Gå til innhold

Hva avgjør hvilken matvarebutikk du handler ?

Anbefalte innlegg

Gjest flere kritierier

Hvis det haster, eller på søndager, velger jeg nærmest butikk som er Joker (for dyrt ellers).

Hvis jeg vil ha tilbudsvarer, velger jeg Prix eller Kiwi.

Siden jeg trenger endel spesialmat (allergi) blir det dessverre ofte til at jeg handler de andre varene også der, på Meny (må kjøre dit, og det er uforholdsmessig dyrt).

Så altså: pris, nærhet og spesialmat sender meg i tre ulike butikker.

Fortsetter under...

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Angustia

4

• Lillemus

2

• Platina

1

• Dorthe

1

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest segunda

Jeg handler mye på Meny siden de har godt utvalg, gode grønnsaker og frukt, fersk fisk og små pakninger. En til to ganger i året handler jeg kjøtt og slikt i Sverige, og innimellom drar jeg til nærmeste Rema butikk.

Den gangen jeg handlet for en familie på fire handlet jeg mest på Rema og en sjelden gang på Meny. Jeg handler mye mer på Rema etter at jeg ble mesteparten alene.

''Er det tilfeldig hvor du handler mat?''

Spørs helt på type handel. Er jeg på ukens storhandel drar jeg til et sted jeg vet de har alt jeg vil ha, og hvor de har godt utvalg av ferskvarer.

I mellom må det stadig suppleres med enkelte varer, og det kan skje hvor som helst, gjerne i billigkjedene. Ellers unngår jeg stort sett f.eks. Kiwi når jeg skal handle middagsmat.

''Ellers unngår jeg stort sett f.eks. Kiwi når jeg skal handle middagsmat.''

Jeg gjør som deg, men er nysgjerrig på hvorfor du unngår Kiwi mtp middag?

Her i 'Lillebygd' har vi Spar, Meny, Prix, Rimi og Rema1000, men det hender jeg kjører 7 km til Kiwi i nabobygda for å handle "Go' helg-produktene', eller er innom når jeg likevel kjører forbi. Denne Kiwi-butikken har stor ferskvaredisk og godt utvalg av frukt og grønt. Lokale forskjeller kanskje?

Gjest Elextra

''Ellers unngår jeg stort sett f.eks. Kiwi når jeg skal handle middagsmat.''

Jeg gjør som deg, men er nysgjerrig på hvorfor du unngår Kiwi mtp middag?

Her i 'Lillebygd' har vi Spar, Meny, Prix, Rimi og Rema1000, men det hender jeg kjører 7 km til Kiwi i nabobygda for å handle "Go' helg-produktene', eller er innom når jeg likevel kjører forbi. Denne Kiwi-butikken har stor ferskvaredisk og godt utvalg av frukt og grønt. Lokale forskjeller kanskje?

Jeg mente ikke at jeg unngikk Kiwi til enhver middagslaging, fiskepinnene og kjøttdeigen der er vel like bra som andre steder.

Men Kiwibutikkene rundt her jeg bor har svært lite ferskvarer og er dessuten generelt lite appellerende (rotete/skitne), så jeg foretrekker å handle gode middager andre steder.

Jeg mente ikke at jeg unngikk Kiwi til enhver middagslaging, fiskepinnene og kjøttdeigen der er vel like bra som andre steder.

Men Kiwibutikkene rundt her jeg bor har svært lite ferskvarer og er dessuten generelt lite appellerende (rotete/skitne), så jeg foretrekker å handle gode middager andre steder.

''Men Kiwibutikkene rundt her jeg bor har svært lite ferskvarer og er dessuten generelt lite appellerende (rotete/skitne), så jeg foretrekker å handle gode middager andre steder.''

Hm. Jeg hander innimellom på en Kiwi og den er ren og pen og innbydende synes jeg. Likte den ikke til å begynne med, men den har tatt seg kraftig opp. :o)

Gjest Elextra

''Men Kiwibutikkene rundt her jeg bor har svært lite ferskvarer og er dessuten generelt lite appellerende (rotete/skitne), så jeg foretrekker å handle gode middager andre steder.''

Hm. Jeg hander innimellom på en Kiwi og den er ren og pen og innbydende synes jeg. Likte den ikke til å begynne med, men den har tatt seg kraftig opp. :o)

Det er sikkert lokale forskjeller.

