er på 20.3 kB?

Gjest Elextra

OK.

Fant nå et sted der jeg kunne finne informasjon om bildene. På mobilen er bildet 1781 kB i filstørrelse, 3264*2448 i bildestørrelse.

Det som er lagret på pc'en er på 20,3 kB.

Når jeg sendte det via hotmail, er vedlegget på 5767 bytes.

Hvordan skal jeg kunne få sendt avgårde det bildet da, som er på 20.3 kB?

Tror andre må ta over her, har ikke så mye å bidra med.

Sendte du dem som MMS? I så fall skalerer W995 ned bildene dine sånn at oppløsningen er langt under 8 MP. Det gjør forøvrig alle mobiler før de sender bildet som MMS, utenom iPhone som sender i den oppløsningen de er tatt.

Sendte du de fra mail på telefonen skjer det samme, men så vidt jeg husker fara min W995, så fikk jeg da spørsmål om jeg ville skalere ned eller sende i den originale oppløsningen.

Annonse

Ta ut minnekortet, sett det inn i den lille dingsen som fulgte med telefonen, sett inn i en USB-port og overfør bildene til PC. Det er en enkel løsning.

HM, da skal jeg sjekke eska når jeg kommer hjem, og finne ut av dette.

Takk!

Dette bekrefter det jeg har hatt mistanke om lenge, det følger mange duppeditter med både pc og mobiltelefoner som vi ikke aner hva er og som etter hvert havner som søppel. Kan de ikke heller selge telefonene billigere så kan vi kjøpe duppeditter hvis vi har behov?

Med flere telefoner i en familie fylles det fort opp med diverse ting og tang som sikkert er veldig viktig hvis man vet hva det skal brukes til.

F.eks. har vi kjøpt 3 bærbare pc`er, men hva pokker brukes det som ser ut som fjernkontroll til? Ehh, er det ikke TV og sånt som skal ha fjernkontroll?

Gjest prust

Dette bekrefter det jeg har hatt mistanke om lenge, det følger mange duppeditter med både pc og mobiltelefoner som vi ikke aner hva er og som etter hvert havner som søppel. Kan de ikke heller selge telefonene billigere så kan vi kjøpe duppeditter hvis vi har behov?

Med flere telefoner i en familie fylles det fort opp med diverse ting og tang som sikkert er veldig viktig hvis man vet hva det skal brukes til.

F.eks. har vi kjøpt 3 bærbare pc`er, men hva pokker brukes det som ser ut som fjernkontroll til? Ehh, er det ikke TV og sånt som skal ha fjernkontroll?

eh.... Spør du meg.....?

Aner ikke, må bare si meg veldig enig i det du skriver om alle duppedittene vi amatører ikke aner hva er....

ShitDiddelyDo

Når du sender som MMS blir bildet skalert ned til noe veldig lite. Sett minnekortet inn i PC-en og ta ut bildet (eventuelt kan du overføre med kabel).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...