Gå til innhold

Langtidssykemeldt - kan jeg bli sagt opp?

Anbefalte innlegg

Gjest Fortvilet og rådløs...

For ett år siden "møtte jeg veggen" på jobb. Er nå tilbake i 30% og skal jobbe meg oppover. Sliter fysisk og psykisk, og går til behandling flere ganger i uken.

Jeg kjenner nå at det er veldig vanskelig å komme tilbake til den samme jobben/arbeidsoppgaven. Jeg sliter skikkelig, men avdelingen kan ikke tilby meg andre arbeidsoppgaver.

Kan jeg dermed miste jobben? Hvis jeg ikke klarer komme tilbake 100%, er det grunnlag til å si meg opp?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/361607-langtidssykemeldt-kan-jeg-bli-sagt-opp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bob Saget

Juridisk sett kan de innlede oppsigelsessak etter 12 måneder, dersom det er liten sjans for at du vil komme i arbeid igjen snart.

Imidlertid er dette noe de fleste arbeidsgivere er varsomme med, og en oppsigelse skal være saklig begrunnet, med f.eks at den som vikarierer for deg ønsker å slutte hvis han/hun ikke får mer forutsigbare kontrakter.

Persille1365381127

Du kan ikke bli sagt opp fordi du er sykemeldt (du har oppsigelsesvern i 12 måneder etter at du kom tilbake på jobb), men du kan sies opp for at du ikke kan utføre arbeidsoppgavene dine.

Om jobben din er å male vegger, og du skal være 30% på jobb men ikke kan male lenger - så må bedriften ha noe annet å tilby deg. Om de ikke har noe som tilsvarer jobben du har gjort, det eneste de har er rørleggerarbeid og det er du ikke kvalifisert for - så kan du miste jobben.

Men som andre her har sagt, det er en langdrøy prosess og de fleste arbeidsgivere kvier seg for å ta den. Mitt råd er å kommunisere godt med arbeidsgiver og forsøke å finne en løsning som passer både for deg og dem.

Da slipper de ustabilitet og uklarhet om hva de kan forvente, og du slipper å bekymre deg for å miste jobben din.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...