Annonse

Vi handler stort en dag i uka, og når jeg tar den jobben går jeg helst på Coop Mega siden de har alt som står på lista mi. Gubben er mye mer tålmodig og reiser gjerne innom flere butikker for å få lavere pris.

Til "attåthandling" i løpet av uka, som melk/frukt/grønnsaker, så bruker vi nærbutikken vår som er en Kiwi. Nybygd sådann, men med dårlig ferskvareutvalg og dermed faller de ut når storhandlingen skal tas.

Skjønner, det er sikkert lokale forskjeller.

Her i bygda oppgraderte Rema1000 frukt & grønt-avdelinga si kraftig for ei tid tilbake. I begynnelsen var det flott, nå er den prega av råtne varer og bananfluer - urk....

Gjest luftslott

Som regel pris, så det blir ofte Kiwi. Men de er veldig dårlige på frukt og grønt i min Kiwi-butikk, så for det blir det Coop eller Rema. Coop for kjøtt(coop-produktene er bra og billigere en Gilde som de har på Kiwi). Leser alltid tilbudsavisene, så det er ikke uvanlig at jeg i løpet av en handleliste er innom både Rema, Rimi, Ica, Coop og Kiwi.

Og siden Kiwi-butikken her ikke skjønner at det flaskevannet med sitron som de selger mest av må de også ta inn mest av, må vi ofte bruke sure bensinkroner på å kjøre rundt til andre Kiwi-butikker for å få tak i dette. Er vi uheldige nok til at det er tomt også på butikk nr 2, blir det en 45-minutters kjørestur. Når alternativet er at gubben drikker brus, er valget likevel lett å ta.

Som regel pris, så det blir ofte Kiwi. Men de er veldig dårlige på frukt og grønt i min Kiwi-butikk, så for det blir det Coop eller Rema. Coop for kjøtt(coop-produktene er bra og billigere en Gilde som de har på Kiwi). Leser alltid tilbudsavisene, så det er ikke uvanlig at jeg i løpet av en handleliste er innom både Rema, Rimi, Ica, Coop og Kiwi.

Og siden Kiwi-butikken her ikke skjønner at det flaskevannet med sitron som de selger mest av må de også ta inn mest av, må vi ofte bruke sure bensinkroner på å kjøre rundt til andre Kiwi-butikker for å få tak i dette. Er vi uheldige nok til at det er tomt også på butikk nr 2, blir det en 45-minutters kjørestur. Når alternativet er at gubben drikker brus, er valget likevel lett å ta.

''Og siden Kiwi-butikken her ikke skjønner at det flaskevannet med sitron som de selger mest av må de også ta inn mest av, må vi ofte bruke sure bensinkroner på å kjøre rundt til andre Kiwi-butikker for å få tak i dette. Er vi uheldige nok til at det er tomt også på butikk nr 2, blir det en 45-minutters kjørestur. Når alternativet er at gubben drikker brus, er valget likevel lett å ta.''

Hvorfor ikke kjøpe en sitron eller lime for å presse i springvannet, gjerne med isbiter? Evt kjøpe liknende flaskevann i den butikken dere handler i der og da?

Den store smaksforskjellen kan det da ikke være?

tzatziki1365380058

Jeg handler mest på nærbutikken, som er en diger Rema-butikk. I tillegg handler jeg en del på Meny, som ligger i inærheten av jobben.

Nærhet til butikken er mao viktig for meg, men om det blir Meny eller Rema kommer jo an på hva jeg skal ha. Fisk og ost (unntatt Jarlsberg, da) på Meny, feks. Har heldigvis bra fisk der jeg handler.

Det er mest tilfeldig for min del. Noen ganger blir jeg lokket inn av et godt tilbud. Det ligger mange butikker på veien melllom jobben og hjemme, så det er vanligvis pris og tilbud som avgjør. Kiwi har jo sine helgetilbud, Obs har billig melk, Spar har ofte 40% på fisk, osv.

Som regel velger jeg en butikk ut fra hva som er praktisk og tidsbesparende, derfor ender jeg som regel opp i nærbutikken. Der er jeg kjent i hylleradene og parkeringen er grei, så jeg sparer tid. Nærbutikken er en Kiwi, og utvalget er greit nok og prisene lave. Men tilgjengelighet, parkering og det at jeg kjenner butikken, er nok viktigst for meg.

Annonse

Gjest prust

Som regel velger jeg en butikk ut fra hva som er praktisk og tidsbesparende, derfor ender jeg som regel opp i nærbutikken. Der er jeg kjent i hylleradene og parkeringen er grei, så jeg sparer tid. Nærbutikken er en Kiwi, og utvalget er greit nok og prisene lave. Men tilgjengelighet, parkering og det at jeg kjenner butikken, er nok viktigst for meg.

Veldig enig med deg. Nærhet og effektivitet er viktig. Jeg synes det er kjedelig å handle mat, og vil bruke minst mulig tid på det.

Jeg handler i mange forskjellige butikker, og årsakene kan være forskjellige:

- Jeg handler på Rimi fordi den er nærmest, og enklest å stikke innom på vei hjem.

- Jeg handler på Coop, som også ligger på hjemveien, for avvekslinges skyld når jeg er lei Rimi

- Jeg handler på Kiwi fordi den er åpen på søndager.

- Jeg handler på Maxi eller Ultra hvis jeg er på et av sentrene der de holder til.

- Jeg handler på Obs hvis de annonserer gode tilbud, eller hvis jeg trenger større vareutvalg en bare mat.

- Jeg handler på Smartclub når det er treig kø på motorveien, og jeg kjører innom i håp om at køen har avtatt litt når jeg er ferdig.

- Jeg handler på Rema 1000 når jeg trenger påfyll av kapsler til kaffemaskinen min, eller ønsker et litt annet vareutvalg.

- Jeg handler i sverige fordi mye er billigere der, og fordi de har endel varer som ikke finnes i Norge

Jeg er altså ikke trofast mot en butikk. Men handler der det er mest hensiktsmessig i forhold til hvor jeg befinner meg, eller der de evt annonserer tilbud som er interessante.

Har valget mellom Joker og Coop Marked, og da blir det Joker. Grunn: Bedre kvalitet og større utvalg av frukt og grønnsaker, bedre brød, melk fra Q-meieriet, butikken er ryddig, og det er veldig sjelden jeg finner utgåtte varer der. Pris er ikke så viktig, for meg teller kvalitet mest. Coop-butikken er rotete og skitten, så det frister ikke å handle der. Og de gangene jeg har fått dårlige varer, har det vært fra Coop (utgått dato, melbiller, råtten tomat i boksen med hermetiske tomater...).

Gjest Tatjana

Her på Bygda teller geografisk nærhet mest. Joker er nærmest, ca 2 km fra hjemmet mitt. De har dessuten utrolig god service og er alltid blide og hyggelige.

Innimellom reiser vi ut av Bygda og til et litt større sted, da handler vi gjerne på Mega for forandringens skyld.

Søndagsåpent, kveldsåpent og slikt er ikke tema her hvor jeg bor. Jeg lever i en verden hvor butikkene stenger kl 17.00 på hverdager og 13.00 på lørdag og that's it.

Gjest luftslott

''Og siden Kiwi-butikken her ikke skjønner at det flaskevannet med sitron som de selger mest av må de også ta inn mest av, må vi ofte bruke sure bensinkroner på å kjøre rundt til andre Kiwi-butikker for å få tak i dette. Er vi uheldige nok til at det er tomt også på butikk nr 2, blir det en 45-minutters kjørestur. Når alternativet er at gubben drikker brus, er valget likevel lett å ta.''

Hvorfor ikke kjøpe en sitron eller lime for å presse i springvannet, gjerne med isbiter? Evt kjøpe liknende flaskevann i den butikken dere handler i der og da?

Den store smaksforskjellen kan det da ikke være?

Har selvsagt prøvd det! Fersk sitron, sitron fra flaske, fersk lime, ferks sitron og lime, men ingenting var godt nok. I det minste har jeg fått ham til å slutte med å kjøpe minst en halvlitersflaske om dagen for å ta med på jobb, nå fyller han flaska med vann fra 1 1/2-literen i kjøleskapet. Bittelitt billigere...

Men som sagt, han drakk masse brus før så jeg er egentlig glad han drikker vann:-)

Har selvsagt prøvd det! Fersk sitron, sitron fra flaske, fersk lime, ferks sitron og lime, men ingenting var godt nok. I det minste har jeg fått ham til å slutte med å kjøpe minst en halvlitersflaske om dagen for å ta med på jobb, nå fyller han flaska med vann fra 1 1/2-literen i kjøleskapet. Bittelitt billigere...

Men som sagt, han drakk masse brus før så jeg er egentlig glad han drikker vann:-)

''Men som sagt, han drakk masse brus før så jeg er egentlig glad han drikker vann:-)''

Kjempebra, alle må finne en løsning som passer for dem :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...